Citat:
Ursprungligen postat av jularbo
Nja universum har väl inte så mycket med Gud att göra, men det verkar som att ju mer vi lär oss om universum, desto svårare är det att finna naturliga förklaringar hur det fungerar i universum. Som att vår jord snurrar runt solen och sin egen axel, och månen snurrar runt oss, var fick det farten ifrån, och minskar inte farten.
Och hur det började brinna inne i jorden, och att solen kan brinna i flera miljarder år.
Snarare försvinner gud längre och längre bort varje gång vetenskapen flyttar gränsen för vad vi vet. Just nu är han dold någonstans bakom universums födelse eller i en dimensionsficka någonstans. Varför? För att religiösa konstant misslyckas med att producera någon sorts definition om vad gud är, för då hade man kunnat motbevisa gud vetenskapligt.
Det är ganska fruktansvärt hur lite du lärt dig i skolan. Jag tycker det är rätt oärligt att använda din egen okunskap som argument, så jag ska försöka rätta dig till min bästa förmåga. Min uppfattning av saker är säkert inte perfekt, men det borde ge dig en fingervisning om varför det du skrev var så fel och indikera vidden av ditt oförstående och varför okunskap leder till felaktiga antaganden.
Varför skulle hastigheten av planeter i omloppsbana minska i vakuum? Det finns ingen friktion som hindrar rörelsen. Centrifugalkraften håller oss borta medans gravitationen håller oss nära. Efter miljarder år så är banan ganska konstant och har uppnått en hyggligt stadig omloppsbana.
När det gäller var vi fick farten ifrån så är det lite mer avancerat. Det handlar om angulärt momentum och gravitationsförhållanden, men för att göra det enkelt; Alla objekt har gravitation, stora objekt som stjärnor har mycket stor gravitationseffekt. När ett solsystem skapas dras en massa rymdskräp ihop till en mittpunkt med ökande gravitation, tänk dig att man drar ur proppen i ett badkar och virveln som uppstår. När det virvlat klart och all materia samlats ihop till sol och planeter så återstår roterande objekt. Som jag tidigare skrev, så tappar dessa objekt inte fart eftersom när banorna etablerats så finns inte tillräcklig friktion kvar för att hindra banorna.
När det jag skrev om ovanför händer, när gravitationen drar ihop objekt och knådar ihop dessa gaser och material till planeter så uppstår en enorm värme. Denna värme avtar under väldigt lång tid, därför är jordens mitt ännu varm. Det brinner inte direkt inne i jorden, utan det är bara hett eftersom jordens mitt ännu är flytande och gravitationstryck tillsammans med rörelsen skapar mer värme.
Sist men absolut inte minst, när det gäller solen, så är det felaktigt att kalla det den gör för att brinna också. I en sol pågår något som heter fusion. Detta är en process som skapar enormt mycket energi och därför hetta, men också är mycket energisnålt. För att förstå hur solen kan vara så länge som den gör kan det vara bra att förstå hur massiv solen är. Solen innehåller 330,000 gånger mer massa än planeten jorden och motsvarar 99.86% av solsystemets massa.