2012-04-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vem har sagt att man tror att man kan nå målet? Har t o m hört Dawkins säga att han inte är orolig för att det nån gång kommer att komma en situation där det inte längre finns några mysterier kvar för vetenskapen att undersöka. Han menar att det alltid kommer att finnas något kvar. Så du vet inte vad du pratar om.

Ja det är ju där jag haltar. Kommer faktiskt inte ihåg var jag hört det någonstans. Så du får rätt, den här gången.
Citera
2012-04-02, 20:24
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Ja det är ju där jag haltar. Kommer faktiskt inte ihåg var jag hört det någonstans. Så du får rätt, den här gången.
Oj, det tillhör inte vanligheterna med ett erkännande. Blev nästan chockad
Du är inte religiös,va?
Citera
2012-04-02, 20:38
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
1-2 och 5. Nej inte direkt, ena sekunden tycks han enbart låta naturlagarna styra händelserna (som han dock förstås känner till i förväg) och i nästa har han skaffat en profet som talar med. Låter ganska flummigt.
Man kan ju dock konstatera att han en gång i tiden har haft ett behov av att göra sig känd för mänskligheten, så man måste ju undra varför det intresset har försvunnit...inte minst med tanke på att texterna han gav profeten först blev förvanskade av en lång, lång tid av muntlig tradition (tror jag läste upp till 1000 år nånstans - kan ha fel, rätta mig i så fall) och sedermera till stor del försvunna vid erövringar. Man kan ju tycka att det vore dags för en ny uppenbarelse om han verkligen har något han vill säga till mänskligheten?

3-4. Om nu moses ens existerade, jag tvivlar starkt iaf Men jag antar att du mer menar att zarathustra borde vara äldre än judendomen och deras texter eftersom de tycks ha lånat lite från er?

5. Bättre beskrivning av dylika krig och erövringar har jag aldrig hört, LOL

Jag kan säga så mycket att antichrist, dajjal och liknande är kopipastande från oss.
Angående frågan varför han valde att ingripa då han uppenbarade sig för sisådär 3-6oooår sen så har man svaret att människorna var mottagliga för hans budskap vid den tidpunkten precis som att man är mottaglig för olika prövningar i olika skeden av livet. Varför börjar man skolan vid 5-7års ålder? Varför blir man myndig vid 18års ålder o.s.v. du fattar.
Ja, jag förstår att det känns flummigt för dig. Jag har inga tankar att omvända dig. Du är fri att tycka att det är flummigt.

Ja

Det är ju sant. Landet är så sönderknullade av varenda folkgrupp som har kunnat komma in att det inte är konstig att stora delar av historien har försvunnit.
Senast redigerad av Armaiti 2012-04-02 kl. 20:44.
Citera
2012-04-02, 21:12
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Angående frågan varför han valde att ingripa då han uppenbarade sig för sisådär 3-6oooår sen så har man svaret att människorna var mottagliga för hans budskap vid den tidpunkten precis som att man är mottaglig för olika prövningar i olika skeden av livet. Varför börjar man skolan vid 5-7års ålder? Varför blir man myndig vid 18års ålder o.s.v. du fattar.
Ja, jag förstår att det känns flummigt för dig. Jag har inga tankar att omvända dig. Du är fri att tycka att det är flummigt.

Men tycker inte du peronligen också att det låter lite konstigt?

Jag antar att det är därför jag aldrig haft en religiös impuls i hela mitt liv. Så fort jag hör religiösa förklaringar som den här så låter det som rena grekiskan. Jag kan inte föreställa mig hur någon kritiskt tänkande människa kan köpa sådana förklaringar. Det är därför jag så fascinerad av religion.

Retoriken ser liknande ut i alla religioner...fastän gudarna ofta är allsmäktiga och oöndligt goda är det alltid endast personliga uppenbarelser till ett fåtal som alla andra ska köpa utan bevis. Ibland slängs det in en himmel och ett helvete som morot och piska. Så fruktansvärt fel från början till slut.

Om vi tar din religion som exempel nu, vad har du t ex för egentliga anledningar att anta att texterna du läser har ett enda uns av gudomlighet i sig?
Citera
2012-04-02, 21:22
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Men tycker inte du peronligen också att det låter lite konstigt?
Om vi tar din religion som exempel nu, vad har du t ex för egentliga anledningar att anta att texterna du läser har ett enda uns av gudomlighet i sig?

Jag fokuserar mig mest på "reglerna" och dualismen som jag skrev tidigare. Det är den biten som jag fastnade för och som tilltalade mig, cremonierna och meditationerna. Hurvida guden isig finns eller inte är jag ärligt talat inte så intresserade av. Det hela går ut på att göra det bästa av sitt liv här på jordelivet sen att det visar sig att allt efter döden är en oändig svart hål utan "domedag" det gör mig inget. Jag är mest intresserad av mitt liv här och nu och arvet jag lämnar efter mig än livet efter detta.
Citera
2012-04-02, 21:42
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag fokuserar mig mest på "reglerna" och dualismen som jag skrev tidigare. Det är den biten som jag fastnade för och som tilltalade mig, cremonierna och meditationerna. Hurvida guden isig finns eller inte är jag ärligt talat inte så intresserade av. Det hela går ut på att göra det bästa av sitt liv här på jordelivet sen att det visar sig att allt efter döden är en oändig svart hål utan "domedag" det gör mig inget. Jag är mest intresserad av mitt liv här och nu och arvet jag lämnar efter mig än livet efter detta.

En mycket sund inställning till det hela måste jag säga, men jag förstår inte varför du då inte bara kan besluta dig för att följa din egen etik och moral, fundera ut själv vad som känns rätt för dig, istället för någon annans 4000+ år gamla uppfattning av hur du borde leva? Occam's razor, göra sig av med mellanhanden, liksom...
Citera
2012-04-02, 21:52
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
En mycket sund inställning till det hela måste jag säga, men jag förstår inte varför du då inte bara kan besluta dig för att följa din egen etik och moral, fundera ut själv vad som känns rätt för dig, istället för någon annans 4000+ år gamla uppfattning av hur du borde leva? Occam's razor, göra sig av med mellanhanden, liksom...

Ohlala, från att ha varit "en outbildad idiot" till en förnuftig person? Vilken framgång för min del. (Säger inte att du har sagt att just jag har varit det. Bara dina ord om religiösa generellt)
Jo, det kan man också göra men nu är det hans tankesätt, "reglerna", heliga sånger och sättet man mediterar som tilltalade mig sen är jag patriot och nationalist in i ryggmärgen så det kan ha betydelse också (och innan någon kommer med idiotsvaret att vad jag då gör utomlands med mitt tankesätt så håll er till I&I).
Citera
2012-04-02, 22:20
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ohlala, från att ha varit "en outbildad idiot" till en förnuftig person? Vilken framgång för min del. (Säger inte att du har sagt att just jag har varit det. Bara dina ord om religiösa generellt)

Nja, förnuftig person vet jag inte, bara en person med en förnuftig inställning till din egen religion. För att kalla dig förnuftig person skulle jag först kräva en rejäl last med kritiskt tänkande

Och jag vill upprepa att jag aldrig kallat alla religiösa för outbildade idioter. Aldrig nånsin. Religiösa människor är visserligen underrepresenterade och ateister överrepresenterade bland högutbildade i t ex USA (och tvärtom för lågutbildade), men det finns mängder med smarta religiösa människor (precis som det finns idiotiska ateister). Synonymt för dem är dock att de inte använder sin intelligens och sitt kritiska tänkande när det kommer till deras religion. Där är skygglappar på och accepterande av den ena vanvettigheten efter den andra utan bevis.

Citat:
Jo, det kan man också göra men nu är det hans tankesätt, "reglerna", heliga sånger och sättet man mediterar som tilltalade mig sen är jag patriot och nationalist in i ryggmärgen så det kan ha betydelse också (och innan någon kommer med idiotsvaret att vad jag då gör utomlands med mitt tankesätt så håll er till I&I).

Finns det några regler i din religion som du
1. följer trots att du inte håller med om dem?
2. väljer att inte följa för att du inte håller med om dem?
Citera
2012-04-02, 22:32
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
1. Nja, förnuftig person vet jag inte, bara en person med en förnuftig inställning till din egen religion. För att kalla dig förnuftig person skulle jag först kräva en rejäl last med kritiskt tänkande

2. Och jag vill upprepa att jag aldrig kallat alla religiösa för outbildade idioter. Aldrig nånsin. Religiösa människor är visserligen underrepresenterade och ateister överrepresenterade bland högutbildade i t ex USA (och tvärtom för lågutbildade), men det finns mängder med smarta religiösa människor (precis som det finns idiotiska ateister). Synonymt för dem är dock att de inte använder sin intelligens och sitt kritiska tänkande när det kommer till deras religion. Där är skygglappar på och accepterande av den ena vanvettigheten efter den andra utan bevis.

Finns det några regler i din religion som du
3. följer trots att du inte håller med om dem?
4. väljer att inte följa för att du inte håller med om dem?

1. Du får börja lära känna mig så ska du nog se. Jag analyserar sönder allt som händer imitt liv. Vet inte hur mycket mer förnuftig man kan bli. En av "reglerna" är just att man islutet av varje dag ska skriva ner allt man har gjort och analysera varför man har gjort som man gjort och det man har gjort fel ska man rätta så gott man kan. Har man sårat någon så ska man se till att gottgöra bäst man kan som ett exempel.

2. Det är lite dumt att ha skygglapparna på. Man brukar gå in i väggen efter ett tag.

3. Kan faktiskt inte komma på något.

4. Jag tar inte allt bokstavligt. Jag väljer att tolka vissa texter som symboliska och inte märkera ord för ord.
Citera
2012-04-02, 22:44
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
1. Du får börja lära känna mig så ska du nog se. Jag analyserar sönder allt som händer imitt liv. Vet inte hur mycket mer förnuftig man kan bli. En av "reglerna" är just att man islutet av varje dag ska skriva ner allt man har gjort och analysera varför man har gjort som man gjort och det man har gjort fel ska man rätta så gott man kan. Har man sårat någon så ska man se till att gottgöra bäst man kan som ett exempel.

2. Det är lite dumt att ha skygglapparna på. Man brukar gå in i väggen efter ett tag.

3. Kan faktiskt inte komma på något.

4. Jag tar inte allt bokstavligt. Jag väljer att tolka vissa texter som symboliska och inte märkera ord för ord.

Jag vet inte vad jag ska säga...du verkar tro att din gud existerar, men bryr dig inte om huruvida han gör det eller inte...du valde religionen delvis för att du är patriotisk och delvis för att du gillade budskapet...jag är ganska säker på att du inte haft någon gudomlig uppenbarelse (folk som dras åt deist-hållet brukar inte ha det, medans teister har det för jämnan...lustigt det där )...du är beredd att tänja på levnadsreglerna när du inte håller med om dem....jag vet inte, för mig låter det fullständigt godtyckligt att du valt den religionen du har valt.
Citera
2012-04-02, 23:04
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Jag vet inte vad jag ska säga...du verkar tro att din gud existerar, men bryr dig inte om huruvida han gör det eller inte...du valde religionen delvis för att du är patriotisk och delvis för att du gillade budskapet...jag är ganska säker på att du inte haft någon gudomlig uppenbarelse (folk som dras åt deist-hållet brukar inte ha det, medans teister har det för jämnan...lustigt det där )...du är beredd att tänja på levnadsreglerna när du inte håller med om dem....jag vet inte, för mig låter det fullständigt godtyckligt att du valt den religionen du har valt.

Jag kan inte bevisa hans existens så jag hävdar aldrig med 100% att jag vet att han existerar. Det skulle bara kännas dumt när jag sen står där som en fullkomligt idiot.
Nej, något gudomligt uppenbarelse där gud himself visat sig har jag inte upplevt. Det förväntar jag mig inte heller. Det är mest teister som väntar på mirakel och tecken från deras gudar.
Vad säger du? Är vi överens? Se där. Det får mig att tänka på ordspråket "Ge mig tid så ska jag göra honung av syra".

Tack för pratstunden. Har du fler frågor så är du välkommen att ställa dom här eller skicka iväg ett medelande. Skakar hand.
Citera
2012-04-02, 23:17
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag kan inte bevisa hans existens så jag hävdar aldrig med 100% att jag vet att han existerar. Det skulle bara kännas dumt när jag sen står där som en fullkomligt idiot.
Nej, något gudomligt uppenbarelse där gud himself visat sig har jag inte upplevt. Det förväntar jag mig inte heller. Det är mest teister som väntar på mirakel och tecken från deras gudar.
Vad säger du? Är vi överens? Se där. Det får mig att tänka på ordspråket "Ge mig tid så ska jag göra honung av syra".

Tack för pratstunden. Har du fler frågor så är du välkommen att ställa dom här eller skicka iväg ett medelande. Skakar hand.

Jag förväntade mig verkligen inte att vi skulle vara överrens om att ditt val av religion är godtyckligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in