Citat:
Ursprungligen postat av Gautthiod
Konkretisera gärna, så skall jag hjälpa dig bena ut begreppen bäst jag kan.
Det var vänligt av dig, men det var inte allmän kunskap om vetenskap/filosofi/teologi/existentiella frågor jag efterlysar, men en förklaring av DIN begrepps-förvirring.
Citat:
Ni ateister är ju knappast överens om vad ni accepterar som bevisföring; när man väl kommer med bevis så ändras definitionerna. Bekvämt som sagt.
Så noga dig med att svara MIG, istället för att skapa billiga 'kategorier'.
Citat:
Således:
"I begynnelsen var Logos, och Logos var hos GUD, och Logos var GUD" (Johannes 1:1)
1. Logos betyder Ord, Princip, Ordning, Information, Logik.
1a. Universum var och är ordnat (från plancktid och framåt). Det gäller samma fysiska premisser och lagar nu som i begynnelsen, här och överallt vi känner till.
1b. Livets uppkomst är en process av informationsförmedling och -utveckling (nervsystemet är ett högutvecklat informationsinstrument). Vår DNA-kod är ingenting annat än information om hur celler byggs upp och förökar sig (kopieras; avbildas). (Genesis 1:27)(jfr. Hubert Yockey).
Och exakt VAD är det du inte förstår i kritiken av 'induktiv-kategori' resonemanger? Jag gav dig en möjlighet för att klargöra ditt användande av detta meningslösa 'verktyg' (~induktiva kategorier), men istället upprepar du bara dig själv.
Citat:
Vidare vet man att både materian och energin är konstanter i universum, det är bara formerna som ändras efter givna principer. Dock talar rörelsen över tid och rum om att universum är ändligt (en början och ett slut).
Ditt inflikande av enkla vetenskapliga observationer/konklusioner är fullständig 'goddag ..... yxskaft'. Det var inte det jag frågade om, och sandlåda-skryt imponerar mig inte.
Citat:
Vetenskapen (den världsliga vetenskapen) är det mänskliga klargörandet av principen för sig själv. Vetenskapen kan enbart klargöra hur allting är ordnat, inte varför.
Och du har ÄNNU inte kommit längre än till god-of-gaps. Jag kan med tämligen stor säkerhet berätta för dig, att alla dina kritiker här VET att du användar dig av god-of-gaps och att du menar att det 'ledar någonvart'. Jag efterlysta en validering av god-of-gaps per se och vad det är du generellt menar kan avledas från det. Inte en upprepning av dina primitiva teist-postulat.
Citat:
Tron (den andliga vetenskapen) är den mänskliga tillämpningen av principen; theosis.
Kan du inte komma till saken?
Citat:
Det sagt så måste jag sluta mig till att den fundamentalistiska (materialistiska) ateismen av Dawkingstyp enbart är intellektuell onani för rättshaverister:
1: Både troende och vetenskapsmän är överens om att människan inte vet allt, inte har klargjort allt och vidare inte kan göra det till 100% säkerhet någonsin.
2: Utgår man ifrån en materialistisk ståndpunkt där man enbart ser till det fysiskt hittills uppmätta (man tar alltså inte i beaktande att möjligheten till en Gud finns, vi har bara inte hittat de vetenskapliga verktygen att mäta honom än), så omöjliggör man ens en bevisföring om Gud. Vill man inte se skapelsen som en manifestation från och av Gud så är man heller inte öppen för möjligheten, och därmed omöjlig att bevisa någonting inför.
3: Alltså handlar det om att man inte vill se Gud. Vilket också är Dawkins uttryckta (o)vilja.
Istället vill man vara den som bäst kan rapa inlärda glosor (godismysterius, godofthegap etc). Eller som någon skrev:
Dawkins är för de som inte gillar religion och inte är insatta i vetenskap (Mcgrath).
Men du är inte tillräcklig uppmärksam eller kompetent till att inse, att jag är agnostisk/svag ateist, så detta är en strawman. Är det navelbeskådande eller helt enkelt dumhet från din sida?