2012-05-07, 12:52
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LyriskPanda1
Jag kan bevisa guds existens. Jag har spenderat timmar och åter timmar på att lyssna på idiotiska forskare som Richard Dawkins och Carl Sagan.

I boken Illusionen om Gud försöker Richard Dawkins på någotvis svartmåla religion och religiösa grunder. Nog for att han tar upp olika argument för att bevisa Guds existens vill på antyda att dessa argument är både idiotiska och arroganta redan från början.

"A universe with a God would look quite different from a universe without one. A physics, a biology where there is a God is bound to look different. So the most basic claims of religion are scientific. Religion is a scientific theory."

Richard Dawkins

Varför skulle inte Gud kunna skapa allt som finns på denna jord, dess lagar och allt därtill? Gud kan vara vetenskaps man han också och de som anger "vem skapade då gud" som argument borde tänka igenom hur skapades universum av ingenting, hur kunde det komma en stor energi källa från ingenting, till och med Seth Macfarlane, skaparen av Family guy gjorde ett avsnitt som handlade om hur stewie skapade jorden.

Men bevisen på Gud som redan finns där ute övertygade inte mig heller. Det var mina egna argument som skapade min övertygelse som ingen annan kunnat tidigare. alltså, varje gång jag ber till Gud upptäcker jag att jag sitter och pratar med Gud, alltså måste jag vara Gud.

Slutledningsvis ni som hävdar att vetenskapen täcker allting är arroganta och ni bör börja tänka er för. Däremot så hävdar jag att mina förfäder var värre en Djävulen själv.

Ok, om till och med Seth MacFarlane har gjort ett Family Guy avsnitt om det så borde frågan vara avgjord. I stand corrected! (du vet att han inte tror på gud va?)

Nåja, låt oss gå vidare.
Ingen säger att vetenskapen vet allt, vi säger däremot att den vet mer än någon annan och dessutom till skillnad från allt annat så lär den sig ständigt mer och mer.
Den säger inte:
"Det här förstår jag inte", och kryper in i en garderob och lägger sig i fosterställning med en napp i munnen och ber till gud.

Apropå några av dina andra påståenden så är de idiotiska från början pga okunskap men behandlade så många gånger här och redan förklarade så jag tror knappast att någon orkar göra det igen.

Ingen kommer försöka hindra dig att tro på gud här men alla argument kommer bemötas, av de flesta mycket sakligt så ha kött på benen om du ska påstå saker och läs igenom om det redan är behandlat.

Cirkelargument och antropiska-princip-påståenden kommer du få mycket svårt att hävda men det finns många infallsvinklar.
Välkommen. :-)
Citera
2012-05-07, 12:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Allvetande
EINSTEINS GUDSBEVIS MYCKET LOGISKT !!!

ONDSKA ÄR BARA FRÅNVARO AV GUDSKÄRLEK !!!

Kolla på den här videon med Albert Einstein, som på ett mycket logiskt och pedagogiskt sätt förklarar hur ondskan är ett Gudsbevis:

Video: http://www.youtube.com/watch?v=rby5itnDloI

HELT VRICKAT!!!

MVH. Mr Allvetande

Nu har jag ingen tillgång till internet-grafik, men är dock tämligen bekant med Einstein's resonnemang på detta området.

Och Einstein fick faktisk ge sig till slut (efter först lite skamligt ha introducerat sin berömda 'fudge'-faktor).

Men det är lite oklart, om du förespråkar Einstein's numera avslutade 'gud's spekulationer för eller emot något. Kan du precisera?
Citera
2012-05-07, 13:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Apropå några av dina andra påståenden så är de idiotiska från början pga okunskap men behandlade så många gånger här och redan förklarade så jag tror knappast att någon orkar göra det igen.

Jag orkar, men jag har också en något monoman karaktär.

Citat:
Cirkelargument och antropiska-princip-påståenden kommer du få mycket svårt att hävda men det finns många infallsvinklar.

Om det finns någon teist här, som kan höja sig över den vanliga pseudo-arguments nivån, då KAN det bli roligt. Det är inte så ofta teister vill ta itu med konceptet cirkel-argumentation per se, och det är en fråga om någon av dom öht. vet vad det antropiska princip är.
Citera
2012-05-07, 13:13
Medlem
Mankas avatar
Finns det inte redan en sammanfogad tråd där man bevisar Guds existens.
Citera
2012-05-07, 13:14
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag orkar, men jag har också en något monoman karaktär.

Om det finns någon teist här, som kan höja sig över den vanliga pseudo-arguments nivån, då KAN det bli roligt. Det är inte så ofta teister vill ta itu med konceptet cirkel-argumentation per se, och det är en fråga om någon av dom öht. vet vad det antropiska princip är.

Mycket sant.
Citera
2012-05-07, 13:34
Medlem
Frijss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Allvetande
EINSTEINS GUDSBEVIS MYCKET LOGISKT !!!

ONDSKA ÄR BARA FRÅNVARO AV GUDSKÄRLEK !!!

Kolla på den här videon med Albert Einstein, som på ett mycket logiskt och pedagogiskt sätt förklarar hur ondskan är ett Gudsbevis:

Video: http://www.youtube.com/watch?v=rby5itnDloI

HELT VRICKAT!!!

MVH. Mr Allvetande

Einstein sa aldrig detta, hela berättelsen är en Urban Legend. Sedan är flera av påståendena i berättelsen rent sagt, korkade. Tog upp detta i en annan tråd för någon månad sedan.

Här är en källa som tar upp berättelsen:

http://urbanlegends.about.com/od/religion/a/einstein_god.htm
http://chainsmashers.mixxt.com/networks/forum/thread.174271

“It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it.”- Albert Einstein, in a letter March 24, 1954; from Albert Einstein the Human Side, Helen Dukas and Banesh Hoffman, eds., Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1981, p. 43.
Citera
2012-05-07, 13:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka

I mitt fleråriga engagemang på detta område har jag sett (förmodentligen) tusentals FÖRSÖK på detta. Men när det börjar osa hett om teismens (och för den del också stark ateisms) positivistiska (~'absoluta') påstående, då blir det antingen semantisk svammel eller personangrepp.

Men dom flesta gör helt enkelt en försvinnings-akt (~disappearence-act) före dess.
Citera
2012-05-07, 14:47
Medlem
Painfields avatar
Citat:

Vi finns den tråden?
Har läst här inne i snart 3 år och har hittills inte sett en endaste tråd som bevisar det.
Citera
2012-05-07, 17:32
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Jag kan bevisa guds existens. Jag har spenderat timmar och åter timmar på att lyssna på idiotiska forskare som Richard Dawkins och Carl Sagan.

I boken Illusionen om Gud försöker Richard Dawkins på någotvis svartmåla religion och religiösa grunder. Nog for att han tar upp olika argument för att bevisa Guds existens vill på antyda att dessa argument är både idiotiska och arroganta redan från början.

"A universe with a God would look quite different from a universe without one. A physics, a biology where there is a God is bound to look different. So the most basic claims of religion are scientific. Religion is a scientific theory."

Richard Dawkins

Varför skulle inte Gud kunna skapa allt som finns på denna jord, dess lagar och allt därtill? Gud kan vara vetenskaps man han också och de som anger "vem skapade då gud" som argument borde tänka igenom hur skapades universum av ingenting, hur kunde det komma en stor energi källa från ingenting, till och med Seth Macfarlane, skaparen av Family guy gjorde ett avsnitt som handlade om hur stewie skapade jorden.

Men bevisen på Gud som redan finns där ute övertygade inte mig heller. Det var mina egna argument som skapade min övertygelse som ingen annan kunnat tidigare. alltså, varje gång jag ber till Gud upptäcker jag att jag sitter och pratar med mig själv, alltså måste jag vara Gud.

Slutledningsvis ni som hävdar att vetenskapen täcker allting är arroganta och ni bör börja tänka er för. Däremot så hävdar jag att mina förfäder var värre en Djävulen själv.

Är du verkligen på riktigt? Så dina bevis är din egen argumentation? Ja, det låter ju som vilken troende som helst.
Citera
2012-05-07, 19:45
Medlem
hejsantests avatar
Citat:

Snälla, kan du citera bevisen?
Citera
2012-05-07, 21:03
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:

Richard Dawkins

Men bevisen på Gud som redan finns där ute övertygade inte mig heller. Det var mina egna argument som skapade min övertygelse som ingen annan kunnat tidigare. alltså, varje gång jag ber till Gud upptäcker jag att jag sitter och pratar med mig själv, alltså måste jag vara Gud.

Tråd sammanfogad med redan existerande kring ämnet.

/mod
Senast redigerad av SleepaZ 2012-05-07 kl. 21:05.
Citera
2012-05-08, 08:10
Medlem
Frijss avatar
Citat:

Richard Dawkins

Lawrence Krauss skrev nydligen en bok om begreppet A Universe from Nothing. Här är en intervju med författaren som kanske kan bringa klarhet om vad som faktiskt menas: http://www.samharris.org/blog/item/everything-and-nothing/

Här är ett kort utdrag från intervjun:

Citat:
One of the most common justifications for religious faith is the idea that the universe must have had a creator. You’ve just written a book alleging that a universe can arise from “nothing.” What do you mean by “nothing” and how fully does your thesis contradict a belief in a Creator God?

Indeed, the question, “Why is there something rather than nothing?” which forms the subtitle of the book, is often used by the faithful as an unassailable argument that requires the existence of God, because of the famous claim, “out of nothing, nothing comes.” While the chief point of my book is to describe for the interested layperson the remarkable revolutions that have taken place in our understanding of the universe over the past 50 years—revolutions that should be celebrated as pinnacles of our intellectual experience—the second goal is to point out that this long-held theological claim is spurious. Modern science has made the something-from-nothing debate irrelevant. It has changed completely our conception of the very words “something” and “nothing”. Empirical discoveries continue to tell us that the Universe is the way it is, whether we like it or not, and ‘something’ and ‘nothing’ are physical concepts and therefore are properly the domain of science, not theology or philosophy. (Indeed, religion and philosophy have added nothing to our understanding of these ideas in millennia.) I spend a great deal of time in the book detailing precisely how physics has changed our notions of “nothing,” for example. The old idea that nothing might involve empty space, devoid of mass or energy, or anything material, for example, has now been replaced by a boiling bubbling brew of virtual particles, popping in and out of existence in a time so short that we cannot detect them directly. I then go on to explain how other versions of “nothing”—beyond merely empty space—including the absence of space itself, and even the absence of physical laws, can morph into “something.” Indeed, in modern parlance, “nothing” is most often unstable. Not only can something arise from nothing, but most often the laws of physics require that to occur.
Now, having said this, my point in the book is not to suggest that modern science is incompatible with at least the Deistic notion that perhaps there is some purpose to the Universe (even though no such purpose is manifest on the basis of any of our current knowledge, and moreover there is no logical connection between any possible “creator” and the personal God of the world’s major religions, who cares about humanity’s destiny). Rather, what I find remarkable is the fact that the discoveries of modern particle physics and cosmology over the past half century allow not only a possibility that the Universe arose from nothing, but in fact make this possibility increasingly plausible. Everything we have measured about the universe is not only consistent with a universe that came from nothing (and didn’t have to turn out this way!), but in fact, all the new evidence makes this possibility ever more likely. Darwin demonstrated how the remarkable diversity of life on Earth, and the apparent design of life, which had been claimed as evidence for a caring God, could in fact instead be arrived at by natural causes involving purely physical processes of mutation and natural selection. I want to show something similar about the Universe. We may never prove by science that a Creator is impossible, but, as Steven Weinberg has emphasized, science admits (and for many of us, suggests) a universe in which one is not necessary.
I cannot hide my own intellectual bias here. As I state in the first sentence of the book, I have never been sympathetic to the notion that creation requires a creator. And like our late friend, Christopher Hitchens, I find the possibility of living in a universe that was not created for my existence, in which my actions and thoughts need not bend to the whims of a creator, far more enriching and meaningful than the other alternative. In that sense, I view myself as an anti-theist rather than an atheist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in