Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Jag kan acceptera att du anser att de har noll relevans för dig idag. Men de har relevans för mig. Eftersom jag vill försöka förstå det jag kallar Gud, måste jag också försöka närma mig Gud. Det kan jag göra på olika sätt. Jag kan meditera och be för att känna gud på ett 'själsligt' plan, använda mig av symboler och ritualer för att känna gud på ett 'fysiskt' plan, men jag kan också höra andras berättelser för att förstå gud på ett mer 'intellektuellt' plan. Dels gör jag det här på flashback. Du, Fiffiniffi, får mig att sätta ord på mina tankar och gör att jag måste tänka/känna efter angående min relation till Gud.
Men inte minst fyller Bibeln en sådan funktion. Där får jag läsa om människor som vittnar om sin relation till Gud. Ibland känner jag inte alls igen Gud i deras berättelser, men det är deras berättelser om deras bild av vem Gud är. Och inte bara Gud, utom även om vår relation till varandra, vad är ont och vad är gott, vänskap och svek, kärlek och rädsla.
För det första vill jag påpeka att jag anser att bibeln visst har viss relevans idag, den är ett viktigt verktyg för att förstå t ex äldre litteratur och poesi, men det är en annan diskussion.
När det gäller andra ämnen så kan jag dock inte tänka mig en sämre källa, framför allt när det gäller moral, verklighetsuppfattning och vetenskap.
När det sedan gäller berättelser om människor relation till gud: Har de någon relevans? Här kommer vi in i det jag nämnt tidigare:
Antingen har en existerande gud på något viss fått in sin vilja i bibeln eller inte.
Om han har det så har bibeln relevans i dessa frågor.
Har han det inte så är bibeln i den bemärkelsen värdelös. Då är den ett kompendium över människors godtyckliga vanföreställningar över en påstått upplevd gud.
Då är den inte en väg till gud.
Precis som din relation till gud:
Om gud finns och du faktiskt har en relation till honom så vore det värt något.
Om gud inte finns så är din relation med honom enbart en vanföreställning och i någon egentlig mening värd intet.
Eftersom jag inte finner det minsta spår av gudomlighet i denna bok så kan jag bara dra en slutsats: Den kristna guden finns inte.
Citat:
Bibelns böcker handlar ofta om olika saker, men tillsammans utgör de verkligen "the greatest story ever told". Att det inte alltid är historiskt eller vetenskapligt korrekt är inte heller dess syfte.
IDAG är det inte dess syfte, anledningen till det är att vetenskapen har överbevisat bibeln om och om igen. Men vi bör inte glömma den tid då detta var bibelns syfte, där kritik av bibelns slugiltiga auktoritet var förenat med dödsfara
Citat:
Och så länge miljoner människor fortfarande läser Bibeln och får tröst, blir förbannade, finner styrka eller skakar på huvudet, så har faktiskt Bibeln relevans än idag.
Enbart i den bemärkelsen att bibeln blir ett verktyg att förstå hur dessa miljoner tänker.