Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Han är i sådant fall väldigt inkompetent som inte visar sin existens på ett tydligare sätt. Om man ens ska vara i närheten av att klassificeras som Gud så borde man vara lite bättre på det, tycker jag. För flera tusen år sen var han tydligen väldigt aktivt med just det om man ska tro religiösa skrifter.. Men visst, Gud är kanske gammal och trött.
Förlåt att jag skriver, men jag vill kommentera dina tankar ovan.
Svaret till de funderingarna står att finna i själva definitionen. Vi vet alla vad religion och tro betyder. Det kan aldrig handla om något tydligt eller något som går att bevisa. Om vi verkligen fick bevis skulle ju vårt förhållande till de gudomliga makterna förändras totalt, och vi skulle inte längre vara människor på samma sätt som idag.
Rent objektivt borde det vara enkelt för sådana makter att visa att de finns och att de bestämmer, men de gör aldrig det. Ett heuristiskt tänkande kring det verkar leda fram till att något sådant aldrig heller aldrig har skett, åtminstone inte under den tid det har funnits tänkande människor.
Vad som skulle hända, även om exempelvis gud valde att visa sin existens, är att vi efter bara några dagar skulle börja fråga gud om olika saker, och vi skulle börja placera in gud i ett system.
För att fortsätta på det förändrade förhållandet. Hela vår existens skulle förändras om vi verkligen visste, exempelvis att det finns ett helvete. Ingen skulle längre fundera eller ha tvivel, och bara en idiot skulle pyssla med saker som gör att man hamnar i helvetet. På det viset skulle våra liv bli som att spela på ett instrument med bara en sträng, och ont och gott skulle knappt finnas längre.
Själv är jag inte troende på ett traditionellt sätt, även om jag förstås kan tänka mig att olika gudomliga makter finns. Vad jag tror är att ett resonemang som detta leder fram till att det enda viktiga för oss människor är hur vi behandlar våra medmänniskor, och hur vi behandlar vår omgivning. Det finns så många löjliga memer inom olika religioner, men ingen av dem kan spela någon roll, och det blir också lite fånigt när det ofta är så att man följer bara de memer som egentligen inte alls är en uppoffring.
Ja, som sagt, det här är inte vad du ville ha, men det är mina tankar om religion.