2009-05-18, 23:32
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean3
Först och främst så ska vi alla ha klart för oss att om något ska existera så måste det bestå av materia eller energi. Om Gud inte består av något utav detta så påstår man per definition att Gud inte finns. Argumenterar man för att Gud finns trots att Gud inte består av materia eller energi, argumenterar man existens= icke existens vilket är en total motsägelse. Så alltså om Gud finns är fysiska bevis det enda sättet att vara säker på att Gud existerar. Ren logik.

Tänk dig att gud finns, att han verkligen är allsmäktig och allt vad det innebär.

Tror du inte han skulle kunna vara något annat än materia eller energi? Jag har ingen aning men om du tänker dig frågan.

Sen så snackas det om att energi går inte skapa eller förstöra, så från ALLRA första början fanns inget, bara energi. Kunde det ha varit gud?
Citera
2009-05-18, 23:37
Medlem
mrclean3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Tänk dig att gud finns, att han verkligen är allsmäktig och allt vad det innebär.Tror du inte han skulle kunna vara något annat än materia eller energi? Jag har ingen aning men om du tänker dig frågan.

Ja fast det är bara om vi TÄNKER oss att Gud finns, det är fortfarande inget bevis. Eller?

Citat:
Sen så snackas det om att energi går inte skapa eller förstöra, så från ALLRA första början fanns inget, bara energi. Kunde det ha varit gud?

Om han skulle vara den energin så skulle han gå att bevisa vilket ingen har gjort än..
Citera
2009-05-18, 23:40
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ja fast det är bara om vi TÄNKER oss att Gud finns, det är fortfarande inget bevis. Eller?

Har jag sagt att det är bevis? Jag påstår bara att gud kanske inte alls MÅSTE vara materia eller energi då han är allsmäktig. Tänk utanför lådan, även om du inte är kristen måste du kunna använda hypoteser och se saker från flera vinklar.

Citat:

Om han skulle vara den energin så skulle han gå att bevisa vilket ingen har gjort än..

Varför? Jag är inte insatt i detta alls, det är bara en teori jag hört.
Citera
2009-05-19, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Men du är ju så seg i huvet, här säger du tvärs emot dej själv igen.
Nej gott och ont finns inte, det är bara nåt jävla påhitt för att hålla folk som dej under piskan 2000 år efter "profeten" dog.
Bara för att gott och ont inte finns betyder väl inte att jag tycker mord är rätt (rätt och fel har inget med gott och ont att göra förresten) det har väl med den personliga moralen att göra. Om nu "gud" inte hade sagt att mord var "ont" så skulle du alltså tycka att mord var en helt okej handling?

Och sluta hitta på vad jag tycker hela tiden.
"En person som försvarar mord, brott, slaveri, droger, stöld..." du är ju helt dum i huvet, tycker du man är "ond" för att man försvarar droger ska t.ex? Vi kanske ska förbjuda hela sjukvården då dom använder droger hela tiden. Och vin(a.k.a jesusblod) måste vi förbjuda isåfall också så ingen mer nattvard.
Och vadå, bara för att jag säger att ditt gott/ont-snickelisnack är rent bullshit så försvarar jag mord helt plötsligt?

Kristendomen försvarar mord, vilka hade häxjakt och korståg i "guds" namn?
Tider förändras men Gud är alltid den samme, Du säger att jag är slav åt piskan? Det är nog snarare du som är slav åt synden, och vägrar inse att du gör fel ibland, alla är vi syndare, men dom som vägrar erkänna det på grund av stolthet är dom som aldrig lär känna Gud...
Kom och säg att gott och ont inte finns när hela din familj har blivit rånmördad av ett gäng hänsynslösa banditer t ex, eller ska du fortfarande säga att ''gott och ont'' inte finns? Personlig moral, Haha vad snackar du om? så för att en person säger att stöld, otrohet eller misshandel är rätt så är det rätt för DEN att göra det för att personen säger det?
Dom som stod för häxjakt och korståg är inga riktiga kristna, är man kristen följer man Jesus Kristus, och han sa att man skulle driva ut andarna och ondskan ur folk och HJÄLPA dom som hade det svårt och var besatta, dom som dödade var inget annat än manipulerade idioter som inte visste något om kristendom.. och din puckade jävel, när jag snackar om droger menar jag skiten som säljs på gatan och VERKLIGEN förslavar folk med piskan, läkemedel är aldrig fel när det är till för att hjälpa och inte måttligt alkohol bruk, du menar att FRIHET är ''att kunna göra VAD som helst, utan att få några konsekvenser.''? Du verkar ha en paranoia som tror att jag syftar på dig hela tiden, tänk som du gör, men det är synd att du är så bitter, hatisk och kall mot Herren, klart du inte tro när du stänger in dig i din tanke att han INTE finns, Tro inte att Herren kommer komma till dig om du inte tar dig till honom...
Citera
2009-05-19, 00:59
Medlem
Khapis avatar
Citat:
För att det är ju det ni säger...

Vilka "ni"?
Vilken grupp tillhör jag?
Citera
2009-05-19, 01:06
Medlem
Mulatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas.W
Jag tror själv inte på gud.
Kan du ge mig bevis på att han inte finns.

Simpelt. Finns inga bevis att han finns = Han finns inte? isåfall finns allt för saker som aldrig existerat kan inte motbevisas.
Citera
2009-05-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

jag är själv rätt neutral, mer en som "hoppas" att döden inte är slutet.
Iaf jag såg en dokumentär om en snubbe i australien.
Han fick samma utmanande och han svarade genom att köra upp en stav i näsan upp i hjärnan längre än va som e "möjligt".

sätt medium på prov, dom har en tendens att berätta i detalj om saker dom tekniskt sett inte kan veta
Citera
2009-05-19, 09:55
Bannlyst
Dagen då man kom på hur allting skapades genom big bang och lade ut papper på hur alger blev producenter och sedan evolutionerades och utvecklades till landdjur som sedan utvecklades ännu mer fram tills idag och fortsätter att utvecklas, DEN dagen bevisade man att gud inte exsisterar och att det inte finns någon form utav varelse som skapat livet på jorden utan att det helt enkelt exploderade simpla helium atomer som utvecklades till syre och kol och koldioxid osv.
Citera
2009-05-19, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulatt
Simpelt. Finns inga bevis att han finns = Han finns inte? isåfall finns allt för saker som aldrig existerat kan inte motbevisas.

saker kan finnas även om det inte bevisats av människor.
tex så beror inte existensen av avlägsna månar..djurarter..etc på om vi bevisat dem.
Isåfall som du säger så skulle ju låt säga en nyupptäckt stjärna blivit skapad
bara för att en observerare tänker tanken att den kan finnas.
och så är ju inte fallet så trivida du inte har 3 elefanter som husdjur nu.
har precis kommit fram till att jag inte kan motbevisa det.
Citera
2009-05-19, 10:31
Bannlyst
Här finns nog svaret på varför jag inte tror på gud.

Big Bang:
Omedelbart efter big bang (som är rester utav en stor stjärna som exploderade under slutfasen utav sin exsistens) Var det för varmt för att det skulle kunna finnas materia. I takt med att universum sedan utvidgades sjönk temperaturen. Därmed kunde energi omvandlas till materia. Kvarkar bildades först som sedan gav laddningar till, protoner, neutroner och elektroner redan under den första sekunden efter big bang. Efter tre minuter skapades det heluim atomer och efter först en halv miljon år bildades neutrala atomer.
Ojämnheter uppstod i fördelningen utav universums materia, vätgas och heliumgas samlades i täta moln och lokalt i dessa moln drogs materia ihop och packades pga. gravitationskraften. Det skapades himlakroppar och Trycket gav upphov till kärnreaktioner, under dessa reaktioner förenades vätekärnor med tyngre kärnor (fusion, som vi faktiskt skapar energi med även idag) Vilket frigjorde energi, därför började himlakropparna utrståla ljus och värme (som är två typer utav energi) Det bildades alltså stjärnor.

Den tidiga atmosfären på jorden var ogästvänlig, den innehöll mest kvävgas, koldioxid och vattenånga. När jorden svalnade övergick vattenångan till vatten. Den kondenserade. Detta resulterade i regn som höll på i flera miljontals år. Sjöar och hav bildades. Sålänge jorden saknade syrgas så fanns heller inte ett skyddande ozon lager, därför kunde jordens första varelser bara exstistera i vatten. Den ultravioletta strålningen på land var dödlig för allt tänkbart liv. Efter ca 1 miljard år kombinerades molekyler med levande enheter som vi kallar för celler. Dessa var det första livet på jorden, i form utav bakterier. Syrgasen fattades fortfarande och därför utvann bakterierna energi endast genom cellandning. Dessa bakterier exsisterar fortfarande i syrefattiga havsbottnar.
Organismer med klorofyll utvecklades senare som kunde utnyttja solen som energikälla, Detta genom fotosyntesen (ljrusenergi + koldioxid + vatten -> druvsocker + syre) Detta gav upphov till syret på planeten.

Det första syret var giftigt, eftersom dåtidens liv var anpassat till syrefria miljöer. Syrehalterna i havet och i atmosfären steg dock mycket långsamt. Därmed hann alla organismer anpassa sig till deras nya kemiska miljö. Efter encelliga organismer skapades flercelliga organismer, och några utav dessa steg upp på land. Det var möjligt för att det hade bildats syrgas och därmed ozon, som skyddade dem från solen.

Mutationer från arterna gjorde att dessa utvecklades och anpassades till sin miljö.
Och anledningen till att dessa reaktioner ens kunde uppstå på just tellus och inte mars eller venus är för att mars t ex. har en medeltemperatur på -100 grader pga. dess avstånd till solen. Venus har en medeltemperatur på 400 grader. Jorden lligger alltså i en perfekt zon i avstånd till solen.

Varför tror jag på detta? För att det kretsar omkring oss dagligen, det finns bevis. Vi håller på med kärnenergi, vi ser mutationer, vi kan se atomer och vi kan se flercelliga och encelliga organimser. Allt finns på jorden för att det är just därför jorden exsisterar, hade inte växter kunnat producera syre så hade vi inte funnits. Osv.

Allt annat är ren jävla bullshit. Det finns ingen jävla gud och alla som tror på denne kan lika gärna tro på påskharen.
Senast redigerad av Gingerella 2009-05-19 kl. 10:35.
Citera
2009-05-19, 10:59
Medlem
Jag håller med om att vetenskap ger bra och logiska förklaringar på hur världen funkar.

Men jag betvivlar starkt den vetenskapliga precision som man kan få om en händelse som Big Bang iom att det A) hände för så länge sen, B) var en händelse av helt annan natur än något vi kan se omkring oss idag. Känns osannolikt att man ska kunna beräkna något så massivt och till synes oändligt som skapelsen av universum.
Citera
2009-05-19, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarissimo
Jag håller med om att vetenskap ger bra och logiska förklaringar på hur världen funkar.

Men jag betvivlar starkt den vetenskapliga precision som man kan få om en händelse som Big Bang iom att det A) hände för så länge sen, B) var en händelse av helt annan natur än något vi kan se omkring oss idag. Känns osannolikt att man ska kunna beräkna något så massivt och till synes oändligt som skapelsen av universum.

De gjorde ju alldeles precis en återskapning utav big band i en bunker, en liten återskapning. Det är mycket enkelt att gå tillbaka och se hur något blivit skapat, ungefär lika enkelt som att göra en DNA-analys på en människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in