2012-10-09, 20:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det här måste det vara det dummaste jag nånsin läst....du menar alltså man måste motbevisa kvantfysiken i sig för att kunna motsäga spekulationer som säger sig bygga på kvantfysik? Allvarligt?
Nej, inte spekulationerna, utan det som är faktum. Dock är det en tolkningsfråga vad för slutsatser man kan dra. Tex den kvantfysiska fenomenet att tanken påverkar system. Observationen påverkar det observerande. Eftersom det är vedertaget, kan det inte uteslutas att tanken kan påverka annat. Hur vet man vad gränsen går?
Man kan ju tillämpa den rent empiriska förhållningssättet och mena att om ingen undersökning av detta skett ska man inte utgå från något annat. Man samtidigt så går det inte att bortse från att det faktiskt är så att det är en realitet att det är så.
Det blir ju en fråga om rimlighet och rationalism vs. det fysikalistiska synsättet åter igen.

Ett annat exempel är det om icke-lokal påverkan. Dvs att partiklar som varit i kontakt men sprids åt två olika håll, påverkar varandra omedelbart. Dvs om den ena partikln byter rikning eller laddning så följer den andra efter. Oavsett avstånd. Dock har man slagit fast att det inte är någon kommunikation mellan partiklarna. Det liksom bara är så.
Frågan är då om detta faktum stödjer tesen om att att är sammanflätat. Det sunda förnuftet säger ju att det borde vara så.
Senast redigerad av 526 2012-10-09 kl. 20:32.
Citera
2012-10-09, 20:32
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej, inte spekulationerna, utan det som är faktum. Dock är det en tolkningsfråga vad för slutsatser man kan dra. Tex huruvida tanken påverkar system. Observationen påverkar det observerande. Eftersom fet är vedertaget, kan det inte uteslutas att tanken kan påverka annat. Hur vet man vad gränsen går?
Man kan ju tillämpa den rent empiriska förhållningssättet och mena att om ingen undersökning av detta skett ska man inte utgå från något annat. Man samtidigt så går det inte att bortse från att det faktiskt är så att det är en realitet att det är så.
Det blir ju en fråga om rimlighet och rationalism vs. det fysikalistiska synsättet åter igen.

Ett annat exempel är det om icke-lokal påverkan. Dvs att partiklar som varit i kontakt men sprids åt två olika håll, påverkar varandra omedelbart. Dvs om den ena partikln byter rikning eller laddning så fäljer den andra efter. Oavsett avstånd. Dock har man slagit fast att det inte är någon kommunikation mellan partiklarna. Det liksom bara är så.
Frågan är då om detta faktum stödjer tesen om att att är sammanflätat. Det sunda förnuftet säger ju att det borde vara så.
Och det sunda förnuftet sa till Aristoteles att tyngre objekt faller snabbare än lättare objekt.
Citera
2012-10-09, 20:36
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Och det sunda förnuftet sa till Aristoteles att tyngre objekt faller snabbare än lättare objekt.
Gör det?

En mer relevant liknelse vore att eftersom objekt dras till varandra så borde finnas något som sammanbinder dem
Citera
2012-10-09, 22:03
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, inte spekulationerna, utan det som är faktum. Dock är det en tolkningsfråga vad för slutsatser man kan dra. Tex den kvantfysiska fenomenet att tanken påverkar system. Observationen påverkar det observerande. Eftersom det är vedertaget, kan det inte uteslutas att tanken kan påverka annat. Hur vet man vad gränsen går?

Ett annat exempel är det om icke-lokal påverkan. Dvs att partiklar som varit i kontakt men sprids åt två olika håll, påverkar varandra omedelbart. Dvs om den ena partikln byter rikning eller laddning så följer den andra efter. Oavsett avstånd. Dock har man slagit fast att det inte är någon kommunikation mellan partiklarna. Det liksom bara är så.

Lyssna nu: Du vet inte ett skit om kvantfysik. Och varken det du tror dig veta eller det som faktiskt är kvantfysik på riktigt berättigar på något sått sånt där fullständigt grundlöst flum. Lägg ner.
Citera
2012-10-09, 22:12
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Gör det?

En mer relevant liknelse vore att eftersom objekt dras till varandra så borde finnas något som sammanbinder dem

Fattade du vad han menade eller inte? Tyngre objekt faller inte snabbare. Ditt svar är väldigt diffust...
Citera
2012-10-09, 22:12
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Lyssna nu: Du vet inte ett skit om kvantfysik. Och varken det du tror dig veta eller det som faktiskt är kvantfysik på riktigt berättigar på något sått sånt där fullständigt grundlöst flum. Lägg ner.
Det är ju inte jag personligen som påstår detta heller utan fysiker.
Jag vet det jag läser om det. Vad menar du? Eller är du bara dryg?
Citera
2012-10-09, 22:18
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Fattade du vad han menade eller inte? Tyngre objekt faller inte snabbare. Ditt svar är väldigt diffust...
Själv tyckte jag det var tämligen självklart
Citera
2012-10-09, 22:30
Medlem
526s avatar
[quote=BlackJewel]
Citat:
Passande ödmjukhet mitt i övertygelser som härjat och inte ens kan bevisas, men tages för sanningar ändå, du gillar paradoxen och har inga problem att i förväg rida på saker som ingen vet något om? ..guds existens, något du ju räknar med, eller?

Jag är inte heller insatt i kvantfysik vilket jag för övrigt inte tror är en säkrare väg i försök att komma med tyngre och viktigare insikter vad gäller upptagandet av gud andlighet och förståelse av etik.

Att tron att andlighet emanerar från kvantfysik eller meta och växlar med biologin, skulle betinga sådan underkastelse och lydnad som det ännu gör, säger nästan i sig att det inte kan handla om en odelbar helhet, även om du försöker säga annat populistiskt såsom holism och sådant trams, det har ju inte med gud att göra, ett ord (gud) som splittrat människor och ännu gör oavsett "alla" har gud i kulturer har ju med inlärning att göra, kultivering, dvs inte sanning om så med austronautiska instrument. Isf skulle man ha hittat det redan.

Sekt, bara för att man klämmer in gud och kan försvras av andra större religioner, är det fortfarande upplevelser, vilka naturligtvis inte stämmer med verksamheter på jorden där människan befunnit sig och utvecklat sig, du är fri att tänka på en storhet som syr allt och flitigt använda ordet "oss" men är du lite mogen så vet du också att en storhet för alla.. är falsk.

Alla erfarenheter och empiri visar det hur sann kvantfysikens mekanik än är och att alla har liknande livsbetingelser och enligt dig "av gud" är tillsagda att ägna "oss" åt saker som tar emot och bär "oss emot"
Med gud kan allt rättfärdigas, samma smörja i annan förpackning, om 100 år kommer några ultraultraetraultra sensationella övertgygelse-ekvationer, igen.. för att guds tjänare inte vill mista positioner.

Det är socialt fenomen, att vilja trona och härska, och samvete och medkänsla gnager men då plockas fram guds tes... och knäna viker sig.

Så skulle du vara lika ödmjuk gäller gud och säga att du inte har någon hum om gud i förhållande till människa skulle det vara toppen, eftersom din gamla tes förpliktigar dig att sätta sig över andra vad gäller uttalande om andlighet.

Att läsa en massa matte och kemi är ingen anledning att dra växlar över var gud är och var inte, det är den vanliga smeten igen, du bara drar lite växlar på kunskaper, eftersom doktorer alltid setts som dem i fröbindelse med gudar och dem utan kunskaper sedda som ovetande okunniga och därmed att manipulera med.

Storflippen är väl att ägna sig åt att ge sig på beräkningen till gud och ge sig på beräkningen av etiska grader av gudspotential i respektive människa.. något långsökt och helt oförankrad. Fysik är en sak, människan en annan.
Jag tror du saknar basal kunskap i vetenskapsteori. Just det du säger om innerbörden i ordet "vetenskap" är just vad vi drar gränsen för hur vi vetsaker. Det finns då två skolor. Den rationella skolan som menar det är tanken som kan komma närmast sanningen. Och det finns den empiriska som menar att sinnet är det yttersta. Att det fysiskt mätbara är det enda som gäller. Oavsett om man utgår från det fysiska så är det ändå förnuftet och förmågan att tänka och skapa förståelse.
Det innebär att man utifrån en fysisk observation drar slutsatser utifrån tidigare erfarenheter och/eller logik, eller genom en direkt förståelse som inte formuleras i ord.
Utifrån de kvantfysiska rönen ställs vår vardagliga uppfattning om verkligheten på ända.
Vi vet inte riktigt hur det är och vad som är möjligt eller inte,
Citera
2012-10-09, 22:30
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det är ju inte jag personligen som påstår detta heller utan fysiker.
Jag vet det jag läser om det. Vad menar du? Eller är du bara dryg?
Får jag bara fråga vad du diskuterar mer konkret, vilken branch?
Om kvantfysik är faktum, är metaflum då också faktum och gäller det även där det inte är applicerbart eller menar du att all grundläggande fakta ständigt måste revideras för varenda situation det gäller? du försöker bara försvara rättigheten att tillämpa vilket flum som helst, så länge det kallas "organsikt"
Men det är alltså teorinivå alltihop, det jag är kritisk till är när du säger, vad är det för fel med gudstesen? att godhet som man vill ha in som en gen att födas med skulle saknas någonstans? vad har du alltså konkret i botten.. mongoloida ?
Citera
2012-10-09, 22:35
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Får jag bara fråga vad du diskuterar mer konkret, vilken branch?
Om kvantfysik är faktum, är metaflum då också faktum och gäller det även där det inte är applicerbart eller menar du att all grundläggande fakta ständigt måste revideras för varenda situation det gäller? du försöker bara försvara rättigheten att tillämpa vilket flum som helst, så länge det kallas "organsikt"
Se inläggen ovan

Citat:
Men det är alltså teorinivå alltihop, det jag är kritisk till är när du säger, vad är det för fel med gudstesen? att godhet som man vill ha in som en gen att födas med skulle saknas någonstans? vad har du alltså konkret i botten.. mongoloida ?
Det lär knappast vara så att människan har en gen som avgör om den är god eller ond. Dels så är det rätt och fel ganska bundet till situation och det subjektiva. Dels så är det vi själva som väljer.
Det jag menar är att människans kultur där och då var mer våldsbenägen och att kärleksbudskapet utgjorde något slags alternativ till "något annat
Citera
2012-10-09, 22:52
Medlem
526s avatar
Ett exempel.
Citat från Elin Sporrong´s uppsats

Citat:
"Av märkliga företeelser inom kvantvärlden återstår i det här sammanhanget en som Einstein opponerade sig emot, nämligen den spöklika avståndsverkan – det snärjda (eller sammanflätade) tillståndet.
Det snärjda tillståndet beskriver hur rumsligt åtskilda system (partiklar) påverkar varandra på avstånd efter att ha varit i kontakt med varandra (t.ex. en kollision). Om vi går tillbaka till observatörens påverkan, vet vi att en mätning ögonblickligen leder en superposition till ett tillstånd. I ett snärjt tillstånd innebär detta att mätningen som görs på den ena partikeln också påverkar den andra partikeln ögonblickligen oavsett om det är ljusår emellan dem.

Begreppet icke-lokalitet måste introduceras här för att klargöra det snärjda tillståndet (även kallat entanglement eller hoptvinning). Rumsligt åtskilda system som icke-lokalt påverkar varandra innebär att påverkan alltså inte sker via något slags kommunikation eller rumslig kontakt vid tiden påverkan sker. Det innebär således inte något brott mot relativitetsteorins påstående att ingenting kan färdas snabbare än ljusets hastighet. Icke-lokalitet är föremål för många missförstånd och spekulationer kring avståndsverkan och dess applicerbarhet gör den mycket vanlig inom science fiction och nyandlighet.
Kvantfysiken som förklaringsmodell är inte enkel att ta till sig. De fenomen som den beskriver visar sig bryta mot minst en av tre intuitiva föreställningar:
Att omvärlden finns oberoende av våra mätningar – Världen vill vi t.ex. anta fanns innan vi kunde observera den
Frånvaron av bakåtkausalitet – Orsak förväntas ligga innan verkan på en tidslinje
Lokalitet – Påverkan på ett objekt sker via något slags förbindelse, t.ex. kommunikation eller fysisk kontakt
För de fenomen som kvantfysiken undersöker gäller att en eller en kombination av dessa föreställningar är fel. Olika tolkningar av fenomen kommer av vilken/a av punkterna man väljer att förkasta. Så vi kan härmed konstatera att kvantfysiken är ointuitiv, abstrakt och väldigt märklig. Kanske är det då inte så underligt med alla spekulationer och feltolkningar."

Argumentet mot detta består enbart att "tycka det verkar spekulativt" med utsvävningar om sciens-fiction liknande scenarios.
Visst. Det tycker jag också.
MEN faktum kvarstår. Det behövs inga vilda fantasier.

Ingen påstår att det är vetenskap att tro saker baserade på detta, utan det är just en tro på en andlig natur. Och dessa fakta stödjer den tron.
Senast redigerad av 526 2012-10-09 kl. 22:56.
Citera
2012-10-09, 22:54
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=526]
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Jag tror du saknar basal kunskap i vetenskapsteori. Just det du säger om innerbörden i ordet "vetenskap" är just vad vi drar gränsen för hur vi vetsaker. Det finns då två skolor. Den rationella skolan som menar det är tanken som kan komma närmast sanningen. Och det finns den empiriska som menar att sinnet är det yttersta. Att det fysiskt mätbara är det enda som gäller. Oavsett om man utgår från det fysiska så är det ändå förnuftet och förmågan att tänka och skapa förståelse.
Det innebär att man utifrån en fysisk observation drar slutsatser utifrån tidigare erfarenheter och/eller logik, eller genom en direkt förståelse som inte formuleras i ord.
Utifrån de kvantfysiska rönen ställs vår vardagliga uppfattning om verkligheten på ända.
Vi vet inte riktigt hur det är och vad som är möjligt eller inte,
Kvantfysiska rönen, i religion????
Det är för att man är överoptimistiskt irrationell, liksom din föreställning om gudstesen, trodde du det skulle vara spektakulärt.
All epmiri följer inte optimalt resonemang heller. Det finns mängder med floppar av sådana som du vilka inte har problem att laborera det obefintliga, så sitt inte och bolla runt med de grundlggande teserna.

Bevisföring har en hel mängd faktorer att följa, pseudoaktigt försöker du ändå driva in "religion" till bio, för att man prövat och prövat utan att komma fram till ett skit vad gäller "tesen"...för du är ute efter de sjukliga generna om du läst genetik och helt löst via meta drar du godtyckligt in patologi i salig röra, så filosoferar du och vill försöka klämma in en sjuk tes om att identifiera begreppet godhet/elakhet och ha det i fysiska bemärkelsen, att kunna läsa via beteende, den paradoxala leken kollappsar och jag har förklarat det för dig. Att du är ute och cyklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in