2012-05-30, 13:40
Medlem
Mankas avatar
Igår kväll läste jag igenom två hemsidor. Ena var getsemane.se, läste igenom allt innehåll. Vissa saker tog jag till mig.
Den andra sidan var evolutionsteori.se som jag tyckte jag fann mer sanning i, utom det intrycket jag fick att Gud inte finns överhuvudtaget trots alla berättelser som finns. Evolutionsteorin har valt bort Gud och jag förstår varför, Gud är pain in the ass då man tvingas förklara mirakler på något vis som ännu är okänt och att inte forskare får stöd i form av pengar.

Jag anser inte att någon av dessa hemsidor sitter på absolut sanning. Båda vill att sin teori är rätt och försöker ihärdigt göra narr av varandras teorier - båda erkänner att det endast är teorier dock. Dock får jag känslan att nineteen74 tror att evolutionsteori.se är absolut sanning. Jag märkte dock att de bekvämaste och den mest uppenbara lögnen på getsemane.se endast besvarares av evolutionsteori.se och den sajten undvek obekväma påståenden. Det senare inget med Gud att göra dock, utan veteskapliga påståenden.

En sak jag undrar över: Då jag läste Wikipedia om diamanter påstods följande: "Peridotitiska diamanter bildades för cirka 3,5 miljarder år sedan". Hur kan det då komma sig att enligt ena av dessa hemsidor att diamant innehåller fortfarande en mängd Kol14? ~5730 år är ju halveringstiden för kol14. Det borde ju rimligtvis inte finnas något kol14 kvar i diamant då diamantens kol omöjligtvis kan innehålla kontamination. Hur förklarar ni detta fenomen? Har inte själv förklaring, någon insatt får förklara för mig. Antingen ljuger någon, eller så är diamanter inte så gamla.
Citera
2012-05-30, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
En sak jag undrar över: Då jag läste Wikipedia om diamanter påstods följande: "Peridotitiska diamanter bildades för cirka 3,5 miljarder år sedan". Hur kan det då komma sig att enligt ena av dessa hemsidor att diamant innehåller fortfarande en mängd Kol14? ~5730 år är ju halveringstiden för kol14. Det borde ju rimligtvis inte finnas något kol14 kvar i diamant då diamantens kol omöjligtvis kan innehålla kontamination. Hur förklarar ni detta fenomen? Har inte själv förklaring, någon insatt får förklara för mig. Antingen ljuger någon, eller så är diamanter inte så gamla.
På rak arm utan några som helst kvalifikationer med en ren gissning: Kan det ha med trycket att göra?
Citera
2012-05-30, 14:04
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Igår kväll läste jag igenom två hemsidor. Ena var getsemane.se, läste igenom allt innehåll. Vissa saker tog jag till mig.
Den andra sidan var evolutionsteori.se som jag tyckte jag fann mer sanning i, utom det intrycket jag fick att Gud inte finns överhuvudtaget trots alla berättelser som finns. Evolutionsteorin har valt bort Gud och jag förstår varför, Gud är pain in the ass då man tvingas förklara mirakler på något vis som ännu är okänt och att inte forskare får stöd i form av pengar.

Jag anser inte att någon av dessa hemsidor sitter på absolut sanning. Båda vill att sin teori är rätt och försöker ihärdigt göra narr av varandras teorier - båda erkänner att det endast är teorier dock. Dock får jag känslan att nineteen74 tror att evolutionsteori.se är absolut sanning. Jag märkte dock att de bekvämaste och den mest uppenbara lögnen på getsemane.se endast besvarares av evolutionsteori.se och den sajten undvek obekväma påståenden. Det senare inget med Gud att göra dock, utan veteskapliga påståenden.

Det är skillnad på "teori" och "Vetenskaplig teori". Evolutionsteori hör till det senare, vilket inom vetenskap är den högsta grad av sanning man kan uppnå.

Läs på om halveringstid, och ta i hänsyn till att diamant endast består av kol.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halveringstid
Citera
2012-05-30, 14:21
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Det är skillnad på "teori" och "Vetenskaplig teori". Evolutionsteori hör till det senare, vilket inom vetenskap är den högsta grad av sanning man kan uppnå.

Läs på om halveringstid, och ta i hänsyn till att diamant endast består av kol.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halveringstid
Vet du vilken teori också anses "vetenskaplig"? Klimathotet! Så sluta med dina lögner. En finsk sjö, bland många andra, visade kurvan upp och ner vid presentation så att det såg ut som en uppvärmning. Finska forskare kontaktade klimatcentret och sade påpekade detta. De sade att ett misstag skett och att de genast skulle åtgärda detta. Tiden gick och inget gjordes. Kallar du detta vetenskapligt?

Jag vet att diamant är kol, och att det påstås att diamant även innehåller kol14. Så en orörd kolbit i form av diamant får inte enligt nuvarande teori innehålla något spår av kol14.
Citera
2012-05-30, 14:23
Medlem
Citat:
Evolutionsteorin har valt bort Gud och jag förstår varför, Gud är pain in the ass då man tvingas förklara mirakler på något vis som ännu är okänt och att inte forskare får stöd i form av pengar.
Evolutionsteorin har inget att göra med Gud, det är din tro som du inte kan passa ihop med evolution, många av de forskare som faktiskt pysslar med evolutionsteori är troende och har inte valt bort Gud.

Citat:
Jag anser inte att någon av dessa hemsidor sitter på absolut sanning. Båda vill att sin teori är rätt och försöker ihärdigt göra narr av varandras teorier - båda erkänner att det endast är teorier dock.
Om du vill ha en diskussion på en nivå högre än dagisnivå får du faktiskt ta och skärpa dig och läsa på om vad en teori faktiskt är. Evolutionsteorin är en teori på samma sätt som gravitationsteorin är en teori, eller bakterieteorin är en teori.
Det vardagliga ordet teori är inte samma sak som det som menas med en vetenskaplig teori, inom vetenskapen är en teori den starkaste "sanningshalten" som kan uppnås, i vardagligt tal brukar vi kalla vetenskapliga teorier för naturlagar.

ID och kreationism däremot är inte vetenskapliga teorier, de är påståenden som anhängarna av dem än så länge på inga sätt öht lyckats påvisa.

Citat:
Dock får jag känslan att nineteen74 tror att evolutionsteori.se är absolut sanning. Jag märkte dock att de bekvämaste och den mest uppenbara lögnen på getsemane.se endast besvarares av evolutionsteori.se och den sajten undvek obekväma påståenden. Det senare inget med Gud att göra dock, utan veteskapliga påståenden.
Att evolution sker är ett faktum som vetenskapligt är lika starkt påvisat som gravitation.

Citat:
Du pratar om RATE projektet från som kreationist-organisationen ICR pysslade med, som påstod sig ha hittat C14 i flera miljoner år gamla diamanter? Förklaringen på det är att det inte fanns något C14 i diamanterna, utan att de resultat som man fick fram troligtvis berodde på att proverna blev kontaminerade och mätningsbrus.

Än så länge har inga oberoende forskare lyckats upprepa RATEs resultat, det kombinerat med ICRs uppenbara agenda gör att deras resultat än så länge trovärdighetsmässigt ligger ungefär på samma nivå som cigarett-forskningen som Marlbouro beställde när de skulle visa att rökning inte var farligt...

ps. Om RATEs C14 resultat: http://www.asa3.org/ASA/education/origins/carbon-kb.htm
Citera
2012-05-30, 14:34
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genomond
Att evolution sker är ett faktum som vetenskapligt är lika starkt påvisat som gravitation.
Som klimathotet då? Jasså har du sett det ske med egna ögon livets uppkomst?

Att kasta sig in i evolutionsteori.se och att påstå att den besittär sanning är dumt. Den påstod att kreationisters förklaring på ånga i övre atmosfären innan floden skulle ge en växthuseffekt likt Venus!!

De vet uppenbarligen inte att Venus ligger närmare solen än Jorden. Isåfall borde ju Mars med sin "farliga växthusgas" koldioxid vara lika varm med samma logik! Fast den planeten är -150 grader i skuggan och 15 grader i solen.

Märks vilken smutskastning som sker. Vuxna människors pajkastning som barn i princip. Tror varken på Kreatinister eller evolutionsteori.se fast båda kan innehålla spår av logisk sanning. Får helt enkelt bara spekulera än att sätta sin tillit på något man inte kan förstå och bevisa fullständigt.
Citera
2012-05-30, 14:38
Medlem
Puffarns avatar
Citat:

Haha. Inte den dängan igen. Kreationssidorna är för roliga. De lägger ut saker för att de vet att deras läsare är för dumma för att ifrågasätta något.
Fråga:
Är diamanter något som någonsin levt? Kan man kol14-datera en klump av rent kol för att komma på hur gammal den är?
Så klart inte.
Vad är en diamant?
En klump med rent kol.

Tänk lite för fan. Kol14 datering kan användas för att ta reda på när en organismer tog upp kol i sitt system. Trädstammar, fd levande materia osv. Man kan inte c14 datera en guldtacka eller en plåtbit.

Vad har vi då lärt oss av detta?
Religiösa hemsidor ljuger så det sprutar om det för de vet att de har dumma och okritiska läsare. Låter det som en vetenskaplig idé som stödjer kreation så gapar ni och sväljer och kommer sen och gör bort er bland de som gör det.

Citat:
The short answer is, “Carbon 14 can’t be used to date diamonds because carbon 14 dating tells how long it has been since something died. Since diamonds were never alive, it doesn’t work.”

Here’s the longer answer: the process that creates carbon 14 now is not necessarily the process that created carbon 14 when the diamonds were created.

These days, carbon 14 is continuously created as cosmic radiation converts nitrogen 14 into carbon 14 in the atmosphere. The rate at which carbon 14 is produced has reached equilibrium with the rate at which carbon 14 naturally decays back into nitrogen. So, the ratio of carbon 14 to carbon 12 is reasonably constant. When oxygen combines with carbon to form carbon dioxide, it doesn’t matter if the carbon is carbon 12 or carbon 14. The ratio of carbon 14 to carbon 12 in carbon dioxide is the ratio in the atmosphere.
http://www.ridgenet.net/~do_while/sage/v15i8e.htm
Citera
2012-05-30, 14:39
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Vet du vilken teori också anses "vetenskaplig"? Klimathotet! Så sluta med dina lögner. En finsk sjö, bland många andra, visade kurvan upp och ner vid presentation så att det såg ut som en uppvärmning. Finska forskare kontaktade klimatcentret och sade påpekade detta. De sade att ett misstag skett och att de genast skulle åtgärda detta. Tiden gick och inget gjordes. Kallar du detta vetenskapligt?

Jag vet att diamant är kol, och att det påstås att diamant även innehåller kol14. Så en orörd kolbit i form av diamant får inte enligt nuvarande teori innehålla något spår av kol14.

Klimathotet anses inte vara en vetenskaplig teori, det är en i stor del allmänt accepterad hypotes som man arbetar med.

Läs på om halveringstid, du har inte förstått konceptet. En bit diamant innehåller extremt många kolatomer, och även om halveringstiden är 5730 år så är det bara hälften av alla kol-14-isotoper som har "halverats" vid det laget. I och med att antalet kolatomer är extremt många så kommer det finnas kvar en liten mängd kol14 även lång tid efter att diamanterna har bildats.

Återigen. Läs om och skaffa en ny uppfattning. atomer är luriga.
Citera
2012-05-30, 14:50
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Klimathotet anses inte vara en vetenskaplig teori, det är en i stor del allmänt accepterad hypotes som man arbetar med.

Läs på om halveringstid, du har inte förstått konceptet. En bit diamant innehåller extremt många kolatomer, och även om halveringstiden är 5730 år så är det bara hälften av alla kol-14-isotoper som har "halverats" vid det laget. I och med att antalet kolatomer är extremt många så kommer det finnas kvar en liten mängd kol14 även lång tid efter att diamanterna har bildats.

Återigen. Läs om och skaffa en ny uppfattning. atomer är luriga.
Jag har kanske bara fått för mig då att endast kol14 är minimal i jämförelse med kol12! Och att detta minimala ytterligare reducerats pga halveringstiden. Så det borde inte finnas mycket kvar alls, om något ens. Fast inte bevisar detta Gud eller en ung jord men det kan bevisa att diamanter är yngre än som påstås.
Citera
2012-05-30, 14:53
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Haha. Inte den dängan igen. Kreationssidorna är för roliga. De lägger ut saker för att de vet att deras läsare är för dumma för att ifrågasätta något.
Fråga:
Är diamanter något som någonsin levt? Kan man kol14-datera en klump av rent kol för att komma på hur gammal den är?
Så klart inte.
Vad är en diamant?
En klump med rent kol.

Tänk lite för fan. Kol14 datering kan användas för att ta reda på när en organismer tog upp kol i sitt system. Trädstammar, fd levande materia osv. Man kan inte c14 datera en guldtacka eller en plåtbit.

Vad har vi då lärt oss av detta?
Religiösa hemsidor ljuger så det sprutar om det för de vet att de har dumma och okritiska läsare. Låter det som en vetenskaplig idé som stödjer kreation så gapar ni och sväljer och kommer sen och gör bort er bland de som gör det.

http://www.ridgenet.net/~do_while/sage/v15i8e.htm
Vadå ni? Har jag sagt att jag är kreationist?

Angående diamanter. Det går att visa med denna metod inte åldern på diamant exakt eftersom den inte är levande. Men det visar bara att det finns Kol14 i diamant och att diamanter är oföränderliga i det påstådda miljoner, miljarder år. Det betyder att det kol14 som fanns i diamanter från början borde inte längre finnas där. Det var det jag har försökt säga, inte att diamanten lever.
Citera
2012-05-30, 14:53
Medlem
Citat:
Som klimathotet då?
Vad har klimathotet med något att göra?

Citat:
Jasså har du sett det ske med egna ögon livets uppkomst?
Evolution handlar inte om livets uppkomst? Kanske du bör läsa på så att du vet vad vi faktiskt pratar om när vi diskuterar evolution?

Citat:
Att kasta sig in i evolutionsteori.se och att påstå att den besittär sanning är dumt.
Vad evolutionsteori.se säger skiter jag i, evolution däremot är ett faktum. Vi vet att evoltion sker på lika starka grunder som vi vet att gravitation existerar, och vi förstår även varför evoltion sker mycket bättre än vad vi förstår varför gravitation existerar.

Citat:
Den påstod att kreationisters förklaring på ånga i övre atmosfären innan floden skulle ge en växthuseffekt likt Venus!!

De vet uppenbarligen inte att Venus ligger närmare solen än Jorden. Isåfall borde ju Mars med sin "farliga växthusgas" koldioxid vara lika varm med samma logik! Fast den planeten är -150 grader i skuggan och 15 grader i solen.
Ja, om du försöker förklara vartifrån vattnet till syndafloden kom från med canope-teorin så skulle jorden få samma sorts klimat som Venus har nu. Testa också att läsa på om hur atmosfäriskt tryck fungerar...

Citat:
Märks vilken smutskastning som sker. Vuxna människors pajkastning som barn i princip. Tror varken på Kreatinister eller evolutionsteori.se fast båda kan innehålla spår av logisk sanning. Får helt enkelt bara spekulera än att sätta sin tillit på något man inte kan förstå och bevisa fullständigt.
Om ändå dina inlägg innehöll några spår av logik... men sånt önsketänkande tillstår endast religiösa.
Senast redigerad av genomond 2012-05-30 kl. 14:56.
Citera
2012-05-30, 14:54
Avslutad
Finns säkert fler som kommit med denna fråga, men den är värd att fråga igen.

Det finns ju några envisa stackare som vägrar tro på evolution, och istället tror att det sa plopp så fanns människan på jorden.

Ni får ju hemskt gärna förklara svanskotan och dess syfte för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in