2009-05-25, 09:03
Medlem
Zeki-Es avatar
Hur fan kan ställa en sån fråga? hela du är en bevis på att Gud existerar.
Citera
2009-05-25, 09:04
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeki-E
Hur fan kan ställa en sån fråga? hela du är en bevis på att Gud existerar.

Hur då?
Citera
2009-05-25, 09:27
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker.
Ifall du vill diskutera något konkret, skriv istället för att hänvisa till långa artiklar
Jag vill bara påpeka att du inte var updaterad kring den filosofiska debatten om teodice.

Citat:
Smygkreationister som Alvin Plantinga har gjort bort sig alltför många gånger på områden som epistemologi och evolutionsbiologi. Några av Plantinga teser besvaras av Paul Draper (http://www.infidels.org/library/modern/paul_draper/evil.html).
Och här har du svaret till Draper.
http://www.infidels.org/library/modern/alvin_plantinga/against-evil.html

Citat:
Av Wikipedia att döma påminner Plantingas teodicé, ironiskt nog, om Leibniz "den bästa av alla tänkbara världar". Får mig att tänka på Candide.
Hur ställer du dig till detta då?

"However, few philosophers since Plantinga's argument have affirmed the cogency of the logical problem of evil. Even Mackie himself later admitted that "...we can concede that the problem of evil does not, after all, show that the central doctrines of theism are logically inconsistent with one another" ( http://en.wikipedia.org/wiki/Alvin_Plantinga#Philosophical_views )
Senast redigerad av SleepaZ 2009-05-25 kl. 09:45.
Citera
2009-05-25, 09:36
Medlem
Zeki-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Hur då?

Vadå hur då? Allt som finns på denna jord är manifestation av Guds närvaro. Reflektera över det. Universum, människan, jorden, folkslag, språk...mm
Citera
2009-05-25, 09:41
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Vadå hur då? Allt som finns på denna jord är manifestation av Guds närvaro. Reflektera över det. Universum, människan, jorden, folkslag, språk...mm

Aha.
Citera
2009-05-25, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Motivera varför jag från första början ska anta att gud existerar. Guds existens är en fullständigt värdelös hypotes eftersom den saknar en självfalsifierande sats för att kallas vetenskaplig. Ifall teister inte kan leverera bevis för teism, dvs. argument som pekar att det åtminstone är mer sannolikt att det finns en gud än inte, vinner ateismen automatiskt. Ateisters enda uppgift är att visa att teisternas argument är felaktiga. Hur extraordinärt ett påstående är avgör vilken grad av bevis vi förväntar oss.
Det här har redan tagits upp i tråden. Enkelt uttryckt, påstår man att Gud existerar så antar man att Han existerar och så försöker man bevisa det. Påstar man att Han inte existerar så antar man att Han inte gör det och försöker bevisa det. Påstår man ingenting så antar man ingenting och tar reda på huruvida Han existerar eller ej. Själv anser jag det mer vetenskapligt att utgå ifrån en frågeställning som är öppen för både Guds existens och Guds icke-existens. Förutfattade meningar är ovetenskapligt. Men, fungerar det så fungerar det, så jag ska inte stå för något dogmatiskt och absolut.

Citat:
Min poäng är att religion inte har något förklaringsvärde. Dessutom finns det gott om positivister som skulle hålla med om att människan söker efter mening och mönster samt föredrar icke-förklaringar framför ingen förklaring alls. Vill du läsa mer om varför människor tror på konstiga saker rekommenderar jag Michael Shermers (http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=skeptic-agenticity) och Steven Pinkers artiklar (http://pinker.wjh.harvard.edu/articles/media/2004_10_29_religion.htm). Antagligen är religion (spiritualitet) en psykologisk tillfredsställelse. Jag tror att man på många sätt kan dra paralleller med placeboeffekten.
Religion har minst lika mycket "förklaringsvärde" som vetenskap. Det finns det både vetenskapsfilosofer och religionsantropologer som menar.

Positivism anser jag utdaterad, men i vilket fall som helst så är det frågan som bestämmer metoden och metoden bestämmer perspektivet, och Richard Dawkins Bertrand Russell menar att frågan om Guds icke-existens inte är rätt väg att gå, falsifikation är ovetenskapligt när det kommer till Gud helt enkelt.

Religion är snarare ett samhälleligt system än en psykologisk tillfredsställelse, religion är ett 'totalt socialt faktum'. Tro däremot, är både psykologiskt, socialt och existentiellt nödvändigt för alla människor. Just för att vi söker efter ordning. Men det har inget med Guds existens att göra, anser jag, men så är jag inte kristen heller. Är man kristen så förändras hela den fenomenologiska grunden för ens existens.

Citat:
Vad som karaktäriserar den abramitiska guden är att han/hon/det är ett personligt väsen som bryr sig om mänskligheten (besvarar böner, gör mirakel, skänker heliga skrifter). En gud som skickar folk till helvetet endast för "tankebrott" är en förfärlig gud. Jag är glad att vi äntligen blivit av med denna skrämmande myt. Men du har en poäng, en elak gud skulle förklara varför det finns så mycket onödigt lidande i världen.
Det finns teorier som menar att Gud skapat världen och lämnat oss att ta hand om oss själva. Det är den teorin som mest stödjer Fri Vilja, vilket det är sagt att vi fått från Gud.

Lidande kommer ifrån begär, mänskliga begär. Det har inget med Gud att göra egentligen.

Citat:
Det finns många sätt att formulera teodicéproblemet. Förvisso är gott och ont teologiska påfund, men lidande eller "why bad things happen to good people" är en bättre definition. Om vi inte förstår gud har ingen rätt att uttala sig om honom heller.
Alla människor är goda.

Ingen kan förstå Gud. Att säga sig förstå Honom är hybris och arrogans.
Citera
2009-05-25, 10:26
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc
Precis. Skulle man ha bevis för Guds existens så är det heller ingen tro längre.

Indeed. Jag förstår inte ens varför ni diskuterar detta på ett religionsforum. Exakt lika relevant som att diskutera huruvida Lot eller vad han nu hette existerade. Som religiös tror man att gud, eller lot, existerar/existerade, eller så är man inte religiös.

Religion är ju per definition att tro på något utan att reflektera särskilt mycket över det man tror på. Med det i åtanke är motbevis till trosövertygelser nästintill en logisk omöjlighet.
Citera
2009-05-25, 17:58
Medlem
Citat:

You fail!

Citera
2009-05-25, 23:31
Medlem
BankRobbers avatar
Det här är ett underligt fenomen.. folk som blir tokiga när man pratar om Gud: BEVISA, BEVISA, FAKTA, HUR VET DU osv. Ja menar, frågan är inte relevant, hur vet du att det inte finns en Gud?

Och när du inser det argumentet bör diskussionen upphöra. För du kommer alltid stöta på folk som inte tror och folk som tror.

På ett lustigt sätt liknar Ateister anti-cannabis människor, det är oftast dem som får sig en "psykos" och går upp i taket, medans cannabisrökaren själv sitter med en förundrande blick och undrar vad allt liv är om. Ungefär som - låt mig röka om jag vill, vad stör det dig?
Citera
2009-05-25, 23:37
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
. Det Kosmologiska Gudsbeviset är ett bevis för Guds existens:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmological_argument

[:

Nä. Det faller på att det förutsätter en första orsak. Och kausalitet.
Egentligen finns allt, hela tiden, nu, här.

Citat:
7. För övrigt har du ju själv inga som helst konkreta bevis för det absurda flummet att universum skulle ha trollat fram sig själv från tomma intet och sprängt sig själv i bitar likt en självmordsbombare, men ändå, DU TROR helt blint på Big Bluff!

Detsamma vad gäller evolutionsteorin, DU TROR på fullt allvar på "evolutionen", trots att det inte finns några som helst bevis för att nån stackars bakterie någonsin skulle ha ploppat fram från livlös materia och sedan börjat flumma fram till Människan, vilket ju dessutom är sjukt vrickat ologiskt!

Universum kommer inte ifrån tomma intet, vad har du fått det ifrån? Universum uppstår ur ett hav av möjligheter( alltså inte ett hav, men det är svårt att uttrycka utan omskrivningar). Det finns inte ingenting .

Evolutionsteorin tar sej inte an problemet med övergång från icke-liv till liv i den bemärkelsen vi menar. Den handlar om arternas uppkomst, inte livets uppkomst. Men som förklaring till arternas uppkomst, alltså fortsättningen på livet, är den såpass vederlagd att man måste vara sektmedlem för att förneka den.
Man har också lyckats exprimentellt bevisa att elektriska urladdningar i de gaser och mineralsammansättningar som rådde på jorden då (när det nu var),
skapar aminosyror som är en byggsten till proteiner.

Citat:
DU TROR att det är Jorden som kretsar runt Solen, trots att det inte finns ett endaste litet konkret bevis för det!

Ursäkta? Säg att det här är ett dåligt skämt.

Som jag ser det har du inga bevis för guds existens, du bara säger att den inte kan motbevisas.
Som ett klent försök säger du att vi inte skulle kunna existera utan guds källa eller va de va. Och det bevisas genom att.....vi har ett medvetande?
Tja, man kan väl säga så här; allting är allting. Vill man sen sätta namn på det så varsågod. Men att tillföra mänskliga egenskaper som tex syfte och mening och vilja på det som är allting är att plocka ner det i små personliga beståndsdelar och anpassa dem efter vad man vill ska vara gud.
Alla gudar som dykt upp på arenan hittills är mänskliga skapelser.

Fatta; gud har inget namn. Den vill ingenting, har inga preferenser, ingen önskan, inga planer, inga förhoppningar.

Citat:
Våra ytterst begränsade materiella sinnen kan uppfatta endast en ytterst liten del av det totala frekvensområdet och är därför ofullkomliga, medan Gud är fullkomlig och bortom våra fysiska sinnens uppfattningsförmåga.

Jag godkänner det första men bestrider det andra. Något som är bortom våra fysiska sinnens uppfattningsförmåga kan vi inte tala om i begriplig mening.
Om vi inte kan uppfatta gud hur kan vi då anta att den finns?

Hur kan vi förutsätta att något är fullkomligt och vad menas med det? Att det har alla egenskaper samtidigt? Att det är allt? Allting är allting. Min kandidat till rollen som gud är the unified field theory.

Varför söka efter gud? Jag vet en sak, jag finns. Jag existerar i allra högsta grad, ofrånkomligen. Och jag vet att det som är jag, detta jag som upplever sej själv, är odödligt, evigt, utan plats eller form.
Citera
2009-05-26, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jag vill bara påpeka att du inte var updaterad kring den filosofiska debatten om teodice.
Jag är uppdaterad. Är du?

Citat:
Och här har du svaret till Draper.
http://www.infidels.org/library/modern/alvin_plantinga/against-evil.html
Läs hela debatten nästa gång
http://www.infidels.org/library/modern/paul_draper/serious.html

Citat:
Hur ställer du dig till detta då?

"However, few philosophers since Plantinga's argument have affirmed the cogency of the logical problem of evil. Even Mackie himself later admitted that "...we can concede that the problem of evil does not, after all, show that the central doctrines of theism are logically inconsistent with one another" ( http://en.wikipedia.org/wiki/Alvin_Plantinga#Philosophical_views )
En sanning med modifikation. Följande skriver John Mackie i The Miracle of Theism:
Citat:
Since this defense is formally possible, and its principle involves no real abandonment of our ordinary view of the opposition between good and evil, we can concede that the problem of evil does not, after all, show that the central doctrines of theism are logically inconsistent with one another. But whether this offers a real solution of the problem is another question.
Finns massvis med filosofer som anser att ondskans problem är en utmaning för teismen. Debatten är knappast över. Exempel på debatter finns på http://plato.stanford.edu/entries/evil/#Bib och http://www.infidels.org/library/modern/nontheism/atheism/evil.html. Ett av de största problemen med Plantinga är f.ö att han är metafysiker och inte vetenskapsfilosof. Tyvärr har Plantinga en otrevlig tendens att missbruka logik och vilseleda sig själv i kreationistiskt nonsens som i EAAN.
Citera
2009-05-26, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det här har redan tagits upp i tråden. Enkelt uttryckt, påstår man att Gud existerar så antar man att Han existerar och så försöker man bevisa det. Påstar man att Han inte existerar så antar man att Han inte gör det och försöker bevisa det. Påstår man ingenting så antar man ingenting och tar reda på huruvida Han existerar eller ej. Själv anser jag det mer vetenskapligt att utgå ifrån en frågeställning som är öppen för både Guds existens och Guds icke-existens. Förutfattade meningar är ovetenskapligt. Men, fungerar det så fungerar det, så jag ska inte stå för något dogmatiskt och absolut.
Jag säger inte att gud inte existerar. Det går inte strikt motbevisa guds existens. Inte heller träsktroll, älvor, rosa enhörningar eller Russells tekanna. Även om jag sökt igenom hela världen efter enhörningar kan de fortfarande gömma sig i en skog utan min kännedom. Det är teisternas uppgift att ge underlag för sin tro. Min enda uppgift är att visa teisternas felaktiga resonemang.

Citat:
Religion har minst lika mycket "förklaringsvärde" som vetenskap. Det finns det både vetenskapsfilosofer och religionsantropologer som menar.

Positivism anser jag utdaterad, men i vilket fall som helst så är det frågan som bestämmer metoden och metoden bestämmer perspektivet, och Richard Dawkins Bertrand Russell menar att frågan om Guds icke-existens inte är rätt väg att gå, falsifikation är ovetenskapligt när det kommer till Gud helt enkelt.

Religion är snarare ett samhälleligt system än en psykologisk tillfredsställelse, religion är ett 'totalt socialt faktum'. Tro däremot, är både psykologiskt, socialt och existentiellt nödvändigt för alla människor. Just för att vi söker efter ordning. Men det har inget med Guds existens att göra, anser jag, men så är jag inte kristen heller. Är man kristen så förändras hela den fenomenologiska grunden för ens existens.
Ge exempel på religiösa förklaringar som överträffar vetenskapliga. Att postulera gud bakom ett fenomen är att förklara exakt ingenting.

Jag kan tänka mig ett scenario att människan skapat religion av ren slump. Ungefär som nationalsånger och stamslagord. De har ingen rationell utgångspunkt men är ett sätt bilda identitet. Spiritualitet kan vara något så enkelt som biprodukt av kognitiva organ (vilket mycket tyder på). Att anta spiritualitet är kommunikation med en extern dimension vore att bortse från alla rimliga teorier i första hand.

Citat:
Det finns teorier som menar att Gud skapat världen och lämnat oss att ta hand om oss själva. Det är den teorin som mest stödjer Fri Vilja, vilket det är sagt att vi fått från Gud.

Lidande kommer ifrån begär, mänskliga begär. Det har inget med Gud att göra egentligen.
Uppfattningen kallas deism. Vad menas med "mänskligt begär"? Hur förklarar du allt lidande hos djuren som tortyr, parasitism, svält eller sjukdomar som utrotar hela arten? Descartes insåg detta problem och menade att djur var automatiska maskiner utan fri vilja och förmåga att känna smärta. Det är förstås inte sant.

Citat:
Alla människor är goda.

Ingen kan förstå Gud. Att säga sig förstå Honom är hybris och arrogans.
Det kan diskuteras. Diktatorer som Saddam Hussein och Adolf Hitler var med stor sannolikhet inte hänsynslösa endast av dåliga influenser, utan även på grund av fysiska egenskaper som olycklig genetisk uppsättning (t.ex. förhöjda testosteronnivåer).

Hela min poäng är att teister vet för mycket. Inte bara att gud existerar, utan även att han besvarar böner och bryr sig om vårt sexliv. Om inte det är arrogans och hybris vet jag inte vad är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in