2012-04-05, 17:05
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Att missionera handlar om kärlek. Det är som när föräldrar får ett barn: man vill berätta för andra: ska man säga till föräldrar att de inte får dela sin glädje med andra? Att du får mordtankar betyder att det finns något hos dig som inte är bra. Jag antar att du tycker att mord är fel...

Mission i kristendom är proselytism och inget annat, och man behöver inte vara religiös för att veta att MORD ÄR FEL!

Ditt kärleksbudskap kan du stoppa upp i röven, för det är inte anledningen till att missionera.
Citera
2012-04-05, 17:15
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Att missionera handlar om kärlek. Det är som när föräldrar får ett barn: man vill berätta för andra: ska man säga till föräldrar att de inte får dela sin glädje med andra? Att du får mordtankar betyder att det finns något hos dig som inte är bra. Jag antar att du tycker att mord är fel...

I grund och botten har jag jävligt svårt att tro att det skulle handla om kärlek. Det är snarare ett tvångsmässigt behov av likriktning som ligger i botten.
Citera
2012-04-05, 18:36
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Jag kan se tre anledningar för de som vill sprida budskapet:

1. Den någonstans inneboende osäkerheten. Behovet av bekräftelse från andra för att dölja sitt eget tvivel över rappakaljan, då man på något självförnekande plan begriper att det man tror på är högst osannolikt

2. Den ovetande och blinda lydnaden där man bara gör som man blir tillsagd av religiösa auktoriteter

3. Den riktigt farliga sorten: Textmotiverad fundamentalism som vill värva andra till vilket pris som helst och utan att sky några som helst medel.

Kärlek, my ass....
Citera
2012-04-08, 17:30
Medlem
Armaitis avatar
Citat:

Bullshit!!!
Missionering handlar om egoism, brist på respekt, elakhet, förnedring, storhetsvansinne och okunskap.
Varför vill man berätta för alla andra att man fått barn?!Jag trodde man skaffade barn för att man själv ville ha barn. Exakt samma sak med religion.

Jodå, mord är fel och den dan jag mördar en religiös missionär kan du börja anklaga mig. Mina tankar har du inte ett skit att göra med sen att jag gör mig skyldig till en synd pågrund av det jag tror på är en annan diskussion men det kan jag ta.
Citera
2012-04-08, 17:45
Medlem
Tro heter det.
Citera
2012-04-08, 17:56
Medlem
Seaturtles avatar
www.humancondition.com

seaturle@gmail.com för mina konto uppgifter.
Citera
2012-04-09, 01:25
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeinundZeit
Jo men det är just pga alla dessa olika gudsuppfattningar och religiösa tolkningar som gud tillslut blir ett så otroligt motsägelsefullt och meningslöst koncept. En distinkt och tydlig gud hade aldrig behövt ifrågesättas överhuvudtaget. Man kan enkelt konstatera att alla gudar som olika människor har trott på genom historien omöjligt kan existera pga att dom helt enkelt motsäger varandra. Så en jävla massa gudar kan alltså inte finnas. Men frågan är då vad som skiljer en gud som inte finns mot en gud som finns? Borde inte en sån gud gå att peka ut?
Jag lutar snarare åt att det finns "något" som alla har sin egen twistade tolkning av. Och att alla egentligen pratar om samma sak, ifall detta "något" nu existerar. Kanske kommer även vetenskapen en dag upptäcka det. Det borde vara osannolikt att alla religösa upplevelser som människor haft i tusentals år är falska (delusions).
Citera
2012-04-12, 18:11
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Först och främst, vad skulle ateisten GODTA som bevis för vår Skapares existens?

Att försöka bevisa Gud för en hårdnackad ateist, för en som är andligt blind, är som att försöka bevisa färger för en färgblind...
.
Citera
2012-04-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Först och främst, vad skulle ateisten GODTA som bevis för vår Skapares existens?

Verklig fakta. Vad i din tro kommer från konkret objektiv bevisning (som kan verifieras av alla människor, helt oberoende av ifall man tror eller inte) och INTE från ord i en bok?
Citera
2012-04-12, 19:25
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Att försöka bevisa Gud för en hårdnackad ateist, för en som är andligt blind, är som att försöka bevisa färger för en färgblind...
.

Som guttergod sa. Återkom när du förstår hur vetenskap fungerar, då vet du också vilka bevis en ateist kräver.
Citera
2012-04-12, 19:44
Medlem
Puffarns avatar
Citat:

.
Det finns mycket jag skulle godta. Att troende blev allvarligt sjuka betydligt mer sällan, att böner om tillfrisknande kunde styrkas ha effekt. Att i alla fall en person i världen någonsin kunnat bevisas ha tillfrisknat från Downs Syndrom eller en avsluten ryggmärg.
Att jorden visar sig vara centrumet i universum som allt roterar runt skulle också göra mig religiös.
Eller att människan visar sig inte ha evolverat.

Om någon kan visa något av detta på ett sätt som klarar en vetenskaplig granskning så kan jag inget annat göra än att börja tro på gud.
Att någon promenerar en vända på Mälaren i sandaler eller lånar en Big Mac o CO och gör om det till 500 stycken skulle också få mig att omvändas.
Citera
2012-04-12, 21:13
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Verklig fakta. Vad i din tro kommer från konkret objektiv bevisning (som kan verifieras av alla människor, helt oberoende av ifall man tror eller inte) och INTE från ord i en bok?

GUD OBSERVERAS SUBJEKTIVT, PÅ DET ANDLIGA PLANET!

Upplevelser av Gud och Guds närvaro låter sig inte observeras eller bevisas på ett yttre objektivt materiellt plan!

Gud uppfattas och upplevs på det inre subjektiva andliga planet, med anden, med själens andliga sinnen, eftersom Gud är ett andligt subjekt, inte ett materiellt objekt!

Upplevelser av exempelvis luft, doft, färger och kärlek är qualia. Det finns inget hos qualia som är påvisbart objektivt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Qualia

Sen kan man ju undra vad som menas med att "observera"?

Elektronmikroskop? EEG? Då kan man lika gärna säga att man observerar Guds existens genom Veda-skrifterna, gemenskapen i tempel, diverse mirakel och uppenbarelser, etc.

Problemet är att alla verkar ha objektifierat Gud, som om Gud skulle vara ett objekt utanför sig själv...

Guds personliga skepnad består till 100% av den medvetna levande andliga energin, och är alltså inget materiellt objekt som man kan visa upp framför våra 3 D-begränsade fysiska korpgluggar, eftersom Gud givetvis inte är något yttre materiellt objekt. Gud tillhör den andliga dimensioen och uppfattas på det andligt planet!

Eller hur?
.
Senast redigerad av Död o återfödd 2012-04-12 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in