2011-11-17, 18:22
Medlem
ZlatanManias avatar
Det går inte att bevisa att han finns.. Det är därför det är en tro!

Däremot så går det inte heller att bevisa att han inte finns!
Citera
2011-11-17, 18:27
Bannlyst
Citat:
Bevisa att Gud existerar [Sammanfogad tråd /Mod]
Se den andra länken i min signatur.
Citera
2011-11-17, 18:42
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej jag tror inte heller att du attackerat min tro, men som jag sade att du inte kan se skogen på grund av alla träd du ser.
Väl kan säga samma sak, men det är samma för båda.

Citat:
Jo men som jag sade så hänger du upp dig på detaljer och vrider och vänder på dom innan du sett helheten.
Väl såklart kan det vara jobbigt men det är så man hittar saker som inte hänger ihop.

Citat:
Uppenbarelseboken (och bibeln i övrigt) talar om olika slags odjur/djur, bara för att det står "odjur" så betyder det inte att alla ställen där det står "odjur" handlar om samma odjur.

Ett exempel, i 13:1 står det:

"Och jag såg ett odjur stiga upp ur havet. Det hade tio horn och sju huvuden och på sina horn tio kronor och på sina huvuden hädiska namn."(Bibel2000)

Längre fram står det om ett annat odjur:

"Och jag såg ett annat odjur stiga upp ur jorden, och det hade två horn som liknade ett lamms och det talade som en drake."(Upp 13:11 Bibel2000)

Dom här två ser helt olika ut, det ena odjuret har tio horn, det andra har två. Det handlar alltså om två olika odjur.
Kanske var otydlig, du använder t ex ordet odjur både som USA och FN, är en rätt tydlig omtydning av ett ord utan förklaring på hur du vet vilken som ska användas.

Hur vet du vilket odjur är vilket?

Citat:
Ok, vad representerar det fjärde djuret i Daniel 7:7?
Världsmakt igen? Egentligen har jag ingen egen tolkning men förstår dom som har. Men tycker det nämns otroligt ofta djur och delar på horn relaterat till världsmakter plus kungar så finns många möjligheter för omtolkningar till vad man vill att det ska vara. Plus siffror kan antingen är siffror eller egen symboliskt betydelse beroende på. Tycker det är rätt praktiskt.
Citera
2011-11-17, 18:49
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Svara på frågorna här istället för börja på något nytt?

https://www.flashback.org/sp34013067
Citera
2011-11-17, 19:07
Medlem
doedskarpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Hur kan jag ha missat att läsa din signatur innan...

Nu behöver jag i alla fall inte fundera på om du är ett troll eller inte. Tackar.
Citera
2011-11-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Kanske var otydlig, du använder t ex ordet odjur både som USA och FN, är en rätt tydlig omtydning av ett ord utan förklaring på hur du vet vilken som ska användas.

Hur vet du vilket odjur är vilket?

Det framkommer i berättelsen, så som jag gav dig exempel på att i Upp 13:1 står det om ett odjur med sju huvuden (representerar historiens 7 världsvälden), och i 13:11 står det om ett annat odjur med två horn(Anglo-amerikanska världsväldet), och i 13:15 står det om odjurets bild(FN).

Citat:
Världsmakt igen?

Ja, det här visar att du inte har läst och funderat över dom skriftställena jag har gett dig, jag frågade dig:

Citat:
Citat:
doublelift, har du läst och funderat över dom skriftställena jag har gett dig?
Ja,

Du svarade "ja", fast du hade inte gjort det, i alla fall inte ordentligt så att får en helhetsbild.

Citat:
Egentligen har jag ingen egen tolkning men förstår dom som har. Men tycker det nämns otroligt ofta djur och delar på horn relaterat till världsmakter plus kungar så finns många möjligheter för omtolkningar till vad man vill att det ska vara. Plus siffror kan antingen är siffror eller egen symboliskt betydelse beroende på. Tycker det är rätt praktiskt.

Ok, men jag anser att alla siffror, djur och skriftställen bildar ett mönster som blir ganska tydligt när man satt sig in i skriftställena och man börjar se en helhetsbild. Som du säger, du har inte en egen tolkning, egen bild över skriftställena, då fastnar du t.ex. på att ordet "odjur" ska tillämpas likadant över hela bibeln, trots att det står tydligt:

"Och jag såg ett annat odjur stiga upp ur jorden"(Upp 13:11 Bibel2000)

"ett annat odjur" betyder att det inte är samma odjur som tidigare.
Citera
2011-11-17, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doedskarpen
Hur kan jag ha missat att läsa din signatur innan...

Nu behöver jag i alla fall inte fundera på om du är ett troll eller inte. Tackar.

Varför är han inte ett troll?

Jag har inte fått grepp om honom än, jag tror han är ett troll eftersom han säger sig vara ett Jehovas vittne fastän han uppenbarligen inte är det:

Han skriver: "Vi Jehovas vittnen har aldrig gjort lumpen och vi deltar inte i krig."
Citera
2011-11-17, 19:38
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Det framkommer i berättelsen, så som jag gav dig exempel på att i Upp 13:1 står det om ett odjur med sju huvuden (representerar historiens 7 världsvälden), och i 13:11 står det om ett annat odjur med två horn(Anglo-amerikanska världsväldet), och i 13:15 står det om odjurets bild(FN).
Du missuppfattar mig. T ex hur kommer du fram till att odjuret i 13:15 är FN?

Jag förstår att det är skillnad på odjuren, har redan sagt detta.

Citat:
Ja, det här visar att du inte har läst och funderat över dom skriftställena jag har gett dig, jag frågade dig:
Citat:
Du svarade "ja", fast du hade inte gjort det, i alla fall inte ordentligt så att får en helhetsbild.
Vems helhetsbild? Din fråga var vagt ställd, jag har funderat på skriftställena men tyvärr vänder du det som att du måste ha rätt för att du måste ha rätt därför för att jag inte håller med dig. Jag ser ingen ingen annan poäng med att förra fram detta.

Vad var frågan du ställde "Förstår du helhetsbilden jag försöker föra fram?"? och kan gärna svara på frågan om de var det du menade. Sen ifrågasätter inte jag din kunskap bara för att jag inte håller med mig plus ser ingen poäng bakom att göra det heller.
Citat:
Ok, men jag anser att alla siffror, djur och skriftställen bildar ett mönster som blir ganska tydligt när man satt sig in i skriftställena och man börjar se en helhetsbild. Som du säger, du har inte en egen tolkning, egen bild över skriftställena, då fastnar du t.ex. på att ordet "odjur" ska tillämpas likadant över hela bibeln, trots att det står tydligt:

"Och jag såg ett annat odjur stiga upp ur jorden"(Upp 13:11 Bibel2000)

"ett annat odjur" betyder att det inte är samma odjur som tidigare.
Det är faktiskt i texten så går absolut inte att misstolkas. Frågan är vad står bakom t ex att siffror ibland är siffror och ibland inte? Hur vet du detta?

Det måste vara mer till detta än just att man ser helhetsbilden.
Citera
2011-11-17, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Varför ska dom bevisa för dig att gud existerar? Vad spelar det för roll för dig? Kan det möjligtvis vara så att du är väldigt osäker på dig själv och söker bekräftelse tro ...
Citera
2011-11-17, 20:07
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singulolia
Varför ska dom bevisa för dig att gud existerar? Vad spelar det för roll för dig? Kan det möjligtvis vara så att du är väldigt osäker på dig själv och söker bekräftelse tro ...
Väl är det inte vanligt att tro går i familjen? Att man födds in i den. Så då är vad andra säger om religion rätt viktigt. Enligt bibeln ska man vara redo att försvara eller kanske med bättre ord förklara sin tro.

Bara för att man tror på något eller inte betyder inte att man är säker eller osäker. Detta påverkas av många faktorer. Men såklart skrev du detta bara för att låta nedlåtande men förstår dig.
Citera
2011-11-17, 20:17
Medlem
doedskarpens avatar
Citat:
Varför är han inte ett troll?

Jag har inte fått grepp om honom än, jag tror han är ett troll eftersom han säger sig vara ett Jehovas vittne fastän han uppenbarligen inte är det:

Han skriver: "Vi Jehovas vittnen har aldrig gjort lumpen och vi deltar inte i krig."
Jag tror du missförstod mig. Jag är numera fullständigt övertygad ATT han är ett troll.

Det är inte helt enkelt att skilja galningar ifrån rena troll ("Poe's Law"), och har därför varit osäker angående hans trollstatus, vilket jag inte hade behövt vara ifall jag bara hade kollat in hans signatur tidigare.

"Bananargumentet" är så dåligt att inte ens fundamentalister skulle få för sig att använda det, och hans "bevis för sin doktorstitel" behöver man inte ens kommentera...
Senast redigerad av doedskarpen 2011-11-17 kl. 20:21.
Citera
2011-11-17, 20:28
Medlem
Mankas avatar
Bara att punga ut me dina 500 euro TS åt mig då. För det är bara att ta godtycklig missionärsbok så får du se på Guds bevis otaliga gånger. Läs en bok om änglaupplevelser. Tål inte att folk säger att det finns noll bevis för Guds existens, det påstås jämt. Kanske de är blinda de som säger sådana saker. Läs nån religiös bok, läs om änglar, nära döden upplevelser. Öppna ögonen. TS, jag behöver inte dina euron, men öppna dina ögon så kan du läsa om en massa bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in