2010-03-19, 00:52
Medlem
Sputnik2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Detta är också ett typiskt exempel på hur kristna än en gång slipper undan. Frågar man, "Bevisa att Gud finns?" så får man ovanstående svar tillbaka bara för att dom ska slippa svara först.

Det är lätt att bevisa att Gud inte finns. Han har aldrig visat sig. Ingen har någonsin sett eller hört honom. Allt ni kristna gör är att ni "känner" hans närvaro. Ännu en extremt förenklad bortförklaring för att försvara eran falska Gud.

Hur vet du att Gud aldrig har visat sig? Gud står kanske mitt framför dig. Du tror inte på en fjärde dimension?

Jag är inte fullhjärtat religiös öht, jag menar endast att det inte finns några konkreta bevis för något av alternativen.
Senast redigerad av Sputnik2 2010-03-19 kl. 01:06.
Citera
2010-03-19, 06:25
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik2
Hur vet du att Gud aldrig har visat sig? Gud står kanske mitt framför dig. Du tror inte på en fjärde dimension?

Jag är inte fullhjärtat religiös öht, jag menar endast att det inte finns några konkreta bevis för något av alternativen.

Tror de flesta av oss tror på fjärde dimensionen, jodå. Skulle vara jäkligt svårt att föra en vettig tillvaro utan att kunna definiera saker som hänt längs en tidsaxel.
Citera
2010-03-19, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik2

Med samma resonemang kan man ju säga att det lika gärna kan stå en rosa blåval från fjärde dimensionen framför dig.
Det har sagts otaliga gånger, avsaknaden av motbevis betyder inte att något existerar. Tänk till lite.
Citera
2010-03-19, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Vad är skillnaden mellan ateister och icke-religiösa?
De senare har väl en mindre dogmatisk inställning än ateisterna. De är icke-religiösa i bemärkelsen att de inte är aktiva inom något etablerat religiöst samfund, utan att för den skull utesluta möjligheten att Gud finns, och delar i många fall värderingar med de etablerade religionerna. Agnostiker till exempel ingår i gruppen icke-religiösa.

Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Bra fråga faktiskt. Och jag skulle gärna ha sett någon bättre kommentar av melvein angående genetiken, om det faktiskt är så att generna gör oss religiösa så borde det väl ge just de troende något av en tankeställare...
Generna gör oss inte religiösa, religioner formar vi själva. Däremot tycks det som att Gudsmedvetenheten är inprogrammerad i vårt DNA.

Om det bevisar Guds existens kan man förstås ha delade meningar om, men det är naturligtvis en rimlig och logisk tanke att om Gud skapat oss så borde han göra det på ett sätt som gör oss benägna att söka kontakt med Honom, utan att för den skull frånta oss vår fria vilja.
Citera
2010-03-19, 10:44
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
De senare har väl en mindre dogmatisk inställning än ateisterna. De är icke-religiösa i bemärkelsen att de inte är aktiva inom något etablerat religiöst samfund, utan att för den skull utesluta möjligheten att Gud finns, och delar i många fall värderingar med de etablerade religionerna. Agnostiker till exempel ingår i gruppen icke-religiösa.

Generna gör oss inte religiösa, religioner formar vi själva. Däremot tycks det som att Gudsmedvetenheten är inprogrammerad i vårt DNA.

Om det bevisar Guds existens kan man förstås ha delade meningar om, men det är naturligtvis en rimlig och logisk tanke att om Gud skapat oss så borde han göra det på ett sätt som gör oss benägna att söka kontakt med Honom, utan att för den skull frånta oss vår fria vilja.
Du tillskriver Ateism en hållning som de inte har. Att Ateister är dogmatiska håller jag absolut inte med om. Visa ett bra bevis, som tråden handlar om, så kommer ateisterna att börja tro/veta.
Citera
2010-03-19, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Du tillskriver Ateism en hållning som de inte har. Att Ateister är dogmatiska håller jag absolut inte med om. Visa ett bra bevis, som tråden handlar om, så kommer ateisterna att börja tro/veta.
Du för ett cirkelresonemang:
- Visa oss bevis så tror vi
- Varsågod, här har du beviset
- Nej, det är inget bevis, jag tror fortfarande inte.
Och så vidare, i all oändlighet… Snart 1200 svar i tråden och jag tvivlar på att ytterligare 1200 inlägg kommer att ha någon större inverkan.
Citera
2010-03-19, 11:01
Medlem
Citat:

Fortfarande saknas källor för detta.

Citat:

Om det överhuvudtaget stämmer (källorna?), så bevisar det verkligen inte guds existens, bara att den benägenheten gett någon slags fördel under evolutionens gång. Borde tvärtom få religiösa att fundera extra noga på varför de är religiösa (men de vill de inte göra). Någon betydelse för sanningshalten har det inte. Jämför med mobbningsexemplet tidigare i tråden.

Är det förresten liksom ok att styra den fria viljan åt ett visst håll, är den fortfarande fri i så fall?
Citera
2010-03-19, 11:03
Medlem
Citat:
Du för ett cirkelresonemang:
- Visa oss bevis så tror vi
- Varsågod, här har du beviset
- Nej, det är inget bevis, jag tror fortfarande inte.
Och så vidare, i all oändlighet… Snart 1200 svar i tråden och jag tvivlar på att ytterligare 1200 inlägg kommer att ha någon större inverkan.

Visa på ett enda objektivt och verifierbart bevis i denna tråd. Att du själv upplevt vad fan som helst räknas bara inte, kanske sen när vi lärt oss utföra någon sorts Vulcan Mind Melt.
Citera
2010-03-19, 11:09
Medlem
Citat:
Fortfarande saknas källor för detta.
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=160478

Citat:
Om det överhuvudtaget stämmer (källorna?), så bevisar det verkligen inte guds existens, bara att den benägenheten gett någon slags fördel under evolutionens gång. Borde tvärtom få religiösa att fundera extra noga på varför de är religiösa (men de vill de inte göra). Någon betydelse för sanningshalten har det inte. Jämför med mobbningsexemplet tidigare i tråden.
Vore förstås intressant att veta vilken ”evolutionär fördel” vi har av att tro på något som inte är sant. Den medfödda Gudsmedveten bevisar som sagt inte Guds existens, men det är givetvis en indikation på Guds existens och den ändamålsenlighet med vilken Gud har skapat oss. När det gäller mobbning är det sociala faktorer som är avgörande, vilket bevisas av att det lyckligtvis bara är ett fåtal barn som mobbas och blir mobbade.

Citat:
Är det förresten liksom ok att styra den fria viljan åt ett visst håll, är den fortfarande fri i så fall?
Att påverka är inte detsamma som att styra. Och att påverka i positivt riktning är inte bara okej, det är rent av jättebra.
Citera
2010-03-19, 11:28
Medlem
Citat:

Den där webbplatsen var då inte så vidare objektiv.

Citat:
Vore förstås intressant att veta vilken ”evolutionär fördel” vi har av att tro på något som inte är sant. Den medfödda Gudsmedveten bevisar som sagt inte Guds existens, men det är givetvis en indikation på Guds existens och den ändamålsenlighet med vilken Gud har skapat oss. När det gäller mobbning är det sociala faktorer som är avgörande, vilket bevisas av att det lyckligtvis bara är ett fåtal barn som mobbas och blir mobbade.

Det är knappast svårt att föreställa sej att det kan vara en evolutionär fördel med en förklaring på sånt som det skulle komma att ta hundratusentals år att hitta den verkliga förklaringen till. Och med den sammanhållning gentemot andra grupper som gemensamma åsikter leder till (och med den möjlighet det ger att driva igenom sin vilja överhuvudtaget). Det är givetvis absolut ingen indikation på sanningshalten överhuvudtaget, eftersom de generna fick sin funktion lååååååångt före det fanns någon som helst möjlighet att förstå naturfenomen osv på något mera realistiskt sätt.

Mobbning är nog mera utbrett än du tycks föreställa dej, och jag kan lika väl säga att mobbningen leder till överlevnad hos den starkare och är inprogrammerad i generna. Vilket inte gör den mera berättigad på något sätt.

Citat:
Att påverka är inte detsamma som att styra. Och att påverka i positivt riktning är inte bara okej, det är rent av jättebra.

Må vara hur jättehejsan som helst, men det var inte det jag frågade. Utan huruvida den berömda fria viljan finns kvar? Edit: Särskilt som det kan råda delade meningar om huruvida riktningen är positiv eller åt skogen.
Senast redigerad av pegasos 2010-03-19 kl. 11:37.
Citera
2010-03-19, 11:42
Medlem
Citat:
Den där webbplatsen var då inte så vidare objektiv.
Och Oxfords universitet är förmodligen en sekt.

Citat:
Det är knappast svårt att föreställa sej att det kan vara en evolutionär fördel med en förklaring på sånt som det skulle komma att ta hundratusentals år att hitta den verkliga förklaringen till. Och med den sammanhållning gentemot andra grupper som gemensamma åsikter leder till (och med den möjlighet det ger att driva igenom sin vilja överhuvudtaget). Det är givetvis absolut ingen indikation på sanningshalten överhuvudtaget, eftersom de generna fick sin funktion lååååååångt före det fanns någon som helst möjlighet att förstå naturfenomen osv på något mera realistiskt sätt.
Då är du i alla fall inte av den uppfattningen att krig bara orsakat våld och krig och hat och mänskligt lidande som vissa andra här tycks mena. Men jag ser fortfarande inte den ”evolutionära fördelen” med att tro på något som inte är sant. Och att religion i första hand syftar till att förklara naturfenomen stämmer naturligtvis inte, religion handlar till 99 procent om att besvara existentiella frågor som naturvetenskapen inte har och aldrig kommer att kunna ge svar på.

Citat:
Må vara hur jättehejsan som helst, men det var inte det jag frågade. Utan huruvida den berömda fria viljan finns kvar?

Ja, den finns kvar.
Citera
2010-03-19, 11:47
Medlem
Varangians avatar
Citat:

Fan det sämsta jag läst på länge...

"I veckan redovisar Justin Barrett, forskare vid Oxfords centrum för antropologi, nya resultat från psykologiska experiment som gjorts med barn."

"I en studie tillfrågades sex- och sjuåringar varför den första fågeln existerade. De svarade "för att skapa fin musik" och "för att världen blir fin med fåglar".

Ett annat experiment med tolvmånadersbebisar visade att de blev förvånade när de såg en film där en rullande boll som kraschade i en röra av pinnar, skapade en välstrukturerad hög."

Dagens rubrik blev följdaktigen: "Nu är begreppet barnatro bevisat"

Fan värre än Aftonhorans rubriksättning.

P.S. Hahahaha och detta:

"Han menar att barn tror på kreationism hellre än evolution, oavsett vad de lär sig av föräldrar och lärare."

Jaså har en sexåring inte stenkoll på evolutionsteorin menar han? Mycket förvånande.

Alltså Dagen, vad är det för tomtar....
Senast redigerad av Varangian 2010-03-19 kl. 11:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in