Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Fast att uppmuntra till förtryck av religösa är väl ändå att ta i? Alla får väl tycka och tro vad dom vill så länge det inte skadar någon annan?
Att tro på en personlig Gud är enligt mig att lura sig själv, då övertygelsen baseras på en önskan och inte på fakta. Jag tycker inte att dåligt omdöme och dålig beslutsfattande är något positivt som vi ska uppmuntra. Hade jag hämtat min moral från tomtesagan och påstått mig tro på tomten hade de flesta med största sannolikhet ansett att jag led av vanföreställningar och snabbt bestämt sig för att jag inte var tillförlitlig. Det är precis likadant med religiösa: för mig är det så uppenbart att de lider av vanföreställningar och är vidskepliga.
När människor ger sig hän åt inbillningar och tar sina fantasier på ett så stort allvar, att de låter dem influera och forma det vardagliga livet påverkar det omgivningen och samhället. En religiös person som följer sin övertygelse kan vara mycket farlig för oss som lever i verkligheten och inte delar deras villfarelser. Det finns dock individer vars tro är av sådan art att jag kan tolerera den – men dessa individer är inte anhängare av någon fantasybok.
Det är sällan religion inspirerar goda människor att göra goda saker de inte redan hade i sig, tvärtom inspirerar den jämförelsevis många goda människor att göra onda saker. Godhet finns som bekant även hos ateister och religion är inte det som ”programmerar” en människa att vara god.
En av de största nackdelarna med religion är det faktum att oskyldiga människor som inte delar tron råkar ut för tråkigheter som tortyr, misshandel och mord på grund av det. Övertygelsen kan vara så stark hos den religiösa individen att denna blir avtrubbad och empatilös och begår fruktansvärda dåd. Religion kan leda till att människor utvecklar en extrem nivå av egofixering och narcissism, den uppmuntrar att folk stänger ute kunskap och förnekar vetenskap. Religion orsakar att föräldrar misshandlar sina barn både mentalt (genom att hota med helvetet) och fysiskt, förtrycker kvinnor, homosexuella, avvikande, icke-troende och människor av andra trosuppfattningar.
Men så länge några blir glada av sin tro är det okej kanske?
Religiösa människor är självklart individer. Många av dem lever inte efter de läror som religionen ifråga står för. När jag säger att jag är motståndare till religion menar jag religion som system; inte individens personliga tro som den håller för sig själv/inte praktiserar på sätt som påverkar andra.
Jag har förståelse för att människor av olika anledningar är begränsade i sitt tänkande och av fysiska eller psykiska skäl inte förmår ifrågasätta och rationalisera ett koncept. Det jag föraktar är det faktum att dessa människor ser sin inkompetens som något de ska flagga för och tala om i positiv bemärkelse till offentligheten.
För all del: tro på övernaturliga varelser, magi och mirakel. Men håll den tron för dig själv, håll den borta från skolan, samhället, och allmänheten. Njut av tron om den förgyller ditt liv men håll den borta ur min och offentlighetens åsyn.
Det förundrar mig att vi år 2011 uppmuntrar människor att ta till sig dessa förnuftsvidriga tankar om verkligheten och vördar dem på det sätt vi gör. Jag äcklas av att religionen respekteras och ges utrymme i samhället när vi är medvetna om det förtryck och den ignorans den förespråkar.
Inte skadar? Inte skadar? Inte skadar? Inte skadar? Inte skadar? Inte skadar? Inte skadar?