Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Lite funderingar utifrån ett par vediska skrifter och andra som hör till, som riktar sig främst till DoÅ.
Bhagavad-gita 18:67
"Denna förtroliga kunskap får aldrig förklaras för dem som inte utövar självtukt eller är hängivna eller engagerade i gudshängiven tjänst, och inte heller för dem som avundas Mig"
Śvetāśvatara Uphanisad 6:23
"Den vediska kunskapens verkliga innebörd avslöjas endast för de stora själar som har obetingad tillit till både Gud och den andlige mästaren."
Bhakti rasamrita sindhu 1.2.234
"Ingen kan, med materiellt avtrubbade sinnen förstå Krishna som Han är. Han uppenbarar sig dock för de hängivna, ty Han är tillfredsställd med dem på grund av deras transcendentala hängivna tjänst till Honom."
Bhagavad-gita 18:55
"Man kan förstå Gudomens Högsta Personlighet som Han är blott genom hängiven tjänst. Och när man är fullkomligt medveten om den Högste Herren genom sådan hängivenhet, kan man träda in i Guds rike."
Med detta i bakgrunden. Varför ägna så mycket tid åt att skriva i bloggar och på diverse forum och försöka "allmänbilda" folk? De vill inte elller kan bli "allmänbildade" vilket ovanstående stycken säger. Mission och predikan och "allmänbildning" bör ske till de som har intresse. Att debattera med ointresserade är bortkastad tid. Det är som att leda in en blind i ett bibliotek och mena att denne borde utbilda sig själv där. Eller?
Bhagavad-gita 18:67
"Denna förtroliga kunskap får aldrig förklaras för dem som inte utövar självtukt eller är hängivna eller engagerade i gudshängiven tjänst, och inte heller för dem som avundas Mig"
Śvetāśvatara Uphanisad 6:23
"Den vediska kunskapens verkliga innebörd avslöjas endast för de stora själar som har obetingad tillit till både Gud och den andlige mästaren."
Bhakti rasamrita sindhu 1.2.234
"Ingen kan, med materiellt avtrubbade sinnen förstå Krishna som Han är. Han uppenbarar sig dock för de hängivna, ty Han är tillfredsställd med dem på grund av deras transcendentala hängivna tjänst till Honom."
Bhagavad-gita 18:55
"Man kan förstå Gudomens Högsta Personlighet som Han är blott genom hängiven tjänst. Och när man är fullkomligt medveten om den Högste Herren genom sådan hängivenhet, kan man träda in i Guds rike."
Med detta i bakgrunden. Varför ägna så mycket tid åt att skriva i bloggar och på diverse forum och försöka "allmänbilda" folk? De vill inte elller kan bli "allmänbildade" vilket ovanstående stycken säger. Mission och predikan och "allmänbildning" bör ske till de som har intresse. Att debattera med ointresserade är bortkastad tid. Det är som att leda in en blind i ett bibliotek och mena att denne borde utbilda sig själv där. Eller?
Detta stämmer, ifall det endast skulle röra sig om de som inte har något intresse av att lära sig något om den Absoluta Sanningen, men vi får ju ta i beaktande att det är tusentals andra som följer diskussionerna här, men som inte deltar aktivt i dem, hur vet vi att dessa inte har något intresse i att veta mer?
Och med tanke på hur otroligt mycket ateistisk dynga som sprids på nätet och som hjärntvättar folk, så kan det väl inte skada med att försöka komma ut med lite andlig allmänbildning?
Jag kan inte nå ut på TV, inte på Radio, inte via tidningar - så då återstår bara Internet...
Och denna tråd heter ju "Bevisa att Gud existerar", dvs folk vill ha logiska bevis för vår Skapares existens (svenskar är väldigt rationella), vad kan det då skada att informera om att det faktiskt finns en massa bevis som även tilltalar intellektet?
Sedan att majoriteten av folket som skriver här på religionsforumet är rabiata Gudsförnekare (skumt faktiskt, eller hur?), det kan ju inte jag hjälpa...personligen skulle jag inte slösa bort min tid på att uggla på diverse ateist-forum, på forum där människor redan bestämt sig för att vår Skapare inte existerar...
.
Senast redigerad av Död o återfödd 2012-04-15 kl. 17:34.
Senast redigerad av Död o återfödd 2012-04-15 kl. 17:34.