2012-10-26, 17:24
Medlem
Gautthiods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Jag tycker mig notera en liten inkonsekvens vad gäller din metodologi. När du äntrade tråden så började du med att postulera "godofthegaps" som bevisföring för att justifiera Gudshypotesen - vilket vi slog ned. När jag sedan postulerade argumentet om naturlig ondska så backade du tillbaka och gömde dig bakom "godismysterious", dvs. det icke-falsifiserbara konceptet. Hur vill du ha det?

För att vara petig så var det faktiskt med apofatisk teologi jag äntrade tråden. "Godofthegaps" är inget sätt att bevisa Gud, utan ett sätt att illustrera det lätt absurda i att bevisa HELHETEN genom delhet. Inkonsekvensen ligger snarare i att å ena sidan avfärda vissa resonemang med hänvisning till "semantik" och "a priori" men å andra sidan inte erkänna att både matematik och logik vilar på dessa grunder (matematik är ett språk).

Inkonsekvensen blir ännu värre när man inte ens erkänner förutsättningarna för bevisföringen; en logisk-matematisk sammanfattning av Gud kräver att matematiken är absolut och objektiv. Jag tycker mig ha sett ett förnekande av själva existensen av absoluta begrepp i tråden. Man duckar ganska bekvämt för att ett sådant erkännande rent logiskt skulle leda till att Gud måste finnas.
Citera
2012-10-26, 17:48
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautthiod
För att vara petig så var det faktiskt med apofatisk teologi jag äntrade tråden. "Godofthegaps" är inget sätt att bevisa Gud, utan ett sätt att illustrera det lätt absurda i att bevisa HELHETEN genom delhet.
Likväl hänvisade du till och använde dig av "godofthegaps"-argument vilket påvisar en inkonsekvens vad gäller din metodologi.

Citat:
Inkonsekvensen ligger snarare i att å ena sidan avfärda vissa resonemang med hänvisning till "semantik" och "a priori" men å andra sidan inte erkänna att både matematik och logik vilar på dessa grunder (matematik är ett språk).
Har aldrig ifrågasatt användandet utav a-priori, axiom eller absolut inom matematiken utan jag pratade om metafysik i mer allmän mening (se model-dependent realism) Vad gäller a-priori i allmänhet så håller jag Hume's position.

Citat:
Inkonsekvensen blir ännu värre när man inte ens erkänner förutsättningarna för bevisföringen; en logisk-matematisk sammanfattning av Gud kräver att matematiken är absolut och objektiv. Jag tycker mig ha sett ett förnekande av själva existensen av absoluta begrepp i tråden. Man duckar ganska bekvämt för att ett sådant erkännande rent logiskt skulle leda till att Gud måste finnas.
Se ovan.
Senast redigerad av baylife 2012-10-26 kl. 18:28.
Citera
2012-10-26, 17:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Svara istället.

Varför i Noodlis namn skulle jag definiera/kriterie-avgränsa dina premisser .... som jag inte delar?

Dessa premisser, med tillhörande metodologi, får du stå för själv.
Citera
2012-10-26, 18:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Inkonsekvensen ligger snarare i att å ena sidan avfärda vissa resonemang med hänvisning till "semantik" och "a priori" men å andra sidan inte erkänna att både matematik och logik vilar på dessa grunder (matematik är ett språk).

Men sätt då igång från ett epistemologisk perspektiv, istället för kryphåls-sökande i den kosmos-baserade relativistiska verklighets-sökande metodologi.
Citera
2012-10-27, 01:07
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Det här med vågfunktionens kollaps är en konsekvens av följande resonemang. Låt oss anta att kvantmekaniken är en komplett teori till den grad att ingen mängd variabler eller funktioner λ kan läggas till så att vår vågfunktion Ψ(r,t) kan omvandlas till en deterministisk klassisk funktion r(t), alltså att vi kan beskriva partikelns position r för all framtid. Vår vågfunktion kan aldrig berätta för oss en partikels position r, utan endast sannolikheten att den finns vid r. Men ändock får vi ett exakt värde om vi mäter partikelns position. En rimlig slutsats, eftersom kvantmekanik verkar stämma överrens med verkligheten experimentellt, är alltså att en partikel inte har en bestämd position innan vi mäter. I det här läget kan vi då säga att när jag mäter partiklens position kollapsar jag vågfunktionen, eftersom sannolikheten att den är någon annanstans än där jag mätte den är noll. Vi kan alltså säga att en sådan mätning kollapsar vägfunktionen (vågfunktionen kanske har kollapsat av någon annan mekanism redan innan, dvs. antagit en bestämd position, men hur som helst mätning i mer klassisk mening kan vi säga är ett sätt att kollapsa vågfunktionen). En komplett mängd mekanismer som kollapsar vågfunktionen har vi dock ej.

Anledningen till mina inlägg var alltså att, som jag tolkade dig, åsyftade du att det var vedertaget att det var medvetande som kollapsar vågfunktionen; detta håller jag alltså inte med om. Ditt påstående ovan om att ingen vet antyder dock att jag har missuppfattat detta. Om du är intresserad av kvantteori och alltets sammankopplade i ditt religiösa sökande och del av en bevisföring för Guds existens nog flera vägar man kan gå, men ett exempel är elektroners sammankoppling; här man kan nog finna mycket information på internet.
Ja och det innebär att mätningen i sig påverkar. Eftersom de andra faktorerna är borträknade återstår bara själva faktumet att en mätning görs.
Ett ännu skummare fenomen är ser som du nämner med elektronernas sammakoppling. Kanske är samma fenomen dock.
Anledningen till att dra paralleller till kvanyfysik är för att visa på att naturen i sitt innersta väsen är levande och det förmodligen finns en helhet vi inte ser. Det behöver inte vara så mm mycket pekar på detta. Så pass mycket att det är svårt att inte låtsas om det.
Citera
2012-10-27, 01:37
Medlem
slaeshs avatar
What the *bleep* do we know?
Citera
2012-10-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Som 526 sa; utan en definition på Gud så har vi ingen grund för att bilda premisser.
Vem är du (eller jag) att vi skall "definera" Gud? Kan en myra definera människan?
Citera
2012-10-27, 21:38
Medlem
Gautthiods avatar
Talar inte själva faktumet att vi strävar efter oändligheten om att det finns en Gud (det är ju också föremålet för theosis i en praktiskt tillämpning)? Denna strävan fyller väl ingen evolutionärbiologisk fördel ur ett rent materialistiskt perspektiv?
Citera
2012-10-27, 21:56
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Vem är du (eller jag) att vi skall "definera" Gud? Kan en myra definera människan?
Kan du myrspråket?
Citera
2012-10-27, 22:30
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Och vi är inne på icke-falsifierbarhet igen.
Citera
2012-10-27, 22:39
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
försök så bra det går. annars går det tillbaks på detta döläget som det nu. läst inlägg från dig innan där detta inte är ett problem.

eller som detta: https://www.flashback.org/sp37722891
Citera
2012-10-28, 09:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Talar inte själva faktumet att vi strävar efter oändligheten om att det finns en Gud (det är ju också föremålet för theosis i en praktiskt tillämpning)?

Nej, det talar om den pådyvlande apologetikerns semantiska akrobatik.

Citat:
Denna strävan fyller väl ingen evolutionärbiologisk fördel ur ett rent materialistiskt perspektiv?

Med vilken (~semantisk akrobatik) du sen fortsättar att försöka begränsa debatten till att vara mellan dom onda materialister .... i detta fallet specificerat till reduktionismen ..... och det du vill marknadsföra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in