Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.
Om svaret är nej:
Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?
Det är min egna uppfattning. Jag tror inte att universum skapade sig självt, eftersom universum är allt och därmed har alltid funnits och alltid varit oändligt. Jag tycker samtidigt att frågan är lite luddig, vad är egentligen
ingenting? Har
ingenting någonsin existerat, för i sådana fall är ju
ingenting något?
Jag vet inte vad som skapade Big-Bang troligen någon form av expansion i universum, men jag vill nog inte grotta ner mig för mycket i det. Men att din Gud skulle finnas och att h*n skulle skapat Jorden tvivlar jag på, då jag kommit till insikt att det är människan själv som skapat gud och inte tvärtom. Men samtidigt unnar jag de människor som har en tro oavsett vilken. För att citera den gamle Marx: "Religiöst lidande är på samma gång uttryckandet av verkligt lidande och en protest mot verkligt lidande. Religion är den förtryckta varelsens suck, hjärtat i en hjärtlös värld, och själen hos själlösa villkor. Den är folkets opium."
Det finns väl ingen som är stensäker på svaret, eller känner du någon eller är det du som är stensäker när du skriver "vi"?