2010-03-03, 15:15
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
nej eftersom förökningsprocessen är en väldigt avancerad process, så den måste ha designats av någon.
Din liknelse handlade ju om komplexa strukturer, och dessa utvecklas med hjälp av förökning under variation, och det gör själva förökningsprocessen också. Så, jo, din liknelse faller.
Citera
2010-03-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
om du uppriktigt och helhjärtat söker Gud så kommer han ge dig "bevis" för att han finns..

Vad kommer de bevisen konkret att bestå av? Kommer han bokstavliga visa sig själv framför en och tala om hur saker och ting ligger till eller vadå?
Citera
2010-03-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Då har vi alltså gått från att bevisa Guds existens till att bevisa någon gudoms existens. Men visst, för diskussionens skull: Hur skulle människor komma fram till att varelsen de såg verkligen var universums skapare?

Du bevisar bara min poäng. Det en kristen bedömer vara bra bevis kan en okristen bedöma vara dåliga. Det en okristen bedömer vara bra bevis kan en kristen bedöma vara dåliga. Beroende på att vi har helt olika definitioner på vad det faktiskt är vi försöker bevisa.
.

Om Gud finns, varför skulle Gud ha några som helst problem med att övertyga alla om hans existens om han ville? Han skulle ju veta precis vad det är för bevis du, jag och kalle och Anna kräver för tro på han, så det spelar ju ingen roll om vi kräver olika bevis för det eller inte.

Han kunde dessutom inprogrammera den kunskapen redan vid födseln, och då hade vi inte haft de här diskussionerna.
Senast redigerad av HenrikE 2010-03-03 kl. 15:42.
Citera
2010-03-03, 15:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Vad kommer de bevisen konkret att bestå av? Kommer han bokstavliga visa sig själv framför en och tala om hur saker och ting ligger till eller vadå?

Nej, man skall koncentrera sig noga och vänta. Tillslut kommer man somna och bland annat drömma om rosa elefanter.
Därifrån är inte klivet så stort att ta det som ett bevis på att gud finns.

...eller något...
Citera
2010-03-03, 17:00
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
om du uppriktigt och helhjärtat söker Gud så kommer han ge dig "bevis" för att han finns.

det är fascinerande och otroligt att Gud alltid har funnits. det är min uppfattning men jag kan naturligtvis inte förstå det. tidens oändlighet kan vi inte förstå och få grepp om. det har alltså att göra med vår förmåga att uppleva tid.

i bibeln står det: en dag är för Gud som tusen år och tusen år som en dag.

Den som helhjärtat söker bevis för vad som helst kan hitta det, men det beror på ens egna vilja. I ett sådant läge tänker man inte kritiskt. En människa kan känna sig berusad av att dricka något som h*n tror är alkohol trots att det i själva verket kan vara läsk. Det kallas inbillning eller placeboeffekt

Ang de som påstår sig ha talat med gud så kan man fråga sig hur dessa kan utesluta alla andra alternativ. Om det inte var inbillning kanske det var en ande, eller en utomjording. Visst är det orealistiskt, men frågan är hur en troende som går så långt att den tror på gud kan utesluta dessa saker?
Citera
2010-03-03, 17:03
Medlem
Amors avatar
Jag vill bara fråga, vad är ursprungsenergin i universum?

Vilken orsakskedja ni än ställer upp måste ändå frågan ställas, vad är den första orsaken, den grundläggande energin?

Enligt mig måste det finnas något i universum som är evigt, före all tid, som inte är orsakat (skapat) av något annat.
Citera
2010-03-03, 17:06
Medlem
Protoman85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor

Vilken orsakskedja ni än ställer upp måste ändå frågan ställas, vad är den första orsaken, den grundläggande energin?

Enligt mig måste det finnas något i universum som är evigt, före all tid, som inte är orsakat (skapat) av något annat.

Du menar Gud? Då har du snubblat på Infinite Regression-problemet. Vad/Vem skapade Gud?
Citera
2010-03-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Visst

Romarna 1:20
” Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt!”
Citera
2010-03-03, 19:09
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor

Det är möjligt att det kan vara så men vi kan aldrig få klarhet i frågan. Energi/massa som är två former av samma sak - hur komplexa funktioner som än ligger i detta - är svårt nog för det mänskliga psyket att föreställa sig ha funnits i oändlig tid. Den stegvisa utvecklingen, t.ex. av allt mer komplexa organ och arter i flora och fauna, ligger någorlunda inom möjligheterna för människan att greppa.

Den omvända tanken på att universums utveckling skulle ha börjat med att det mest komplexa av allt - en allsmäktig skapare, skulle ha funnits från början, reser sig all logik emot. Med argumenten: "för Gud är ingenting omöjligt" t.ex. att skapa sig själv eller aldrig ha behövt skapas, faller möjligheten till existensen av en skapare. Att använda påståendet "inget kan skapa sig självt" som argument för att skapa axiomet att "det måste ha funnits en skapare" håller naturligtvis inte - en logisk kullerbytta..
Citera
2010-03-03, 19:38
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

bevisareligion skall fa 500 000kr av mig om han eller hon kan bevisa att Gud INTE existerar
Citera
2010-03-03, 19:50
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
bevisareligion skall fa 500 000kr av mig om han eller hon kan bevisa att Gud INTE existerar
Sen när började man lägga bevisbördan på den skeptiska sidan?
Citera
2010-03-03, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Tänk själv så inser du förhoppningsvis hur pass orealistiskt det är.

...eller just ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in