2013-09-18, 04:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Alan Tuning var väl den första. Det han kom fram till är fantastiskt, men det är de långtgående slutsatser vissa drar hans upptäckter.
Problemet är kanske populärvetenskapen i detta fall. Det är fullt av det på nätet och nu senast var det SVT Vetenskapens värld. Där talade man tydligt om att "det organiserar sig självt" och att det inte finns något "bakom" eller "inuti" som styr komplexiteten. Istället för denna organiserade kraft, som man nu bevisat inte finns, så menar man istället att det är naturlagarna som gör så det som blir, blir det det blir.
Så nu vet vi det! Det är inte en bakomliggande kraft –utan en annan kraft i form av naturlagar.
Som om någon någonsin påstått något annat. Återigen smyger sig scientismen in och vrider till folks hjärnor. Det försöker säga i klartext är att det inte behövs någon gudskraft för att forma naturen. Det är istället naturen som formar sig självt.
För mig är detta pinsamt efterblivet resonemang. Vad är det för skillnad i dessa båda påståenden?
Det som troende och filosofer sagt i alla tider är att det finns en kraft som skapar, styr allting. Den kraften finns i allt överallt hela tiden.
Så tack "vetenskapen" för att ni bekräftar det vi alltid trott. Amen
Menar du Alan Turing?

Frågan är vad vi menar med Gud och med skapelsen. Den bild vi har av världen och som vi kallar för skapelsen, skapas i vårt inre. För mig är Gud ett namn på den goda makten, vars existens bevisas av att de onda makterna har en begränsning. De flesta uppfattar ju all makt som korrumperande.
Citera
2013-09-18, 06:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
För mig är Gud ett namn på den goda makten, vars existens bevisas av att de onda makterna har en begränsning.

På vilket sätt finns en begränsning och hur gestaltar den sig?

Varför måste godhet och ondska vara "makter", kan de inte bara vara godhet och ondska?

Och vad exakt menar du med "makter"?
Citera
2013-09-18, 10:22
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Menar du Alan Turing?

Frågan är vad vi menar med Gud och med skapelsen. Den bild vi har av världen och som vi kallar för skapelsen, skapas i vårt inre. För mig är Gud ett namn på den goda makten, vars existens bevisas av att de onda makterna har en begränsning. De flesta uppfattar ju all makt som korrumperande.
Nja.. gott ont, har med värdering att göra, referensfpunkten, ramen, relationen, så om du vill ha det som gud, så är gud fortfarande något du klassar utefter din egen vilja, inte utefter objektiva kriterier. Därför är gud bevisad som tomhet, inte ens universum är gud, fast alla förfriskade försök att ta makt över common sense. För att gud redan är nerplöjd och via våldet ens ännu rdet gud existerar som gångbart, det är otroligt vad man hyllar våld ännu.
Citera
2013-09-18, 11:34
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
På vilket sätt finns en begränsning och hur gestaltar den sig?

Varför måste godhet och ondska vara "makter", kan de inte bara vara godhet och ondska?

Och vad exakt menar du med "makter"?
Med makt menar jag inflytande och möjlighet att påverka.

Med makter menar jag allt som har makt: djur, människor, organisationer, nätverk, ideologier, ide'er, redskap, reklam etc - och inte minst allt det som vi inte kan överblicka och i många fall inte ens känner till eller har namn på.

Godhet och ondska yttrar sig ibland genom en vilja eller en attityd och det är nog vilseledande med en överförenklad föreställning, att godhet "bara" är godhet o.s.v.

Ondskans begränsning visar sig t.ex i den jämvikt som ofta förekommer i samhället men som ibland kollapsar: krig, Nazityskland etc. Utan det goda kollapsar allt, ondska är alltigenom nedbrytande.
Citera
2013-09-18, 11:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Nja.. gott ont, har med värdering att göra, referensfpunkten, ramen, relationen, så om du vill ha det som gud, så är gud fortfarande något du klassar utefter din egen vilja, inte utefter objektiva kriterier. Därför är gud bevisad som tomhet, inte ens universum är gud, fast alla förfriskade försök att ta makt över common sense. För att gud redan är nerplöjd och via våldet ens ännu rdet gud existerar som gångbart, det är otroligt vad man hyllar våld ännu.
Du borde börja med att begrunda begrepp som värde, värdering och referenser. Det är inte givet att begrepp som dessa inte begränsar våra föreställningar. När vi uppträder rationellt visavi givna värden och referenser så blir nationalekonomernas prognoser mer exakta. Homo Oeconumicus kan inte uppfatta annat än vad hon är programmerad för.

Jag kan lova dig att jag är alltigenom värdelös och innerst inne tror jag att du är lika värdelös som mig.
Citera
2013-09-18, 12:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Med makt menar jag inflytande och möjlighet att påverka.

Med makter menar jag allt som har makt: djur, människor, organisationer, nätverk, ideologier, ide'er, redskap, reklam etc - och inte minst allt det som vi inte kan överblicka och i många fall inte ens känner till eller har namn på.

Godhet och ondska yttrar sig ibland genom en vilja eller en attityd och det är nog vilseledande med en överförenklad föreställning, att godhet "bara" är godhet o.s.v.

Ondskans begränsning visar sig t.ex i den jämvikt som ofta förekommer i samhället men som ibland kollapsar: krig, Nazityskland etc. Utan det goda kollapsar allt, ondska är alltigenom nedbrytande.

Ok. Och hur går vi därifrån till:

godhet=gud

?
Citera
2013-09-18, 12:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ok. Och hur går vi därifrån till:

godhet=gud

?
Hur går man från skäggig man uppe i molnen till Gud?
Citera
2013-09-18, 12:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Hur går man från skäggig man uppe i molnen till Gud?

Vad har det med saken att göra? Svara på frågan.
Citera
2013-09-18, 12:46
Medlem
baylifes avatar
Det roliga måste ju ändå vara att 526 lyckades skriva Tuning istället för Turing.
Senast redigerad av baylife 2013-09-18 kl. 12:52.
Citera
2013-09-18, 12:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Vad har det med saken att göra? Svara på frågan.
Det finns ingen enkel godhet, ungefär som en tillfällig välvilja, utan godhet är den ultimata makten. Godhet och medvetande är för mig två tecken på en högre makt.

Om någon gör något gott så kommer detta inflytande från Gud.
Citera
2013-09-18, 13:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det finns ingen enkel godhet, ungefär som en tillfällig välvilja, utan godhet är den ultimata makten. Godhet och medvetande är för mig två tecken på en högre makt.

Hur vet du det?
Citera
2013-09-18, 13:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det finns ingen enkel godhet, ungefär som en tillfällig välvilja, utan godhet är den ultimata makten.

Hur går du från "Det finns ingen enkel godhet" till "godhet är den ultimata makten"?

Citat:
tillfällig välvilja

Varför skulle det inte finnas tillfällig välvilja? Eller hur menar du?

Citat:
Godhet och medvetande är för mig två tecken på en högre makt.

Varför? Motivera båda två.

Citat:

Därför att...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in