2012-09-21, 11:59
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgoroth
Ni som är religiösa och tror att Gud skapade människan och förnekar evolutionen.
Varför har människan en svanskota?
Människan är en andlig varelse som upplever den materiella världen via sin bio-avatars sinnen. Bio-avataren har utvecklats så som Darwin beskriver, men det är vår ande som är lik den som skapade den. Du (anden) är som spelaren i ett dataspel om mod och moral. Din kropp är avataren.
Citera
2012-09-21, 12:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgoroth
Ni som är religiösa och tror att Gud skapade människan och förnekar evolutionen.
Varför har människan en svanskota?

Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Människan är en andlig varelse som upplever den materiella världen via sin bio-avatars sinnen. Bio-avataren har utvecklats så som Darwin beskriver, men det är vår ande som är lik den som skapade den. Du (anden) är som spelaren i ett dataspel om mod och moral. Din kropp är avataren.

Nu återstår det endast att du ger belägg för den metafysiska gissningen i detta.
Citera
2012-09-21, 12:11
Medlem
Citat:

Hur kommer det sig att "anden" påverkas om "bio-avataren" skadas? Du kan drabbas av hjärnskador som fundamentalt förändrar din personlighet. Om anden är det som lever vidare, vad händer om man avlider med en skadad ande och förändrad personlighet, eller om man befinner sig i ett vegetativt tillstånd vid dödsögonblicket?
Citera
2012-09-21, 12:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det var dit jag ville komma: i ett större rum finns fler tillstånd att välja emellan. Vilket antyder att ett expanderande universum är en förutsättning för det som kallas för "lokal entropisänkning".

Lokal negativ entropi ledar till överlag samlat ökad entropi.

Citat:
Men betyder inte det att systemets expanderande rymd är att betrakta som ett energitillskott, ur perspektivet av 2:an? Eftersom jag i möjligaste mån vill frigöra mig från de geometriska bilderna av rymden så försöker jag betrakta rummet i enlighet med Leibnitz, som alla rörelsetillstånd, som är en mer algebraisk bild påminnande om energitillstånd i partikelfysiken. Universums expansion handlar då om tillförsel av rörelsetillstånd,

Om detta nu öht har en språklig betydelse och inte är en av dina semantik-eskapader, då verkar du säga, att universum är ett öppet system. Vad är det mera precist du vill plocka fram från partikel-fysiken, som skulle leda dit?
Citera
2012-09-21, 14:00
Medlem
526s avatar
Naturen skapar strukturerad komplexitet
Den mänskliga hjärnan skapar också strukturerad komplexitet.
Denna egenskap är direkt kopplad till mängden intelligens och medvetande. Dvs, ju mer intelligens, ju mer komplexitet/struktur.

Av detta kan man med induktiv logisk dra slutsatsen att det tyder på att naturen har en inbyggd egenskap att organisera sig. Denna egenskap återfinns även hos människan och har både en direkt korrelation och kausalitet med intelligens. Med andra ord finns det anledning att tro att naturen är intelligent.
Citera
2012-09-21, 14:05
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Denna egenskap är direkt kopplad till mängden intelligens och medvetande. Dvs, ju mer intelligens, ju mer komplexitet/struktur.

Av detta kan man med induktiv logisk dra slutsatsen att det tyder på att naturen har en inbyggd egenskap att organisera sig. Denna egenskap återfinns även hos människan och har både en direkt korrelation och kausalitet med intelligens. Med andra ord finns det anledning att tro att naturen är intelligent.
paleys watchmaker v2
Citera
2012-09-21, 14:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Hur kommer det sig att "anden" påverkas om "bio-avataren" skadas? Du kan drabbas av hjärnskador som fundamentalt förändrar din personlighet. Om anden är det som lever vidare, vad händer om man avlider med en skadad ande och förändrad personlighet, eller om man befinner sig i ett vegetativt tillstånd vid dödsögonblicket?
Det där vet vi nog inte, varken du eller jag, men det finns ju ganska många som har vittnat om nära-döden-upplevelser. Och en förändrad ande behöver inte betyda en skadad ande. Psykiska trauman brukar alltid handla om relationen mellan ande, psyke och kropp, där jag ser psyket som ett gränsskikt mellan ande och kropp.

En opåverkad ande med ett skadat psyke, måste väl vara lite som att tappa talförmågan men ändå förstå?
Senast redigerad av iesho 2012-09-21 kl. 14:26.
Citera
2012-09-21, 14:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526

Sen återstår det att evaluera värdet av induktiv logik, så dens användning i detta sammanhang blir valid.
Citera
2012-09-21, 16:34
Medlem
monarthus avatar
...felpost, återkommer...
Senast redigerad av monarthu 2012-09-21 kl. 16:37. Anledning: Fel
Citera
2012-09-21, 18:08
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Jag tycker inte att mitt bevis är riktigt, men vad tycker du?

I tiden närmast Big Bang var tillståndet i universum totalt kaos, vilket bevisas av de isotropa strålningsrester som kan ses än idag. Men ur detta tillstånd av hög entropi har det utvecklats ett tillstånd av lägre entropi med galaxer, planetsystem, kristallin materia, komplicerade molekyler och biologiska celler vilka kan reproducera sig. Men enligt termodynamikens andra huvudsats kan entropin i universum bara minska om det tillförs energi utifrån. Alltså, universum styrs utifrån.
Den enda förklaringen jag blir klokare på hittade jag på wiki. Kan vara helt ute och cykla, och det är en analogi... Copy+paste

"Begreppet entropi kan illustreras med ett stökigt rum: I ett fullständigt städat/ordnat rum kan varje sak bara finnas på en plats, det vill säga det finns bara ett sätt att ställa alla saker i rummet så att det har egenskapen att vara fullständigt städat. I ett stökigt rum spelar det ingen roll om en viss bok står till höger eller vänster i bokhyllan; rummet är i alla fall lika stökigt. Rummets entropi är antalet sätt man kan ställa saker för att uppnå en viss stökighetsnivå. Ju stökigare rummet är, desto fler ställen kan de ligga på och desto högre entropi får rummet. Det finns emellertid ingen helt allmängiltig vardagsspråksdefinition på entropi, mycket beroende på oklarheter angående begreppet "ordning"; i vissa speciella fall innebär ökad entropi att ordning och komplexitet kan uppkomma ur oordning.
Matematiskt sett är entropi en fråga om sannolikhetsgrader. Det stökiga rummet befinner sig i ett mer sannolikt tillstånd än det städade. I en viss mängd gas finns molekyler som rör sig såväl hastigt som långsammare: Om det vore möjligt att på något enkelt sätt, exempelvis via något slags filter, sortera dessa och på så sätt skilja ut snabbt rörliga från mer långsamma skulle man utan synbarlig arbetsinsats samtidigt ha åstadkommit en temperaturskillnad som skulle kunna användas i en värmemaskin - tillsammans med filtret utgörande delar av en perpetuum mobile. Det är inte sannolikt att den del av gasinventariet eller den del av rummet man skiljer ut genom att exempelvis dela av det med en vägg är i ett väsentligt mer ordnat tillstånd än resten. Om en del av gasen händelsevis skulle vara mer ordnat hög- eller lågenergetisk så innebär diffusionen en snabb övergång i ett mer utblandat, oordnat tillstånd. Varje tanke på motsatsen strider samtidigt mot termodynamikens andra huvudsats."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Entropi
Citera
2012-09-21, 18:13
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Nä det där går jag inte riktigt med på. Du har sätt Avatar en gång för mycket känns det som, och vad jag vet så styrs människan av nervsystemet och elektriska impulser.
Citera
2012-09-21, 18:16
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Nä det där går jag inte riktigt med på. Du har sätt Avatar en gång för mycket känns det som, och vad jag vet så styrs människan av nervsystemet och elektriska impulser.
Nej.
Läs hans andra inlägg. Ganska tankeväckande ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in