2012-10-10, 22:11
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Du beskrev snarare folk som inte använder sig av induktion likt du och Aristoteles gjorde.
Menar du på allvar att Einstein & co inte tänkte induktivt?
Citera
2012-10-10, 23:03
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Jag menade givetvis att det jag skrev var uppenbart. Vad han sedan skrev har jag ingen som helst aning om.

Ah, på det viset. Jag misstolkade allt. :P
Citera
2012-10-10, 23:29
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag vill gärna presentera en 'verklighets-modell', byggd upp på den sortens kriterier som har varit dominerande här på senaste tiden.

Allt enligt ...... så gott som, nja åtminstone liknande, ta mig Noodlifer UNGEFÄR (det var ordet jag sökte) vetenskapligt, logisk och rationellt; på en dårlig måndag.

Jag har båda (1) okända variabler (kanske lite fler än vad som är funktionellt), (2) fasta konstanter, (3) reversibel test av konklusioner, (4) experiementellt iakttagende, (5) vetenskaplig legitimitet och (6) en systematisk metodologi.

(1) Okända variabler: (a) Antingen är gult bättra än havregrynsgröt, alternativt (b) vägar teistisk positivism lika tungt som solipsism (beroende på vilket som passar min predeterminerade konklusion bäst). (b) är mest rationellt, så jag väljar den möjlighet.

(2) Fasta konstanter, från ett 'absolut' perspektiv: Ambroyad, Russels tekanna och det faktum, att materialister är dumma och onda.

(3) Reversibel test: Jag spelar det hela upp igen, gång på gång på gång, tills ingen förhoppningvist vet vad som är början eller slut.

(4) Experimentellt iakttagande: Från ett solipsistisk perspektiv är min 'verklighet' lika verklig som alla andra 'verkligheter', så för den som har öron att se med rinnar vatten uppåt ....... vid debatt-behov.

(5) Vetenskaplig legitimitet: Där jag för ändamålet har dammat av Fred Hoyle's äldra teori om 'Continuous creation' (trots att han själv drog tillbaka den. Men jag vet bättra).

(6) Systematisk metodologi: Som består av lika delar teistisk positivism, solipsism och mitt sunda förnuft.

Min konklusion, som iblant är en spekulation, iblant en hypotes, iblant en teori, men dock alltid är sann ..... är, att saker inte är vad dom ser ut att vara, men ändå hängar ihop på ett skenbart disharmonisk sätt. Och dom dumma och onda materialister som vill ha en förklaring till mitt stora gap-utfyllande har helt enkelt för få högskola-poäng.

Jag har VUNNIT, och det finns en sorts diffus icke-gud.
Orerande

Du som är så vetenskapskunnig. Har du läst om hur det gick till när Ockham myntade begreppet om rakkniven?
Det var under universaliestriden på medeltiden. Det var en 300 år lång utdragen dispyt om ontologi där det orerades otroligt mycket. (Inte helt olik vissa moderna trådar på internet). Semantiken hade en stor roll istället för logiken.
I denna sega röra fick Wilhelm av Ockham helt enkelt nog, och deklamerade att "den kortaste versionen är bäst" (typ). Kanske tänkte han i sitt inre helt enkelt att "håll käääft" om ni inte har något konkret att tillföra. Vem vet.

Universaliestriden, medeltida filosofisk dispyt om allmänbegreppens (universaliernas) realitet, av stor teologisk vikt. Diskussionen fortlever än intill våra dagar. Frågan gällde om allmänna begrepp hade en egen existens, oberoende av vårt tänkande.
Frågan om förhållandet mellan det universella och det individuella hade dryftats redan i den antika filosofin (Platon, Aristoteles, nyplatonismen) och övertogs av den medeltida filosofin. Frågan blev aktuell på nytt genom Wilhelm av Ockham och den senare nominalismen.
Diskussionen blev utdragen, den varade i över trehundra år, och den var dessutom mycket förvirrad eftersom det fanns en rad olika ståndpunkter som delvis tangerade varandra. Efteråt har man dock urskilt fyra huvudståndpunkter: den platonska, den aristoteliska, den konceptualistiska och den nominalistiska. Trots att dessa ståndpunkter strukturellt förblivit desamma, har de resulterat i skilda metafysiska uppfattningar under århundradena. Under skolastiken och fram till nyare tid, var företrädarna för samtliga riktningar Gudstroende och kombinerade ontologin med en Gud, medan filosofer under nyare tid kunnat kombinera ståndpunkterna med ateism. . . . . . .

http://sv.wikipedia.org/wiki/Universaliestriden
Senast redigerad av 526 2012-10-10 kl. 23:32.
Citera
2012-10-11, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är ju rätt på ett sätt, men alla mätningar har ju e koppling till sinnet. Dvs alla mätningar uppfattas till sist av tanken, plus innan. Annars blir det ju "trädet som faller i skogen" frågeställningen

Det kan hända att jag missförstår Xploit, men är det inte så att han vill säga att enstaka partiklar påverkas, men att man inte utgående från det kan säga att hela system påverkas? Du kan inte dra iväg och konstruera egna slutsatser utgående från fakta ur kvantteorin som har en helt annan innebörd. Det är ju det som är hela problemet här.

Citat:
Intressant. Så kanske det är.
Men det är ju ändå så att partiklarna påverkar varandra. Eller så sammanfaller deras agerande mycket exakt. Dvs det finns korrelation men inte kausalitet. Dvs det jkanske inte är den andra partikeln som avgör hur den andra ska agera.

Kanske hit och kanske dit. Inser du att du inte har NÅGOT konkret att gå på? Red ut hur det faktiskt förhåller sej först.

Citat:
Sen var väl diskussionen mellan AE och de andra mest för att de fruktade vad detta skulle kunna få för konsekvenser om det kom ut helt oredigerat. Därför "bestämde" man sig i Köpenhamn för att det "inte är spöklikt". Men ändå är det det. Varför ser jag ett barn framför mig som bortskämt och surt skriker "JAG VILL INTE JAG VILL INTE" och håller för öronen (så den inte ser)

Kanske du har en spegel framför dej?

Skämt åsido, det är inte den vetenskapliga metoden det är fel på om man politiserar med forskningsresultat.
Citera
2012-10-12, 13:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Orerande

Du som är så vetenskapskunnig. Har du läst om hur det gick till när Ockham myntade begreppet om rakkniven?
Det var under universaliestriden på medeltiden. Det var en 300 år lång utdragen dispyt om ontologi där det orerades otroligt mycket. (Inte helt olik vissa moderna trådar på internet). Semantiken hade en stor roll istället för logiken.
I denna sega röra fick Wilhelm av Ockham helt enkelt nog, och deklamerade att "den kortaste versionen är bäst" (typ). Kanske tänkte han i sitt inre helt enkelt att "håll käääft" om ni inte har något konkret att tillföra. Vem vet.

'Goddag .... yxskaft'. Vad har Occams razor att göra med min kritik av BÅDA dina 'verktyg' OCH ditt fakta-underlag?
Citera
2012-10-13, 01:16
Medlem
526s avatar
Har ni kollat Nobelpriset i fysik i år.
Det går till de som gjort "fjärr-påverkan" användbart i praktiken. Dvs den flum ni nyss avfärdade i tråden har just fått nobelpris.
http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/2012/press_sv.pdf
Senast redigerad av 526 2012-10-13 kl. 01:29.
Citera
2012-10-13, 01:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Det kan hända att jag missförstår Xploit, men är det inte så att han vill säga att enstaka partiklar påverkas, men att man inte utgående från det kan säga att hela system påverkas? Du kan inte dra iväg och konstruera egna slutsatser utgående från fakta ur kvantteorin som har en helt annan innebörd. Det är ju det som är hela problemet här.
Men det är ju inte alls det jag gör. Jag konstaterar bara att det ÄR SÅ som fysiken säger. Det räcker så. MAn behöver inte dra långt gående slutsatser.
Sen är frågan vad som är rimligt att tro. Dvs om vi tex ser att ljus böjer sig. Är det rimligt att tro att tiden och rummet är krökt då? Eller vi ser att en stor fläck i universum som drar till sig massor av materia. Kan vi dra slutsatsen eller ens göra en tes av att den fläcken skapar ett nytt universum på andra sidan. Kan man vidare dra slutsatsen att det finns oändligt ed universum pga av detta. Det är nämligen det som gjorts. Om ni ska kritisera kvantfysiska teser, så måste ni även kritisera alla andra teser som tagits fram med mycket mindre empiri

Citat:
Kanske hit och kanske dit. Inser du att du inte har NÅGOT konkret att gå på? Red ut hur det faktiskt förhåller sej först.
Det blev just klart att Nobelpriset går till de som lyckats använda "fjärrpåverkan" av partiklar
Citera
2012-10-13, 11:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men det är ju inte alls det jag gör. Jag konstaterar bara att det ÄR SÅ som fysiken säger. Det räcker så. MAn behöver inte dra långt gående slutsatser.

Sluta då med att dra långtgående slutsatser, som manifesterar sig i din patetiska argumentation varje gång du vill presentera ett 'something-of-gaps' med meningen: "Man kan inte utesluta......".

Citat:
Sen är frågan vad som är rimligt att tro.

Så nu börjar du på en ny rond med ett uppkok av vad du redan har sagt femtielva gånger, denna gång med ordet "rimligt" istället för "sunt förnuft sägar". Det är fortfarande new-age flum med osunda 'verktyg' och dårligt fakta-underlag.
Citera
2012-10-13, 11:53
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Det är ju rätt på ett sätt, men alla mätningar har ju e koppling till sinnet. Dvs alla mätningar uppfattas till sist av tanken, plus innan. Annars blir det ju "trädet som faller i skogen" frågeställningen.
En mätning i någon slags klassisk mening har mycket riktigt en koppling till sinnet; detta kan dock, och det var nog detta delvis åtminstone Schrödinger försökte visa, innebära en problematik i vad vi menar med mätning när det gäller kvantmekanik. Vi kan, för att hjälpa oss komma bort för stunden för mer konventionella definitioner av ordet "mätning", generalisera det till att betyda alla handlingar (av människa eller annat) som kollapsar en vågfunktion. När det gäller Schrödingers katt är allstså frågan om vågfunktionen redan har kollapsat innan vi öppnar lådan, vilket kanske låter vettigare, varvid det alltså inte är mänsklig tanke som kollapsar vågfunktionen (gör mätningen), utan vår inbyggda mätare i lådan som så gör. Du kanske här vill invända om att mätapparaturen är en produkt av mänsklig tanke, vilket är alldeles riktigt, men när vi har satt upp experimentet med katten i lådan upphör mänsklig tanke att vara en faktor i funktionen; då är det det radioaktiva sönderfall som mätapparaturen registrerar och som sen krossar en cyanidkapsel som är den enda variabeln. In summarum finns det alltså här ett problem om vad som kan och orsaka vågfunktionens kollaps, och således, vad som är en "mätning" kvantmekaniskt.
Citera
2012-10-13, 13:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.
Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.
Jag kommer inte acceptera:
Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.
Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Vad sägs om dessa: det är rimlig(as)t att tolka det vi ser som resultatet av en Skapares skapande verksamhet, det är vettig(as)t att tolka de i stort överstämmande moraluppfattningarna som resultatet av en Laggivares lagstiftning?
(Varför detta löfte om 5000 kronor?)
Citera
2012-10-13, 14:06
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad sägs om dessa: det är rimlig(as)t att tolka det vi ser som resultatet av en Skapares skapande verksamhet, det är vettig(as)t att tolka de i stort överstämmande moraluppfattningarna som resultatet av en Laggivares lagstiftning?
(Varför detta löfte om 5000 kronor?)

Och då blir följdfrågan, genom vilka premisser är det rimligast respektive vettigast?

Med tanke på att mänskligheten är ett flockdjur kan moralen lika gärna vara en evolutionär produkt, och det vi ser kan lika gärna vara spontant uppkomna företeelser, eller hur? Det finns egentligen inga bevis för starten för varken universum eller liv, ändå ska det vara rimligast/vettigast att tyda världen på ditt sätt?
Citera
2012-10-14, 11:24
Medlem
Citat:
Sen är frågan vad som är rimligt att tro. Dvs om vi tex ser att ljus böjer sig. Är det rimligt att tro att tiden och rummet är krökt då? Eller vi ser att en stor fläck i universum som drar till sig massor av materia. Kan vi dra slutsatsen eller ens göra en tes av att den fläcken skapar ett nytt universum på andra sidan. Kan man vidare dra slutsatsen att det finns oändligt ed universum pga av detta. Det är nämligen det som gjorts. Om ni ska kritisera kvantfysiska teser, så måste ni även kritisera alla andra teser som tagits fram med mycket mindre empiri

Det är ju just långt gående slutsatser som du drar. För mej får du komma med vilka fantastiska teser som helst, så länge du inte försöker göra dina slutsatser till sanning utan bevis.

Citat:
Det blev just klart att Nobelpriset går till de som lyckats använda "fjärrpåverkan" av partiklar

Nå men fint. Kan det bero på att dom inte flummade iväg utan använde vetenskapliga metoder? Jag har inte bekantat mej med vad de fick pris för, men där har du ju då kanske någonting konkret att bygga vidare dina egna hypoteser på? Det är så det ska gå till, men du kan fortfarande inte postulera att universumt är medvetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in