Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Jag tycker mig notera en liten inkonsekvens vad gäller din metodologi. När du äntrade tråden så började du med att postulera "godofthegaps" som bevisföring för att justifiera Gudshypotesen - vilket vi slog ned. När jag sedan postulerade argumentet om naturlig ondska så backade du tillbaka och gömde dig bakom "godismysterious", dvs. det icke-falsifiserbara konceptet. Hur vill du ha det?
För att vara petig så var det faktiskt med apofatisk teologi jag äntrade tråden. "Godofthegaps" är inget sätt att
bevisa Gud, utan ett sätt att illustrera det lätt absurda i att bevisa HELHETEN genom delhet. Inkonsekvensen ligger snarare i att å ena sidan avfärda vissa resonemang med hänvisning till "semantik" och "a priori" men å andra sidan inte erkänna att både matematik och logik vilar på dessa grunder (matematik är ett språk).
Inkonsekvensen blir ännu värre när man inte ens erkänner förutsättningarna för bevisföringen; en logisk-matematisk sammanfattning av Gud kräver att matematiken är
absolut och
objektiv. Jag tycker mig ha sett ett förnekande av själva existensen av absoluta begrepp i tråden. Man duckar ganska bekvämt för att ett sådant erkännande rent logiskt skulle leda till att Gud måste finnas.