Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Tja, vilka tycker du har bäst track record när det gäller att räta ut frågetecken i vår existens de senaste 2000 åren?
Kyrkan eller vetenskapen? Med det i sinnet så är det troligt att detta förhållande kommer fortsätta. Kristna undrar nämligen ingenting om världen, trots att de vet att massor kristna trodde med bibeln som stöd för vår fel så håller de ihärdigt fast vid de små sandkorn som finns kvar. Har bibeln haft en historia av att vinna mot vetenskapen när något kunnat avgöras definitivt dem imellan menar du? Är människan 6k år gammal? Skapades Adam före djuren? Är jorden centrum i universum? Skapades allt levande som det är idag färdigt? Kan hålla på i evigheter. Vi hade inte vetat att solsystemet existerar om det inte varit för att vetenskapen vann den dragkampen mot religionen.
Blunda om du vill men händerna du kan hålla framför ögonen blir mindre och mindre. Vetenskapen krymper dem varje år. Du kan sparka och skrika men så är det.
Ja för det första så håller den traditionella kyrkan inte på med forskning inom matematik och fysik. Så jag räknar inte med att kyrkan gör några revolutionerande "upptäckter" när det kommer till människans existens rent fysiskt. Kyrkan koncentrerar sig främst på frågan "Vilket är syftet med människan" inte "Hur skapades människan rent fysiskt". Om du med kyrkan, menar kristna vetenskapsförespråkare så får du säga det. Jag har nämligen aldrig varit i en enda kyrka eller gudstjänst eller annan samling där man pratar om existentiella frågor sett ur ett fysikaliskt perspektiv.
"Kyrkan" har ett grundtro att Gud finns och att han skapade universum. Jag ser inte problemet med att vi genom vetenskapen mer och mer förstår hur skapelsen skedde. Grundtron på Gud kommer inte från vetenskapliga experiment utan den kommer genom en inre tro, genom filosofi och en övertygelse som vi tror kommer genom guds ande. Gud går inte att forskas fram då han är transcendent, står utanför naturlagar, tid och rum. Med Gud som grundtro så måste han passa in i vetenskapen. Ofta så innebär att vi måste läsa bibeln igen, med nytt ljus från senaste vetenskapen. Eller om vi måste ifrågasätta vetenskapen. Kristna måste också ha rätt att få ändra sin tro, prcis som vetenskapsmännen har rätt att få ändra sin tro. Sedan finns det de saker som man vill hålla extra hårt i och då krävs det extra mycket för att bli övertygad. Här tror jag båda sidor kan lära sig utav.
För det andra så är det inte en ständig dragkamp vetenskapen mot religionen. Det finns väl en hel uppsjö av kristna karaktärer som ägnar sig åt vetenskaplig forskning vid sidan om teologi. Utan att veta speciellt ingående så var väl Georges-Henri Lemaître som lade grunderna för Big Bang präst? Och Isaac Newton var ju en teolog.