Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Nu är jag inte kristen som sagt så jag kanske gjorde fel att citera ett inlägg som handlade om kristendomen.
Ojdå, då drog jag lite för snabba slutsatser, sorry.
Citat:
Jag förstår hur du menar men samtidigt vill jag inte ta ifrån dom som anser sig vara kristen, går efter kristna etik och moralregler men som ändå ser det absurda i det du tar upp.
Om de ser det absurda i att absurditeterna skulle vara en del av en gudomlig plan så är de inte kristna i min bok. Är liksom svårt att vara kristen och inte tro att jesu död var en del av guds plan att frälsa mänskligheten. Och kan man det iaf så är nog "förvirrad" en bättre beskrivning än "kristen".
Sannolikheten är större att de inte ser det absurda, eftersom de aldrig har ifrågasatt det som de blivit lärda av prästerskapet. Har man verkligen ifrågasatt* sin religion på riktigt så tenderar man att inte tro på den.
* Med detta menar jag att för sig själv säga: "Om min religion går i konflikt med bevisbar vetenskap och inte kan ge tillfredställande svar på mina frågor så är den inte sann och jag tänker inte tro på den". En sann världsbild leder inte till motsägelser. (Om man däremot med "ifrågasätta" menar att man tänker på saken nån minut men sedan avfärdar det med typ "guds vägnar äro mystiska" så är ju såklart allting möjligt)
Citat:
Personligen tror jag att dom som försökte sig på att skriva alla heliga böcker gjorde så gott dom kunde för att ge svar till frågor som människor alltid har undrat över.
Ja, eftersom den skrevs av bronsåldersmänniskor så är ju innehållet därefter också. Jag är dock tämligen övertygad att skrifternas syfte var betydligt mer att kontrollera folk än att svara på deras frågor. För att inte tala om de stora mängder ändringar och förfalskningar som gjorts med uppsåt att främja sin egen teologi.
Citat:
Det finns dom som menar att bara tron på Jesus räcker till att kunna kalla sig för kristen.
Fråga dem om någon av dem ser absurditeten i att jesu död var guds plan för att frälsa mänskligheten från helvetet. Min gissning är NEJ.
Citat:
Alla kristna tror inte på att Jesus var Gud heller.
Ja det var förr i tiden stora debatter om detaljerna kring jesu död. En del säger att han var både gudomlig och mänsklig, en del att han var mänsklig, en del att hans gudomlighet lämnade hans kropp innan döden och så vidare och så vidare. Inte helt oväntat föranledde även denna debatt mängder av ändringar i bibeln som skulle främja deras egen syn på det hela. Kan det bli tydligare än så att religion är en människoskapelse? Vi vet ju alla vilken syn på saken som segrade, och det är det vi idag kallar kristendom. Därmed tycker jag att jag är i min fulla rätt att göra antagandet att alla kristna tror att mänskligheten frälstes genom jesu död och att detta var guds plan. Blir ju lätt fånigt om man ska ta hänsyn till att nån har en förvirrad åsikt om att jesus typ var en ekorre men ändå kallar sig kristen. Viss generalisering är nödvändig för att möjliggöra debatt.