2012-04-20, 13:24
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Några korta kommentarer:
Du måste ge mer informationen om arkeologin. Annars kan man inte besvara påståendet.

Vafan, googla typ på "exodus israel archaeology" eller nåt sånt och läs på lite själv, det var länge sedan jag läste om det här. Se bara till att sålla bland de olika källorna, det finns säkerligen en hel del mumbo-jumbo-sidor som skriver att exodus är sann.

Det är lite talande att du är beredd att acceptera en biblisk historia utan att kontrollera med riktiga historiker, men när någon bestrider påhittet så är du minsann redo att utföra källkritik.

Citat:
Jag sa inte att exudus inte hänt. Jag skrev att om det hypotetiskt inte hänt så fanns ändå historien som pekar på Jesus.

Ja, och jag svarade vad det skulle innebära om inte exodus ägt rum. Svaret blir detsamma i en sann och en hypotetisk situation.

Citat:
Jag ser ingen mening med att sätta livet på spel för NTs författare för att skriva om Jesus. Varför skrevs NT? Varför skrevs NT så krångligt som många anser? Varför t.ex. skrev man att det var en fd prostituerad kvinna som såg Jesus först? Om man ville hitta på och luras så är det väl bättre att hitta på att någon mer trovärdig person först såg honom? Varför skulle man skriva att flera hundra personer såg Jesus efter sin uppståndelse? Om man ska hitta på så kan man göra det så mycket enklare. Och som sagt. Med livet som insats.

Ang. att folk dog för sin tropå jesus:
OM det ens skedde så är det inget konstigt. Folk är beredda att dö för vad som helst de tror på, även andra religioner som kristendomen måste betrakta som falska. Det säger med andra ord ingenting om sanningshalten i deras tro. Vem förutom paulus av NT-författarna dog för sin tro, förresten?

Ang. den prostituerade kvinnan.
Till att börja med så ger de olika evangelierna olika uppgifter om antalet kvinnor och deras namn. Anledningen till att de är med i första evangeliet är dock väldigt bra besvarad av Bart Ehrman. Han menar att det är en teologisk synpunkt som markus vill få fram, där det alltid är de svaga och marginaliserade som förstår jesus. Därför är kvinnorna med. Sedan har ju övriga evangelister läst markus innan de skrev sina egna evangelier och behållt kvinnorna.

Ang. varför man skulle skriva att flera hundra personer såg Jesus efter sin uppståndelse.
För att få folk att tro på det kanske?

Nu kan jag ju passa på att fråga dig: Med din logik (att eftersom något är krångligt/pinsamt i NT innebär det att det förmodligen är sant och om man ändå ska hitta på någonting så kan man göra det enkelt) varför hittade de då på den fullständiga nonsenshistorien om skattskrivningen som fick josef och maria att vandra till Betlehem?

Citat:
Så romarna struntade i att krossa Jesu ben för att de ville att judarnas profetia skulle gå i uppfyllelse?

Nej, du förstår inte. Detta är ett väldigt tydligt tecken på att evangelisterna faktiskt hade läst GT innan de skrev NT och anpassade sina historier därefter. Det kan inte bli tydligare.
Citera
2012-04-20, 13:26
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Tyvärr (för kristendomen) är det just detta som skapat många ateister i USA (tar dom som exempel iom att man där, tillskillnad från Sverige indoktrineras till kristen som redan som barn). Dvs folk som satt sig in i detaljerna i bibeln med avsikt att kunna försvara bibeln, men att dom då upptäckt att bibeln är fylld med frågetecken som inte går att räta ut genom att använda rim och reson som verktyg

Penn Jillette brukar ju säga att det bästa sättet att få folk att bli ateister är att få dem att läsa bibeln från pärm till pärm
Citera
2012-04-20, 13:29
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Penn Jillette brukar ju säga att det bästa sättet att få folk att bli ateister är att få dem att läsa bibeln från pärm till pärm

Vilket han i sin tur snodde från den eminente författaren Asimov: “Properly read, the Bible is the most potent force for atheism ever conceived.”
Citera
2012-04-20, 13:47
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Vilket han i sin tur snodde från den eminente författaren Asimov: “Properly read, the Bible is the most potent force for atheism ever conceived.”

Där ser man, han har jag inte läst faktiskt
Citera
2012-04-20, 14:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan

Jag fetmarkerar essensen, för de många som okritiskt läser bibeln och ignorerar konstigheterna. Men läser man den "ordentligt" så som Asimov påstår så köper jag sedan Asimovs härledning rakt av.
Citera
2012-04-20, 15:24
Medlem
Citat:
Nu läser du in saker. Jag sa inte att han lämnat noll tecken på att varit delaktig. Jag sa att jag inte kan ta fram en text som du inte kan hävda bara är skriven av en herde.

Jag tycker bland annat den röda tråden som går genom bibeln gör den mycket speciell. Hur vi kan se att så mycket från GT tycks peka direkt på Kristus. Utvandringen ur Egypten, med lammet som slaktades, vandringen i öknen, prästernas riter och regler och funktion. Varför skulle Israel så noga komma ihåg vandringen från Egypten och fira påsk och följa alla dessa regler? Jo för att de var bilder som skulle peka på Jesus. Osv osv. Dessa är saker som får mig att tro att det inte var någon herde som fabulerade som skrev detta.

Jag tycker också att alla de profetior som står i GT tycks uppfyllas när Jesus kom.

Det var några saker som gör bibeln viktig för mig.

Moses och ökenvandringen avvisas av arkeologer som fullständigt nonsens...finns dessutom inget i den Egyptiska historieskrivningen som stödjer denna saga! Sagor kan vara hur detaljerade som helst utan att ha ett uns av sanning...nej det var inga herdar som fabulerade ihop sagorna utan det var överstepräster med maktambitioner som hittade på skiten..

Som fotnot kan nämnas att hyksos (en hebreisk stam) ockuperade norra Egypten under den svaghetsperiod som följde med Akhenatons vanstyre..sedermera blev hyksos utkastade av Ramses den store och det är nog detta militära fiasko som man försöker dölja med denna tidiga form av propaganda som Exodus nog beskriver...
Citera
2012-04-20, 18:30
Medlem
Jag vet ett bevis som betyder att asatron existerar...

Odin lovade att döda alla jättar... Har ni sett några jättar???
Citera
2012-04-28, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Både vad gäller bilen, fotbollen och glasögonen, så var det någon med IQ, rationellt logiskt tänkande, förståelse för form och design, teknisk kunskap och en vilja att få fram en fungerande produkt som andra kan ha nytta av - detsamma vad gäller skapelsen av universum
Ett alternativ till att Gud alltid funnits skulle kunna vara att världen alltid funnits
Citat:

för oss fallna själar som inte ville vara kvar i den andliga världen!

Demoner (om de finns) är, i motsats till änglar och människor, utan fysisk kropp och försöker därför att via en själ få makt över en kropp. De första kristna trodde på en kroppslig uppståndelse, men också på en andlig pånyttfödelse då människans ande dog så snart människan ätit av trädet som ger kunskap om hur man skiljer på gott och ont.
Citat:

Medan däremot, enligt ateisterna, så sprängdes universum fram, varefter fantastiska galaxer, himlakroppar, naturlagar och livsformer uppstod av sig själva, helt utan någon som helst intelligent styrning inblandad - så om detta IQ-befriade hokuspokus funkar för att få fram universum, varför då inte även för simplare saker som glasögon, fotbollar och mopeder?
.

Hur bevisar man att gårdagen funnits? Kan någon ta med vem som helst dit och visa att den inte bara en mängd minnen som uppstått av en slump? Men lika omöjligt som det är att bevisa att gårdagen funnits är det att bevisa att Jesus uppstått från det döda för vem kan ta med någon som inte tror till honom och visa att han fysiskt lever? Det enda vi vet är att enligt bibeln så har alla som sett honom efter den tredje dagen efter hans död sett en fysiskt levande Kristus.
Citera
2012-04-28, 23:12
Medlem
Ingen kan, eller kommer, att bevisa att Gud finns. Att ha Bibeln som bevis för Gud är som att ha Harry Potter som bevis på magi. Det är löjligt.
Tro du på Gud när du känner att det finns en manlig figur där uppe bland molnen som torterar å på samma gång älskar sina "barn".
Personligen behöver jag lite mer bevis. Man kan inte gå runt å tro på allt man hör å läser.
Citera
2012-05-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvante
Ingen kan, eller kommer, att bevisa att Gud finns. Att ha Bibeln som bevis för Gud är som att ha Harry Potter som bevis på magi. Det är löjligt.
Tro du på Gud när du känner att det finns en manlig figur där uppe bland molnen som torterar å på samma gång älskar sina "barn".
Personligen behöver jag lite mer bevis. Man kan inte gå runt å tro på allt man hör å läser.

Jag vet inte vem som åsyftas med "du". Naturligtvis är det lika omöjligt att bevisa att det finns någon gud som att det inte finns någon.

Det är naturligtvis olika saker att ta ställning till vittnesbörd (bibeln och liknande källor) och skönlitteratur.

Det är sant att druider offrat sig för sitt folk och att deras blod betraktades som heligt blod (holy grail/grain) och att det finns de som tolkar deras död och Jesus död på samma sätt.

Om bibeln är sann så är hela världen i den Ondes våld. Det är troligt att den Onde hoppades på att Gud skulle utplåna vårt universum när Han fick se sin älskade son torteras (ett känt sätta att komma åt en far är ju att låta honom se på när hans barn torteras). Men det gjorde han inte utan han gjorde som Jesus bad honom göra: Han förlät oss. Men det här gäller alltså bara om bibelns vittnesbörd är sanna, vilket inte objektivt interpersonellt (jag kan inte visa upp den uppståndne för dig) kan visas. Alla som sett Jesus (ingen eller flera hundra) efter att han begravdes har sett honom fysiskt levande.
Citera
2012-05-02, 09:20
Medlem
En sak jag har funderat på.

Bibeln talar om att Gud skapat universum på ett visst sätt. Vetenskapen säger "icke sa nicke" och säger att univerum kommit från big bang. Teorin om big bang kommer dels från att man ser att universum expanderar. Denna expansion räknar man baklänges och ser på så sätt hur länge expansionen ägt rum och sen har vi då grattis på big bangs födelsedag. Inget konstigt med det.

Som kristen funderar jag på själva expansionen och vad den egentligen säger mig. Jag är inte den som är den, men innan jag funderar mer på big bang så måste jag förstå vad den här universumexpansionen säger mig.

Om jag tänker mig in i hur det var på jorden strax efter att Gud skapat denna så skulle man kunna göra mätningar och räkna på allt möjligt och uppskatta åldern på saker och ting. Men ingen baklängesräkning skulle ge svaret 2 minuter utan "Adam" skulle bedömmas vara ~30 år(??). Jorden och alla varelser skulle se ut att vara äldre än de var. Lika så skulle ju inte universums expansion betyda något eftersom universum nödvändigtvis inte skulle utgått från att varit en liten liten kärna.

Jag förstår hur en vetenskapsman tänker men inte hur denna teori ska kunna övertyga en kristen? Nu kanske vetenskapsmän inte bryr sig om att övertyga religiösa fundamentalister men det finns ju ändock en hel del människor som vill göra det.
Citera
2012-05-02, 09:43
Avslutad
Citat:
En sak jag har funderat på.
Om jag tänker mig in i hur det var på jorden strax efter att Gud skapat denna så skulle man kunna göra mätningar och räkna på allt möjligt och uppskatta åldern på saker och ting. Men ingen baklängesräkning skulle ge svaret 2 minuter utan "Adam" skulle bedömmas vara ~30 år(??). Jorden och alla varelser skulle se ut att vara äldre än de var. Lika så skulle ju inte universums expansion betyda något eftersom universum nödvändigtvis inte skulle utgått från att varit en liten liten kärna.

Visst jorden kan vara 6000 år gammal och gud har skapat den att se ut som ett resultat från big bang för 13.7 miljarder år sedan.

Men jag hoppas du förstår att det inte är meningsfullt att förkasta allt vi kan observera, och istället hitta på andra förklaringar? Jag menar, vems alternativa förklaring är mer värd än någon annans?

Om vi inte skall använda den vetenskapliga metoden för att ta reda på om saker och tings natur, vilken metod föreslår du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in