2012-04-19, 18:58
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vår Skapare skapade INTE skapelsen med någon inbillad Bing Bang-explosion!

Med tanke på att vår Skapare är väldigt sofistikerad och konstnärligt lagd, så begagnar Han sig inte av råbarkade al-Qaida metoder, när Han ska se till att designa och konstruera universum med alla dess lagar och skapelser...

Vem i Herrens Namn använder sig av BLINDA HOKUSPOKUS-EXPLOSIONER för att skapa komplexa och funktionsdugliga grejer?

Sprängdes din bil fram?
Sprängdes din fotboll fram?
Sprängdes dina glasögon fram?

Sprängdes din hund fram?
Sprängdes blommorna fram?
Sprängdes djuren fram?

Sprängdes du fram?

Nej...

Så varför skulle UNIVERSUM ha sprängts fram?

Det är bara du som tror att universum har sprängts fram.
Citera
2012-04-19, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Jag gjorde överhuvudtaget ingen definition. Och definitivt ingen personlig definition. Och varför antar du att min definition i så fall skiljer sig från andras? Och även om den gör det - varför skulle jag undvika den?

Du började med att skriva "Jag ser det så här:" Men ok, jag kanske missförstod dig.

Vi kan väl vara eniga om att det finns lika många olika definitioner av "gud" som det finns folk som tar ordet i sin mun. Sedan skiljer sig det mer eller mindre beroende på vem man pratar med. Vem som är närmast sanningen med sin definition kan man börja diskutera EFTER att man enats om att en gud existerar över huvudtaget.
Citera
2012-04-19, 20:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Att de hade begränsad kunskap i förhållande till oss kan vi såklart vara överens om, men det har ju vi också i förhållande till våra barnbarns barn.

Exakt, det är anledningen till att deras texter har noll relevans idag...
Citera
2012-04-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Vilken var anledningen?
Citera
2012-04-19, 20:39
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Vilken var anledningen?

Framgick inte det? Att de har i förhållande till oss har en extremt begränsad kunskap om världen såklart. Moral och vetenskap från 3000 år bakåt i tiden är inte särskilt användbar idag, och det märks...
Citera
2012-04-19, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Vilken var anledningen?
Anledningen till att bibels texter har noll relevans gällande världens natur är för att vi precis har enats om att bibeln är skriven av primitivt folk med begränsad kunskap kring kosmologi, biologi, fysik, kemi, matematik och att man därför inte skall ta texterna på allvar.

Tar man bort alla vetenskapliga blunders, logiska dikeskörningar och motsägelser så blir det inte så mycket kvar som gör bibeln unik, eller ens orginell på något sätt.

Det finns betydligt bättre källor att förkovra sig i om man är intresserad av förkovra sig i hur världens natur fungerar.
Citera
2012-04-19, 20:58
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag kan acceptera att du anser att de har noll relevans för dig idag. Men de har relevans för mig. Eftersom jag vill försöka förstå det jag kallar Gud, måste jag också försöka närma mig Gud. Det kan jag göra på olika sätt. Jag kan meditera och be för att känna gud på ett 'själsligt' plan, använda mig av symboler och ritualer för att känna gud på ett 'fysiskt' plan, men jag kan också höra andras berättelser för att förstå gud på ett mer 'intellektuellt' plan. Dels gör jag det här på flashback. Du, Fiffiniffi, får mig att sätta ord på mina tankar och gör att jag måste tänka/känna efter angående min relation till Gud.

Men inte minst fyller Bibeln en sådan funktion. Där får jag läsa om människor som vittnar om sin relation till Gud. Ibland känner jag inte alls igen Gud i deras berättelser, men det är deras berättelser om deras bild av vem Gud är. Och inte bara Gud, utom även om vår relation till varandra, vad är ont och vad är gott, vänskap och svek, kärlek och rädsla. Bibelns böcker handlar ofta om olika saker, men tillsammans utgör de verkligen "the greatest story ever told". Att det inte alltid är historiskt eller vetenskapligt korrekt är inte heller dess syfte.

Och så länge miljoner människor fortfarande läser Bibeln och får tröst, blir förbannade, finner styrka eller skakar på huvudet, så har faktiskt Bibeln relevans än idag.
Citera
2012-04-19, 21:07
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det finns betydligt bättre källor att förkovra sig i om man är intresserad av förkovra sig i hur världens natur fungerar.
Vill jag läsa om stjärnsystem, gravitation eller bioanalys är inte bibeln till någon större hjälp såklart. Men om jag vill försöka förlåta en kompis som har snackat skit om mig, så hjälper å andra sidan inte The Origin of Species heller särskilt långt. Däremot finns det flera bibeltexter i ämnet.

EDIT: Jag märker att jag rör mig utanför trådens ämne. Om du syftade på Bibeln som just en vetenskaplig källa, så citerar jag dig utanför kontexten och beter mig illa. Jag beklagar i så fall. Jag har inte läst hela tråden, så det kan vara så att jag bara pajjar diskussionen.
Senast redigerad av kairos 2012-04-19 kl. 21:13.
Citera
2012-04-19, 21:23
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Men om jag vill försöka förlåta en kompis som har snackat skit om mig, så hjälper å andra sidan inte The Origin of Species heller särskilt långt.

Får bara inflika att det kan det faktiskt göra, mänskligt beteende är i högsta grad en del av den moderna evolutionsteorin. Även altruistiskt beteende.
Citera
2012-04-19, 21:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag kan acceptera att du anser att de har noll relevans för dig idag. Men de har relevans för mig. Eftersom jag vill försöka förstå det jag kallar Gud, måste jag också försöka närma mig Gud. Det kan jag göra på olika sätt. Jag kan meditera och be för att känna gud på ett 'själsligt' plan, använda mig av symboler och ritualer för att känna gud på ett 'fysiskt' plan, men jag kan också höra andras berättelser för att förstå gud på ett mer 'intellektuellt' plan. Dels gör jag det här på flashback. Du, Fiffiniffi, får mig att sätta ord på mina tankar och gör att jag måste tänka/känna efter angående min relation till Gud.

Men inte minst fyller Bibeln en sådan funktion. Där får jag läsa om människor som vittnar om sin relation till Gud. Ibland känner jag inte alls igen Gud i deras berättelser, men det är deras berättelser om deras bild av vem Gud är. Och inte bara Gud, utom även om vår relation till varandra, vad är ont och vad är gott, vänskap och svek, kärlek och rädsla.

För det första vill jag påpeka att jag anser att bibeln visst har viss relevans idag, den är ett viktigt verktyg för att förstå t ex äldre litteratur och poesi, men det är en annan diskussion.

När det gäller andra ämnen så kan jag dock inte tänka mig en sämre källa, framför allt när det gäller moral, verklighetsuppfattning och vetenskap.

När det sedan gäller berättelser om människor relation till gud: Har de någon relevans? Här kommer vi in i det jag nämnt tidigare:
Antingen har en existerande gud på något viss fått in sin vilja i bibeln eller inte.
Om han har det så har bibeln relevans i dessa frågor.
Har han det inte så är bibeln i den bemärkelsen värdelös. Då är den ett kompendium över människors godtyckliga vanföreställningar över en påstått upplevd gud.
Då är den inte en väg till gud.

Precis som din relation till gud:
Om gud finns och du faktiskt har en relation till honom så vore det värt något.
Om gud inte finns så är din relation med honom enbart en vanföreställning och i någon egentlig mening värd intet.

Eftersom jag inte finner det minsta spår av gudomlighet i denna bok så kan jag bara dra en slutsats: Den kristna guden finns inte.

Citat:
Bibelns böcker handlar ofta om olika saker, men tillsammans utgör de verkligen "the greatest story ever told". Att det inte alltid är historiskt eller vetenskapligt korrekt är inte heller dess syfte.

IDAG är det inte dess syfte, anledningen till det är att vetenskapen har överbevisat bibeln om och om igen. Men vi bör inte glömma den tid då detta var bibelns syfte, där kritik av bibelns slugiltiga auktoritet var förenat med dödsfara

Citat:
Och så länge miljoner människor fortfarande läser Bibeln och får tröst, blir förbannade, finner styrka eller skakar på huvudet, så har faktiskt Bibeln relevans än idag.

Enbart i den bemärkelsen att bibeln blir ett verktyg att förstå hur dessa miljoner tänker.
Citera
2012-04-19, 21:29
Avslutad
Citat:
Vill jag läsa om stjärnsystem, gravitation eller bioanalys är inte bibeln till någon större hjälp såklart. Men om jag vill försöka förlåta en kompis som har snackat skit om mig, så hjälper å andra sidan inte The Origin of Species heller särskilt långt. Däremot finns det flera bibeltexter i ämnet.

Vet inte om du försöker ge skenet av att de religiösa delarna i bibeln inte eggar dig.
Det är de religiösa delarna jag har problem med, inte saker som "att inte stjäla" eller "du skall vända andra kinden till". Jag har inga problem med att erkänna att bibeln har en och annan vettig poäng (dock inget originellt eller unikt för bibeln/kristendomen).

Hur som helst, jag kan fortfarande tycka att det finns betydligt bättre litteratur kring lära sig hantera relationer och beteenden med mera. Att använda bibeln till detta är nog att göra det onödigt svårt för sig.
Senast redigerad av se_där... 2012-04-19 kl. 21:32.
Citera
2012-04-19, 21:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men om jag vill försöka förlåta en kompis som har snackat skit om mig, så hjälper å andra sidan inte The Origin of Species heller särskilt långt. Däremot finns det flera bibeltexter i ämnet.

Se bara till att texterna du konsulterar inte är från GT, då känns risken överhängande att din kompis blir stenad

Skämt åsido så vill jag hålla med om det Varangian precis skrev och lägga till att i min världsbild så är ett accepterande av dels den vetenskapliga sanningen bakom vår mänskliga existens och dels den fysiska verkligheten ett bättre sätt att förstå och acceptera andra människor än vilken religiös text som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in