Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Kanske var otydlig, du använder t ex ordet odjur både som USA och FN, är en rätt tydlig omtydning av ett ord utan förklaring på hur du vet vilken som ska användas.
Hur vet du vilket odjur är vilket?
Det framkommer i berättelsen, så som jag gav dig exempel på att i Upp 13:1 står det om ett odjur med sju huvuden (representerar historiens 7 världsvälden), och i 13:11 står det om ett
annat odjur med två horn(Anglo-amerikanska världsväldet), och i 13:15 står det om odjurets bild(FN).
Citat:
Världsmakt igen?
Ja, det här visar att du inte har läst och funderat över dom skriftställena jag har gett dig, jag frågade dig:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
doublelift, har du läst och funderat över dom skriftställena jag har gett dig?
Ja,
Du svarade "ja", fast du hade inte gjort det, i alla fall inte ordentligt så att får en helhetsbild.
Citat:
Egentligen har jag ingen egen tolkning men förstår dom som har. Men tycker det nämns otroligt ofta djur och delar på horn relaterat till världsmakter plus kungar så finns många möjligheter för omtolkningar till vad man vill att det ska vara. Plus siffror kan antingen är siffror eller egen symboliskt betydelse beroende på. Tycker det är rätt praktiskt.
Ok, men jag anser att alla siffror, djur och skriftställen bildar ett mönster som blir ganska tydligt när man satt sig in i skriftställena och man börjar se en helhetsbild. Som du säger, du har inte en egen tolkning, egen bild över skriftställena, då fastnar du t.ex. på att ordet "odjur" ska tillämpas likadant över hela bibeln, trots att det står tydligt:
"
Och jag såg ett annat odjur stiga upp ur jorden"(Upp 13:11 Bibel2000)
"ett annat odjur" betyder att det inte är samma odjur som tidigare.