Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Skrev aldrig att romarriket var kristet utan att du försökte likställa deras "våldskultur" med religionen dom hade innan kristendomen vilket är fel. Mithraismen/zoroastrismen är allt annat än våldskultur och det är två religioner som du stämplar som "urreligioner".
Jag argumenterade emot det du skrev om att lagarna och reglerna kom med judendomen/kristendomen eftersom man innan enligt dig inte hade samma självklara moral och etik. Du har fel och jag har lagt fram fakta.
Jag har inte sagt att kristendomen har patent på moral. Det jag sa att när budorden började predikas av kristna så var det skillnad mot den rådande våldskulturen. Eller påstår du att rom inte var våldshyllande? Och att kristendomen inte förde ut kärleksbudskapet? Det är väl skitsamma med detaljer runt det hela. Vad trött jag blir
Citat:
Enligt många och det är ganska många historiker så var zoroastrismen grunden till dom abrahamitiska religionerna. Har själv grävt mycket i ämnet och hittad en hel del samband mellan Kristendomen/Islam (särskilt shia) och Zoroastrismen.
Ja
Citat:
Så nej, etik och moral, lagar och levnadsregler är ingenting Judendomen/Kristendomen har patent på.
Nej
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Detta var helt nytt för mig. Är det något du "tror" eller har du vettiga belägg för detta så länka gärna...
Nja sådär. Jag säger inte att det är sant. Det är ett ganska subjektivt tolkat. En religionshistoriker skulle nog opponera sig, och påstå att det är en mycket grov förenkling. Vilket det också är.
Men jag vill nog påstå att det ändå är sant. Om man tar bort alla namn och specifika benämningar, attribut, ritualer etc, så är själva filosofiska grunden i princip den samma.
Citat:
Du fick tidigare en länk som sade att Konfucius är den första som talat om det gyllende snittet (som man hittat bevis för). Han gjorde det i filosofiska ordalag. Om han var religiös låter jag vara osagt men det spelar ju ingen roll i frågan.
Missade den länken
Citat:
*edit*
Har nu läst de sista tre sidorna och jag inser ju att du målat in dig i ett hörn som du inte kan ta dig ur. Om du inte har något nytt resonemang så är du slut i frågan om huruvida "det gyllende snittet" måste kommit från gud eller inte.
Gyllne snittet är ytterligare ett tecken på att allt är matematiskt uppbyggt, och att hjärnan och naturen är ett och samma sak.