2012-03-13, 00:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Jag tror att synen på homosexualitet inom dom flesta religionerna har att göra med att om man skulle normalisera det så riskerade det att man inte kunde föröka sig därför gjorde man det till en tabu. Inte för att jag någonsin kommer förstå hur kärlek mellan två vuxna människor kan vara fel oavsett kön men det är det enda anledningen jag kan komma på.

Känns betydligt mer som en rädsla för det annorlunda, pådrivet av den egna sexuella frustrationen som i princip all religion genomsyras av. Känns mycket svårt att se att det skulle stiftas regler om att stena ihjäl homosexuella i rädsla för att alltför många skulle bli homosexuella - med minskade födseltal - om man normaliserade det hela...
Citera
2012-03-13, 00:18
Medlem
Citat:
Abort skulle jag själv aldrig begå (Ja, jag tycker det är en synd) men jag förstår att det finns dom som inte ser någon annan utväg och i vissa fall är det berättigad. Jag tycker både kvinnan och mannen ska ha rätten att välja om dom vill bli föräldrar eller inte. Tycker inte kvinnan ska ha ensamrätt så som det är idag i dom allra flesta länder. Förstår att det är ett ämne som väcker reaktion.
Lite OT, men hur skulle det gå till?

Kan man tvinga en kvinna att föda ett barn hon inte vill ha för att mannen vill behålla det?

Kan man tvinga en kvinna att göra abort för att mannen inte vill behålla det?

Lite orättvist kanske, men livet är inte alltid rättvist. Det finns tyvärr ingen rättvis lösning på problemet.
Citera
2012-03-13, 00:18
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Känns betydligt mer som en rädsla för det annorlunda, pådrivet av den egna sexuella frustrationen som i princip all religion genomsyras av. Känns mycket svårt att se att det skulle stiftas regler om att stena ihjäl homosexuella i rädsla för att alltför många skulle bli homosexuella - med minskade födseltal - om man normaliserade det hela...

Nja, homosexualitet och "incest" var ju rätt vanlig innan dom abrahamitiska religionerna fick för mycket makt.
Sen kan jag själv tycka att det nog är way too much easier att ha en relation med en tjej än vad det är att ha en relation med er killar. Ni killar ger värre huvydvärker än migrän men det är en annan diskussion.
Citera
2012-03-13, 00:20
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Lite OT, men hur skulle det gå till?
Kan man tvinga en kvinna att föda ett barn hon inte vill ha för att mannen vill behålla det?
Kan man tvinga en kvinna att göra abort för att mannen inte vill behålla det?
Lite orättvist kanske, men livet är inte alltid rättvist. Det finns tyvärr ingen rättvis lösning på problemet.

Byt plats mellan kvinnan och mannen så kan du svara på frågorna om du kan. Man är två om att göra ett barn och då ska man vara två om att besluta om den ska födas eller inte. Att kvinnan har ensamrätt är inte rättvis någonstans.
Senast redigerad av Armaiti 2012-03-13 kl. 00:23.
Citera
2012-03-13, 00:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Byt plats mellan kvinnan och mannen så kan du svara på frågorna om du kan. man är två om att göra ett barn och då ska man vara två om att besluta om den ska födas eller inte. Att kvinnan har ensamrätt är inte rättvis någonstans.

Gemensamma önskningar är att föredra, men faktum kvarstår att det är kvinnan som bär på barnet och den kvinnan har rättigheter över sin kropp. En man har inga rättigheter över en kvinnas kropp.
Citera
2012-03-13, 00:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nja, homosexualitet och "incest" var ju rätt vanlig innan dom abrahamitiska religionerna fick för mycket makt.
Sen kan jag själv tycka att det nog är way too much easier att ha en relation med en tjej än vad det är att ha en relation med er killar. Ni killar ger värre huvydvärker än migrän men det är en annan diskussion.

Och du tror att det var så mycket av den varan så att mänsklighetens fortlevnad hotades? Låte fullständigt orimligt.
Citera
2012-03-13, 00:25
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Gemensamma önskningar är att föredra, men faktum kvarstår att det är kvinnan som bär på barnet och den kvinnan har rättigheter över sin kropp. En man har inga rättigheter över en kvinnas kropp.

Det är hans barn också oavsett om det är en annan som bär på barnet.
Varför ska kvinnan ha rätt till mannens liv?
Citera
2012-03-13, 00:26
Medlem
Citat:
Byt plats mellan kvinnan och mannen så kan du svara på frågorna om du kan. Man är två om att göra ett barn och då ska man vara två om att besluta om den ska födas eller inte. Att kvinnan har ensamrätt är inte rättvis någonstans.
Jag har redan medgett att det är orättvist. Hur vill du lösa problematiken?

Tycker du att det är ok att tvinga en kvinna att göra abort eller att tvinga henne att föda?

Har du någon lösning som inte involverar något av det så vill jag gärna höra den.
Citera
2012-03-13, 00:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är hans barn också oavsett om det är en annan som bär på barnet.
Varför ska kvinnan ha rätt till mannens liv?

Antar att du menar mannens barn?

Och svaret är: för att barnet är i kvinnans kropp.
Citera
2012-03-13, 00:28
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Och du tror att det var så mycket av den varan så att mänsklighetens fortlevnad hotades? Låte fullständigt orimligt.

Jag skrev att jag tror att det är en anledning till varför man gjorde som man gjorde. Är man trogen Kristendomen, Judendomen och Islam så borde man iallafall tycka att incest är helt okej. Det är ju liksom den teorin hela mänskligheten vilar på enligt dessa religioner.
Citera
2012-03-13, 00:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag skrev att jag tror att det är en anledning till varför man gjorde som man gjorde. Är man trogen Kristendomen, Judendomen och Islam så borde man iallafall tycka att incest är helt okej. Det är ju liksom den teorin hela mänskligheten vilar på enligt dessa religioner.

Och jag tror att det är en fullständigt osannolik anledning.
Citera
2012-03-13, 00:38
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag har redan medgett att det är orättvist. Hur vill du lösa problematiken?
Tycker du att det är ok att tvinga en kvinna att göra abort eller att tvinga henne att föda?
Har du någon lösning som inte involverar något av det så vill jag gärna höra den.

Så som det är idag så tvingas män att ta hand om ett barn dom inte ville ha. Hur man än vänder och vrider på det så blir det fel.
Jag tycker inte det är okej att tvinga en man till att ta hand om ett barn bara för att kvinnan vill det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in