2012-09-22, 23:32
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag doktorerade heller inte. Det är inte det att du alltid har fel. Det är det att du har så stort behov av att gissa. Det enda jag gissar om dig och fågelskrämmorna är att ni är organiserade för att ta kontroll över tråden Religion. Du brukar ofta uppmana andra att sluta skriva på FB och du är inte ensam om det. Varför skulle någon grupp så samstämmigt agera för att andra ska sluta skriva? Om det inte låg något bakom? Humanisterna är ju på offensiven har jag förstått, men inte kan ni väl höra till dem?
Det enda jag kommer på är väl att gudstanken föddes i en värld där människan var otroligt primitiv, samt att ett mkt stort antal människor världen över lidigt nåt makalöst och lider, så mycket tragiska händelser utspelar sig vilket inte hänger ihop med hur alla dessa så frälsta enligt gnuttan av logik borde, via eller enligt gudstanken, ha klarat av att stävja en sådan stark kraft som det mässas om.
humanister liksom ateister har kommit till kontentan; det är vidskepelse... mysigt stämningsfullt, men att utöva vad som står i den s.k heliga boken ÄR att bejaka sitt lägre sinne.

Sammanfattningen är att det enligt mig, därför är patetiskt att mässa och hänvisa till tankefoster som enligt trial error, gång på gång... visat sig vara bluff.
Det skapar dessutom irritation med tanke på prestigefaktor och skapandet av falsk sårbarhet i och med skuld/straffläran man väldigt flitigt kör med (moralen som skapar auktoritetstro på fel grunder, dvs på obefintlig grund, man ser aldrig gud, ser inte jesus, ser inte figurerna man lovprisar i halleluja.. det rimmar inte en värld där människan behöver kunskapen för att klara sitt liv och att rädda andras liv också, religionen både fördummar och förslöar... det är spännande dikt och poesi, inget mer. Därför.

Att dessutom benämna det som Heligt är ett grepp i sig som haft dåliga avsikter.. villkorad vänlighet som ställer krav på att ära en person som inte ens har meriter, är ngt männsikor genomskådat.. man kysser inte folk på händerna längre, religion handlar om att ursäkta, slicka röven på den som har en liten bok i handen och läser högt ur den... jag ser inget heligt med det, det är odramatiskt... men för en masochist är det ju primetime med att ära ngt man varken kan se höra ta på eller ens få bekräftat.

, som kristna eller religiösa ständigt gnäller om, ni vet själv att ett "samtal med gud" är samma som ett samtal med dig själv, ja eller varför inte med diskborsten?
vilket säger att det bara blir äckligt att dra runt med en låtsasimage.. som dessutom tycker sig utöva moral, godhet, det rätta det ena efter det andra....
det kostar också pengar, att sitta och liksom dra runt med en trasa tills trasan bara smulas sönder så frenetiskt man polerar den gamla lilla boken, den tjänar som delbvis dokument, sedan kan man väl istället ägna sig åt vad den riktiga världen egentligen är för ett ställe? VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ DET DÅ? SVARA PÅ DET DU, VAD ÄR DET DU SJÄLV PACKAR IN I BETYDELSEN ATEIST, för mig är humanism en stor del i betydelse ateist, för som du sett så händer det mkt på jorden som ger en anledningar att fokusera på det mänskliga, vår natur och tillgångar, istället för att som religion hela tiden klaga och mässa om all ofullkomlighet. Det blir ju som en sjukdom.. en ångest. Det driver alla tankar bakåtsträvande..
Stampa på samma ställe århundrade efter århundrade? Andlighet, det har du i faktumet att du har en kropp occh förmåga att uttrycka och tala. andlighet är ett ord, som missbrukats av just bibelförkunnare.

Allt är inte dåligt med religion, men att religiösa eller troende prackar på ateism så mycket påhittad innebörd i det enda ordet som bara säger (ingen gud) falskhet och så mycket hot och direkta förolämpningar..
..... har väl satt sina spår?
en dag säger det stopp - ett slut.

// det finns tusen anledningar till (narcissism, maktgalenhet....... zzzz )
Citera
2012-09-23, 01:30
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Post # 2672 om induktiv vs. deduktiv logik:

Post #2684:

Re '526': Flaskhalsen är alltså för tillfället din uppfattning om induktiv logik och dens värde. Kan du börja med att ge den version av induktiv logik du anser är 'den rätta' och som du benyttar dig av; ..... så vi vet, att vi talar om samma sak.

Om du i samband med detta också upprepar den konklusion du ursprungligen ville komme till är jag tacksam (den har liksom glidit lite utanför horisonten nu).
Ja visst. Det är ditt enda argument att försöka nedvärdera induktion som vetenskaplig metod. . Men det spelar ingen roll. Det är inte bevis som är intressant. Utan spår som "tyder på"
Som du säkert förstår kan man inte tänka deduktivt om allt. Tex: personen kommer ut från ett rum med handduk runt midjan och är våt i håret. Detta indikerar då 'induktivt' att denne har varit i duschen. Det måste inte vara så till 100%, men det är ganska troligt eftersom det hänger ihop logiskt.
På samma sätt är det med detta. Logiken säger att det är så.
Så länge det inte finns en bättre förklaring så kan jag inte bortse från detta.
Och det är just det som förvånar mig så mycket med er. Inte för att ni måste köpa allt som sägs, men det finns inte ett uns av undran eller nyfikenhet i ert sätt att förhålla er till dessa faktum.
Istället stångar ni huvudet i väggen och försöker på alla sätt förneka att det ens finns en gnutta av intresse för saker som vilken 'riktig' vetenskapsman som helst finner intressant. Det talar för att ni inte är intresserade av den verkliga sanningen, utan är enbart intresserade av att er (enfaldiga) världsbild inte ska rubbas. Det skulle förmodligen vara sjukt jobbigt för er. Tycker ni att det irriterande att inte skona står i rad i hallen också?
Senast redigerad av 526 2012-09-23 kl. 01:39.
Citera
2012-09-23, 01:38
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja visst. Det är ditt enda argument att försöka nedvärdera induktion som vetenskaplig metod. . Men det spelar ingen roll. Det är inte bevis som är intressant. Utan spår som "tyder på"
Som du säkert förstår kan man inte tänka deduktivt om allt. Tex: personen kommer ut från ett rum med handduk runt midjan och är våt i håret. Detta indikerar då 'induktivt' att denne har varit i duschen. Det måste inte vara så till 100%, men det är ganska troligt eftersom det hänger ihop logiskt.
På samma sätt är det med detta. Logiken säger att det är så.
Så länge det inte finns en bättre förklaring så kan jag inte bortse från detta.
Och det är just det som förvånar mig så mycket med er. Inte för att ni måste köpa allt som sägs, men det finns inte ett uns av undran eller nyfikenhet i ert sätt att förhålla er till dessa faktum.
Istället stångar ni huvudet i väggen och försöker på alla sätt förneka att det ens finns ett uns av intresse för saker som vilken 'riktig' vetenskapsman som helst finner intressant. Det talar för att ni inte är intresserade av den verkliga sanningen, utan är enbart intresserade av att er (enfaldiga) världsbild inte ska rubbas. Det skulle förmodligen vara sjukt jobbigt för er. Tycker ni att det irriterande att inte skona står i rad i hallen också?

Vad har din världsbild för
Jag har redan visat på varför din användning av induktiv logik inte går att applicera på universums början. Dock tycks det ha flugit dig förbi.
Citera
2012-09-23, 01:40
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Jag har visat på varför din användning av induktiv logik inte går att applicera på universums början. Dock tycks det ha flugit dig förbi.
Men vilken början?

Först vore det bra om du visste vad det är du säger emot? JAg är trött på allt viftande i luften
Citera
2012-09-23, 01:43
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Men vilken början?

Först vore det bra om du visste vad det är du säger emot? JAg är trött på allt viftande i luften
Eftersom du försvann från vår förra konversation så kan du börja med att skrolla tillbaks och ta vid där vi slutade och svara på min invändning.
Citera
2012-09-23, 01:46
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Eftersom du försvann från vår förra konversation så kan du börja med att skrolla tillbaks och ta vid där vi slutade och svara på min invändning.
Det gjorde jag. Du svarade inte på min
Citera
2012-09-23, 01:49
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Det gjorde jag. Du svarade inte på min
Du har inte svarat på https://www.flashback.org/sp39455853
Citera
2012-09-23, 01:58
Medlem
Gidalezus avatar
Denna kommentaren kommer 3 år senare men bättre sent än aldrig. Jag vet hur du kan få bra bevis,
du måste bo i lägenhet som är i minst tredje våningen, det första du ska göra är att gå till balkongen, sen ska du hoppa ner med huvudet före, det är viktigt att du landar med pannan, sen när du har dött kommer du antagligen att träffa gud, sen kan du skicka över 5000 till mitt konto.
Citera
2012-09-23, 02:04
Medlem
baylifes avatar
Att motbevisa Guds existens med hjälp av 526's hemmasnickrade induktiva logik är tämligen enkelt; Allt som vi någonsin setts skapats i vårt universum är gjort så ex-materia. Enligt induktiv logik är det då logiskt att tro att universum också skapades ex-materia vilket per definition motsäger Guds påstådda kreation ex-nihilo. Guds existens är därmed motbevisad.

Ser du problemet i din användning av induktiv logik 526?
Senast redigerad av baylife 2012-09-23 kl. 02:07.
Citera
2012-09-23, 02:10
Medlem
SvenSvenssonovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Bevisa att du tillhör GUD och inte SATAN/MUSLIM/JUDE

BON CHANCE
Citera
2012-09-23, 08:05
Bannlyst
Alla ni som är starka ateister, tycker ni att jag gör rätt om jag snor en cykel för att slippa gå?
Citera
2012-09-23, 08:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Alla ni som är starka ateister, tycker ni att jag gör rätt om jag snor en cykel för att slippa gå?
Det är mot lagen, så nej.

Vad har frågan med ateism att göra och vad är din poäng?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in