Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Ohlala, från att ha varit "en outbildad idiot" till en förnuftig person? Vilken framgång för min del.

(Säger inte att du har sagt att just jag har varit det. Bara dina ord om religiösa generellt)
Nja, förnuftig person vet jag inte, bara en person med en förnuftig inställning till din egen religion. För att kalla dig förnuftig person skulle jag först kräva en rejäl last med kritiskt tänkande
Och jag vill upprepa att jag aldrig kallat alla religiösa för outbildade idioter. Aldrig nånsin. Religiösa människor är visserligen underrepresenterade och ateister överrepresenterade bland högutbildade i t ex USA (och tvärtom för lågutbildade), men det finns mängder med smarta religiösa människor (precis som det finns idiotiska ateister). Synonymt för dem är dock att de inte använder sin intelligens och sitt kritiska tänkande när det kommer till deras religion. Där är skygglappar på och accepterande av den ena vanvettigheten efter den andra utan bevis.
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Jo, det kan man också göra men nu är det hans tankesätt, "reglerna", heliga sånger och sättet man mediterar som tilltalade mig sen är jag patriot och nationalist in i ryggmärgen så det kan ha betydelse också (och innan någon kommer med idiotsvaret att vad jag då gör utomlands med mitt tankesätt så håll er till I&I).
Finns det några regler i din religion som du
1. följer trots att du inte håller med om dem?
2. väljer att inte följa för att du inte håller med om dem?