Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Några korta kommentarer:
Du måste ge mer informationen om arkeologin. Annars kan man inte besvara påståendet.
Du måste ge mer informationen om arkeologin. Annars kan man inte besvara påståendet.
Vafan, googla typ på "exodus israel archaeology" eller nåt sånt och läs på lite själv, det var länge sedan jag läste om det här. Se bara till att sålla bland de olika källorna, det finns säkerligen en hel del mumbo-jumbo-sidor som skriver att exodus är sann.
Det är lite talande att du är beredd att acceptera en biblisk historia utan att kontrollera med riktiga historiker, men när någon bestrider påhittet så är du minsann redo att utföra källkritik.
Citat:
Jag sa inte att exudus inte hänt. Jag skrev att om det hypotetiskt inte hänt så fanns ändå historien som pekar på Jesus.
Ja, och jag svarade vad det skulle innebära om inte exodus ägt rum. Svaret blir detsamma i en sann och en hypotetisk situation.
Citat:
Jag ser ingen mening med att sätta livet på spel för NTs författare för att skriva om Jesus. Varför skrevs NT? Varför skrevs NT så krångligt som många anser? Varför t.ex. skrev man att det var en fd prostituerad kvinna som såg Jesus först? Om man ville hitta på och luras så är det väl bättre att hitta på att någon mer trovärdig person först såg honom? Varför skulle man skriva att flera hundra personer såg Jesus efter sin uppståndelse? Om man ska hitta på så kan man göra det så mycket enklare. Och som sagt. Med livet som insats.
Ang. att folk dog för sin tropå jesus:
OM det ens skedde så är det inget konstigt. Folk är beredda att dö för vad som helst de tror på, även andra religioner som kristendomen måste betrakta som falska. Det säger med andra ord ingenting om sanningshalten i deras tro. Vem förutom paulus av NT-författarna dog för sin tro, förresten?
Ang. den prostituerade kvinnan.
Till att börja med så ger de olika evangelierna olika uppgifter om antalet kvinnor och deras namn. Anledningen till att de är med i första evangeliet är dock väldigt bra besvarad av Bart Ehrman. Han menar att det är en teologisk synpunkt som markus vill få fram, där det alltid är de svaga och marginaliserade som förstår jesus. Därför är kvinnorna med. Sedan har ju övriga evangelister läst markus innan de skrev sina egna evangelier och behållt kvinnorna.
Ang. varför man skulle skriva att flera hundra personer såg Jesus efter sin uppståndelse.
För att få folk att tro på det kanske?
Nu kan jag ju passa på att fråga dig: Med din logik (att eftersom något är krångligt/pinsamt i NT innebär det att det förmodligen är sant och om man ändå ska hitta på någonting så kan man göra det enkelt) varför hittade de då på den fullständiga nonsenshistorien om skattskrivningen som fick josef och maria att vandra till Betlehem?
Citat:
Så romarna struntade i att krossa Jesu ben för att de ville att judarnas profetia skulle gå i uppfyllelse?
Nej, du förstår inte. Detta är ett väldigt tydligt tecken på att evangelisterna faktiskt hade läst GT innan de skrev NT och anpassade sina historier därefter. Det kan inte bli tydligare.