2012-09-21, 20:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Nä det där går jag inte riktigt med på. Du har sätt Avatar en gång för mycket känns det som, och vad jag vet så styrs människan av nervsystemet och elektriska impulser.
Låter som något missförstånd, jag menar inte någon film utan den där figuren man kan gestalta i ett dataspel. Kroppen är din tjänare, du vet inte själv hur du ska kunna röra olika muskler (du vet inte ens om alla musklerna), men via nervsystemet kan din vilja bli kroppens lag.
Citera
2012-09-21, 20:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
paleys watchmaker v2
Nej. Det är inte samma sak.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Sen återstår det att evaluera värdet av induktiv logik, så dens användning i detta sammanhang blir valid.
Induktiv logik är den vanligaste formen av tänkande. Dvs "Solen har gått upp alla dagar tidigare, förmodligen går den upp i morgon också" eller "Om det ryker, så tyder det på att det finns en eld"

Och så länge du inte har något som talar emot det jag säger så ska du inte påstå att det är fel.
Applicera din deduktiva logik och motsäg mig istället.

Citat:
Växterna styrs av fytohormoner som "talar om" t.ex när trädet ska tappa sina löv. Om du vill kalla det intelligens så får det stå för dig. Jag kallar det för evolution...
Jisses. Det är skrämmande att bevittna hur fel så många tänker. Du ställer en generell universell princip mot en reduktiv, specifik detalj.
På vilket sätt motsäger detta påståendet att naturen och människan skapar samma strukturer?
Detta är ett skolexempel på inskränkt materialistisk, positivistiskt, reduktionistiskt "tänkande" (om man nu kan kalla det tänkande. Snarare icke-tänkande"
Senast redigerad av 526 2012-09-21 kl. 20:46.
Citera
2012-09-21, 20:20
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Jag har inga begränsningar i mitt tänkande, men jag kan skilja på fantasi och verklighet vilket du inte kan göra.
Kanske inte.

Men mitt liv berikas ju mer av mina icke-begränsningar.
Citera
2012-09-21, 20:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Visst är det, vad du nu vill ha sagt med det. Kan du särskilja på fantasi och verklighet?
Jag tror han menar att verklighet-fantasi-analys är ett sätt att hantera vår rädsla inför vår sårbarhet och litenhet.
Citera
2012-09-21, 20:23
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Snarare icke-tänkande"
Snarare "snackare".
Citera
2012-09-21, 20:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Stämmar ganske bra, men är svårläst för ovana läsare.

Och egentligen är det inte heller ett centralt punkt, men mera ett 'stödargument' i en resonnemangs-kädja, som 'iesho' ännu inte har avslutat. Gissningsvist ..... och kanske inte helt fair från min sida ....framemot ett postulatet om ett 'öppet' universum, där 'gud' tillför energi utifrån.
Nej då! Sänk garden! Den rimliga tanken är ju att universum är ett slutet system, insidan av ett svart hål och att all materia från superuniversum som faller in i hålet kommer till vårt universum i form av nya rörelsetillstånd, vilket geometriskt tolkas som ett expanderande fyrdimensionellt rum.
Citera
2012-09-21, 20:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Nej, inte direkt.
Låter vissa saker mogna mina tankebanor bara. Allt är inte fysik, som jag tidigare sagt.
Fantasi är också verklighet. Av en speciell sort!
Citera
2012-09-21, 20:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
Eeeh JA det tror de flesta med normal hjärnkapacitet!!

Tror du verkligen att Gud knulla Maria utan penetrering?
Inser du inte att du just säger att du är en biorobot och inte alls är som jag och DenLede och en hel del andra?
Citera
2012-09-21, 20:30
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Fantasi är också verklighet. Av en speciell sort!
På ett sätt är fysik fantasi också. Beror på hur man ser det, eller kan?
Citera
2012-09-21, 20:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
På ett sätt är fysik fantasi också. Beror på hur man ser det, eller kan?
Jag börjar allt mer att tro att "universum" är som en fyrdimensionell dataskärm med rörliga pixels. Våra sinnen skapar en bild som passar oss. I mitt sinne skapas en geometrisk bild, men vissa har så svårt för geometri (tex Bellman) att man måste vara öppen för att de kanske har en annan bild av "dataskärmen".
Citera
2012-09-21, 20:53
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jisses. Det är skrämmande att bevittna hur fel så många tänker. Du ställer en generell universell princip mot en reduktiv, specifik detalj.
På vilket sätt motsäger detta påståendet att naturen och människan skapar samma strukturer?
Detta är ett skolexempel på inskränkt materialistisk, positivistiskt, reduktionistiskt "tänkande" (om man nu kan kalla det tänkande. Snarare icke-tänkande"
Du skrev : "Med andra ord finns det anledning att tro att naturen är intelligent." - Då skrev jag att växter drivs av hormoner, och inte av intelligens i den bemärkelsen du vill ha det till.

Citat:
Kanske inte.

Men mitt liv berikas ju mer av mina icke-begränsningar.
Bra för dig och din uppfattning och det menar jag med all välmening, men det bevisar ingenting

Citat:
Jag tror han menar att verklighet-fantasi-analys är ett sätt att hantera vår rädsla inför vår sårbarhet och litenhet.
Du menar "när vi ligger på rygg ute en molnfri natt och tittat mot stjärnorna" fantasianalysen? Ja det är skrämmande för en del, och fascinerande för andra. Om man vill slippa tänka på hur liten man är så tar man till tro, och vill man veta hur stort universum är så tar man inte till tro.
Citera
2012-09-21, 20:55
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Låter som något missförstånd, jag menar inte någon film utan den där figuren man kan gestalta i ett dataspel. Kroppen är din tjänare, du vet inte själv hur du ska kunna röra olika muskler (du vet inte ens om alla musklerna), men via nervsystemet kan din vilja bli kroppens lag.

Jag tror vi menar samma sak, fast vi vill ha olika svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in