2013-01-12, 14:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Okej. Men vad exakt löser ett sådant konstaterande? Inte minst när det gäller subjektiva upplevelser?

(Även om detta är ganska OT, kan det vara intressant för diskussionen.)

Det var ett svar omkring 'medvetandets' natur, och innefattar möjligheten för indeterminism med ursprung i determinism.

Alltså att det inte finns ett behov att nödvändigvis 'förklara' indeterminism metafysisk.
Citera
2013-01-12, 14:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
Herregud (pun intended) vad är det med alla religiösa dårar och upprepa det man hört 1000 gånger och tro att man kommit på svaret bara för att man upprepar en tolkning med sina egna ord..

Det är i många fall en form av mental-sjukdom, som ännu inte kan botas. Så det är bara att acceptera det och komme med motbevisen 1000 gånger.
Citera
2013-01-12, 14:43
Medlem
Flakons avatar
Jag tycker det är mer intressant att ställa sig frågan: Hur kan vi som människor med våra sinnesbegränsningar och relativt nya (dock högt hållen och upprepat motbevisad) vetenskap avfärda Gud? Det verkar förutsätta en föreställning om att en människa är en fullkomlig varelse, med möjlighet att uppfatta hela vår omvärld.
Citera
2013-01-12, 14:52
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flakon
Jag tycker det är mer intressant att ställa sig frågan: Hur kan vi som människor med våra sinnesbegränsningar och relativt nya (dock högt hållen och upprepat motbevisad) vetenskap avfärda Gud? Det verkar förutsätta en föreställning om att en människa är en fullkomlig varelse, med möjlighet att uppfatta hela vår omvärld.
Det kan vi inte. Det är dock lätt att avfärda islam eller kristendomen t.ex. Dessa religioner gör ju en hel del anspråk.
Som Gud vanligtvis framställs så är människorna en del av planen, och då kan jag utan att skämmas säga att Gud gör ett dåligt jobb om han finns.

Ifall Gud skapar världen och sedan endast observerar den så är ju Gud en meningslös term för oss.

Enligt dig verkar dock människan för korkad för att göra någon sorts antaganden alls, och då blir ju även denna diskussion per definition meningslös.
Citera
2013-01-12, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sist jag kollade fanns det ~15 bevis för att big bang har hänt.

Har aldrig hört någon säga "någonting kom till av ingenting", förutom från religiösa.

Nja, det finns inte och kan inte finnas några 'bevis' för vad som hände för miljarder år sedan, det som finns är indicier och teorier.
Citera
2013-01-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Ifall Gud skapar världen och sedan endast observerar den så är ju Gud en meningslös term för oss.

Nej, inte nödvändigtvis, det är till exempel intressant att fundera på varför, och speciellt är Gud inte mer meningslös än big bang, som inte ens observerar oss.
Citera
2013-01-12, 14:56
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det var ett svar omkring 'medvetandets' natur, och innefattar möjligheten för indeterminism med ursprung i determinism.

Alltså att det inte finns ett behov att nödvändigvis 'förklara' indeterminism metafysisk.
Du menar att det förklarar upplevelsen av fri vilja? Det låter rimligt, jag ser inte heller någon anledning till att blanda in metafysik i den frågan (i onödan).
Citera
2013-01-12, 14:57
Medlem
DavidNobbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Det är min egna uppfattning. Jag tror inte att universum skapade sig självt, eftersom universum är allt och därmed har alltid funnits och alltid varit oändligt. Jag tycker samtidigt att frågan är lite luddig, vad är egentligen ingenting? Har ingenting någonsin existerat, för i sådana fall är ju ingenting något?

Jag vet inte vad som skapade Big-Bang troligen någon form av expansion i universum, men jag vill nog inte grotta ner mig för mycket i det. Men att din Gud skulle finnas och att h*n skulle skapat Jorden tvivlar jag på, då jag kommit till insikt att det är människan själv som skapat gud och inte tvärtom. Men samtidigt unnar jag de människor som har en tro oavsett vilken. För att citera den gamle Marx: "Religiöst lidande är på samma gång uttryckandet av verkligt lidande och en protest mot verkligt lidande. Religion är den förtryckta varelsens suck, hjärtat i en hjärtlös värld, och själen hos själlösa villkor. Den är folkets opium."

Det finns väl ingen som är stensäker på svaret, eller känner du någon eller är det du som är stensäker när du skriver "vi"?
Citera
2013-01-12, 14:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flakon

Du är väl inte så naiv och okunnig, att du ställar vetenskapen upp emot religionen; så metafysisk religion skulle bli mer 'sannolik' om inte vetenskap fanns.

Eller försökar du helt enkelt att omfokusera från en granskning av koranen med sånt här pladder?
Citera
2013-01-12, 15:00
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsMotpol
Nej, inte nödvändigtvis, det är till exempel intressant att fundera på varför, och speciellt är Gud inte mer meningslös än big bang, som inte ens observerar oss.
Jag menar meningslös i det avseendet att vi aldrig kommer kunna detektera gud, och att gud aldrig kommer döma eller påverka oss. Vi har inte med varandra att göra helt enkelt. Människan blir en produkt av en gudomlig slump istället för en del av ett mål (som det brukar beskrivas som i religioner).
Citera
2013-01-12, 15:01
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord."
Du säger att Gud existerar utan tid men påstår samtidigt att Gud är början och slutet, tidsbeskrivningar alltså. Hur får du det att gå ihop?
Citera
2013-01-12, 15:05
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Jag menar meningslös i det avseendet att vi aldrig kommer kunna detektera gud, och att gud aldrig kommer döma eller påverka oss. Vi har inte med varandra att göra helt enkelt. Människan blir en produkt av en gudomlig slump istället för en del av ett mål (som det brukar beskrivas som i religioner).
Jag trodde länge samma som du, men frågan är om det verkligen är så. Om man börjar fundera lite kring subjektiva upplevelser – finns en diskussion kring detta i den andra "bevisa gud-tråden" – kan man sluta sig till att just subjektiva upplevelser är så outforskat att där finns ett kryphål. Anledningen till att du menar att Gud är meningslös är för att du aldrig har upplevt Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in