2009-07-02, 01:25
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salah-addin
Snälla förklara för mig hur allt detta kunde stå i en bok som är över 1400 år gammal. Det är bara en bråkdel av vad som finns. 80% av all fakta som finns i Koranen har bekräftats vara 100 % rätt. Resterande 20 % har ännu inte bevisats.

Skall jag vara ärlig så förstår jag inte om du är allvarlig eller inte? jag såg den första filmen du posta och kan säga att det va en av de snurrigaste människorna jag lyssnat på.

Men du säger bevis. Ge mig ett bevis. Du säger att 80% av koranen har bekräftats. Då måste det vara enkelt att lägga fram bevis för en sak som har med gudomlig kraft att göra.

ETT (1) bevis till ett påstående:...
Citera
2009-07-02, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikzel
Har du läst originalboken, kan du det språket? Här kan du börja läsa, så förstår du varför andra tvivlar på sagor:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap

Alla översättningar av koranen på arabiska till ett annat språk är nästan identiska, det ända som skiljer sig är ordval.

"Det fanns inte en enda person där"
"Det fanns ingen där"

Samma betydelse men olika ordval.

Här kommer några av de som inte bevisats ännu. Här är en del påståenden som ännu inte bevisats.

Om Domedagen.
[75:8] och månen mister sitt sken
[75:9] och solen och månen förenas -
[75:10] den Dagen skall människan ropa: "Vart skall jag fly?"

[82:1] NÄR HIMLEN rämnar,
[82:2] och stjärnorna skingras,
[82:3] och haven svämmar över sina bräddar,
Citera
2009-07-02, 01:46
Medlem
NashuaMoments avatar
Citat:
Alla översättningar av koranen på arabiska till ett annat språk är nästan identiska, det ända som skiljer sig är ordval.

"Det fanns ingen där"

Här kommer några av de som inte bevisats ännu. Här är en del påståenden som ännu inte bevisats.

Om Domedagen.

Att hänvisa till saker som ännu inte hänt (domedagen) är inte en speciellt pålitlig källa. Och vad ditt första citat skulle bevisa förstod jag inte (antagligen eftersom det inte bevisade något).
Citera
2009-07-02, 01:49
Medlem
Jag vill inte ha "bevis" från någon luddig bok som skrevs av en författare för 2000 år sen som hela mänskligheten ska basera sina liv på för någonting som kanske händer i nästa liv, jag vill ha bevis på att gud finns genom mirakel eller övernaturliga fenomen. Detta ska såklart vara bevisat av vetenskapsmän också och inte någon ful youtube-film om hur en kvinna hade kvar minnen från sitt tidigare liv.
Citera
2009-07-02, 01:51
Medlem
Citat:
Snälla förklara för mig hur allt detta kunde stå i en bok som är över 1400 år gammal. Det är bara en bråkdel av vad som finns. 80% av all fakta som finns i Koranen har bekräftats vara 100 % rätt. Resterande 20 % har ännu inte bevisats.
Det står inget sådant i Koranen. Verserna är så pass abstrakta att de kan tolkas hur som helst. Läs lite Nostradamus istället.
Citera
2009-07-02, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Skall jag vara ärlig så förstår jag inte om du är allvarlig eller inte? jag såg den första filmen du posta och kan säga att det va en av de snurrigaste människorna jag lyssnat på.

Men du säger bevis. Ge mig ett bevis. Du säger att 80% av koranen har bekräftats. Då måste det vara enkelt att lägga fram bevis för en sak som har med gudomlig kraft att göra.

ETT (1) bevis till ett påstående:...

Istället för att lägga ut dussintals youtube klipp så tänkte jag att 1 klipp vore bättre. Gissa om jag hade fel!

Boken är bevis nog! Den talar för sig själv och utmanar alla.

[2:23] Och om ni tvivlar på något av det som Vi steg för steg har uppenbarat för Vår tjänare, kom då fram med en sura som kan jämföras med detta och kalla på era vittnen - andra än Gud - om ni talar sanning.

Det är sååå enkelt. Försök hitta något som är skriven med samma stil som Koranen. Många har försökt och alla har misslyckats. Fråga någon som kan flytande arabiska och har det som modersmål.
Bara en vers. så enkelt är det.
Citera
2009-07-02, 01:53
Medlem
Citat:

"Det fanns ingen där"

Om Domedagen.

En person är en individ med känslor och tankar, en personlighet. Om det inte finns en person där, så kan det ändå finnas människor där, eller djur. Många räknar inte "primitiva" människor som personer, till exempel. Men om ingen finns där, så finns där förmodligen inte människor överhuvudtaget, och förmodligen inga djur heller. Det kan fortfarande finnas tjänstefolk dock, eftersom dom i många fall inte räknas överhuvudtaget, som personer eller människor.
Citera
2009-07-02, 01:55
Medlem
NashuaMoments avatar
Citat:
Istället för att lägga ut dussintals youtube klipp så tänkte jag att 1 klipp vore bättre. Gissa om jag hade fel!

Boken är bevis nog! Den talar för sig själv och utmanar alla.

[2:23] Och om ni tvivlar på något av det som Vi steg för steg har uppenbarat för Vår tjänare, kom då fram med en sura som kan jämföras med detta och kalla på era vittnen - andra än Gud - om ni talar sanning.

Det är sååå enkelt. Försök hitta något som är skriven med samma stil som Koranen. Många har försökt och alla har misslyckats. Fråga någon som kan flytande arabiska och har det som modersmål.
Bara en vers. så enkelt är det.

Dina citat bevisar ingenting, du verkar vara en vilsen person.
Citera
2009-07-02, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NashuaMoment
Att hänvisa till saker som ännu inte hänt (domedagen) är inte en speciellt pålitlig källa. Och vad ditt första citat skulle bevisa förstod jag inte (antagligen eftersom det inte bevisade något).

De verserna jag skickade till dig är om Domedagen. Det är sånt som ännu INTE bekräftats.

Månen reflekterar solens ljus. Så vad händer om månen slutar lysa?

[10:5] Det är Han som skapade solen som ett bländande ljus och månen [som återger dess] sken, och som har fastställt dess faser, så att ni kan räkna åren och mäta [tiden]. Gud har inte skapat detta utan en plan och ett syfte. Han framställer budskapen fast och klart för de insiktsfulla.

När fick man reda på att månen inte hade eget ljus? Mer fakta!
Citera
2009-07-02, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Det står inget sådant i Koranen. Verserna är så pass abstrakta att de kan tolkas hur som helst. Läs lite Nostradamus istället.

Kan du ge mig några exempel på vilka verser kan tolkas hur som helst? Gällande Nostradamus så vet jag inte vilka droger han tog. Bara för att han kallade antikrist för hister så betyder det inte att det var Hitler.

Om det han förutspådde. Det är väldigt mycket "If" och "Could be".
http://www.youtube.com/watch?v=mC4QJAL49oc&feature=related

Kolla om Nostradamus verkligen talade någon sanning alls.
http://www.youtube.com/watch?v=wdEfYlzNI34&feature=related
Citera
2009-07-02, 04:21
Medlem
alThors avatar
Hmm, alltså, du kan inte med en bok bevisa guds existens, det går inte.
Det finns massa liknande grejer i bibeln som stämmer också f.ö. Vilket är intressant, men det bevisar inte guds existens.

DU har dina fjuttiga bevis från en bok, "vi" har studier, forskning och vetenskap som bevis, men ingen utav teorierna kan man se som "fakta".

Jag vet inte ens om jag skule tro på gud om han själv uppenbarade sig för mig, skulle säkert tro att jag ver dumm i huvvet eller liknande.
Jag tror heller inte på bing bang och allt det för det låter lika flummit det.

Det är helt enkelt för oklart för mig hurivida gud finns eller inte så jag väljer att inte tro på nogot
Citera
2009-07-02, 05:21
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ok, vad tycks om denna?
http://www.youtube.com/watch?v=bQGso2JlHaM
Den är ifrån Discovery channel.

We sent down iron? Vilka var "we"? finns det flera allahs? Eller gillar allah att tala om sig själv i tredje person?

Så vi kan alltså konstatera att allah är gravitationen? (som ju är det som orsakade att meteoriterna som innehöll järn kolliderade så att jordens kärna bildades)

Står det i koranen att dessa "we" kastade ner kometer som snöbollar också så att 50% av haven bildades också?

Så fort du bevisar att gud finns så försvinner gud i en maffig ohörbar explosion och en osynlig rökpuff.
En religion är inte konstruerad för att bevisas. Om gud bevisades så skulle det inte finnas något att tro på längre. Religion skulle bli meningslöst. Vad skulle du då tro på?
Senast redigerad av Titus pollo 2009-07-02 kl. 05:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in