2013-01-12, 17:21
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Men om det ska finnas något som skapat allt, så är det väl minst sagt passande att den skaparen inte är skapad! ELLER? Hade sagt emot sig helt och hållet annars!
Varför skulle det vara passande? Vad stoppar mig från att postulera x-antal Gudar istället för en Gud? Ett grundlöst a-priori antagande.
Citera
2013-01-12, 17:24
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
jag ser inget felslut där... en atom är odelbar. att fysiker kallade fel partiklar för 'atomer' betyder inte att de verkligen är atomer. de var bara okunniga, så de gav fel namn till dessa partiklar. de trodde att de var odelbara, men de hade fel. definitionen är inte fel, det är bara fysikerna som gav fel definition till en partikel.

atomer är inte verkliga atomer, eftersom de är inte odelbara. saker som kvarkar och elektroner har man ännu inte lyckats dela, så det är möjligt att de är de verkliga atomerna.
Grekerna gjorde ett a-priori antagande som attributreades ett ting, vilket visade sig vara fel, likt teisterna idag gör när de definierar Gud.

Gud betyder oskapad
Därför är Gud oskapad

Samma felslut. Att utgå från en grundlös a-priori definition för att bevisa något är inget att hurra för. Härmed definierar jag universum som oskapat och därför är universum oskapat och behöver därför ingen skapare.
Senast redigerad av baylife 2013-01-12 kl. 17:57.
Citera
2013-01-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calaf
Gud är evig.
Han har ingen början och inget slut.
Han är självexisterande.
Han är ande och osynlig.
Han uppfyller hela universum.
I honom lever vi och är till, som fisken i vattnet.

Detta kan vi inte förstå då våra sinnen och vårt förstånd inte räcker till. Men jag kan inte finna något annat svar på tillvarons gåta. Hela min varelse säger mig att Han måste finnas.

Om Gud inte finns, är allt meningslöst. Om darwinismen är sann, är livet en enda stor tragedi. Då har mina existensiella frågor växt fram ur evolutionen - men evolutionen har inga svar att ge.
Detta är i så fall en stor tragedi.

Tragedin är å andra sidan den kanske mest uttrycksfulla formen av skönhet! Det är den annalkande förintelsen som får människor att klamra sig fast. Efterlivet vore att avtrubba livet.
Citera
2013-01-12, 17:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Cool story bro, tell it again.

Fullständigt onödvändigt eftersom jag som en av dom första på tråden redan har framfört saklig kritik mot dina postulat.

Det är bara att relatera till mina första inlägg, istället för förnyade debatt-taktiskla manöver.

Citat:
Keep it simple, ni själva gör allt för komplicerat för att förstå. Finns bara EN GUD.

Vi andra opererar inte med dina premisser, före du i så fall har validerat dessa premisser.

Är det så svårt att förstå?
Citera
2013-01-12, 17:29
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är meningslös cirkel-argumenterande semantik, som inte betydar något.

Därför är det slingrande.

Citat:
Okej, det är din vy på saken. Inget annat. Kul att du notifierade det

Bogomil har ju trots allt rätt. Förklara hur det du säger hänger ihop på ett sätt som gör att det betyder någonting istället för att ge ett sånt här nonsenssvar i en tråd som du själv har startat. Du ger en bild av att koranläsare är arroganta mot de som ber dig förklara det du anger för sanning. Det är en ganska ful argumentationsteknik och varje gång du använder dig av det så visar du bara att du egentligen inte kan svara. Bogomil har därmed knäckt dig! Släng koranen och börja leva livet.
Senast redigerad av nedboy 2013-01-12 kl. 17:31.
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Så du är här för att sprida dina ÅSIKTER; och jag som trodde du hade något mer att komme med.

Men givetvis kan man också bara ställa upp sin oratoriska såpbox på ett debatt-forum och predika vilket nonsens som helst.
Citera
Medlem
Citat:

Precis som om att det bor en skäggubbe i himlen är din vy på livet.
Håll tramset för dig själv.
Om nu du är besatt av en sagoberättelse och känner att du måste ägna ditt liv åt det, go ahead, men sluta försök dra ner andra i misären.
Vem skulle frivilligt sätta sig i en position så att man blir socialt oaccepterad och anses som ett ointelligent vider?
Citera
2013-01-12, 17:31
Medlem
Smurfaaans avatar
Citat:
Ja du, om du inte förstår texten, så som många andra har gjort, så kan jag inte öka din IQ åt dig.

Du menar ditt klippa och klistra som du senare tror är visa ord som står sig?

Du är uppenbarligen inte den smartaste nallen i...kylen...ehm ja..
Citera
2013-01-12, 17:32
Medlem
Bevisningen för hur har allting kom till är att hävda att någon skapade allting som man inte heller kan bevisa att denna nogån finns. Men om ett barn blir överkörd på väg till en gudstjänst är det dennes vilja.

Låt oss vara övernäs om att vattnets kokpunkt är 100 grader, och om ett barn häller kastrullen med vatten över sig är det vattnets kokpunkt som skadar barnet, inte en oidentifierad "vilja" bakom. (möjligtvis en oaktsam förälder eller nyfikna små fingrar)

Kom igen alla troende, vi skapar och bestämmer våra egna öden. Smaka på det, det smakar rätt gott.
Senast redigerad av iseeclearly 2013-01-12 kl. 17:34.
Citera
2013-01-12, 17:33
Medlem
Smurfaaans avatar
Citat:
Keep it simple, ni själva gör allt för komplicerat för att förstå.
Finns bara EN GUD.

Säger vem?
Citera
2013-01-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så du är här för att sprida dina ÅSIKTER; och jag som trodde du hade något mer att komme med.

Men givetvis kan man också bara ställa upp sin oratoriska såpbox på ett debatt-forum och predika vilket nonsens som helst.

Ja i vanlig ordning är det inte debatt man är ute efter utan det är predikan det handlar om. Jag skall berätta hur det ligger till och tänker inte bemöda mig med att bemöta era argument.

-Allah är störst bäst och vackrast och Koranen är en ofelbar källa till vetenskap!
-Nej jag håller inte med och är är varför.......
-Du har fel, Allah är bäst, hej då!
Citera
2013-01-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfaaan
Säger vem?

En fantasy-bok, aka bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto