Citat:
Det enda jag kommer på är väl att gudstanken föddes i en värld där människan var otroligt primitiv, samt att ett mkt stort antal människor världen över lidigt nåt makalöst och lider, så mycket tragiska händelser utspelar sig vilket inte hänger ihop med hur alla dessa så frälsta enligt gnuttan av logik borde, via eller enligt gudstanken, ha klarat av att stävja en sådan stark kraft som det mässas om.
Ursprungligen postat av iesho
Jag doktorerade heller inte. Det är inte det att du alltid har fel. Det är det att du har så stort behov av att gissa. Det enda jag gissar om dig och fågelskrämmorna är att ni är organiserade för att ta kontroll över tråden Religion. Du brukar ofta uppmana andra att sluta skriva på FB och du är inte ensam om det. Varför skulle någon grupp så samstämmigt agera för att andra ska sluta skriva? Om det inte låg något bakom? Humanisterna är ju på offensiven har jag förstått, men inte kan ni väl höra till dem? 

humanister liksom ateister har kommit till kontentan; det är vidskepelse... mysigt stämningsfullt, men att utöva vad som står i den s.k heliga boken ÄR att bejaka sitt lägre sinne.
Sammanfattningen är att det enligt mig, därför är patetiskt att mässa och hänvisa till tankefoster som enligt trial error, gång på gång... visat sig vara bluff.
Det skapar dessutom irritation med tanke på prestigefaktor och skapandet av falsk sårbarhet i och med skuld/straffläran man väldigt flitigt kör med (moralen som skapar auktoritetstro på fel grunder, dvs på obefintlig grund, man ser aldrig gud, ser inte jesus, ser inte figurerna man lovprisar i halleluja.. det rimmar inte en värld där människan behöver kunskapen för att klara sitt liv och att rädda andras liv också, religionen både fördummar och förslöar... det är spännande dikt och poesi, inget mer. Därför.
Att dessutom benämna det som Heligt är ett grepp i sig som haft dåliga avsikter.. villkorad vänlighet som ställer krav på att ära en person som inte ens har meriter, är ngt männsikor genomskådat.. man kysser inte folk på händerna längre, religion handlar om att ursäkta, slicka röven på den som har en liten bok i handen och läser högt ur den... jag ser inget heligt med det, det är odramatiskt... men för en masochist är det ju primetime med att ära ngt man varken kan se höra ta på eller ens få bekräftat.
, som kristna eller religiösa ständigt gnäller om, ni vet själv att ett "samtal med gud" är samma som ett samtal med dig själv, ja eller varför inte med diskborsten?
vilket säger att det bara blir äckligt att dra runt med en låtsasimage.. som dessutom tycker sig utöva moral, godhet, det rätta det ena efter det andra....
det kostar också pengar, att sitta och liksom dra runt med en trasa tills trasan bara smulas sönder så frenetiskt man polerar den gamla lilla boken, den tjänar som delbvis dokument, sedan kan man väl istället ägna sig åt vad den riktiga världen egentligen är för ett ställe? VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ DET DÅ? SVARA PÅ DET DU, VAD ÄR DET DU SJÄLV PACKAR IN I BETYDELSEN ATEIST, för mig är humanism en stor del i betydelse ateist, för som du sett så händer det mkt på jorden som ger en anledningar att fokusera på det mänskliga, vår natur och tillgångar, istället för att som religion hela tiden klaga och mässa om all ofullkomlighet. Det blir ju som en sjukdom.. en ångest. Det driver alla tankar bakåtsträvande..
Stampa på samma ställe århundrade efter århundrade? Andlighet, det har du i faktumet att du har en kropp occh förmåga att uttrycka och tala. andlighet är ett ord, som missbrukats av just bibelförkunnare.
Allt är inte dåligt med religion, men att religiösa eller troende prackar på ateism så mycket påhittad innebörd i det enda ordet som bara säger (ingen gud) falskhet och så mycket hot och direkta förolämpningar..
..... har väl satt sina spår?
en dag säger det stopp - ett slut.
// det finns tusen anledningar till (narcissism, maktgalenhet....... zzzz )