2012-05-02, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Visst jorden kan vara 6000 år gammal och gud har skapat den att se ut som ett resultat från big bang för 13.7 miljarder år sedan.

Men jag hoppas du förstår att det inte är meningsfullt att förkasta allt vi kan observera, och istället hitta på andra förklaringar? Jag menar, vems alternativa förklaring är mer värd än någon annans?

Om vi inte skall använda den vetenskapliga metoden för att ta reda på om saker och tings natur, vilken metod föreslår du?

Jag vill inte förkasta och hitta på. Men jag ju trott en sak hela livet och nu tycker jag det är intressant att syna den saken lite närmare.
Citera
2012-05-02, 10:36
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Jag vill inte förkasta och hitta på. Men jag ju trott en sak hela livet och nu tycker jag det är intressant att syna den saken lite närmare.

Då tycker jag att du ska forma din tro utefter verklighetens observerbara beskaffenhet och inte tvärtom.
Citera
2012-05-02, 10:40
Avslutad
Citat:

Bra att hela tiden vara beredd att omvärdera saker och ting. Cred till dig, om jag uppfattade dig korrekt.

När det gäller att ta reda på info kring big bang så är det kanske enklast för lekmannen att kolla väl valda dokumentärer som behandlar ämnet. BBC har en uppsjö sådana. Du kan börja leta här: http://topdocumentaryfilms.com/category/science-technology/

Återkom om du fortfarande finner anledning att inte använda den vetenskapliga metoden, så får vi se om vi kan hjälpa dig. Enjoy!
Senast redigerad av se_där... 2012-05-02 kl. 10:54.
Citera
2012-05-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Bra att hela tiden vara beredd att omvärdera saker och ting. Cred till dig, om jag uppfattade dig korrekt.

När det gäller att ta reda på info kring big bang så är det kanske enklast för lekmannen att kolla väl valda dokumentärer som behandlar ämnet. BBC har en uppsjö sådana. Du kan börja leta här: http://topdocumentaryfilms.com/category/science-technology/

Återkom om du fortfarande finner anledning att inte använda den vetenskapliga metoden, så får vi se om vi kan hjälpa dig. Enjoy!

Skicka över några bokförslag så kan jag svänga förbi biblan. Helst på svenska.
Citera
2012-05-02, 11:37
Avslutad
Citat:
Skicka över några bokförslag så kan jag svänga förbi biblan. Helst på svenska.

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=big+bang&language=& ac_used=no
Citera
2012-05-07, 11:42
Medlem
bevis på GUDS existens

Jag kan bevisa guds existens. Jag har spenderat timmar och åter timmar på att lyssna på idiotiska forskare som Richard Dawkins och Carl Sagan.

I boken Illusionen om Gud försöker Richard Dawkins på någotvis svartmåla religion och religiösa grunder. Nog for att han tar upp olika argument för att bevisa Guds existens vill på antyda att dessa argument är både idiotiska och arroganta redan från början.

"A universe with a God would look quite different from a universe without one. A physics, a biology where there is a God is bound to look different. So the most basic claims of religion are scientific. Religion is a scientific theory."

Richard Dawkins

Varför skulle inte Gud kunna skapa allt som finns på denna jord, dess lagar och allt därtill? Gud kan vara vetenskaps man han också och de som anger "vem skapade då gud" som argument borde tänka igenom hur skapades universum av ingenting, hur kunde det komma en stor energi källa från ingenting, till och med Seth Macfarlane, skaparen av Family guy gjorde ett avsnitt som handlade om hur stewie skapade jorden.

Men bevisen på Gud som redan finns där ute övertygade inte mig heller. Det var mina egna argument som skapade min övertygelse som ingen annan kunnat tidigare. alltså, varje gång jag ber till Gud upptäcker jag att jag sitter och pratar med mig själv, alltså måste jag vara Gud.

Slutledningsvis ni som hävdar att vetenskapen täcker allting är arroganta och ni bör börja tänka er för. Däremot så hävdar jag att mina förfäder var värre en Djävulen själv.
Senast redigerad av LyriskPanda1 2012-05-07 kl. 12:39.
Citera
2012-05-07, 11:59
Medlem
JasonX555s avatar
Vart är dina bevis på Guds existens? Hittar dem inte.
Citera
2012-05-07, 12:01
Medlem
Keffastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JasonX555
Vart är dina bevis på Guds existens? Hittar dem inte.

Jag letade jag med, såg dock bara tomma ord och skitsnack.
Citera
2012-05-07, 12:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av "LyriskPanda1
Jag kan bevisa guds existens.

Det är rena smörjan du presenterar. Kan vi få något konkret?
Citera
2012-05-07, 12:38
Medlem
Kroesmanns avatar
Det är stor skillnad på bevis och övertygelse.

För övrigt så är världen full av "ingenjörsmissar" vilket tyder på en slarvig Gud eller ingen gud alls. Eller möjligtvis en gud som skapade Big Bang och sedan sket i resten.

Finns det någon som hävdar att vetenskapen täcker allt?
Citera
2012-05-07, 12:45
Medlem
EINSTEINS GUDSBEVIS MYCKET LOGISKT !!!

ONDSKA ÄR BARA FRÅNVARO AV GUDSKÄRLEK !!!

Kolla på den här videon med Albert Einstein, som på ett mycket logiskt och pedagogiskt sätt förklarar hur ondskan är ett Gudsbevis:

Video: http://www.youtube.com/watch?v=rby5itnDloI

HELT VRICKAT!!!

MVH. Mr Allvetande
Citera
2012-05-07, 12:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
För övrigt så är världen full av "ingenjörsmissar" vilket tyder på en slarvig Gud eller ingen gud alls.

Numera,...... i ökande omfattning.......känd som det humoristiska konceptet: O-intelligent Design.

Citat:
Eller möjligtvis en gud som skapade Big Bang och sedan sket i resten.

Vilket ledar till en ny gren av teiststisk apostologetik: Gudomlig individual-psykologi och -beteende forskning.

Citat:
Finns det någon som hävdar att vetenskapen täcker allt?

Knappast någon frånsett filosofisk/positivistiska materialism-filosofer (som p.t. är utrotningshotade).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in