2011-11-11, 16:15
Medlem
Graspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om dom fick avkomma med varandra, så var det samma art enligt Ernst Mayrs definition:

Den nu vanligaste definitionen myntades av Ernst Mayr. Den säger att en art utgörs av populationer, vars individer kan föröka sig tillsammans men inte med någon individ som tillhör en population som inte tillhör arten.

Det där är en förenklad och motsägelsefull definition. Den kan inte hantera t.ex. ringarter. Vilket förövrigt står på wikipedia som du länkar till som källa. Jag vet inte om du slutade läsa när du hittade ett citat att använda eller är medvetet vilseledande och oärlig i din argumentation. Oavsett vilket, skärp dig.
Senast redigerad av Graspar 2011-11-11 kl. 16:19.
Citera
2011-11-11, 22:00
Medlem
melancholiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungshurda
Jag behöver inte bevisa någonting, jag vet själv att Gud finns och är man en god människa så hjälper han dig med många aspekter i livet.

Hur kommer det sig att jag och flera miljarder icke-kristna är övertygade om att den kristna berättelsen är påhittad? Enkelt. Den kristna berättelsen är precis som den om Jultomten, Harry Potter eller Sagan om ringen. Fantasy karaktäriseras av klart övernaturliga och magiska inslag som vi med hjälp av vårt intellekt kan avslå som hopfantiserat och orimligt. I bibeln finner vi absurdheter och magi i överflöd, ändå lyckas inte alla att med hjälp av logik upptäcka att bibeln är en saga. Detta trots att de utan vidare svårigheter inser att jultomten och Harry potter är sagoväsen.

Det finns många skäl att vara skeptisk:

Varken Gud eller Jesus har aldrig lämnat några fysiska bevis för vare sig existens eller underverk.

"Gud är allvetande" – vilket innebär att Gud i förhand vet ifall vi hör hemma i himmel eller helvete. Eftersom han vet ALLT vet han allt både bakåt och framåt i tiden. Vilket i sin tur innebär att Gud är ondskefull och sadistisk eftersom han skapat människor med vetskapen att de kommer sluta i helvetet.

Gud har aldrig kommunicerat sitt budskap med nutida levande - och vi har i dagens samhälle ypperliga möjligheter att nå ut till hela världen och sprida information via media.

Undersökningar har gjorts där patienter ber till Gud att bli helade (cancer, AIDS) som pekar på att Gud inte hör bön

Stora fruktansvärda illdåd sker utan svar eller förklaring från Gud. Och nej, en Gud som har en "plan" där det ingår att människor mördas, våldtas och torteras i jordelivet är inte god utan väldigt ond.
Senast redigerad av melancholiac 2011-11-11 kl. 22:24.
Citera
2011-11-12, 09:47
Medlem
melancholiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melancholiac
Varken Gud eller Jesus har aldrig lämnat några fysiska bevis för vare sig existens eller underverk.
Rättar mig själv, skrev ett ord för mycket så meningen fick en annan innebörd. Såhär ska det vara:

Varken gud eller jesus har lämnat några fysiska bevis för vare sig existens eller underverk.
Citera
2011-11-12, 23:58
Medlem
Citat:
Rättar mig själv, skrev ett ord för mycket så meningen fick en annan innebörd. Såhär ska det vara:

Varken gud eller jesus har lämnat några fysiska bevis för vare sig existens eller underverk.
jag googlade lite och hittade det här, Om det duger åt damen.
http://www.tyresopingst.se/jesusmyt.html
Citera
2011-11-13, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo
jag googlade lite och hittade det här, Om det duger åt damen.
http://www.tyresopingst.se/jesusmyt.html

Grymma bevis den pingstförsamlingen har samlat på sig.
Citera
2011-11-13, 01:43
Medlem
Danieloss avatar
Jag är ateist men finner det troligt att Jesus existerat. Vi har ett flertal evangelier, Paulus brev samt ett fåtal oberoende texter. Det är trots allt en hel del olika källor.

Dessutom står det mycket i evangelierna som måste ansetts pinsamt för de kristna, t ex att han trots allt var från Nasaret snarare än Betlehem, att han blev föraktad i sin egen hemstad, att hans familj ansåg att han blivit galen, att han var en lärjunge till Johannes Döparen, att han själv blev döpt (dvs han ansågs inte syndfri), att hans lärjungar förrådde, ljög och övergav honom och inte minst att han blev avrättad på det mest förnedrande och skamliga sätt.

Jag tror vi bör utgå från att karaktären faktiskt existerat. Detta är dock knappast ett bevis för Gud i sig.
Citera
2011-11-13, 01:58
Medlem
Sittkissares avatar
"Paranormal phenomena have a habit of going away whenever they are tested under rigorous conditions. This is why the $740,000 reward of James Randi, offered to anyone who can demonstrate a paranormal effect under proper scientific controls, is safe" - Richard Dawkins

Tja...finns det någonting mer att säga? Det kommer aldrig att gå att visa godkända vetenskapliga bevis på att denna sagofigur Gud finns. Ren jävla skitsnack och jag blir alltid glad när jag läser om religiösa som blir förtryckta, minoriter och hur ateismen (sunt förnuft) sprider sig.
Citera
2011-11-13, 11:51
Medlem
melancholiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
jag blir alltid glad när jag läser om religiösa som blir förtryckta, minoriter och hur ateismen (sunt förnuft) sprider sig.
Jag med. Religion strider mot det sunda förnuftet och uppmuntrar människor att sluta ifrågasätta - vilket bara föder upp svaga och dumma individer.
Citera
2011-11-13, 12:07
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Jag med. Religion strider mot det sunda förnuftet och uppmuntrar människor att sluta ifrågasätta - vilket bara föder upp svaga och dumma individer.

Fast att uppmuntra till förtryck av religösa är väl ändå att ta i? Alla får väl tycka och tro vad dom vill så länge det inte skadar någon annan?
Citera
2011-11-13, 12:56
Bannlyst
Citat:
Bevisa att Gud existerar [Sammanfogad tråd /Mod]
http://www.proofthatgodexists.org/
Citera
2011-11-13, 13:38
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
http://www.proofthatgodexists.org/

*skrattar* http://www.thelivingmoon.com/41pegasus/02files/Proof_that_Santa_Claus_is_Real.html
Citera
2011-11-13, 15:22
Medlem
melancholiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Fast att uppmuntra till förtryck av religösa är väl ändå att ta i? Alla får väl tycka och tro vad dom vill så länge det inte skadar någon annan?

Att tro på en personlig Gud är enligt mig att lura sig själv, då övertygelsen baseras på en önskan och inte på fakta. Jag tycker inte att dåligt omdöme och dålig beslutsfattande är något positivt som vi ska uppmuntra. Hade jag hämtat min moral från tomtesagan och påstått mig tro på tomten hade de flesta med största sannolikhet ansett att jag led av vanföreställningar och snabbt bestämt sig för att jag inte var tillförlitlig. Det är precis likadant med religiösa: för mig är det så uppenbart att de lider av vanföreställningar och är vidskepliga.

När människor ger sig hän åt inbillningar och tar sina fantasier på ett så stort allvar, att de låter dem influera och forma det vardagliga livet påverkar det omgivningen och samhället. En religiös person som följer sin övertygelse kan vara mycket farlig för oss som lever i verkligheten och inte delar deras villfarelser. Det finns dock individer vars tro är av sådan art att jag kan tolerera den – men dessa individer är inte anhängare av någon fantasybok.

Det är sällan religion inspirerar goda människor att göra goda saker de inte redan hade i sig, tvärtom inspirerar den jämförelsevis många goda människor att göra onda saker. Godhet finns som bekant även hos ateister och religion är inte det som ”programmerar” en människa att vara god.

En av de största nackdelarna med religion är det faktum att oskyldiga människor som inte delar tron råkar ut för tråkigheter som tortyr, misshandel och mord på grund av det. Övertygelsen kan vara så stark hos den religiösa individen att denna blir avtrubbad och empatilös och begår fruktansvärda dåd. Religion kan leda till att människor utvecklar en extrem nivå av egofixering och narcissism, den uppmuntrar att folk stänger ute kunskap och förnekar vetenskap. Religion orsakar att föräldrar misshandlar sina barn både mentalt (genom att hota med helvetet) och fysiskt, förtrycker kvinnor, homosexuella, avvikande, icke-troende och människor av andra trosuppfattningar.

Men så länge några blir glada av sin tro är det okej kanske?

Religiösa människor är självklart individer. Många av dem lever inte efter de läror som religionen ifråga står för. När jag säger att jag är motståndare till religion menar jag religion som system; inte individens personliga tro som den håller för sig själv/inte praktiserar på sätt som påverkar andra.

Jag har förståelse för att människor av olika anledningar är begränsade i sitt tänkande och av fysiska eller psykiska skäl inte förmår ifrågasätta och rationalisera ett koncept. Det jag föraktar är det faktum att dessa människor ser sin inkompetens som något de ska flagga för och tala om i positiv bemärkelse till offentligheten.

För all del: tro på övernaturliga varelser, magi och mirakel. Men håll den tron för dig själv, håll den borta från skolan, samhället, och allmänheten. Njut av tron om den förgyller ditt liv men håll den borta ur min och offentlighetens åsyn.

Det förundrar mig att vi år 2011 uppmuntrar människor att ta till sig dessa förnuftsvidriga tankar om verkligheten och vördar dem på det sätt vi gör. Jag äcklas av att religionen respekteras och ges utrymme i samhället när vi är medvetna om det förtryck och den ignorans den förespråkar.
Inte skadar? Inte skadar? Inte skadar? Inte skadar? Inte skadar? Inte skadar? Inte skadar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in