2012-03-09, 16:16
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Jag ska, lovar. Så fort du börjar bemöta argument med argument istället för osammanhängande frågor.

Det är ett genomgående tema i han svar på inlägg han inte kan besvara. Inte ett enda inlägg har innehållit något som helst som talar för hans ståndpunkt mer än flummiga bibelcitat.
Citera
2012-03-09, 16:32
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Vet inte om du förstår denna graf: http://hypnosis.home.netcom.com/iq_vs_religiosity.htm

Tackar och bockar för den länken. Jag har letat själv efter något liknande. Där ser man ett klart och tydligt samband, vilket krävs eftersom länkar till vetenskapliga rapporter med samma budskap sällan har någon effekt. Om det är för att motståndarna helt enkelt inte orkar läsa vet jag inte, men det verkar inte gå in.

EDIT:
EDIT igen:

Hehe, USA är det land som har högst andel av både religiositet och IQ samtidigt.

98 i genomsnittlig IQ och samtidigt 68% som anser att religion är mycket viktigt. Men de är ju rätt skeva de där jänkarna.
Senast redigerad av theshade 2012-03-09 kl. 16:38.
Citera
2012-03-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar. http://www.youtube.com/watch?v=3Rxsil3qNuw&feature=related

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

http://www.youtube.com/watch?v=3Rxsil3qNuw&feature=related
Citera
2012-03-09, 17:56
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Av frukten känner man trädet. Andens frukter är kärlek, frid, glädje, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning (Galaterbrevet 5:22-23). När man tar emot Jesus Kristus och döps får man en helig ande. Vi ska bli lika Gud och därmed vad vi tänker, känner, säger och gör spelar roll. Vi klarar inte detta ensamt utan behöver Jesus Kristus i våra liv som var lydig inför Fadern i allt. Det är Jesus Kristus som gör oss rättfärdiga inför Fadern. När vi tappar kontakten med Gud, vad händer då? Kontakten med Gud ska vara varje dag.

Snälla sluta med din predikan om Kristendomen om du tänker fortsätta citera mig. Jag känner en stark avsky emot missionering. Kan du föra en diskussion kring Gud utan att dra in din religion? Om inte så gör dig inte besväret att citera mig.
Citera
2012-03-09, 18:46
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrniceone
http://www.youtube.com/watch?v=3Rxsil3qNuw&feature=related

Tillåt mig gapskratta.

Så om man inte kan hoppa av ett höghus utan att slå ihjäl sig, eller hålla andan i 10 minuter utan att kvävas så är det bevis på guds existens? Om gud designat människan så borde ju detta vara möjligt om han skapat oss som perfekta varelser, så den mycket entusiastiske predikanten skjuter sig själv i foten.

Det finns ju robotar skapade av människan som klarar detta, men inte vi. Gud måste vara en liten kladdig femåring som leker med lego ungefär.

Man tror att man hört alla dumheter som religiösa kan komma på men det finns tydligen alltid lite mer.
Citera
2012-03-09, 22:04
Medlem
Det går inte att bevisa/motbevisa gud för det finns inget att bevisa, och om det inte finns något att bevisa finns det inget att motbevisa.
Senast redigerad av Avsky 2012-03-09 kl. 22:07.
Citera
2012-03-09, 23:14
Medlem
"Bevisa att Gud existerar"

För att det finns regler i universum som också omfattar människor.
Något som skapas av en slump har inga regler, kallas för kaos.
Reglerna är enkla, allt har sitt pris, därefter belöning eller straff, dvs, få tillbaka eller öka notan.
Senast redigerad av Godsword 2012-03-09 kl. 23:23.
Citera
2012-03-10, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godsword
"Bevisa att Gud existerar"

För att det finns regler i universum som också omfattar människor.
Något som skapas av en slump har inga regler, kallas för kaos.
Reglerna är enkla, allt har sitt pris, därefter belöning eller straff, dvs, få tillbaka eller öka notan.

Det är endast människorna som skapat regler tack vare vår språkliga förmåga. Att vi upptäcker mer och mer hur universum tycks fungera betyder inte att det är en antropomorf Gud som skapat detta, ej heller att slumpen har gjort det.
Citera
2012-03-10, 14:14
Medlem
Jag har redan definerat intelligens för dig en gång i en annan tråd, och du kan utgå från att det är samma definition som gäller här.

Det verkar inte som att de hade definierat religion eller intelligens i studiet.

Definitionen av religiositet är väl inte svårare än att man tror på saker utan bevis för att de är sanna.

Ge dig nu, du vinner liksom ingenting på att ifrågasätta självklara definitioner. Tror du att du omkullkastar grafen och våra argument med dina frågor som:

Anser du att man inte ska definiera olika saker för att mäta något? Sedan kan detta vara självklart för dig men kanske inte för alla.

Du har ställt dessa och liknande frågor som svar på våra frågor, dvs undvikit att besvara våra frågor. När vi sedan ger dig en definition så går du vidare som om frågan vi ställde är besvarad. Ta och läs igenom vilka inlägg i denna och andra trådar som du inte besvarat och besvara dem så kanske vi ger dig lite respekt, för som det är nu så förtjänar du ingen respekt som debattör på detta forum.[/quote]
Det är olika människor. Menar du att jag ska nöja mig med din defintion och går vidare? Ska jag inte undersöka andras defintioner?
Citera
2012-03-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Snälla sluta med din predikan om Kristendomen om du tänker fortsätta citera mig. Jag känner en stark avsky emot missionering. Kan du föra en diskussion kring Gud utan att dra in din religion? Om inte så gör dig inte besväret att citera mig.

Hur tänker du om Gud? Om du "pratar" om Gud så missionerar du...
För mig visar Jesus Kristus vem Gud är i ord och i handling.
Citera
2012-03-11, 01:44
Medlem
theshades avatar
Citat:
Menar du att jag ska nöja mig med din defintion och går vidare? Ska jag inte undersöka andras defintioner?

Tror du att du kommer fram till någon markant annorlunda definition för intelligens om du frågar många olika människor? Tycker du det är relevant för sambandet mellan intelligens och religiositet?

Snarare så tror jag att du undviker sakfrågan genom att stirra dig blind på allmänt vedertagna definitioner. Du har ju fortfarande inte svarat på något utan hänvisar till att Jesus på något vis bevisar guds existens eftersom han var snäll mot folk.

Du verkar inte förstå vad vi pratar om, men jag uppskattar ändå dina inlägg då de visar på hur en religiös kan resonera, och det är förtydligande för mig i min förståelse för varför vi inte håller med varandra. Vi lever i olika världar med olika regler för vad som är logiskt och rationellt.
Citera
2012-03-11, 14:20
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Hur tänker du om Gud? Om du "pratar" om Gud så missionerar du...
För mig visar Jesus Kristus vem Gud är i ord och i handling.

Hur många gånger tänker du fråga mig om vad jag tycker om Gud?
Nej, du förstår inte. Att prata allmänt om Gud är ingen missionerande för en religion men att som du dra in Jesus i varenda diskussion är en missionerande för Kristendomen vilket är otrolig avtändande och sätter igång mina kräkreflexer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in