2012-03-13, 00:40
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Antar att du menar mannens barn?

Och svaret är: för att barnet är i kvinnans kropp.

Nej, det är mannens liv som blir förstörd för att denne inte vill ha barnet.

Och?! Barnet är fortfarande gjord av två personer om nu inte alla kvinnor bär på Marias anlag att bli gravida på egen hand.
Citera
2012-03-13, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Så som det är idag så tvingas män att ta hand om ett barn dom inte ville ha. Hur man än vänder och vrider på det så blir det fel.
Jag tycker inte det är okej att tvinga en man till att ta hand om ett barn bara för att kvinnan vill det.
Så om kvinnan föder barnet och mannen inte vill ha det så ska han slippa ta hand om det? Är det så du menar?

(För övrigt måste inte mannen ta hand om det. Det räcker med att han betalar underhåll.)

Om mannen vill behålla barnet då? Hur gör man då?
Senast redigerad av patwotrik 2012-03-13 kl. 00:43.
Citera
2012-03-13, 00:46
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Så om kvinnan föder barnet och mannen inte vill ha det så ska han slippa ta hand om det? Är det så du menar?
(För övrigt måste inte mannen ta hand om det. Det räcker med att han betalar underhåll.)
Om mannen vill behålla barnet då? Hur gör man då?

Ja, det är det jag menar.

Måste han inte? Säg det till min bästa vän som är tvungen att betala underhåll och ta hand om ungarna varannan vecka.

Samma sak som när kvinnan vill behålla barnet kanske?
Citera
2012-03-13, 00:50
Medlem
Citat:
Ja, det är det jag menar.

Måste han inte? Säg det till min bästa vän som är tvungen att betala underhåll och ta hand om ungarna varannan vecka.
Ska iof inte säga för mycket här, men jag tror inte man måste ta hand om ungarna. Dessutom är det ju inte speciellt svårt att visa sig olämplig om man nu vill det.
Citat:
Samma sak som när kvinnan vill behålla barnet kanske?
Precisera. Ska kvinnan då tvingas föda barnet, men slippa ta hand om det sen?
Citera
2012-03-13, 00:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, det är mannens liv som blir förstörd för att denne inte vill ha barnet.

Och?! Barnet är fortfarande gjord av två personer om nu inte alla kvinnor bär på Marias anlag att bli gravida på egen hand.

Blir mannens liv förstört om kvinnan utnyttjar sin rätt till sin egen kropp?

Låt oss göra det intressant istället: Ponera att jag och min fru befruktar ett ägg, överfaller en kvinna och opererar in ägget i hennes livmoder mot hennes vilja. Har vi då rätt att kräva att hon ska föda barnet, så att hon inte förstör våra liv?
Citera
2012-03-13, 00:54
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Ska iof inte säga för mycket här, men jag tror inte man måste ta hand om ungarna. Dessutom är det ju inte speciellt svårt att visa sig olämplig om man nu vill det.
Precisera. Ska kvinnan då tvingas föda barnet, men slippa ta hand om det sen?

Jodå, man tvingas ta hand om ungarna om kvinnan är riktig slug och får till det. Varför förstöra sitt rykte och framtid? Nejdå, han ställer upp trots att han inte vill det.

Ja, det kan jag tycka. Är inte mer än rättvis som när kvinnan tar död på mannens barn bara för att hon inte vill ha barnet.
Citera
2012-03-13, 00:55
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Blir mannens liv förstört om kvinnan utnyttjar sin rätt till sin egen kropp?

Låt oss göra det intressant istället: Ponera att jag och min fru befruktar ett ägg, överfaller en kvinna och opererar in ägget i hennes livmoder mot hennes vilja. Har vi då rätt att kräva att hon ska föda barnet, så att hon inte förstör våra liv?

Utnyttjar var faktiskt ett mycket passande ord.

Nu får du ursäkta men what?
Citera
2012-03-13, 00:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Du har ju åsikten att en utomstående har rättigheter till sin biologiska avkomma även om den befinner sig i en annans kropp. Så jag drar den åsikten till sin spets och ser vad du säger om situationen.
Citera
2012-03-13, 01:01
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Du har ju åsikten att en utomstående har rättigheter till sin biologiska avkomma även om den befinner sig i en annans kropp. Så jag drar den åsikten till sin spets och ser vad du säger om situationen.

Våldtäksoffer har sin fulla rätt att göra abort.

Särar man på benen frivilligt så måste väl den minst IQbefriade förstå att det kan bli barn.
Citera
2012-03-13, 01:02
Medlem
Citat:
Jodå, man tvingas ta hand om ungarna om kvinnan är riktig slug och får till det. Varför förstöra sitt rykte och framtid? Nejdå, han ställer upp trots att han inte vill det.

Ja, det kan jag tycka. Är inte mer än rättvis som när kvinnan tar död på mannens barn bara för att hon inte vill ha barnet.
Jag tror jag lägger ner den här diskussionen. Tror inte vi kommer någonstans. Personligen håller jag med om att det är orättvist, men jag ser inte någon lösning.

Först och främst är jag av uppfattningen att om man skaffar barn (frivilligt eller ofrivilligt) så får man ta hand om det. Det är en risk man tar när man knullar. Det är inte barnets fel att det är oönskat.

För det andra är det helt absurt att tvinga en kvinna till abort. Likaså är det helt absurt att tvinga en kvinna att föda ett barn hon inte vill ha.

Vissa problem har helt enkelt ingen lösning. Saker och ting är inte bra för att de är rättvisa.
Citera
2012-03-13, 01:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Jag kan göra ännu fler för att illustrera det vansinniga i att man kan ha rätt till något i en annans kropp.

Scenario 1:

Lisa har sex 10 killar samma dag, blir gravid och vill göra abort. Hon vet inte vem som är fadern.
Endast en av tio killar vill behålla barnet.

Scenario 2:

Lisa har sex 10 killar samma dag, blir gravid och vill göra abort. Hon vet inte vem som är fadern.
Nio av tio killar vill behålla barnet.

Scenario 3:

Lisa har sex med sin make. Samma dag blir hon våldtagen. Hon blir gravid och vet inte vem som är pappan. Hennes make vill behålla barnet och hon vill göra abort.

Scenario 4:

Lisa har sex med sin make. Samma dag blir hon våldtagen. Hon blir gravid och vet inte vem som är pappan. Våldtäktsmannen vill behålla barnet och hon vill göra abort.

Och så vidare, och så vidare.

Osannolika scenarior visst, men om man har en skev världsbild så får man problem med att ha en kosekvent argumentation.
Citera
2012-03-13, 01:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Våldtäksoffer har sin fulla rätt att göra abort.

Särar man på benen frivilligt så måste väl den minst IQbefriade förstå att det kan bli barn.

Med andra ord så har kvinnan rätt till sin kropp i vissa fall.

Och om vi vänder på steken: Vi opererer in vårt foster i hennes livmoder mot hennes vilja och vi vill att hon gör abort men hon vill behålla barnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in