2011-11-15, 19:08
Medlem
Muwltipliers avatar
Vad är poängen med tron om det helt plötsligt blev bevisad, då är det ju inte längre en tro. Det är inte direkt så att jag tror att 1+1=2, snarare så vet jag svaret.

"Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser."
(Heb*11:1 SFB)
Citera
2011-11-15, 19:13
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
Vad är poängen med tron om det helt plötsligt blev bevisad, då är det ju inte längre en tro. Det är inte direkt så att jag tror att 1+1=2, snarare så vet jag svaret.

Bra skrivet, människa!
Citera
2011-11-15, 19:18
Medlem
Danieloss avatar
Citat:

Nä, och vad är det som är så bra med att att tro då? Är det inte bättre att veta? Skulle det på något sätt reducera Gud om man vet att han finns??
Citera
2011-11-15, 19:20
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Nä, och vad är det som är så bra med att att tro då? Är det inte bättre att veta? Skulle det på något sätt reducera Gud om man vet att han finns??
Gud förnimmer man bara, tur att Gud finns, det är så spännande att leva, då man lever på det Gudomliga man fått va me om.
Citera
2011-11-15, 19:23
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Det finns inget helvete i nordisk mytologi, som liknar den vanliga uppfattningen om helvetet som ett evigt straff, det finns bara ett dödsrike. Om står något om att dö i strid i nordisk mytologi så menar de troligtvis en inre strid. Ge gärna en källa för det där. Filmen Thor räknas inte, trots att det är en bra film finns det en del felaktigheter där.
Håller med, behövs källa https://www.flashback.org/sp34013067
Citera
2011-11-15, 20:00
Medlem
Citat:

Tvärtom är tron byggd på bevis.

Synonym till ordet "visshet" är: "säkerhet, obestridlighet, bestämdhet, klarhet, påtaglighet, evidens; övertygelse, tillförsikt" , Källa synonymer.se

Det grekiska ordet för "visshet" ἔλεγχος betyder bevis:
http://www.searchgodsword.org/lex/grk/view.cgi?number=1650
Citera
2011-11-15, 21:03
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Synonym till ordet "visshet" är: "säkerhet, obestridlighet, bestämdhet, klarhet, påtaglighet, evidens; övertygelse, tillförsikt" , Källa synonymer.se

Synonymer går inte använda som definitioner

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekvivokation
Citera
2011-11-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Synonymer går inte använda som definitioner

Det var för att visa vilken vikt ordet "visshet" har Jag ville visa att det inte handlar om godtrogenhet.

I min nästa mening har du definitionen på det grekiska ordet, som är "bevis", därför översätter Nya Världens Översättning skriftstället:

"Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser."

Det är en ännu bättre översättning av det grekiska ordet ἔλεγχος än Folkbibelns "visshet".
Citera
2011-11-15, 22:17
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Det var för att visa vilken vikt ordet "visshet" har Jag ville visa att det inte handlar om godtrogenhet.

I min nästa mening har du definitionen på det grekiska ordet, som är "bevis", därför översätter Nya Världens Översättning skriftstället:

"Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser."

Det är en ännu bättre översättning av det grekiska ordet ἔλεγχος än Folkbibelns "visshet".
Långt ifrån den nutida meningen av bevis, men ordet används i annan kontext här i alla fall.
Citera
2011-11-15, 23:20
Medlem
ToBeFranks avatar
Allah vet väl att Jesus är den ende och sanna, han är dessutom akbar. Är det inte så?
Citera
2011-11-15, 23:46
Medlem
Muwltipliers avatar
Citat:

Intressant! En annan översättning nämner just bevis istället för visshet.

"Now faith is the substance of things hoped for, the evidence of things not seen." (Heb*11:1*KJV)

Tror det är ganska enkelt att förstå själva konceptet med tro om vi nu ponerade Gud fanns till 100%. Om nu Gud ville att tro skulle vara det enda sättet för oss att förstå hans existens, finns det därmed ingen anledning till att gräva och försöka få fram konkreta, yttre bevis då själva tron ändå bygger på ett personligt bevis för något man inte kan se. Eftersom Gud själv är det övernaturliga är det omöjligt att vetenskapligt bevisa Guds existens i det naturliga. Att detta påståendet på något sätt är ett absolut vet jag inte, då det finns dem som påstår sig varit med om övernaturliga ting och på så sätt blivit övertygade pga. ett synligt och konkret exempel på, enligt dem, Guds existens.
Citera
2011-11-16, 00:04
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Intressant! En annan översättning nämner just bevis istället för visshet.

"Now faith is the substance of things hoped for, the evidence of things not seen." (Heb*11:1*KJV)

Tror det är ganska enkelt att förstå själva konceptet med tro om vi nu ponerade Gud fanns till 100%. Om nu Gud ville att tro skulle vara det enda sättet för oss att förstå hans existens, finns det därmed ingen anledning till att gräva och försöka få fram konkreta, yttre bevis då själva tron ändå bygger på ett personligt bevis för något man inte kan se. Eftersom Gud själv är det övernaturliga är det omöjligt att vetenskapligt bevisa Guds existens i det naturliga. Att detta påståendet på något sätt är ett absolut vet jag inte, då det finns dem som påstår sig varit med om övernaturliga ting och på så sätt blivit övertygade pga. ett synligt och konkret exempel på, enligt dem, Guds existens.
Såklart inte det är absolut, det finns olika versioner och översättningar. Det kan varken visa för eller emot existensen av gud som säkerligen kommit fram fler gånger i tråden men att citat från bibeln har ingen i frågan såklart, tvärtom finns det många ologiska saker med bibeln men detta är mer problem för bokstavstroende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in