Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Du får gärna dela med dig av en länk till den arkeologin. Jag hoppas även att du tagit del av kommentarer och kritikers åsikter till den arkeologin som du syftar.
Det handlar om israeliska arkeologer som mot eget intresse tvingades erkänna att de inte kunde finna det minsta bevis för exodus, trots perfekta förutsättningar att göra det. Jag har aldrig någonsin hört om någon seriös arkeolog/historiker som bestridit detta. Historien är påhittad, punkt.
Citat:
Saken är ju ändock den, att om utvandringen hypotetiskt sett inte någonsin existerat, så finns fortfarande berättelsen. Lammet, blodet, fångenskapen, befrielsen, offer-ritualen, templets utformning, förbunden. Guds instruktioner finns ändå nedteckande i skrift och denna skrift pekar fortfarande på Jesus.
Om exodus inte var på riktigt så innebär det att guds plan hela tiden var att medvetet få in en påhittad historia i bibeln som skulle ge profetior som sedan skulle uppfyllas när han skickade ner jesus, dessa profetior skulle sedan övertyga folk om att tro på honom och sedermera frälsa dem. Tro det om du vill, med det låter inte riktigt som gudomlig planering i mina öron...
Citat:
Jag tror inte att det är så enkelt att man bara kan säga att det var människor som ville forma sin historia efter GT. Det finns för mycket som jag tycker är för ostyrbart. För att bara nämna ett exempel så säger Johannas Döparen om Jesus när han ser honom "Se Guds lamm som tar bort världens synd". Jesus hade vid den tiden inte blivit kändis, eller uttryckt kontroversiella uttalanden, eller gjort under. Denne Jesus blev slutligen slaktad som ett påskalamm (t.ex. krossades inte hans ben). På påsken dessutom. Och precis som lammet var felfritt så kunde domaren Pilatus inte finna något fel hos honom. Och precis som lammets offer räddade Guds folk i Egypten så räddade Jesu offer Guds folk idag. Det här är den främsta röda tråden, som övertygar mig.
Haha, till att börja med så är NT skrivet decennier efter jesu död, så det är ganska lätt komma med efterhandskonstruktioner om vad johannes döparen sa om jesus innan jesus dog

Du
måste lära dig tänka lite kritiskt....
Det kan också vara värt att konstatera att de ej krossade benen enbart nämns i det minst tillförlitliga evangeliet, johannes. johannes har uppenbarligen hittat verser i GT som han tycker visar att jesus ben inte borde krossas och att han ska genomborras. Så han la till det. Se nedan så borde du förstå.
Citat:
Vad är det i bibeln som du tänker på i detta sammanhang där du menar att det står att folk format NT efter hur GT?
Det finns flera ställen där bibeln själv erkänner en planerade uppfyllelse av profetierna, t ex:
Matteus
1När de närmade sig Jerusalem och kom till Betfage vid Olivberget skickade Jesus i väg två lärjungar 2och sade till dem: ”Gå bort till byn där framme, så hittar ni genast ett åsnesto som står bundet med ett föl bredvid sig. Ta dem och led hit dem. 3Om någon säger något skall ni svara: Herren behöver dem, men han skall strax skicka tillbaka dem.”
4Detta hände för att det som sagts genom profeten skulle uppfyllas: 5Säg till dotter Sion: Se, din konung kommer till dig, ödmjuk och ridande på en åsna och på ett föl, ett lastdjurs föl.
Johannes
31Eftersom det var förberedelsedag och kropparna inte fick hänga kvar på korset under sabbaten – det var en stor sabbat – bad judarna Pilatus att de korsfästas benpipor skulle krossas och kropparna tas bort. 32Soldaterna kom därför och krossade benen på dem som var korsfästa tillsammans med Jesus, först på den ene och sedan på den andre. 33Men när de kom till Jesus och såg att han redan var död krossade de inte hans ben, 34utan en av soldaterna stack upp sidan på honom med sin lans, och då kom det ut blod och vatten. 35Den som såg det har vittnat om det för att också ni skall tro; hans vittnesbörd är sant, och han vet att han talar sanning.
36Detta skedde för att skriftordet skulle uppfyllas: Inget ben skall krossas på honom. 37Och på ett annat ställe heter det: De skall se på honom som de har genomborrat.
Citat:
På wikipedia har man sammanställt en del
del. Det finns en hel del typologier och profetior där som övertygar mig om att detta är inte bara herdar som hittat på.
Jag tycker inte profetiorna är för luddiga för att vara trovädriga. De kan naturligtvis inte klassas som fysikaliska bevis - det du ständigt jagar efter. Jag har aldrig sagt att de bevisar något. De påverkar dock mig och vad jag tror. Din och andras fråga var hur jag, personligen, kan tro/se att bibeln inte bara är människosagor.
Du visar bara att du är beredd att tro på precis vad som helst. Och det är du såklart välkommen att göra, men jag tycker att kritiskt tänkande är viktigare än blind tro utan bevis.