2010-02-28, 21:39
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinehn
Fast lite svårt att jämföra rosa enhörningar som knappast någon tror på med en Gud som mer än hälften av befolkningen tror existerar. Och vad är det som stöder vår tro på Gud? Jo när han talar till en genom profeter på gudstjänster som passar precis in på en hur komplicerad än tillvaron är för en. Och när ben växer ut på folk som ber i Guds namn om det och när blinda får tillbaka synen när de ber Gud om det och när människor har dött och kommit tillbaka till livet, och faktum att i princip alla har berättat om ett möte med Gud då, och att 90 % av alla professionella pålästa historiker (även okristna) förstår att Jesus har funnits, och varit helig eftersom en vanlig man inte kan påverka samhället så otroligt som Jesus har gjort. Det är ganska stor skillnad på en Gud och en rosa enhörning. Men bortsett från alla dessa saker så tänk bara på hur otroligt liten andel ni ateister är här i världen. 2.35 % finns det av er här i världen. 97.65 % av oss som tror på en Gud så jag tror inte ni har sån stor respekt här tyvärr
Att många tror på något betyder inte att det är korrekt. Större delen av jordens befolkning är outbildad och ganska okunnig om hur världen fungerar (ja, det gäller de flesta i västvärlden också), och det finns ju ett mycket tydligt samband mellan högre utbildning och ateism. Det finns också en stark korrelation mellan hög intelligens och ateism.

Så om man är intelligent och välutbildad så är det mer sannolikt att man inte tror på gud. Tycker du inte att det säger någonting?

Och inget av dessa mirakel du pratar hom finns dokumenterat på ett tillförlitligt sätt. Följaktligen räknas de som hörsägen och är ointressanta. Att fejka mirakel är för övrigt mycket enkelt.
Citera
2010-02-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Att många tror på något betyder inte att det är korrekt. Större delen av jordens befolkning är outbildad och ganska okunnig om hur världen fungerar (ja, det gäller de flesta i västvärlden också), och det finns ju ett mycket tydligt samband mellan högre utbildning och ateism. Det finns också en stark korrelation mellan hög intelligens och ateism.

Så om man är intelligent och välutbildad så är det mer sannolikt att man inte tror på gud. Tycker du inte att det säger någonting?

Och inget av dessa mirakel du pratar hom finns dokumenterat på ett tillförlitligt sätt. Följaktligen räknas de som hörsägen och är ointressanta. Att fejka mirakel är för övrigt mycket enkelt.

Fast jämför vilken ateist som helst med t.ex. Newton, Galileo Galilei, Gregor Mendel, Nicholas Copernicus och Einstein, tror du att ni ens nästan är nära deras nivåer? Ingen har någonsin varit smartare än dessa personer och alltså är dom de smartaste som någonsin funnits, och vad har de alla gemensamt? En tro på en Gud som har skapat denna värld för de var insatta i rymden, alla formler och hur allt var uppbyggt och kunde förstå att inget sådant kunde ske av sig själv utan att de måste finnas en designer och skapare.
Även om Einstein inte var kristen så var han säker på att det fanns en Gud som hade skapat världen. Där har du smarta personer som förstod saker och ting
Och dessa mirakel har jag tillochmed varit med samt upplevt, men eftersom du inte har det så äre klart du har svårt att tro det, men eftersom jag har det så är jag fullt övertygad om att de är sanna.
Citera
2010-02-28, 21:52
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Jag sa aldrig att det var ett bevis, utan att det stöder ens tro.
Javisst, och rösterna i mitt huvud stödjer existensen av en judekonspiration.

Citat:
Fast när kompisar själv varit på såna gudstjänster och man ser det var och varannan dag på filmade gudtjänster i Amerika så förstår man ju att det är sant. Men det kommer alltid finnas såna som säger emot och inte tror det, men då är ni ju redan förlorad om ni låser er från att tro nåt, då spelar det ingen roll vad man säger.
Hörsägen, trovärdigheten hos den som presenterar... De som håller dessa gudstjänster är ju inte direkt sådana som söker slutsatser från observationer, utan de söker observationer utifrån slutsatser. Du kan väl visa en peer reviewed artikel som visar på helbrägdagöring? Och dessutom, varför just din gud och inte någon annan som helar?

Citat:
Fråga vem som helst vilken person som han/hon tror är kändast, Tesla och Edison eller Jesus.
Det var inte frågan. Frågan var vem som påverkat samhället mest. Tesla uppfann växelströmmen, vad tycker du påverkar samhället mest idag? Växelström eller Jesus? Eller varför inte forskarna som uppfann transistorn? (Kommer inte på namnen nu...)
Citat:
NT som bygger på Jesuliv har lästs flest gånger av alla böcker i hela världen. Faktum med att över 50 % av Newtons upptäckter och uträkningar var byggd på kristendomen så utan Jesus hade han nog inte varit så känd heller.
Newton skrev mer om teologi än fysik. Det är sant. Men hur får du hans fysik till "kristen"? Vad innebär det att man bygger en upptäckt på kristendomen? Att man välsignar sina mätinstrument och gör korstecken innan man börjar experimentera? Newton resonerade mycket geometriskt. Geometrin var byggd på Euklides Elementa, inte Paulus brev... Du kan väl ge mig ett citat från Principia där Newton hänvisar till Bibeln som stöd för något?

Citat:
Jag är fullt medveten om att det inte går att bevisa, det är inte ens det jag säger. Jag berättar bara vad som stödjer de flestas tro
De bara tror att det stödjer det. Med rationellt tänkande är det inte stöd för något, absolut inte för ett så extremt uttalande som existensen av en gud.
Citera
2010-02-28, 22:00
Medlem
rootswallers avatar
min toleranta sida säger: det går inte att bevisa guds existens. men det går inte heller att motbevisa guds existens. det är problemet.

min intoleranta sida säger: gud kommer att existera till idiotin dör.
Citera
2010-02-28, 22:03
Medlem
kmers avatar
Citat:
Fast jämför vilken ateist som helst med t.ex. Newton, Galileo Galilei, Gregor Mendel, Nicholas Copernicus och Einstein, tror du att ni ens nästan är nära deras nivåer? Ingen har någonsin varit smartare än dessa personer och alltså är dom de smartaste som någonsin funnits, och vad har de alla gemensamt? En tro på en Gud som har skapat denna värld för de var insatta i rymden, alla formler och hur allt var uppbyggt och kunde förstå att inget sådant kunde ske av sig själv utan att de måste finnas en designer och skapare.
Även om Einstein inte var kristen så var han säker på att det fanns en Gud som hade skapat världen. Där har du smarta personer som förstod saker och ting
Och dessa mirakel har jag tillochmed varit med samt upplevt, men eftersom du inte har det så äre klart du har svårt att tro det, men eftersom jag har det så är jag fullt övertygad om att de är sanna.
För det första levde många av dessa i en tid då det knappast var möjligt att inte tro på gud (och Einsteins tro är mycket omdebatterad). Om vi tittar på "smarta" personer så vill jag framhålla Stephen Hawking (som är ateist) och Charles Darwin (som blev det på gamla dar) som mycket intelligenta människor. De människor du tar upp gjorde inte sina fantastiska upptäckter för att de var kristna - det gjorde dem trots att de var kristna.

Vissa av dessa trodde att detta inte skulle ha kunnat ske utan en skapare, men det var för att de visste mycket mindre om universum än vi vet idag. Jag har, trots min bristfälliga utbildning, större kunskaper än Newton om universum. Och varför har jag det? Jo, därför att vi vet oändligt mycket mer om rymden idag än han gjorde. Han var fantastisk för sin tid, men han skulle inte platsa som högstadielärare i fysik eller astronomi idag. Vi vet helt enkelt mer.

Och vi vet idag att universum kan ha uppkommit utan en skapare (och vi har ingen aning om hur det skulle ha uppkommit med en skapare). Vi vet inte om det finns en skapare med i bilden, men att de människor du räknar upp trodde det är inte ett argument för den saken.
Citera
2010-02-28, 22:03
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
min toleranta sida säger: det går inte att bevisa guds existens. men det går inte heller att motbevisa guds existens. det är problemet.
Går visst att motbevisa. Teodicéprolem, gudsbegreppets epistemologiska ogiltighet och så vidare.
Citat:
Vissa av dessa trodde att detta inte skulle ha kunnat ske utan en skapare, men det var för att de visste mycket mindre om universum än vi vet idag. Jag har, trots min bristfälliga utbildning, större kunskaper än Newton om universum. Och varför har jag det? Jo, därför att vi vet oändligt mycket mer om rymden idag än han gjorde. Han var fantastisk för sin tid, men han skulle inte platsa som högstadielärare i fysik eller astronomi idag. Vi vet helt enkelt mer.
Fast om Newton levde idag och hade tillgång till den kunskap och utrustning vi har idag så hade han säkert platsat som mer än högstadielärare!
Senast redigerad av sp3tt 2010-02-28 kl. 22:11.
Citera
2010-02-28, 22:15
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Fast om Newton levde idag och hade tillgång till den kunskap och utrustning vi har idag så hade han säkert platsat som mer än högstadielärare!
Ja, det är klart Jag tänkte mer på vad han visste . Men hade han levt idag hade han nog inte varit religiös heller...
Citera
2010-02-28, 22:19
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Går visst att motbevisa. Teodicéprolem, gudsbegreppets epistemologiska ogiltighet och så vidare.

det du menar är motbevis, är i själva verket starka motargument. jag förstår de argument du syftar på och listan kan fyllas på med t.ex. Ockhams rakkniv.
Citera
2010-02-28, 22:22
Medlem
Citat:
Javisst, och rösterna i mitt huvud stödjer existensen av en judekonspiration.

Hörsägen, trovärdigheten hos den som presenterar... De som håller dessa gudstjänster är ju inte direkt sådana som söker slutsatser från observationer, utan de söker observationer utifrån slutsatser. Du kan väl visa en peer reviewed artikel som visar på helbrägdagöring? Och dessutom, varför just din gud och inte någon annan som helar?

Det var inte frågan. Frågan var vem som påverkat samhället mest. Tesla uppfann växelströmmen, vad tycker du påverkar samhället mest idag? Växelström eller Jesus? Eller varför inte forskarna som uppfann transistorn? (Kommer inte på namnen nu...)

Newton skrev mer om teologi än fysik. Det är sant. Men hur får du hans fysik till "kristen"? Vad innebär det att man bygger en upptäckt på kristendomen? Att man välsignar sina mätinstrument och gör korstecken innan man börjar experimentera? Newton resonerade mycket geometriskt. Geometrin var byggd på Euklides Elementa, inte Paulus brev... Du kan väl ge mig ett citat från Principia där Newton hänvisar till Bibeln som stöd för något?

De bara tror att det stödjer det. Med rationellt tänkande är det inte stöd för något, absolut inte för ett så extremt uttalande som existensen av en gud.

"The most beautiful system of the sun, planets, and comets, could only proceed from the counsel and dominion on an intelligent and powerful Being."

Och han använde siffror för att förstå fysik och teologi. De siffrorna grundade han på bibelns numerologi, fast det är för djupt för att jag ska förstå det men de var på det sättet iallafall han hade Gud inblandad i de mesta av sina uträkningar
Citera
2010-02-28, 22:26
Medlem
kmers avatar
Citat:
"The most beautiful system of the sun, planets, and comets, could only proceed from the counsel and dominion on an intelligent and powerful Being."

Och han använde siffror för att förstå fysik och teologi. De siffrorna grundade han på bibelns numerologi, fast det är för djupt för att jag ska förstå det men de var på det sättet iallafall han hade Gud inblandad i de mesta av sina uträkningar
Vet du varför han sa så om solsystemet? Jo, för han kunde inte förstå varför det var platt, som en skiva liksom. Idag vet vi hur solsystem bildas, och det förklarar allt. Hade han levt idag hade han inte sagt så - det är ett som är säkert.
Citera
2010-02-28, 22:30
Medlem
rootswallers avatar
Citat:

Newtons vetenskap är inte speciellt korrekt. inom fysik fungerar hans lagar bra t.o.m. gymnasienivå, sen inte. det jag menar är att Newtons auktoritet är en dålig anledning för att tro på gud.
Citera
2010-02-28, 22:32
Medlem
Citat:
Vet du varför han sa så om solsystemet? Jo, för han kunde inte förstå varför det var platt, som en skiva liksom. Idag vet vi hur solsystem bildas, och det förklarar allt. Hade han levt idag hade han inte sagt så - det är ett som är säkert.

http://fof.se/index.lasso?id=05538

http://sv.wikipedia.org/wiki/Platt_jord

http://en.wikipedia.org/wiki/Myth_of_the_Flat_Earth

http://www.signum.se/signum/template.php?page=read&id=1822

De flesta historiker har kommit fram till att redan de gamla grekerna visste att jorden ar rund och att medeltidens uppfattning om att allt var platt är en myt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in