2012-09-23, 14:26
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du skulle ha varit DFSM till behag, om du hade gjort det. Skämt åsida.

Han kokades för våra synder så vi kan njuta av hans behag.

Citat:
Ja. det är ingen brist på falska dikotomier:

"Med mig eller mot mig"; "'Gud' eller moralisk rutten"; "Rationellt tänkande gör hjärtan 'hårda' " etc.
Precis så.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Om det inte passar hans ändamål..

Färgsymbolik kan verkligen vara intrikat och verkligen både begränsa täppa till, eller öppna upp, eftersom en troende är lärd att använda färger till att tro sig förstå ngt av en annans sinnestillstånd, skapar sig uppfattningar i syfte att tro sig förstå något av vad/vem den möter..
,,,men enl erfarenhet har det visat sig att den troende ist ackumulerar fördomar, det begränsar troende till fördömanden.. konstigt faktiskt.

Allt detta för att säga sig ha grepp om ting, (vilja ha det.. )jag tycker det mer påminner om vidskepelse, och att starkt utnyttja färgsymbolik kan få många onödigt primitiva fördömanden.. varför begränsar sig den troende till sådan grad????

För troende, möjligtvis ett estetiskt värde men många länder använder aldrig färgspektrat på ett lite logiskt och sansat vis, slösar däremot gärna.. det liksom baa stannar till att handla om yta..

,,,det har ju för det första med hjärnans koordinationsförmåga att göra, ändå vill de troende att man ska följa deras lagar, som seriösa, då tolkar jag det som att de lever utefter vad de kan se och saknar driven att förstå det bakomliggande i t.ex färgspektrat.

Färgallegori är kanske inte den bästa liknelsen, för färgernas skönhet och nyanser ligger i betraktarens ögon. Likaså kan det vara den bästa liknelsen om man har ett öppet sinne för det mesta.

Nu vill jag även förtydliga att jag med färgallegorin inte menar att t.ex vetenskapen är vackrare, utan att den har fler färger, nyanser, stilar och penseldrag än vad religion har.
Citera
2012-09-23, 14:28
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Detta idealtillstånd kanske inte finns? Lagar och regler är den bas utifrån man ansvarar för sin personliga och subjektiva moral. Själv har jag aldrig några större problem med lagar och författningar.

...och ändå måste du underkasta dig något som säger till dig det självklara.
Citera
2012-09-23, 14:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Dels har du uppenbarligen missat när det HAR hänt; jag har iblant fått en chans för att presentera ett grundläggande epistemologisk perspektiv o.dyl.

Men dels för att det mesta av forum-debatten kretsar omkring 'rätt vektyg på rätt ställe' -problematiken, när teist-misssionärer återfallar till medelålders skolastik och tror att induktion, kategori-skapande, allegorier, semantik-dansen, logiska fel, klyschor, pseudo-vetenskap etc. fortfarande är valida i dom aldrig sinande försök på att släta över glidningen mellan subjektiv och objektiv.
Du är verkligen något för sig.

Ett grundläggande epistemologisk perspektiv? Hur ska ett perspektiv kunna vara en slutsats? Du tycks tro att bara du får "presentera perspektiv" och att för att du använder "fina" ord så är dina alster deduktivt logiska. Kom igen - presentera en adekvat modus ponens, tertium non datur eller reductio in absurdum eller vad du vill. Du som hela tiden skriver 'deduktiv' och 'logik' för att vi ska tro att dina alster har något av detta.
Citera
2012-09-23, 14:38
Medlem
baylifes avatar
Vad jag alltid har undrat är hur religionen förklarar psykopati? Själv anser jag att den bästa förklaringsmodellen ligger i personlighetsgenetik och hur gener påverkar vårt beteende. Tycks ganska otympligt av en Gud att döma en person, vilket han själv har skapat till en evighet i helvetet för något som denne inte har något fritt val över.
Citera
2012-09-23, 14:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du är verkligen något för sig.

Ett grundläggande epistemologisk perspektiv? Hur ska ett perspektiv kunna vara en slutsats? Du tycks tro att bara du får "presentera perspektiv" och att för att du använder "fina" ord så är dina alster deduktivt logiska. Kom igen - presentera en adekvat modus ponens, tertium non datur eller reductio in absurdum eller vad du vill. Du som hela tiden skriver 'deduktiv' och 'logik' för att vi ska tro att dina alster har något av detta.

Väldig enkelt. Det finns en relativistisk (~kosmisk baserat) objektivitet. Försök på att presentera alternativ .... t.ex. metafysisk existens/metafysiska spekulationer ..... strandar på att majoriteten av dessa alternativ inte har tillstymmelsen av en funktionell metodologi.

Att ta det stora steget från exempelvis quantum-entanglement (~metafysik har KANSKE ett befogande) till postulat typ Russels tekanna är för stort.

Sen är det iövrigt enkelt att avfärda alla semantik-dans och dogmatik-närmanden; Dessa 'verktyg' pekar åt tusen olika, motstridande håll.
Senast redigerad av Bogomil 2012-09-23 kl. 14:47.
Citera
2012-09-23, 14:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Vad jag alltid har undrat är hur religionen förklarar psykopati? Själv anser jag att den bästa förklaringsmodellen ligger i personlighetsgenetik och hur gener påverkar vårt beteende. Tycks ganska otympligt av en Gud att döma en person, vilket han själv har skapat till en evighet i helvetet för något som denne inte har något fritt val över.

Särskild om samma 'gud' i den numerära majoriteten av religion från ett mundant, rationellt perspektiv själv är sociopat.
Citera
2012-09-23, 14:57
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Detta idealtillstånd kanske inte finns? Lagar och regler är den bas utifrån man ansvarar för sin personliga och subjektiva moral. Själv har jag aldrig några större problem med lagar och författningar.

Jag tycker förstås att man lyckats rätt bra, det finns mycket struktur i många länder, med fortfarande frihet för person att gå egna vägar för att ändå sätta egen karaktär, att mycket nu går bakåt och skruvas till och raseras kan ha med religioner att göra.

Religion kan också splittra, eftersom tro sällan ger den konkreta förankringen i de enskilda, fast jag ska inte uttala mig så mkt om det här, jag har inte den ordentliga överblicken, det handlar ju mer om samhällssystem än huruvida man tror på guds existens.

Men... om färre hade trott så tror jag de också kunnat mobilisera sig på helt annat sätt till förmån för FÖRSTÅELSE/DET KONCEPTUELLA SINNET HADE FÅTT EN RUSH.. det kan vara ett hinder att tro för mycket/blockering grand mal. .... ännu så många famlar bokstavligen i blindo - religion är alltså problemet! Oficiell liksom personlig tro.
Citera
2012-09-23, 15:04
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=nineteen74Nu vill jag även förtydliga att jag med färgallegorin inte menar att t.ex vetenskapen är vackrare, utan att den har fler färger, nyanser, stilar och penseldrag än vad religion har.[/quote]
Om religionen är ytan på färgen så är vetenskapen innanmätet av färgen..

Man använder färg inom ellära, men man börjar på dagis att lära känna deras konsistens och valör, för att färg i seendet kan attrahera för att samtidigt berätta om funktionen... klorofyllet et etc
Vetenskap är vackert, estetik är också vetenskap

Vetenskap och konst är syskon
Citera
2012-09-23, 15:27
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Man måste kanske förstå att religion en gång för längesedan utformats, och fungerat som allt i allo :
bank, post, skola, läkarstation, affär, och tagit patent på vetenskapens förstadium... därefter har religionsauktoriteterna med sina institut och kyrkor utvecklat ett så pass trassligt administrat, att det helt enkelt varit omöjligt att helt separera den byråkratin som legat som ett nät över befolkningar, så länge...

Så man har tvingats att ständigt deala, att lägga patent på etik och moral när människan fortf. befann sig i civilisationens vagga.. kan inte omkullkastas genom enbart lite reformer, det har ju faktiskt också krigats in, våld du vet.. hårda strider...

Se hur man förklarar fobi; en oförklarlig rädsla... men n¨gon gång har objektet som förorsakar panik flykt total förlamning paralys... en faktisk orsak, spindel finns i olika storlek med olika giftighet.

Så med moral, den indikerar att "vi vill gott" men hur uppnådde man i dåtiden... det där goda?
Via frekvent våld, lidande.. martyrskap..
..., straff
....stränga ultimatum
Citera
2012-09-23, 16:53
Medlem
baylifes avatar
Man kan ju även använda induktiv logik i fråga om Jesus återuppståndelse; Vi har aldrig bevittnat att en person som vart död i flera dagar plötsligt återuppstår. Av detta kan man med induktiv logik dra slutsatsen att Jesu uppståndelse aldrig inträffade.

Nu har vi plötsligt 2 induktiva bevis som talar emot Guds existens Atheist 2 - 0 Christians
Citera
2012-09-23, 16:57
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Man kan ju även använda induktiv logik i fråga om Jesus återuppståndelse; Vi har aldrig bevittnat att en person som vart död i flera dagar plötsligt återuppstår. Av detta kan man med induktiv logik dra slutsatsen att Jesu uppståndelse aldrig inträffade.

Nu har vi plötsligt 2 induktiva bevis som talar emot Guds existens Atheist 2 - 0 Christians
ja och så har vi legenden om jungfrufödseln.. how on earth...
Citera
2012-09-23, 16:58
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
ja och så har vi legenden om jungfrufödseln.. how on earth...
3-0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in