Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
1. Inget att be om ursäkt för. Jag får skylla mig själv som lägger näsan i blöt i en diskussion som handlar om Kristendomen.
2. Nja, nu är du lite väl för sträng och "elak". Min man anser sig vara troende katolik men han kritiserar sin religion och tycker att vissa saker är helt fel. Vem är jag då att säga att han inte är katolik?
3. Jag har ifrågasatt min egen religion och kritiserat många delar men jag anser mig ändå vara religiös. Jag tycker många delar i min religion låter vettigt. Speciellt etik och moralreglerna är något som jag håller stenhårt på. Så dra inte alla troende/religiösa över en kam.

Jag vet att många delar inte går att bevisa med vetenskap och det är inte mitt mål heller. Jag accepterar evolutionen och vetenskapen så som den är idag och samlar på mig så mycket kunskap som det bara går. Att blint tro på något, vetenskap eller religion är inte smart.
4. Både och. Människor behöver känna gemenskap och tillhörighet till grupper. Vi är ju som bekant flockdjur. Religion gjorde att folk kunde ha en identitet på den tiden när nationella gränser inte fanns i samma utsträckning som det finns idag.
5. Jag och maken har diskuterat detta flera gånger och han håller med att Jesus dog för våra synder men att varje människa ändå tar konsekvenserna till sina handlingar. Det går inte att göra synder och mena att man ändå blir frälst när man dör genom Jesus Kristus.
6. Ja, det finns ju olika riktningar och inte ens religiösa/troende i en och samma grupp är överens om tolkningarna som har gjorts. Långt ifrån alla tror på att Jesus var Gud.
2. Nu vill jag inte framhålla wikipedia som en felfri källa till kunskap (till skillnad koranen

) men det är ett använbart definitionsverktyg:
Kristendom [...] är den religion som utgår från tron på Jesus från Nasarets lära, liv, död och uppståndelse så som det återges i Nya Testamentet, andra delen av kristendomens heliga skrift, Bibeln. [...] Centralt i den kristna tron är tron på Jesus som "Guds son" och Messias eller "Kristus". [...]. De flesta trosriktningar anser dessutom att Jesus är Gud inkarnerad (förkroppsligad). Denna trosdogm är så central och dominerande att det inte är kontroversiellt att beteckna trosinriktningar som avviker från den som icke kristna.
Jag vill inte vara elak, men om man pratar kristendom så
måste man vara berättigad att göra sådan grundantaganden.
Ang katolicismen så består ju deras katekes tusentals paragrafer, så där är det svårare att generalisera. Men om han t ex bara håller med om en på sjuttio så kan man ju ifrågasätta om katolik är rätt benämning. Hans
rätt att kalla sig katolik är dock en annan sak, vem som helst har
rätten att kalla sig vad som helst, men om sedan fakta i målet motsäger den benämningen så är andra i sin fulla rätt att argumentera för att en annan benämning är mer lämplig.
Jag är dock glad att han ifrågasätter mycket av katolska kyrkan, han hade sannolikt varit en ganska otrevlig prick annars, till förtret för dig
3. Får jag vara så fräck att jag frågar vad du tror på och varför? Du låter inte (och detta är en komplimang i min bok) särskilt religiös. Att du har anammat några etiska uppmaningar som råkar stå i en religiös text gör en inte till religiös.
Religion är tro som grundar sig på föreställningen om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen.
4. Ja människor - i egenskap av att vara mönstersökande primater - har en outplånlig törstan after att förstå sin omvärld och dess mysterier, vilket är religionens grogrund. Religionen är vårt första - och därmed vårt sämsta - försök till detta. Att denna grundläggande önskan sedan skulle utnyttjas av andra primater i maktställning är inte oväntat.
5. Med andra ord ser han inte absurditeten i att jesu död skulle vara gudomlig planering.
6. Se 2.