2012-09-20, 23:08
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Ja, den uppfanns väl av Isaac Newton. Innan dess flöt vi väl mest omkring i luften.
Något sådant ja
Citera
2012-09-20, 23:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Hört talas om något som kallas gravitation?
Det finns ett fel men jag vill ha de 5000 kronorna.
Citera
2012-09-20, 23:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Hört talas om något som kallas gravitation?
Det finns ett fel men jag vill ha de 5000 kronorna.
Citera
2012-09-20, 23:33
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tycker inte att mitt bevis är riktigt, men vad tycker du?

I tiden närmast Big Bang var tillståndet i universum totalt kaos, vilket bevisas av de isotropa strålningsrester som kan ses än idag. Men ur detta tillstånd av hög entropi har det utvecklats ett tillstånd av lägre entropi med galaxer, planetsystem, kristallin materia, komplicerade molekyler och biologiska celler vilka kan reproducera sig. Men enligt termodynamikens andra huvudsats kan entropin i universum bara minska om det tillförs energi utifrån. Alltså, universum styrs utifrån.

Absolut totalt fel. Det är precis tvärtom. Ögonblicket närmast Big Bang karaktäriseras utav lägre entropi (kanske ingen), och därmed alltså inte "kaos". Universum har sedan gått till ett tillstånd utav högre entropi, dock med lokala fluktueringar.
Senast redigerad av Luffarlasse 2012-09-21 kl. 00:21.
Citera
2012-09-21, 10:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Absolut totalt fel. Det är precis tvärtom. Ögonblicket närmast Big Bang karaktäriseras utav lägre entropi (kanske ingen), och därmed alltså inte "kaos". Universum har sedan gått till ett tillstånd utav högre entropi, dock med lokala fluktueringar.
Jag skulle vilja påstå att entropin i universum var högsta tänkbara närmast Big Bang. Men du är på rätt spår. Det finns ett ganska märkligt svar som jag kom på när jag skrev inlägget.

Och även om jag har fel, så fanns ett senare stadium när universum bestod av gas och partiklar utan speciell ordning.

Och även om jag har fel där också, så finns det en märklig utvidgning av termodynamikens 2:a huvudsats: det behövs inte tillföras energi, så som vi normalt menar med begreppet, i systemet för att entropin ska minska.
Senast redigerad av iesho 2012-09-21 kl. 11:04.
Citera
2012-09-21, 11:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag skulle vilja påstå att entropin i universum var högsta tänkbara närmast Big Bang. Men du är på rätt spår. Det finns ett ganska märkligt svar som jag kom på när jag skrev inlägget.

Vad jag kan se, har Luffarlasse helt rätt. Men nu återstår det att se hur du försökar slingra dig ut av din semantik-dans/förvrängd-vetenskap-hybrid fiasko.
Citera
2012-09-21, 11:15
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Nyckeln till mysteriet ligger i universums expansion. Större universum = högre potential entropi. Eftersom universum var mindre ju närmare vi kommer BB, så har vi en mindre entropi.
Citat:
The total entropy of the universe at the start of the big bang was minimal, perhaps almost zero. Because it was so compact, it had considerably more order than the universe we are in now. The complexity we observe around us today can be produced from the ultimate order of the hot but cooling gas of the big bang.
Termodynamiken handlar huvudsakligen om fördelningen utav hetta, eller energi (ledtråden finns i namnet, thermodynamics), och har alltså ingenting egentligen med "kaos" att göra.
Citat:
Entropy (or more specifically, increase in entropy) is defined as heat (in calories or Btu's) absorbed by a system, divided by the absolute temperature of the system at the time the heat is absorbed.
De bilder vi sett på universums bakgrundsstrålning är väldigt mycket i enlighet med termodynamikens lag. Vad vi ser är ett universum som "klumpar sig", då ett system absorberar energi från ett annat (tack vare gravitation, och kanske andra krafter), vilket lämnar universum i överlag i ett tillstånd utav högre entropi men med lokala sänkningar (systemen som absorberar).
Citera
2012-09-21, 11:18
Avslutad
Ni som är religiösa och tror att Gud skapade människan och förnekar evolutionen.
Varför har människan en svanskota?
Citera
2012-09-21, 11:20
Medlem
DenLedes avatar
Vi befinner oss i helvet just nu.
Citera
2012-09-21, 11:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Termodynamiken handlar huvudsakligen om fördelningen utav hetta, eller energi (ledtråden finns i namnet, thermodynamics), och har alltså ingenting egentligen med "kaos" att göra.

Detta specifika problem ....... som ofta ledar till det du påpekar: Missförståndet att 'kaos' = entropi .... finns på denna tråd, där det på liknande sätt ingår i ett 'guds-bevisande' resonnemang.

https://www.flashback.org/t1965458

Nu är jag persona non grata där, så mina protester ignoreras. Därför är det trevligt att se, att andra också kommenterar om fel i termodynamik- och entropi-frågan.
Citera
2012-09-21, 11:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Vi befinner oss i helvet just nu.

Vilket ..... om man nu försökar sig på en kombination av det rationella och teism .... antydar att 'skaparen' är en demiurg.
Citera
2012-09-21, 11:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nyckeln till mysteriet ligger i universums expansion. Större universum = högre potential entropi. Eftersom universum var mindre ju närmare vi kommer BB, så har vi en mindre entropi.
Det var dit jag ville komma: i ett större rum finns fler tillstånd att välja emellan. Vilket antyder att ett expanderande universum är en förutsättning för det som kallas för "lokal entropisänkning".

Men betyder inte det att systemets expanderande rymd är att betrakta som ett energitillskott, ur perspektivet av 2:an? Eftersom jag i möjligaste mån vill frigöra mig från de geometriska bilderna av rymden så försöker jag betrakta rummet i enlighet med Leibnitz, som alla rörelsetillstånd, som är en mer algebraisk bild påminnande om energitillstånd i partikelfysiken. Universums expansion handlar då om tillförsel av rörelsetillstånd, vilka enligt ovan alltså då borde betraktas som energikvanta. Min favoritkandidat för rörelsetillstånd är neutrinon. Fermi-Dirak-statistiken för universum ger vid handen att alla nya rörelsetillstånd/neutrinos får en relativ geometrisk rörelse aningen under ljushastigheten. Eftersom alla andra tillstånd är upptagna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in