Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
. Det Kosmologiska Gudsbeviset är ett bevis för Guds existens:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmological_argument
[:
Nä. Det faller på att det förutsätter en första orsak. Och kausalitet.
Egentligen finns allt, hela tiden, nu, här.
Citat:
7. För övrigt har du ju själv inga som helst konkreta bevis för det absurda flummet att universum skulle ha trollat fram sig själv från tomma intet och sprängt sig själv i bitar likt en självmordsbombare, men ändå, DU TROR helt blint på Big Bluff!
Detsamma vad gäller evolutionsteorin, DU TROR på fullt allvar på "evolutionen", trots att det inte finns några som helst bevis för att nån stackars bakterie någonsin skulle ha ploppat fram från livlös materia och sedan börjat flumma fram till Människan, vilket ju dessutom är sjukt vrickat ologiskt!
Universum kommer inte ifrån tomma intet, vad har du fått det ifrån? Universum uppstår ur ett hav av möjligheter( alltså inte ett hav, men det är svårt att uttrycka utan omskrivningar). Det finns inte
ingenting .
Evolutionsteorin tar sej inte an problemet med övergång från icke-liv till liv i den bemärkelsen vi menar. Den handlar om arternas uppkomst, inte livets uppkomst. Men som förklaring till arternas uppkomst, alltså fortsättningen på livet, är den såpass vederlagd att man måste vara sektmedlem för att förneka den.
Man har också lyckats exprimentellt bevisa att elektriska urladdningar i de gaser och mineralsammansättningar som rådde på jorden då (när det nu var),
skapar aminosyror som är en byggsten till proteiner.
Citat:
DU TROR att det är Jorden som kretsar runt Solen, trots att det inte finns ett endaste litet konkret bevis för det!
Ursäkta? Säg att det här är ett dåligt skämt.
Som jag ser det har du inga bevis för guds existens, du bara säger att den inte kan motbevisas.
Som ett klent försök säger du att vi inte skulle kunna existera utan guds källa eller va de va. Och det bevisas genom att.....vi har ett medvetande?
Tja, man kan väl säga så här; allting är allting. Vill man sen sätta namn på det så varsågod. Men att tillföra mänskliga egenskaper som tex syfte och mening och vilja på det som är allting är att plocka ner det i små personliga beståndsdelar och anpassa dem efter vad man vill ska vara gud.
Alla gudar som dykt upp på arenan hittills är mänskliga skapelser.
Fatta; gud har inget namn. Den vill ingenting, har inga preferenser, ingen önskan, inga planer, inga förhoppningar.
Citat:
Våra ytterst begränsade materiella sinnen kan uppfatta endast en ytterst liten del av det totala frekvensområdet och är därför ofullkomliga, medan Gud är fullkomlig och bortom våra fysiska sinnens uppfattningsförmåga.
Jag godkänner det första men bestrider det andra. Något som är bortom våra fysiska sinnens uppfattningsförmåga kan vi inte tala om i begriplig mening.
Om vi inte kan uppfatta gud hur kan vi då anta att den finns?
Hur kan vi förutsätta att något är fullkomligt och vad menas med det? Att det har alla egenskaper samtidigt? Att det är allt? Allting är allting. Min kandidat till rollen som gud är
the unified field theory.
Varför söka efter gud? Jag vet en sak, jag finns. Jag existerar i allra högsta grad, ofrånkomligen. Och jag vet att det som är jag, detta jag som upplever sej själv, är odödligt, evigt, utan plats eller form.