Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men då har du ju ingenting över huvud taget som pekar på att gud deltog i arbetet med att skriva bibeln! Varför då tro på det?
[...]
Jag förstår verkligen inte hur du tänker.
Kan det vara så att ni har olika bilder av vad gud är, och därmed också olika bilder av hur gud 'hjälpt till'?
Jag ser det så här:
1. Människor har erfarit något som de kallat Gud. Huruvida Gud finns eller ej är irrelevant i det här fallet (även som ateist kan man acceptera att det funnits människor som upplevt något som de valt att kalla Gud).
2. Olika människor/folkgrupper har erfarit Gud på olika sätt. Deras upplevelser har tillkommit under vitt skilda omständigheter (i krig, i glädje, i tvivel, i sorg, i befrielse osv) och har 'talat' till dem på olika sätt. Gemensamt är dock att de har berörts och inspirerats av detta som de valt att kalla Gud.
3. Dessa människor har velat berätta om sin upplevelse. Detta har skett muntligen eller i vissa fall nedskrivits direkt. Inte sällan har det trakterats muntligen genom generationer för att slutligen skrivas ned.
Om jag upplever att jag inspirerats av något som jag
väljer att kalla Gud (kanske i brist på bättre ord), så är väl inte det något konstigt? Om du då hävdar att det är omöjligt därför att Gud inte finns, så har du bara inte förstått vad det är jag menar med Gud. Jag har ju uppenbarligen fått min inspiration från någonstans. Detta
någonstans har jag valt att kalla Gud.
I en medicinsk kontext skulle man hävda att inspirationen kommer från neurotransmittorer, i en antropologisk kontext skulle man kanske mena att den kommer från en önskan om en djupare omvärldsförståelse, i en psykologisk kontext skulle man hävda att den kommer från det undermedvetna, och i en religiös kontext kallar vi det för Gud. Inget av dessa svar utesluter det andra.