Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag vill påstå att om man inte kan få in samtliga punkter i en världsbild där det finns en allsmäktig, allvetande gud som skapat allt så är man inte troende på riktigt eller lever i förnekelse.
Det enda som är fel med min definition är att orden "på riktigt" ska bort, de tillför ingenting (förutom i specialfallet där någon medvetet ljuger om att vara troende och samtidigt lägger fram argument som sammanfogar den kristna synen med den vetenskapliga, vilket jag sannolikt hade i bakhuvudet när jag skrev texten så jag förstår att du missförstår mig lite grann). Om man har en värdsbild som går stick i stäv med demonstrerbara vetenskapliga fakta, t ex de tolv punkterna jag skrev om innan, så är man antingen inte religös eller lever i förnekelse. Förstår inte varför detta är drastiskt? Det ger nämligen två möjligheter för religösa:
1. Religösa som kan förena vetenskapliga fakta med sin tro (vilket jag visserligen har den personliga åsikten att det inte är möjligt, åtminstone inte för t ex kristendomen - det kan kanske finnas någon religion med betydligt mer modesta övernaturliga påståenden - där det finns apologister som lyckas olika bra på den här punkten, dock lyckas ingen av dem komma med argument som jag finner särskilt tillfredsställande)
2. Religösa som lever i förnekelse
Detta innebär dock att i pricip alla religösa lever i förnekelse, och det är dels min bestämda uppfattning att de gör och dels en rimlig benämning på någon som tror på något övernaturligt. Ifs kunde jag använt ordet "vanföreställning" istället, det beskriver saken bättre. Lätt att vara efterklok
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Varför är du så drastisk när du definierar religiösa?
Tycker du att följande definition är drastisk?
Religion är tro som grundar sig på föreställningen om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen.
Tycker du att det är ett rimligt antagande att utgå ifrån att någon som är kristen tror på att jesu död frälste mänskligheten att det var guds plan för detta ändmål?
Citat:
Ska du definiera vem som är religiös eller ej? Ogillas!

John
Om man ska diskutera någonting så måste man ha ett gemensamt ramverk, annars blir det bara flum. Om du vill definiera "religiös" som "person som borstar tänderna med pepsodent" så är det din rätt, men jag kommer inte att använda din definition utan en mer generellt vedertagen och applicerbar definition.
Citat:
Det är alltså inget fel att uppfatta att det religiöst kan finnas övernaturliga krafter i tillvaron. Fel blir det först när man släpper det kritiska tänkandet och inte kan se alternativ eller motsättningar. John
Om det inte finns några riktiga bevis för det övernaturliga - vilket det aldrig finns - så tycker iaf jag att det innefattar en total frånvaro av kritiskt tänkande. Sen vad man menar med "fel" kan ju variera, det är ju inte så att är fel ur tex juridisk synpunkt, men ur en intellektuell synpunkt måste det väl ändå alltid anses vara "fel" att tro på någonting övernaturligt utan bevis. Jag bryr mig om huruvida mina synsätt är sanna eller inte.
Citat:
Men du vill tvinga in alla som upplever att verkligheten har något mer, något religiöst eller andligt, i din mall. Du menar att vi som både är religiösa och kan tänka kritiskt inte är äkta religiösa! John
Upplever man verkligheten innehåller något religiöst så anser jag man inte applicerar sitt kritiska tänkande på denna del av sin världsbild. Vanligt förekommande fenomen. Människor kan vara hur kritiska och logiska som helst i precis alla delar av sina liv, men när det kommer till religion så släpper alla spärrar. En sådan person skulle jag absolut inte kalla för "inte äkta religös". Som sagt, orden "på riktigt" ska inte vara med där.
Andlighet är något helt annat som är svårare att definiera. Om du definerar andlighet som tron på att människan har en själ så ja, då applicerar du inget kritiskt tänkande heller.
Om du med andlighet pratar om den mänskliga överväldigande känslan av att t ex vara ett med något/någon så är det något helt annat. Om så är fallet så ber jag dig att inte stoppa ord i min mun.
Citat:
Evolutionen har skapat mig religiös. Det är en mänsklig rättighet att få vara religiös.
Jag kommer fortsätta vara religiös oavsett om du tycker att min religiositet inte är riktig religiositet enligt din definition. Religion/andlighet är en medfödd del av min person.
Jag skulle vilja påstå att uppväxten har en väldigt stor del i det hela också. Man finner ganska starka korrellationer mellan troende föräldrar och troende barn. Evolutionen har också stor del i det hela, eftersom den gjort oss till mönstersökande primater en halv kromsom från en schimpansm, vilket jag påpekat redan så jag vet inte varför du tar upp det.
Och slutligen en lite mer irriterande sak: Har jag nånsin försökt ta ifrån dig din religionsfrihet? Om inte så kan du låta bli att insinuera detta, för det är en smula iriterande.