Citat:
Ursprungligen postat av symer
Allt det goda, all glädje inom oss människor, all kärlek och all empati tror jag är Gud. Det finns inget sätt vi kan materiellt mäta godhet, kärlek och glädje, det är något heligt som uppmuntrats under en lång tid. Jag kallar mig själv kristen och använder biblen som mitt rättesnöre, men jag läser den också väldigt symbolsikt. Biblen ser jag som en regelbok om hur vi ska uppträda emot andra människor, flera saker av det som står i den kan jag inte hålla med om, men man måste ta i akt att människor som levde då hade också annourlunda värderingar. Men utan biblen och utan Gud hade vi verkligen utvecklats till ett harmoniskt samhälle, hade det inte varit en värld befriad från moral?
Jag vet att de flesta här på flashback är ateistiska fundamentalister som ser biblen som löjlig och full av strunt, men när man läser den symboliskt får man mer insikt.
Guds ord, kan de vara glädjen, kärleken och lyckans ord? Om vi alla lever efter Guds budord hamnar vi i himmelriket, är det sant? Vi kommer säkerligen inte upp ibland molnen eller i himlen. Men skulle det inte bli ett himmelrike här på jorden? Det handlar mycket om att öppet tolka biblen, då kan man få insikt i vad Gud kanske egentligen är.
Finna Gud kanske är att inse han inte är någon gubbe ibland molnen, för det är han absolut inte, utan han är en kraft, den kraft som format världen. Visst finns de ondska i världen också och enligt biblen har djävulen satt denna ondska i våra huven. Låter lite konstigt att vi är besatta av demoner ja, men djävulen kan vara girighet, avund och missunsamhet då blir de inte så konstigt om onda tankar sätts i våra huvuden av djävulen?
Ditt argumenterade brister på så många punkter så jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Du menar att all moral kommer från Bibeln, och att den är en stor anledning till varför vi inte springer runt och mördar varandra? Du är medveten om att Gud spenderade stora delar av gamla testamentet med att utplåna diverse folkgrupper samtidigt som han tvingade lite andra figurer att offra sina döttrar och söner? Om någon vill se blod så är det Gud. Han har nästan utplånat hela mänskligheten vid ett par tillfällen över småsaker. Bibeln är en sjuk, sjuk bok. Ungefär som en man som ibland slår och våldtar sin fru, för att lite då och då göra en helomvändning och vara världens bästa make. Lite så ser jag Bibeln, våldet och våldtäkterna får representera, ja, de faktiska våldet och våldtäkterna i Bibeln, medan "världens bästa make" får representera "Gud älskar dig" "älska din nästa" och "vänd andra kinden till."
Hur kan du våga hävda att all moral kommer ifrån Bibeln? Har du läst hela Bibeln eller har du bara blivit indoktrinerad med de bra och fina bitarna? Hur kan det komma något moraliskt ur en bok som säger att alla människor föds som syndare och man ska älska Jesus mer än sin familj? Och vad är det för en Gud som klantar till det så ordentligt upprepade gånger, att han till sist ser att ända lösningen är att skicka ner sin son och låta honom torteras till döds? Blod, blod och åter blod.
Hur avgör du vad som är rätt och fel i Bibeln, om all moral kommer från den?
Fundamentalistiska ateister? Ateism är inte en tro, utan en avsaknad av tro. Är det fundamentalistiskt att vägra att tro på något som det inte finns bevis för? Hur tänker du då?
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
det finns över 300 profetior om messias (Jesus) i GT som är ganska relevanta...
http://erevna.nu/pdf/Messiasprofetior.pdf
det blir svårt att komma undan till exempel profetior där "inga ben ska krossas" på lammet dvs Jesus.
Det gjordes på de 2 andra killarna som var korsfästa tillsammans med honom men inte på Jesus.
Eller att han blev upphöjd på en påle, eller vara Davids avkomma etc.
Fast om du ogiltigförklarar bibeln så är det ju klart att du inte bryr dig om detta.
Men att uppfylla alla de profetior i bibeln som GT skriver om är omöjligt bokstavligt talat. Om det nu inte var Gud som var bakom det hela.
Du förstår inte att det är en väldigt stor risk/chans (beroende på om man vill komma till en blodtörstande Gud efter döden eller inte) att NT bara har anpassats efter GT? Dom såg till att få profetiorna att passa, helt enkelt. Det borde finnas en väldans massa oberoende skrifter utanför Bibeln från samma tidsperiod som nämner en Jesus som springer runt och utför mirakel och att en massa profetior helt plötsligt har börjat gå i uppfyllelse. Men så är ju inte fallet..
Det kan också vara roligt att lägga till att de som skrev att dessa profetior hade slagit in förmodligen gjorde det 50-100 år efter Jesus korsfästelse
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Det finns Skapare/Gud bakom sin skapelse. Se hur allt är komplext. Det verkar vara en tanke bakom varje skapad "sak". Det finns en lagbundenhet och en ordning. Etiska riktlinjer finns.
Det finns vittnesbörd som talar att det finns en Gud eller en övernaturlig/andlig värld. Människor har blivit bönhörda dåtid och nutid. Jag har själv blivit bönhörd. Bibeln finns.
Gud svarar på de 6 stora frågorna: 1. Var kommer vi ifrån, 2. Vem är jag/identitet, 3. Meningen med livet, 4. Rätt och fel eller gott och ont, 5. Är jag älskad, 6. var är jag på väg
Om inte Gud finns: varför söker vi efter dessa frågor?
Jag tror att Gud visar sig i Jesus Kristus i ord och i handling. Gud älskar alla och vill att alla ska komma till honom. Detta visar Jesus Kristus i ord och i handling när han led och dog i vårt ställe. Han uppstod och lever.
Det som du beskriver kallas för evolution och är inte längre en teori utan ett faktum.
Böner funkar inte. Det har gjorts en massa undersökningar och religiösa är inte friskare än icke-troende. Snarare tvärt om. Dessutom finns det undersökningar där församlingar har bett för vissa sjukhuspatienter, medan de inte har gjort det för andra. De patienter som församlingarna bad för blev inte friskare än de patienter som dem inte bad för.
Anledningen till att Gud svarar på frågorna är för att människan har skapat Gud.