2012-04-15, 17:27
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Lite funderingar utifrån ett par vediska skrifter och andra som hör till, som riktar sig främst till DoÅ.

Bhagavad-gita 18:67

"Denna förtroliga kunskap får aldrig förklaras för dem som inte utövar självtukt eller är hängivna eller engagerade i gudshängiven tjänst, och inte heller för dem som avundas Mig"

Śvetāśvatara Uphanisad 6:23

"Den vediska kunskapens verkliga innebörd avslöjas endast för de stora själar som har obetingad tillit till både Gud och den andlige mästaren."

Bhakti rasamrita sindhu 1.2.234

"Ingen kan, med materiellt avtrubbade sinnen förstå Krishna som Han är. Han uppenbarar sig dock för de hängivna, ty Han är tillfredsställd med dem på grund av deras transcendentala hängivna tjänst till Honom."

Bhagavad-gita 18:55

"Man kan förstå Gudomens Högsta Personlighet som Han är blott genom hängiven tjänst. Och när man är fullkomligt medveten om den Högste Herren genom sådan hängivenhet, kan man träda in i Guds rike."

Med detta i bakgrunden. Varför ägna så mycket tid åt att skriva i bloggar och på diverse forum och försöka "allmänbilda" folk? De vill inte elller kan bli "allmänbildade" vilket ovanstående stycken säger. Mission och predikan och "allmänbildning" bör ske till de som har intresse. Att debattera med ointresserade är bortkastad tid. Det är som att leda in en blind i ett bibliotek och mena att denne borde utbilda sig själv där. Eller?

Detta stämmer, ifall det endast skulle röra sig om de som inte har något intresse av att lära sig något om den Absoluta Sanningen, men vi får ju ta i beaktande att det är tusentals andra som följer diskussionerna här, men som inte deltar aktivt i dem, hur vet vi att dessa inte har något intresse i att veta mer?

Och med tanke på hur otroligt mycket ateistisk dynga som sprids på nätet och som hjärntvättar folk, så kan det väl inte skada med att försöka komma ut med lite andlig allmänbildning?

Jag kan inte nå ut på TV, inte på Radio, inte via tidningar - så då återstår bara Internet...

Och denna tråd heter ju "Bevisa att Gud existerar", dvs folk vill ha logiska bevis för vår Skapares existens (svenskar är väldigt rationella), vad kan det då skada att informera om att det faktiskt finns en massa bevis som även tilltalar intellektet?

Sedan att majoriteten av folket som skriver här på religionsforumet är rabiata Gudsförnekare (skumt faktiskt, eller hur?), det kan ju inte jag hjälpa...personligen skulle jag inte slösa bort min tid på att uggla på diverse ateist-forum, på forum där människor redan bestämt sig för att vår Skapare inte existerar...
.
Senast redigerad av Död o återfödd 2012-04-15 kl. 17:34.
Citera
2012-04-15, 17:36
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Antar du utmaningen att svara på mina frågor?

1. Om jorden inte roterar och allt annat roterar kring jorden, så kan du ju utan problem förklara följande observation:

Den närmsta stjärnan från jorden kallas Proxima Centauri och befinner sig på 4,2 ljusårs avstånd. Om den ska kretsa runt jorden en gång/dygn så måste den färdas 8,4 x pi ljusår varje dag vilket innebär att dess hastighet blir ungefär 9600 gånger ljusets hastiget. Motsvarande hastighet för Andromedagalaxen skulle bli ungefär 5,7 miljarder gånger ljusets hastighet. Eftersom du gillar att involvera Einstein så kan du ju förklara hur det hänger ihop med hans relativitetsteori.

2. Och du som skriver att centrifugalkraften skulle slunga oss ut i rymden om jorden roterade kan ju förklara följande:

Din egen sida
http://creationwiki.org/File:Earthspeeds.gif
säger att rotationshastigheten vid ekvatorn skulle vara 1037 mph, = 1668 km/h = 465 m/s

Centrifugalkraften blir då, om jag kommer ihåg fysiken från skolan rätt, massan x hastigheten i kvadrat delat på avståndet till jordens mittpunkt. I mitt fall 75 kilo x 465 m/s x 465 m/s / 6 371 000 m = 2,54 Newton
Att jämföra kraften i andra riktningen, gravitationen, som skulle bli 75 x 9,82 = 736,5 Newton

Hur förklarar lilla gubben detta?

Som jag sagt, du får svar på dessa plus många andra frågor kring faktumet att Solen kretsar runt Jorden om några dagar, håller som bäst på att sammanställa materialet, så jag kommer inte vara så aktiv här de närmaste 2-3 dagarna, måste få det klart!

Kan du ge dig tåls ett par dagar?

P.S. Apropå punkt 2 ovan, har du direktlänken dit där jag skrev om detta, så att det inte har blivit några missförstånd mellan oss? Vad exakt skrev jag om centrifugalkraften, hittar inte den posten...
Senast redigerad av Död o återfödd 2012-04-15 kl. 17:48.
Citera
2012-04-15, 17:37
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Bra poäng! De vill inte veta av Gud därför söker de inte aktivt efter Gudsbevis själva heller.

Men vad gör de i så fall på ett religionsforum?

Är man inte intresserad av teologi och religiösa spörsmål, varför då slösa på sin tid och hänga här?
Citera
2012-04-15, 17:42
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Dåså, då ska du inte fråga vilka bevis en ateist kräver. Vill du inte ha svar är frågan onödig.

Till saken hör ju att hårdnackade ateister inte godtar några bevis för Guds existens, eller hur?
Citera
2012-04-15, 17:44
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Som jag sagt, du får svar på dessa plus många andra frågor kring faktumet att Solen kretsar runt Jorden om några dagar, håller som bäst på att sammanställa materialet, så jag kommer inte vara så aktiv här de närmaste 2-3 dagarna, måste få det klart!

Kan du ge dig tåls ett par dagar?

Kan, kan jag väl...men man kan nästan tycka att det borde gå lika snabbt för dig att svara på frågan som att flera gånger skriva att du inte kommer att svara på frågan. Kan du inte vara bussig och se svaret som en filmtrailer som släpps innan det riktiga mästerverket går upp på vita duken?
Citera
2012-04-15, 17:48
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Till saken hör ju att hårdnackade ateister inte godtar några bevis för Guds existens, eller hur?

Men för fan, flera av oss har ju just talat om för dig vilka bevis vi hade godtagit. Så till saken hör mer att du verkar ha svårt med läsförståelsen.
Citera
2012-04-15, 17:50
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Kan, kan jag väl...men man kan nästan tycka att det borde gå lika snabbt för dig att svara på frågan som att flera gånger skriva att du inte kommer att svara på frågan. Kan du inte vara bussig och se svaret som en filmtrailer som släpps innan det riktiga mästerverket går upp på vita duken?

Jag låter dig hållas på halster tills dess...
Citera
2012-04-15, 17:52
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Men för fan, flera av oss har ju just talat om för dig vilka bevis vi hade godtagit. Så till saken hör mer att du verkar ha svårt med läsförståelsen.

Så VAD skulle du godta som bevis?

Att Han ställer sig mitt framför ögonen på dig?

Att jag visar upp ett dokument där Han skrivit:

- Hej, det är Jag som är Gud!

Eller vad fikar du efter?
Citera
2012-04-15, 18:03
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Så VAD skulle du godta som bevis?

Att Han ställer sig mitt framför ögonen på dig?

Att jag visar upp ett dokument där Han skrivit:

- Hej, det är Jag som är Gud!

Eller vad fikar du efter?

Ska jag behöva upprepa mig tycker du?

Jag sa att gud uppenbarligen har förmågan att manipulera materia, då han ska ha skapat allt. Då borde han kunna skapa en rosa enhörning bredvid mitt datorbord... NU.

Men jo, liknande, OBJEKTIVT verifierbara bevis är vad jag kräver. Subjektivt skit som kräver att man "söker" (alltså aktivt själv-hjärntvättar sig till att se vad man förväntar sig att se) ger jag ingenting för.
Citera
2012-04-15, 18:16
Medlem
Mankas avatar
Jag har allt på det torra. Fått bevis så det räcker och blir över. Gud själv måste ge bevis till den som söker honom, ingen annan kan förklara för ateisten att Gud existerar. Ni som inte tror på Gud behöver utvecklas ännu för att hitta sanningen. Jag vet inte Guds planer för er, hoppas att ni tror på någon intelligens till sist större än ditt eget förstånd.
Citera
2012-04-15, 18:23
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Jag är hårdnackad ateist men också en människa som inte håller fast vid en enda ståndpunkt efter den visat sig vara felaktig. Är en annan ståndpunkt mer rimligt än min efter sammantagen vägning av all information som är tillgänglig eller tom bevisas så vänder jag till fördel för denna omedelbart. Att vara trogen en sanning av princip eller pga att man varit det länge är vansinnigt.
Lika vansinnigt är det att hitta på "fakta" eller föra vidare "fakta" för att upprätthålla och sprida en åsikter eller tro i strid med hur verkligheten ser ut. Säg som det är isf.
Dethär tror jag och jag kan inte försvara det med annat än min inre tro och de erfarenheter den givit mig. Det vore ärligt. Att falsifiera information för att bevisa ens en korrekt ståndpunkt är fortfarande oärligt.
Citera
2012-04-15, 19:26
Medlem
Kobolds avatar
Citat:

Nu är inte jag ateist, men du får gärna presentera några giltiga bevis för guds existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in