2010-03-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Om man ser till majoriteten av jordens befolkning, kan klart visas att dess förmåga att följa resonemangen runt ateismen, är starkt begränsad. Jämför man den globala medelintelligensen, med den engelska (IQ=100) som referens, ligger den f.n. på ca. IQ=90. På hundra års sikt räknar man globala medelintelligensen sjunka ytterligare fem IQ-enheter. På dessa nivåer (IQ=85-90) finns små möjligheter för ateismen att på logisk/vetenskaplig väg tävla med effekterna av den sedan tidig barnaålder religiösa indoktrineringen i stora delar av världen. Särskilt i den muslimska världen, med nuvarande medelintelligens redan på nivåer lägre än de senast nämnda) syns möjligheterna mycket små. De kunskaper och den kognitiva förmåga som krävs saknas i allmänhet helt.
Om du menar att religiositet reducerar IQ håller jag inte med. Jag delar PZ Myers åsikt http://scienceblogs.com/pharyngula/2009/03/religious_people_arent_necessa.php. Det handlar om utbildning.
Citera
2010-03-19, 16:38
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Om du menar att religiositet reducerar IQ håller jag inte med. Jag delar PZ Myers åsikt http://scienceblogs.com/pharyngula/2...nt_necessa.php. Det handlar om utbildning.
Delvis är det naturligtvis så, men möjligheten att optimera nyttan av utbildningen är dock beroende av den kognitiva förmågan, därom råder ingen tvekan. I länder med svagt utvecklat utbildningssystem förvärras läget ytterligare.
Citera
2010-03-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Förstår inte heller att en påverkad vilja skulle duga, då vissa här hela tiden vill förklara bristen på bevis med nödvändigheten av en absolut fri vilja. Men det var kanske inte du som påstod det.
Nej, det var inte jag som påstod det. Jag hävdar däremot att även en begränsad fri vilja är en fri vilja. För att hypotesen om den fria viljans icke-existens skulle visa sig vara sann skulle det kräva att människor under liknande förutsättningar alltid skulle fatta exakt samma beslut, vilket uppenbarligen inte är fallet. Barn till kristna kan leva som ateister, barn till ateister kan bli frälsta, två frälsta kan fatta olika beslut i en situation trots samma grundläggande värderingar, och så vidare.

Citat:
Resonemanget bygger på att ateism/agnosticism skulle representera en tro som alla andra, medan den i själva verket innebär motsatsen dvs. icke-tro. Religionen, har uppstått ur en föreställningsvärld, för vilken tro och förhoppningar bygger på inlärda/accepterade dogmer, som andra utformat i tusentals år gamla, religiösa texter. Religiösa dogmer kan därför i hög grad sägas utgöra påståenden, som inte utgår från konkreta fakta utan just bottnar i tro. Därför bör rimligen endast den troende anses dogmatisk.
Ditt resonemang grundar sig på föreställningen att vetenskapen kan ge oss svar på alla existentiella frågor vilket därmed gör existentiella reflektioner överflödiga. I själva verket är de existentiella frågorna till sin natur sådana att mänskligt konstruerad vetenskap omöjligen kan besvara dem, utan där är vi istället tvingade att tillämpa andra verktyg för att få en sanningsenlig verklighetsuppfattning.

Jag ser inte heller att det skulle vara någon nackdel att kunna ta del av tusentals år av tidigare generationers uppfattningar och reflektioner i dessa frågor, snarare borde det tvärt om vara en fördel.

Citat:
Den icke-troendes inställning baserar sig dels på att inga belägg finns, som ger anledning till tro på en översinnlig skapare, dels på rent logiska resonemang med nuvarande vetenskapliga kunskapsnivå och principer som grund. Det konkreta sättet (som utgår från en sammanställning av kunskaper inom en rad olika discipliner), med viket den icke-troende bygger upp sin inställning, kan knappast klassificeras som dogm.
Det är snarare så att den icke-troende i många fall baserar sin inställning på att bortse från de belägg som finns, att i vissa fall bortse från logiska resonemang, och att vara selektiv med vilken vetenskaplig kunskap man accepterar. Påståenden om till exempel Guds eller själens eller himlens existens, som vetenskapen inte kan och inte gör anspråk på att kunna besvara gör ateisten lika självsäkra uttalanden om som sådant som faktiskt objektivt går att belägga. Däri ligger dogmatiken, att man hävdar en uppfattning som sann enbart för att man vill att den ska vara sann.

Som kristen däremot tror jag på saker som jag ibland av olika anledningar inte skulle önska vore sanna. Ur popularitetssynpunkt vore det betydligt enklare till exempel att hävda att otukt inte är synd, att evolutionsläran är sanningen, att alla kommer till himlen, och så vidare.

Citat:
Om man ser till majoriteten av jordens befolkning, kan klart visas att dess förmåga att följa resonemangen runt ateismen, är starkt begränsad. Jämför man den globala medelintelligensen, med den engelska (IQ=100) som referens, ligger den f.n. på ca. IQ=90. På hundra års sikt räknar man globala medelintelligensen sjunka ytterligare fem IQ-enheter. På dessa nivåer (IQ=85-90) finns små möjligheter för ateismen att på logisk/vetenskaplig väg tävla med effekterna av den sedan tidig barnaålder religiösa indoktrineringen i stora delar av världen. Särskilt i den muslimska världen, med nuvarande medelintelligens redan på nivåer lägre än de senast nämnda) syns möjligheterna mycket små. De kunskaper och den kognitiva förmåga som krävs saknas i allmänhet helt.
Om ateismen som du själv hävdar inte är en religion utan bara en icke-tro borde det tvärt om vara så att ateismen är betydligt enklare att ta till sig än diverse teistiska religioner, som ibland kan ha ganska avancerade läror i vissa frågor. Så resonemanget om att man måste ha en viss IQ för att kunna bli ateist köper jag inte. Dessutom ska vi inte inbilla oss att det inte finns ateister i de stora delar av världen där fattigdom och bristande utbildning är rådande. Huruvida dessa ateister utgör den intellektuella eliten i sin by eller stam finns det förstås inget statistiskt underlag för, men jag tvivlar starkt på att så är fallet.

Att en högre levnadsstandard gör människor mer benägna att välja bort religiösa värderingar till förmån för överkonsumtion och materiellt överflöd och ett liv i utsvävningar tror jag är betydligt mer relevant som förklaringsmodell.

Men det vore fortfarande intressant att se källor på att ateismen skulle vara så hög som 50 procent som du antytt och inte 2-3 procent som det stora flertalet undersökningar visar.

Citat:
Den "gudomliga genen" du refererar till visar att i storleksordningen hälften av försökspersonerna i utförda studier tycks ha en tendens att kunna tro på relativt omfattande påståenden utan att kräva belägg.

Denna tendens finns rimligtvis där i lika stor utsträckning bland ateister som bland teister. Ofta kan det till exempel handla om auktoritetstro. Ett barn till exempel tror förmodligen på evolutionsläran för att läraren eller föräldrarna sagt att den är sann.
Citera
2010-03-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Denna tendens finns rimligtvis där i lika stor utsträckning bland ateister som bland teister. Ofta kan det till exempel handla om auktoritetstro. Ett barn till exempel tror förmodligen på evolutionsläran för att läraren eller föräldrarna sagt att den är sann.
Just det påståendet är absurt eftersom barn föredrar teleologiska förklaringar. Det är betydligt lättare att indoktrinera barn till kreationister.
Citera
2010-03-20, 16:29
Medlem
Citat:
Delvis är det naturligtvis så, men möjligheten att optimera nyttan av utbildningen är dock beroende av den kognitiva förmågan, därom råder ingen tvekan. I länder med svagt utvecklat utbildningssystem förvärras läget ytterligare.
Har du några belägg på att religiositet reducerar IQ? Alltså, inte korrelation, utan som orsak?
Citera
2010-03-20, 16:43
Medlem
Citat:
Just det påståendet är absurt eftersom barn föredrar teleologiska förklaringar. Det är betydligt lättare att indoktrinera barn till kreationister.
Givetvis kan föräldrar och lärare få barnet att tro på ID-teorin likaväl som evolutionsläran. Poängen var att (åtminstone upp till en viss ålder) auktoriteters ord har större inverkan på barnets övertygelser än de egna reflektionerna. Inte så många 8- 10- eller 12-åringar läser en bok av Behe, Dembski eller Dawkins och bildar sin uppfattning utifrån det.
Citera
2010-03-21, 00:22
Medlem
Nickeps avatar
På min text:

"Resonemanget bygger på att ateism/agnosticism skulle representera en tro som alla andra, medan den i själva verket innebär motsatsen dvs. icke-tro. Religionen, har uppstått ur en föreställningsvärld, för vilken tro och förhoppningar bygger på inlärda/accepterade dogmer, som andra utformat i tusentals år gamla, religiösa texter. Religiösa dogmer kan därför i hög grad sägas utgöra påståenden, som inte utgår från konkreta fakta utan just bottnar i tro. Därför bör rimligen endast den troende anses dogmatisk."

svarar du:

Citat:
Ditt resonemang grundar sig på föreställningen att vetenskapen kan ge oss svar på alla existentiella frågor
Någon sådant har aldrig föresvävat mig - hur kommer du till den slutsatsen efter mitt inlägg? Vetenskapen kan enbart ge viss kunskap runt konkreta, mätbara fenomen.

De vetenskapliga metoder med vilka man kan komma mysticismen närmast, ligger i att kartlägga var i hjärnan aktivitet uppstår, när den stimuleras, endera utifrån (konkreta yttre fenomen) eller genom tankeverksamhet utan yttre stimulans eller med artificiell stimulans (med hjälp av elektroder som stimulerar visa områden i hjärnan). Med statistiska metoder kan man f.ö. visa olikheter mellan personer som är anlagda åt det håll som resulterar i religiositet, resp. motsatsen (i varje fall vad gäller tron på en universums skapare).
Citat:
I själva verket är de existentiella frågorna till sin natur sådana att mänskligt konstruerad vetenskap omöjligen kan besvara dem, utan där är vi istället tvingade att tillämpa andra verktyg för att få en sanningsenlig verklighetsuppfattning.
Det man inte kan påvisa konkret, klassificera eller mäta/kvantifiera lär vara svårt att ge en "sanningsenlig verklighetsuppfattning" - det kräver verkligen en definition.
Citat:
Jag ser inte heller att det skulle vara någon nackdel att kunna ta del av tusentals år av tidigare generationers uppfattningar och reflektioner i dessa frågor, snarare borde det tvärt om vara en fördel.
Absolut inget fel - hur skulle vi historiskt annars förstå tidigare kulturer och sättet att tänka, som våra förfäder hade? Detta kan dock inte anses utgöra bevis för någon verklighet som innefattar existensen av en allsmäktig skapare - det viktigaste objektet för den troende och dess existentiella reflektioner.

Citat:
Det är snarare så att den icke-troende i många fall baserar sin inställning på att bortse från de belägg som finns, att i vissa fall bortse från logiska resonemang, och att vara selektiv med vilken vetenskaplig kunskap man accepterar.
Har jag ovan diskuterat!

Citat:
Påståenden om till exempel Guds eller själens eller himlens existens, som vetenskapen inte kan och inte gör anspråk på att kunna besvara gör ateisten lika självsäkra uttalanden om som sådant som faktiskt objektivt går att belägga.
Logiskt kast - ateisten kan bara hävda konkreta bevis saknas som kunde tyda på existensen av vad du ovan tar upp.
Citat:
Däri ligger dogmatiken, att man hävdar en uppfattning som sann enbart för att man vill att den ska vara sann.
Ovan redan diskuterat. F.ö. måste du väl erkänna den, som inte kan bevisa existensen av objektet för den egna tron, vara mest utsatt för känslomässig påverkan ("att man vill att den ska vara sann"). Trots detta håller den fast vid tron. Den icke-troende saknar bevis och ser därför ingen anledning att tro.
Citat:
Om ateismen som du själv hävdar inte är en religion utan bara en icke-tro borde det tvärt om vara så att ateismen är betydligt enklare att ta till sig än diverse teistiska religioner, som ibland kan ha ganska avancerade läror i vissa frågor.
Du kan väl knappast på allvar påstå studier av religiösa skrifter i svårighetsgrad kan mäta sig med den naturvetenskap vi nu förfogar över? Naturvetenskap kan man man inte säga sig få förståelse för enbart genom textläsning eller vars sanningar uppenbarar sig genom övertygelse i form av indoktrinering.
Citat:
Så resonemanget om att man måste ha en viss IQ för att kunna bli ateist köper jag inte.
Naturligtvis inte - i dessa sammanhang hoppas jag att vi talar om genuint troende resp. genuint icke-troende, som bygger sin övertygelse på förmågan till djupgående reflektion. Att det finns representanter från bägge sidor med såväl hög som låg intelligens är väl självklart.
Citat:
Dessutom ska vi inte inbilla oss att det inte finns ateister i de stora delar av världen där fattigdom och bristande utbildning är rådande.
Nej det kan man naturligtvis inte påstå. Varför aktualiserar du det?
Citat:
Att en högre levnadsstandard gör människor mer benägna att välja bort religiösa värderingar till förmån för överkonsumtion och materiellt överflöd och ett liv i utsvävningar tror jag är betydligt mer relevant som förklaringsmodell.
Den åsikten kan man naturligtvis ha, om viljan är stark - verkligheten som avspeglas i rader av gjorda undersökningar går i diametralt motsatt riktning. Det har ju varit uppe många gånger på forumet - korrelationen hög utbildning, hög vetenskaplig position större andel ateistisk inställning - den diskussionen bör vi kunna lämna!
Citat:
...det vore fortfarande intressant att se källor på att ateismen skulle vara så hög som 50 procent som du antytt och inte 2-3 procent som det stora flertalet undersökningar visar.
Minerad mark, om man avser globala förhållanden. I stora delar av världen skulle sådana undersökningar vara direkt farliga att utföra. De resultat som finns utgår från undersökningar i ett land (USA) som anses ha relativt hög andel religiösa ("en kyrka i varje gathörn"). Statistiskt rättvisande urval av försökspersoner, representerande olika samhällsgrupper, visar att i storleksordning hälften av de testade tycktes ha den omtalade "Gudsgenen". Tyvärr anses området så kontroversiellt att de ursprungliga referenserna tycks vara avlägsnade från Internet. Du kan ju söka på neuroreligion, så kanske du hittar något.

Citat:
Nej, undersökningarna visade mycket tydliga skillnader mellan de två kategorierna troende och icke-troende.
Citera
2010-03-21, 00:36
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Har du några belägg på att religiositet reducerar IQ? Alltså, inte korrelation, utan som orsak?
Studier som kvantifierar sådan påverkan, finns väl knappast - alltför minerad mark för att någon skulle våga huvudet på den. Man skulle kanske våga påståendet att religiösa människor, som indoktrinerats in i religionens, låter dogmerna ta överhanden och därför förlorar förmågan att i vissa sammanhang använda sin intelligens och den logiska förmåga som följer med den.

Verkligheten, som kan utläsas av de studier som finns på området, visar istället hur den ursprungliga utbildningsnivån, vars djup är starkt korrelerat till den kognitiva förmågan, påverkar tendensen att bli religiös.
Citera
2010-03-21, 09:26
Medlem
Citat:
Det man inte kan påvisa konkret, klassificera eller mäta/kvantifiera lär vara svårt att ge en "sanningsenlig verklighetsuppfattning" - det kräver verkligen en definition.
Heltäckande kanske är ett bättre ord i sammanhanget, sanningsenligheten i de existentiella uppfattningarna är ju ofrånkomligen en fråga om tro. Men heltäckande alltså i bemärkelsen att religionen täcker upp de områden av verkligheten där inte våra fem sinnen och inte heller vetenskapen räcker till.

Citat:
Absolut inget fel - hur skulle vi historiskt annars förstå tidigare kulturer och sättet att tänka, som våra förfäder hade? Detta kan dock inte anses utgöra bevis för någon verklighet som innefattar existensen av en allsmäktig skapare - det viktigaste objektet för den troende och dess existentiella reflektioner.
Nej, du har rätt såtillvida att Guds existens inte bevisas av att Bibeln handlar om Gud. Däremot ger Bibelns omfattande beskrivningar av Guds egenskaper och handlingar ett bättre bedömningsunderlag för att ta ställning till om Gud verkligen är den kristendomen säger att Gud är och har gjort och kan göra det kristendomen säger att Gud kan göra, givetvis genom att Bibelns anspråk jämförs med först och främst egna erfarenheter men även genom att sättas i relation till samhället och världen i stort.

Citat:
Ovan redan diskuterat. F.ö. måste du väl erkänna den, som inte kan bevisa existensen av objektet för den egna tron, vara mest utsatt för känslomässig påverkan ("att man vill att den ska vara sann"). Trots detta håller den fast vid tron. Den icke-troende saknar bevis och ser därför ingen anledning att tro.
Jag tror det är viktigt här att skilja mellan att bevisa för någon annan, respektive att själv anse sig vara överbevisad. Däremot är det naturligtvis så att den som är mindre säker i sin övertygelse (vare sig man är teist eller ateist) är mer mottaglig för känslomässig påverkan än den som är mer säker.

Citat:
Du kan väl knappast på allvar påstå studier av religiösa skrifter i svårighetsgrad kan mäta sig med den naturvetenskap vi nu förfogar över? Naturvetenskap kan man man inte säga sig få förståelse för enbart genom textläsning eller vars sanningar uppenbarar sig genom övertygelse i form av indoktrinering.
Du tycks förutsätta att fördjupade kunskaper i naturvetenskap är en förutsättning för att bli en övertygad ateist. Jag håller inte med om detta, ”Gudsgenen” till trots sätter en ateistisk uppfostran sin prägel ganska tidigt i ett barns föreställningsvärld.

Citat:
Nej det kan man naturligtvis inte påstå. Varför aktualiserar du det?
Jag tar upp det för att det ibland (och nu syftar jag inte främst på dina inlägg) framställs som att i fattiga och outvecklade länder är alla religiösa, vilket inte stämmer. Det är dessutom ofta betydligt svårare att på ett tillförlitligt sätt överhuvudtaget mäta religiositeten i länder med bristande demokrati och religionsfrihet.

Citat:
Den åsikten kan man naturligtvis ha, om viljan är stark - verkligheten som avspeglas i rader av gjorda undersökningar går i diametralt motsatt riktning. Det har ju varit uppe många gånger på forumet - korrelationen hög utbildning, hög vetenskaplig position större andel ateistisk inställning - den diskussionen bör vi kunna lämna!
Precis som bloodsucker var inne på, korrelation är inte detsamma som kausalitet. Därför anser jag det vara relevant att diskutera alla tänkbara förklaringar till de statistiska samband man hittar, för sambanden i sig har lite eller inget förklaringsvärde.

Attityder inom den akademiska miljön som gör det nödvändigt att tona ner sina verkliga övertygelser är en alternativ förklaring som jag varit inne på förut. En annan är den jag nyss nämnde, nämligen att högre materiell levnadsstandard gör att människor formar religionen till vad man vill att den ska vara, och företrädesvis mera av karaktären ”allt är tillåtet”.

Citat:
Minerad mark, om man avser globala förhållanden. I stora delar av världen skulle sådana undersökningar vara direkt farliga att utföra. De resultat som finns utgår från undersökningar i ett land (USA) som anses ha relativt hög andel religiösa ("en kyrka i varje gathörn"). Statistiskt rättvisande urval av försökspersoner, representerande olika samhällsgrupper, visar att i storleksordning hälften av de testade tycktes ha den omtalade "Gudsgenen". Tyvärr anses området så kontroversiellt att de ursprungliga referenserna tycks vara avlägsnade från Internet. Du kan ju söka på neuroreligion, så kanske du hittar något.
Jag har sökt på neuroreligion tidigare eftersom du hänvisat till detta förut, och visst är det intressant, men det är ändå ett område vars slutsatser avviker starkt ifrån de som ges av mätmetoder som majoriteten av även sekulära undersökningar tillämpar. Jag förhåller mig därför med samma skepsis till neuroreligion som du förmodligen gör till exempelvis ID-teorin.
Citera
2010-03-21, 11:05
Medlem
Vart tog sunt rationellt tänkande vägen? Förnuft?

Med min utbildning och mina värderingar så tillåts inget så bisarrt och nedlåtande som en gud, något så begränsande, motsägelsefullt, fysiskt omöjligt och något så förbannat genomont och elakt.

Att människor skulle "behöva en gud" är ett nedlåtande koncept, och väldigt infantilt, däremot så kan jag förstå om folk tror på gud, jag förstår att de kan behöva en tröst. Men att utgå från att människor automatiskt behöver tro på en gud, det är ju inget annat än ondska.

Är jag rädd för att dö? Självfallet. Är jag rädd för vad som händer efter döden? Jag kan inte tillåta mig själv att vara dödsrädd för absolut ingenting utan att vara livrädd för allt i livet.
Jag är väldigt ateistisk, inte agnostiker eller något sånt tjaffs. Tror man så gör man, tror man inte så tror man inte. Punkt.
Citera
2010-03-21, 11:06
Medlem
Nickeps avatar
För att minska omfånget låter jag mina kommentarer (inom parentes) i fetstil ligga efter huvudteserna i ditt inlägg:
Citat:
...sanningsenligheten i de existentiella uppfattningarna är ju ofrånkomligen en fråga om tro. ... täcker upp de områden av verkligheten där inte våra fem sinnen och inte heller vetenskapen räcker till. (Skillnaden, som jag ser, är att den icke-troende fokuserar mer på konkreta omständigheter än känslomässiga)

...Bibelns omfattande beskrivningar av Guds egenskaper och handlingar ett bättre bedömningsunderlag för att ta ställning till om Gud verkligen är den kristendomen säger (Det må vara men knappast till att övertyga den icke-troende)

...Bibelns anspråk jämförs med först och främst egna erfarenheter men även genom att sättas i relation till samhället och världen i stort. (bägge utan konkreta belägg att likna vid vetenskapliga t.ex. evolution kontra skapelse, beskrivningen av natur och universum etc.)

...viktigt här att skilja mellan att bevisa för någon annan, respektive att själv anse sig vara överbevisad. (Återigen bör, logiskt sett, vara betydligt lättare för den icke-troende att komma till övertygelse jämfört med den troende som bygger på känslor, hopp, tro).

...den som är mindre säker i sin övertygelse (vare sig man är teist eller ateist) är mer mottaglig för känslomässig påverkan än den som är mer säker (om du med det menar att den icke-troende, statistiskt sett, skulle vara mindre säker, så har vi olika åsikter)

...Precis som bloodsucker var inne på, korrelation är inte detsamma som kausalitet. Därför anser jag det vara relevant att diskutera alla tänkbara förklaringar till de statistiska samband man hittar, för sambanden i sig har lite eller inget förklaringsvärde. (Kan diskuteras vidare!)

...Attityder inom den akademiska miljön som gör det nödvändigt att tona ner sina verkliga övertygelser är en alternativ förklaring som jag varit inne på förut. En annan är den jag nyss nämnde, nämligen att högre materiell levnadsstandard gör att människor formar religionen till vad man vill att den ska vara, och företrädesvis mera av karaktären ”allt är tillåtet”.(i det sammanhanget står jag fast vid att utbildningsnivån, avhängig den kognitiva förmågan, har störst betydelse. Högre levnadsstandard är en direkt följd av det senare - inte den huvudsakliga grunden)
Citera
2010-03-21, 11:16
Medlem
Citat:
För att minska omfånget låter jag mina kommentarer (inom parentes) i fetstil ligga efter huvudteserna i ditt inlägg:

Är det inte underligt att alla i vår ålder är så mycket äldre än vi själva...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in