Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.
Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.
Jag kommer inte acceptera:
Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.
Något stycke eller citat från Bibeln.
Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
Jag kan ju börja med att säga detta! Det är inte Gud som är beroende av människan, utan det är människan som är beroende av Gud. Gud uppenbarar sig inte för människan bara därför att... Gud uppenbarar sig för människan då han vill rädda henne. I Bibeln så säger Gud att om vi söker honom med hela vårt hjärta så kommer vi också att finna honom. Antagligen är det därför som människor i nöd finner tron på Gud, för när vi söker efter Gud då hela vår värld håller på att falla ihop, då blir detta verkligen äkta, och det ser Gud och han rycker in. Något händer..
Det är väldigt lätt att leva i ett bra land som Sverige och tappa tron på Gud då man ser allt som händer på avstånd. Men när man är mitt i kriget och mitt i misären, eller står mitt på ruinens brant då ropar människorna till Gud och många av dem finner honom. Borde det i grunden inte vara tvärtom? Att vi borde finna tron på Gud då vi har det bra?
Bibelns Gud är en Gud för de förkrossade, för dem som lider nöd, för de fattiga, för de sjuka och de bundna!
När man läser Bibeln som enligt oss Kristna är Guds ord, så lägger man märke till intressanta saker! Gud uppenbarar sig inte därför att han är beroende av att vi skall tro på honom, han uppenbarar sig därför att han vill få oss att tro på honom för vår egen skull. Om man tillber en död gud och som inte finns, kan vi inte bli frälsta eftersom den guden antingen är en demon eller så är han död. Men om vi tillber den ende Sanna och Levande Guden då kan han rädda oss, eftersom det inte finns någon annan frälsare än El Elyon - som betyder "Gud den Högste" på Hebreiska!
När Gud förde sitt folk ut från fångenskapen i Egypten räddade han dem flera gånger. De fick bevis på bevis på att Gud var med dem, men de vände Gud ryggen otaliga gånger! Han sände profeter till Israel som skulle leda dem till Gud, och profeterna blev mördade. Till slut sände Gud sin ende son. Och Sonen blev mördad. Men räddningen var att Sonen tog på sig våra synder, och han tog vårt straff och dog för oss. På den tredje dagen uppväckte Gud sin son från de döda - och Gud har gett Jesus det namn som står över alla andra namn för att alla knän skall böjas inför Jesu namn i himlen, på jorden och under jorden och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herre, Gud Fadern till ära.
Vi skall inte bekänna att Jesus är vår Herre bara därför att Gud är beroende av detta, utan vi skall bekänna att Jesus är vår Herre därför att han är vår frälsare. När vi tror att Jesus är Herre och Messias - Den levande Gudens son, då blir vi frälsta!
Så jag är ledsen, jag kan inte bevisa Gud! Gud är den ende som kan bevisa sig själv och jag tror att han har gjort detta otaliga gånger i den heliga Skrift - då han vill rädda människan! Och visst, jag tror även att han gör det idag, men inte efter människors befallning, utan när han verkligen vill rädda människor genom att föra dem till tro. Och jag är glad över att jag inte kan bevisa Gud, för vad vore han då för Gud om han underordnade sig människornas vilja och befallning? Hade inte människan iså fall stått över sin egen Skapare?
Jag önskar dig allt gott bevisareligon. Och mitt råd till dig: Om du vill finna Gud, Sök då Gud med hela ditt hjärta, så kommer du att finna honom!