2013-01-12, 15:44
Medlem
Public Enemys avatar
Tro eller inte tro, den eviga frågan.
Men att tro att några gamla böcker skulle vara närmre sanningen än dagens vetenskap är ju faktiskt lite korkat, särskilt som de gamla böckerna översatts och redigerats efter rådande politiska uppfattningar i omgångar.
Följer man "guds" framväxande till Gud och Allah, var han ursprungligen en vulkan.(https://www.flashback.org/t1193032) - så det kanske är fel snubbe att tro på.
Citera
2013-01-12, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Nu är det så att du kom med en beskrivning på Gud, jag avstår från att beskriva honom mer än gärna då man bara trasslar in sig i motsägelser. Förstår du motsägelsen med att säga att en varelse existerar utan tid men samtidigt beskriva den som början och slutet? Dessa substantiv är tidsbundna. Är Gud kapabel till att kringgå logik? Du hänvisar just till logiken i många av dina poster, då känns svaret att "God works in mysterious ways" något...intetsägande.

Du verkar inte förstå min text. Om Gud skapade ALLT, så skapade han även TIDEN. Och om du bara förstår konceptet "tid", så förstår du inte vad som är utan "tid". På så sätt kan inte du sätta på papper hur Gud fungerar, eller jag heller för den delen. Men det jag säger är att vi inte kan förstå det vi inte vet om. Gud är för mäktig för att vi ska kunna förstå på oss om hans kvaliteter, så det enda man kan göra är att förstå det. Bara då fattar Gud är mäktig, så kan man få ner det på papper!
Citera
2013-01-12, 15:48
Medlem
Missingno.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt
Men saker kan ju uppstå av ingenting annars hade det inte funnits något som heter Hawkingstrålning.
Citera
2013-01-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfaaan
Men alltså för i helvete hur korkad får man bli?

Ta bort det som för dig är "Gud" ur hela bilden, sen tagga ner och ta in den fakta vi har idag om tid och rum.

Och använda ALDRIG order evidens i så fruktansvärt iq-befriade argument som ditt ovan.

Detta är din tråd och det du gjorde när du skapa den var att sätta fälleben på dig själv och det fortsätter du att göra med varje inlägg du gör.

Ja du, om du inte förstår texten, så som många andra har gjort, så kan jag inte öka din IQ åt dig.
Citera
2013-01-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missingno.
Men saker kan ju uppstå av ingenting annars hade det inte funnits något som heter Hawkingstrålning.

Men då måste ni väl förstå att om detta är möjligt, så existerade "ingenting". Vem skapade då "ingenting"
Citera
2013-01-12, 15:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Men vilka upplevelser är inte subjektiva å andra sidan?

Jag minns, att du nyligen var inne på att 'tona ner' riktningen framemot solipsism. Är detta ett återfall, eller har det tillkommet nytt vetande sen dess?

Citat:
Det kanske är det sättet i vilket han väljer att manifestera sig, men varför vet jag så klart inte

TS användar tv inte 'nödutgången' solipsism; det brukar komme senare i apologetik av denna sort. För tillfället är han så postularenda pseudo-objektiv (~med metafysiska 'absoluter') som dom kommer (as they come).
Senast redigerad av Bogomil 2013-01-12 kl. 15:54.
Citera
2013-01-12, 15:55
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Är det inte ett antagande att subjektiva upplevelser uppkommit med hjälp av naturliga processer? Det finns ännu ingen förklaring till dem såvitt jag vet.
Jag kom snett in i den diskussionen. Du kan bortse från det jag sade, trodde du menade något annat.
Citera
2013-01-12, 15:56
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Men då måste ni väl förstå att om detta är möjligt, så existerade "ingenting". Vem skapade då "ingenting"

Du får sätta dig ner i lugn och ro och bilda dig i ett par år, innan dess är vetenskapligt baserade förklaringar helt bortkastade på dig. Man kan inte resonera kring kosmologi på ett vettigt sätt med en högstadieelevs bildningsnivå, lika lite som du kan lära en hund algebra.
Citera
2013-01-12, 15:57
Medlem
Viths avatar
Vet inte om den här länken är postad tidigare, men den tar bl a upp fenomenet med att "empty space" har energi och om man väntar tillräckligt länge kommer det att börja bildas partiklar! Se hela om ni har tid, riktigt intressant!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=YUe0_4rdj0U#t=22 19s
Citera
2013-01-12, 16:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du verkar inte förstå min text. Om Gud skapade ALLT, så skapade han även TIDEN.

Det finns alltför många hemmasniackrade premisser och "om" i din argumentation

Citat:
Och om du bara förstår konceptet "tid", så förstår du inte vad som är utan "tid".

Korrekt.

Citat:
På så sätt kan inte du sätta på papper hur Gud fungerar, eller jag heller för den delen.

Alltså god-of-gaps.

Citat:
Men det jag säger är att vi inte kan förstå det vi inte vet om.

Och ändå påstår du att en irrationell bok skall vara hans 'talan'.

Citat:
Gud är för mäktig för att vi ska kunna förstå på oss om hans kvaliteter, så det enda man kan göra är att förstå det. Bara då fattar Gud är mäktig, så kan man få ner det på papper!

Så det osynliga, oförståeliga, odefinierbara, odiskreta blir 'sant' av att en ..... rationellt motbevisat ... bok sägar det är 'sant'?
Senast redigerad av Bogomil 2013-01-12 kl. 16:05.
Citera
2013-01-12, 16:02
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Du verkar inte förstå min text. Om Gud skapade ALLT, så skapade han även TIDEN. Och om du bara förstår konceptet "tid", så förstår du inte vad som är utan "tid". På så sätt kan inte du sätta på papper hur Gud fungerar, eller jag heller för den delen. Men det jag säger är att vi inte kan förstå det vi inte vet om. Gud är för mäktig för att vi ska kunna förstå på oss om hans kvaliteter, så det enda man kan göra är att förstå det. Bara då fattar Gud är mäktig, så kan man få ner det på papper!
Min kritik uppstår inte i hur en Gud fungerar. Min kritik grundar sig på din beskrivning av Gud. Skilj på dessa. Jag är fullt medveten om att, om Gud finns, så kommer jag aldrig förstå hur han fungerar.

du kommer med påståenden om just Gud och hänvisar till logiken så ska du också kunna redogöra för hur du har tänkt. Återigen, en varelse som är "utan tid" går inte ihop med beskrivningar som Början och Slutet. Om jag har förstått dig rätt så ska man bara acceptera det. Då blir ju frågan, varför hänvisa till logik till en början?
Citera
2013-01-12, 16:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Kausalitet .... som vi kännar den .... finns inte i 'ingenting'.

Pladder-argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in