2012-04-01, 22:28
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det är som att prata med en jävla åsna

Då tar vi det här långsamt och pedagogiskt:
1. Du skrev att jag tror att alla ateister är "helgon" och alla religiösa är dumma huvudet.
2. Jag ber dig citera mig när jag ens antyder detta
3. Antingen citerar du mig eller också tar du tillbaka vad du skrev, du lägger inte ord i min mun och kommer undan med det.
(4. Eller så skriver du något ytterligare korkat och förstår inte ens vad jag skriver.)

Härmed bekräftad min fördom.
Citera
2012-04-01, 22:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
1. När en gud inte längre ingriper så betyder det att denne inte är allsmäktig. Så tolkar iallafall jag det.

Och hur går detta ihop? Du menar alltså att en allsmäktig gud måste ingripa? Det är fullständigt vansinne...

Citat:
2. Inte på direkten men har för mig att till och med Puffarn har gett en beskrivning om min tro som verkar ha gått dig förbi. Jag har i varenda diskussion om religion skrivit att jag inte tror på en allsmäktig gud.

Att du inte tror på en allsmäktig gud gör dig inte till deist. Som exempel kan nämnas att zeus, apollo, tor, oden och varenda icke-monoteistisk gud som någonsin funnits INTE ansågs allsmäktiga.

Citat:
3. Vi har ingen budord utan livsstilen är djupt etisk med etiska levnadsregler.

Vad är det som gör dem etiska? Varför behöver du få dem från religionen? Tror ni på något liv efter döden?

Citat:
4. Alla som har en tro har bevis för sin tro.

HAHAHAHA det var dummaste jag nånsin hört. Då kan vi ju börja med dig: Varsågod och bevisa din guds existens. Jag väntar med spänning.

Citat:
5. Om du slutade bli så förbannd för minsta lilla sak folk skriver och inte intog försvarsställning så vore det underbart. Har du inte skrivit en sån sak så bara bra.

Om jag inte har skrivit saken som du precis anklagade mig för så kan det vara på sin plats med en ursäkt. Eller ingår inte det i dina "etiska levnadsregler"?
Citera
2012-04-01, 22:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Härmed bekräftad min fördom.

Vilken fördom?
Citera
2012-04-01, 22:42
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
1. Och hur går detta ihop? Du menar alltså att en allsmäktig gud måste ingripa? Det är fullständigt vansinne...

2. Att du inte tror på en allsmäktig gud gör dig inte till deist. Som exempel kan nämnas att zeus, apollo, tor, oden och varenda icke-monoteistisk gud som någonsin funnits INTE ansågs allsmäktiga.

3. Vad är det som gör dem etiska? Varför behöver du få dem från religionen? Tror ni på något liv efter döden?

4. HAHAHAHA det var dummaste jag nånsin hört. Då kan vi ju börja med dig: Varsågod och bevisa din guds existens. Jag väntar med spänning.

5. Om jag inte har skrivit saken som du precis anklagade mig för så kan det vara på sin plats med en ursäkt. Eller ingår inte det i dina "etiska levnadsregler"?

1. Äh, ja? Det är ju hela konceptet med att tro på en allsmäktig gud.

2. Deister tror på en skapare och inget annat.

3. Varför måste du ha regeringen som beslutar regler och levnadsregler åt dig?
Vi lägger större energi på livet här på jorden än på livet efter jorden.

4. Har inga ambitioner att göra. Den som vill och är intresserad får själv söka kunskap om ämnet. Är inte för missionering alls. Motbjudande.

5. Enkelriktad respekt? Nejdu.
Citera
2012-04-01, 22:43
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Vilken fördom?

Meningslösa diskussioner med en agenda som går ut på att göra narr av sin motståndare.
Citera
2012-04-01, 22:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Meningslösa diskussioner med en agenda som går ut på att göra narr av sin motståndare.

Det är inte mitt fel att du inte förstår ett enda ord man skriver. Därmed den befogade liknelsen mellan dig och en åsna.
Citera
2012-04-01, 22:51
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Det är inte mitt fel att du inte förstår ett enda ord man skriver. Därmed den befogade liknelsen mellan dig och en åsna.

Oförmögen att diskutera saklig?
Citera
2012-04-01, 23:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
1. Äh, ja? Det är ju hela konceptet med att tro på en allsmäktig gud.

2. Deister tror på en skapare och inget annat.

3. Varför måste du ha regeringen som beslutar regler och levnadsregler åt dig?
Vi lägger större energi på livet här på jorden än på livet efter jorden.

4. Har inga ambitioner att göra. Den som vill och är intresserad får själv söka kunskap om ämnet. Är inte för missionering alls. Motbjudande.

5. Enkelriktad respekt? Nejdu.

1. Allsmäktigheten har inget att göra med huruvida en gud ingriper eller inte. Kan du ge mig ett enda bra skäl för varför en passiv gud inte skulle kunna lika allsmäktig som en ingripande. Ett enda.

2. Du har återigen fullständigt missförstått vad jag skrivit och tror att du måste lära mig vad en deist är. Jag förstår inte hur jag ska göra mig förstådd hos dig...

3. Lagar har ingenting med levnadsregler att göra. Återigen så förstår du inte vad jag skriver.

4. HAHAHA Så du HAR bevis för din guds existens, men VILL INTE för att du är emot missionering? Visst, vi säger väl det då....

Om jag frågar såhär istället då: Om ALLA som tror har bevis för sin tro (vilket du påstår), borde inte alla gudar som det tros på i sådana fall existera på riktigt? Du MÅSTE börja tänka igenom saker och ting....

5. Varje gång jag skrivit något felaktigt har jag tagit tillbaka det. Därmed tycks respekten hittils endast vara enkelriktad från mitt håll.
Citera
2012-04-01, 23:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Oförmögen att diskutera saklig?
Ja det är du också. Det är som att prata med en vägg. Man får verkligen inga vettiga svar av dig, någonsin.
Citera
2012-04-01, 23:12
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
1. Allsmäktigheten har inget att göra med huruvida en gud ingriper eller inte. Kan du ge mig ett enda bra skäl för varför en passiv gud inte skulle kunna lika allsmäktig som en ingripande. Ett enda.

2. Du har återigen fullständigt missförstått vad jag skrivit och tror att du måste lära mig vad en deist är. Jag förstår inte hur jag ska göra mig förstådd hos dig...

3. Lagar har ingenting med levnadsregler att göra. Återigen så förstår du inte vad jag skriver.

4. HAHAHA Så du HAR bevis för din guds existens, men VILL INTE för att du är emot missionering? Visst, vi säger väl det då....
Om jag frågar såhär istället då: Om ALLA som tror har bevis för sin tro (vilket du påstår), borde inte alla gudar som det tros på i sådana fall existera på riktigt? Du MÅSTE börja tänka igenom saker och ting....

5. Varje gång jag skrivit något felaktigt har jag tagit tillbaka det. Därmed tycks respekten hittils endast vara enkelriktad från mitt håll.

1. Jag får erkänna att jag inte alls förstår vad du menar. Alltså vad? En allsmäktig gud ingriper i människors liv eller förväntas göra det medans en tro på en skapare är just en tro på en skapare precis vad teismen resp. deismen går ut på.

2. Tydligen.

3. Kalla det för lagar då. För mig är det sak samma. Hur man ska bete sig, vad som är god respektive ond m.m.

4. Jag har ingenting emot andra religioner. Jag tror inte att en enda religion/filosofi passar jordens ca 7miljarder människor. Den som tror det är fel ute.

5. Börja med att be om ursäkt för dina diverse tillmälen så är du på rätt väg. Jag har inte skrivit något som kommer inärheten av det du har skrivit. Jag antog saker och ting baserad på vad du har skrivit hittils om religiösa och det har nog inte undgått någon vad du tycker om oss.
Citera
2012-04-01, 23:14
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ja det är du också. Det är som att prata med en vägg. Man får verkligen inga vettiga svar av dig, någonsin.

Det är en ömsesidig obegriplighet ska du veta.
Citera
2012-04-01, 23:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är en ömsesidig obegriplighet ska du veta.
Nej. Jag förstår precis vad du skriver. Problemet är att det nästan bara är svammel.

Du visar däremot gång på gång att du inte förstår de enklaste saker jag skriver till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in