2012-10-19, 13:00
Medlem
Gautthiods avatar
Nej, precis. Det handlar om frivillighet.
Citera
2012-10-19, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautthiod
Konkretisera gärna, så skall jag hjälpa dig bena ut begreppen bäst jag kan.

Ni ateister är ju knappast överens om vad ni accepterar som bevisföring; när man väl kommer med bevis så ändras definitionerna. Bekvämt som sagt.

Exempel på att det har hänt, tack.

Citat:

Således:

"I begynnelsen var Logos, och Logos var hos GUD, och Logos var GUD" (Johannes 1:1)

1. Logos betyder Ord, Princip, Ordning, Information, Logik.

1a. Universum var och är ordnat (från plancktid och framåt). Det gäller samma fysiska premisser och lagar nu som i begynnelsen, här och överallt vi känner till.

1b. Livets uppkomst är en process av informationsförmedling och -utveckling (nervsystemet är ett högutvecklat informationsinstrument). Vår DNA-kod är ingenting annat än information om hur celler byggs upp och förökar sig (kopieras; avbildas). (Genesis 1:27)(jfr. Hubert Yockey).

Menar du på allvar att du drar slutsatsen att 1a och 1b stöds av Johannes 1:1? Come on.

Citat:
1: Både troende och vetenskapsmän är överens om att människan inte vet allt, inte har klargjort allt och vidare inte kan göra det till 100% säkerhet någonsin.

2: Utgår man ifrån en materialistisk ståndpunkt där man enbart ser till det fysiskt hittills uppmätta (man tar alltså inte i beaktande att möjligheten till en Gud finns, vi har bara inte hittat de vetenskapliga verktygen att mäta honom än), så omöjliggör man ens en bevisföring om Gud. Vill man inte se skapelsen som en manifestation från och av Gud så är man heller inte öppen för möjligheten, och därmed omöjlig att bevisa någonting inför.

3: Alltså handlar det om att man inte vill se Gud. Vilket också är Dawkins uttryckta (o)vilja.

1. Japp, utom att man inte kan vara säker på att man inte kan göra det till 100 %

2. Ifall gud påverkar verkligheten kan denna påverkan mätas. Oberoende av vad man råkar vara öppen för. Kan den inte mätas så finns den inte.

3. Snarare handlar det om att man inte vill fantisera ihop en gud. För mej spelar det ingen roll ifall jag vill eller inte vill se gud om jag bara inte kan resonera mej fram till att han finns. Vilket jag inte kan.

Citat:
Istället vill man vara den som bäst kan rapa inlärda glosor (godismysterius, godofthegap etc). Eller som någon skrev:

Dawkins är för de som inte gillar religion och inte är insatta i vetenskap (Mcgrath).

Nej, utan man sätter etiketter på de olika glappen i teisternas resonemang för att man inte orkar dra hela definitionen gång på gång på gång på gång på gång.
Citera
2012-10-19, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hädare; ditt efterliv blir med moonshine-whiskey, som smakar möbel-politur.

Usch, du kommer ju med värre hotelser än IP...
Citera
2012-10-19, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos

Menar du på allvar att du drar slutsatsen att 1a och 1b stöds av Johannes 1:1? Come on.

1. Japp, utom att man inte kan vara säker på att man inte kan göra det till 100 %

2. Ifall gud påverkar verkligheten kan denna påverkan mätas. Oberoende av vad man råkar vara öppen för. Kan den inte mätas så finns den inte.

3. Snarare handlar det om att man inte vill fantisera ihop en gud. För mej spelar det ingen roll ifall jag vill eller inte vill se gud om jag bara inte kan resonera mej fram till att han finns. Vilket jag inte kan.

Nej, utan man sätter etiketter på de olika glappen i teisternas resonemang för att man inte orkar dra hela definitionen gång på gång på gång på gång på gång.

Punkt ett kan man faktiskt vara säker på. Det bevisade Gödel.
Citera
2012-10-19, 13:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Konkretisera gärna, så skall jag hjälpa dig bena ut begreppen bäst jag kan.

Det var vänligt av dig, men det var inte allmän kunskap om vetenskap/filosofi/teologi/existentiella frågor jag efterlysar, men en förklaring av DIN begrepps-förvirring.

Citat:
Ni ateister är ju knappast överens om vad ni accepterar som bevisföring; när man väl kommer med bevis så ändras definitionerna. Bekvämt som sagt.

Så noga dig med att svara MIG, istället för att skapa billiga 'kategorier'.

Citat:
Således:

"I begynnelsen var Logos, och Logos var hos GUD, och Logos var GUD" (Johannes 1:1)

1. Logos betyder Ord, Princip, Ordning, Information, Logik.

1a. Universum var och är ordnat (från plancktid och framåt). Det gäller samma fysiska premisser och lagar nu som i begynnelsen, här och överallt vi känner till.

1b. Livets uppkomst är en process av informationsförmedling och -utveckling (nervsystemet är ett högutvecklat informationsinstrument). Vår DNA-kod är ingenting annat än information om hur celler byggs upp och förökar sig (kopieras; avbildas). (Genesis 1:27)(jfr. Hubert Yockey).

Och exakt VAD är det du inte förstår i kritiken av 'induktiv-kategori' resonemanger? Jag gav dig en möjlighet för att klargöra ditt användande av detta meningslösa 'verktyg' (~induktiva kategorier), men istället upprepar du bara dig själv.

Citat:
Vidare vet man att både materian och energin är konstanter i universum, det är bara formerna som ändras efter givna principer. Dock talar rörelsen över tid och rum om att universum är ändligt (en början och ett slut).

Ditt inflikande av enkla vetenskapliga observationer/konklusioner är fullständig 'goddag ..... yxskaft'. Det var inte det jag frågade om, och sandlåda-skryt imponerar mig inte.

Citat:
Vetenskapen (den världsliga vetenskapen) är det mänskliga klargörandet av principen för sig själv. Vetenskapen kan enbart klargöra hur allting är ordnat, inte varför.

Och du har ÄNNU inte kommit längre än till god-of-gaps. Jag kan med tämligen stor säkerhet berätta för dig, att alla dina kritiker här VET att du användar dig av god-of-gaps och att du menar att det 'ledar någonvart'. Jag efterlysta en validering av god-of-gaps per se och vad det är du generellt menar kan avledas från det. Inte en upprepning av dina primitiva teist-postulat.

Citat:
Tron (den andliga vetenskapen) är den mänskliga tillämpningen av principen; theosis.

Kan du inte komma till saken?

Citat:
Det sagt så måste jag sluta mig till att den fundamentalistiska (materialistiska) ateismen av Dawkingstyp enbart är intellektuell onani för rättshaverister:

1: Både troende och vetenskapsmän är överens om att människan inte vet allt, inte har klargjort allt och vidare inte kan göra det till 100% säkerhet någonsin.

2: Utgår man ifrån en materialistisk ståndpunkt där man enbart ser till det fysiskt hittills uppmätta (man tar alltså inte i beaktande att möjligheten till en Gud finns, vi har bara inte hittat de vetenskapliga verktygen att mäta honom än), så omöjliggör man ens en bevisföring om Gud. Vill man inte se skapelsen som en manifestation från och av Gud så är man heller inte öppen för möjligheten, och därmed omöjlig att bevisa någonting inför.

3: Alltså handlar det om att man inte vill se Gud. Vilket också är Dawkins uttryckta (o)vilja.

Istället vill man vara den som bäst kan rapa inlärda glosor (godismysterius, godofthegap etc). Eller som någon skrev:

Dawkins är för de som inte gillar religion och inte är insatta i vetenskap (Mcgrath).

Men du är inte tillräcklig uppmärksam eller kompetent till att inse, att jag är agnostisk/svag ateist, så detta är en strawman. Är det navelbeskådande eller helt enkelt dumhet från din sida?
Citera
2012-10-19, 13:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, precis. Det handlar om frivillighet.

Ja, kan du bara bestämma dig till vad din position är, istället för att taktisk glida från det ena till det andra.
Citera
2012-10-19, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Punkt ett kan man faktiskt vara säker på. Det bevisade Gödel.

Om vi lever i ett motsägelsefritt formellt system, ja . Du såg väl -smilisen?
Citera
2012-10-19, 13:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aningen OT personlig information. Jag har aldrig haft någon nämnvärd förstahands-kontakt med den formaliserade teist/ateist/vetenskap dispyt; d.v.s. jag har aldrig läst mera än ett par enkla citat av förgrunds-gestalterna i denna debatt. Allt mitt vetande (~om jag får vara så obeskedlig att kalla det det) är egna konklusioner från 'vanlig' vetenskap/filosofi.

Så jag är tyvärr inte bekant med Krauss.

Mit svar till dig var självklart ingen direkt eller implicerat kritik av ditt inlägg, men snarare en liten indikation för dom få teister, som perifärt befinnar sig i 'förståelses-zonen'. KANSKE en och annan av dom blir inspirerat till att söka verkligheten utanför dogmerna.

Ja, jag utgick ifrån det men kände mig manad att klarifiera ändå.

Om du missat Krauss föreläsningar rekommenderar jag följande 50min långa video, med en väldigt kort presentation av Dawkins:
http://www.youtube.com/watch?v=EjaGktVQdNg

Krauss är förvånansvärt spännande att lyssna på. Nu vet jag ju att du sägs vara okompatibel med videoklipp men jag hoppas du hittar ett sätt att titta på detta.
Citera
2012-10-19, 13:24
Medlem
Gautthiods avatar
Citat:

Självklart gör jag det.

2. Påverkar verkligheten? För att illustrera min poäng: för mig som kristen är kyrkans existens ett mätbart tecken på att Gud påverkar vår verklighet. Men antar att du knappast skulle se det så.

3. Själva poängen är ju att man inte skall resonera sig fram till Gud. Det är ingen intellektuell övning utan något man praktiserar med hela sitt väsen. En Gud som var greppbar enbart på det intellektuella planet skulle leda till en mekanisk världsuppfattning och antropologi (det är bara att titta på vilka filosofiska/moraliska system som uppstått efter kristendomen). Som sagt; fri vilja är ett teologiskt begrepp.
Citera
2012-10-19, 13:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Krauss är förvånansvärt spännande att lyssna på. Nu vet jag ju att du sägs vara okompatibel med videoklipp men jag hoppas du hittar ett sätt att titta på detta.

Fjärrskådning kanske? Min krystallkula fungerar tyvärr inte; det där förbaskade ÖGAT skapar konstant interferens i mottagningen.
Citera
2012-10-19, 13:31
Bannlyst
Citat:
Om vi lever i ett motsägelsefritt formellt system, ja . Du såg väl -smilisen?
Gödels sats går utanför motsägelsefria system, annars hade den inte varit så episk.
Det finns alltid sanningar som inte går att bevisa, så enkelt är det (enligt Gödel).
Citera
2012-10-19, 13:32
Medlem
Citat:
Självklart gör jag det.

Tror att du borde slå upp ordet "självklart".

Citat:
2. Påverkar verkligheten? För att illustrera min poäng: för mig som kristen är kyrkans existens ett mätbart tecken på att Gud påverkar vår verklighet. Men antar att du knappast skulle se det så.

Nej, det gör jag verkligen inte. Är runstenarna ett mätbart tecken på att asarna finns? Eller pyramiderna i Sydamerika på att indianernas gudar finns?

Citat:
3. Själva poängen är ju att man inte skall resonera sig fram till Gud. Det är ingen intellektuell övning utan något man praktiserar med hela sitt väsen. En Gud som var greppbar enbart på det intellektuella planet skulle leda till en mekanisk världsuppfattning och antropologi (det är bara att titta på vilka filosofiska/moraliska system som uppstått efter kristendomen).

Nå. Återstår att konstatera att det är omöjligt för mej att tro på någonting som lika gärna (egentligen mycket mera sannolikt) är ren fantasi.

Citat:
Som sagt; fri vilja är ett teologiskt begrepp.

Hm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in