2012-09-23, 17:56
Bannlyst
Kan en stark ateist tro på karma och återfödelse, eller är det oxå inte möjligt?
Citera
2012-09-23, 18:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Man kan ju även använda induktiv logik i fråga om Jesus återuppståndelse; Vi har aldrig bevittnat att en person som vart död i flera dagar plötsligt återuppstår. Av detta kan man med induktiv logik dra slutsatsen att Jesu uppståndelse aldrig inträffade.

Nu har vi plötsligt 2 induktiva bevis som talar emot Guds existens Atheist 2 - 0 Christians
Ja, men det handlar om huruvida det finns anledning att antaga att det är ett unikt och specifikt fall eller inte (oavsett vad det gäller). Dvs om det är en avvikelse från ett normal princip eller inte.
I fallet med Jesus så hävdar de att det var ett enastående unikt fall. Det var själva poängen med hela JC grejen.

Det är viktigt att förstå skillnaden mellan generella principer och specifika och unika fall och händelser.
Senast redigerad av 526 2012-09-23 kl. 18:23.
Citera
2012-09-23, 18:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Kan en stark ateist tro på karma och återfödelse, eller är det oxå inte möjligt?

Det beror på motivationen för en sån stark ateism. Om den har sitt underlag i filosofisk materialism är det mycket osannolikt, att den kan acceptera karma eller reinkarnation.

Men hypotetisk kan det väl finnas stark ateism, som accepterar någon form av metafysisk/paranomal existens .... som utan en 'gud' .... medger karma etc.
Citera
2012-09-23, 18:21
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur många döda personer har du studerat i tre dagar? Att folk vaknar på bårhus och liknande är inte helt okänt.
medicinska tabbar, man har missat att ge nån injicering eller inte dokumenterat ordentligt, varpå det fysiologiska inte följer beräkningen. Stress och okunnighet och slarv är orsak till sådant.

.................................................. ....

liten anekdot; jag har slungats ur en totalkraschad bil 10 meter ifrån skrothögen upp och ner med min 2-åring ca 4 meter ifrån.. men vad jag minns var det inte gud som lade ungen i famnen på mig där jag låg på en kall åker omedveten om att ungen öht existerade, utan en polis

innan dess kan jag bara minnas just ingenting, varken svart eller färger, tunnel eller änglar, lika tomt som när man sover utan att drömma, så man ska inte vara rädd för döden inte, den har varken smärta eller nån gud som håller på och daltar med en, nej det är nirvana de luxe

det var det rörelsekraften som räddade oss när vi slungades genom rutan ut i volten, tack vare att vi inte var fixerade med bälte, hade bältet varit på, så hade vi mosats inuti bilen som pressades ihop till ett splittrat dragspel och vi hade eventuellt vaknat upp som två grönsaker.

nu blev det inte så, ilfart till scanning, ungen utan en skråma förutom shocken och jag likaså fast med skallebank de luxe x 100

att ens påstå att det är gud som tar upp och lämnar åter borgar isf om att gud är en blind kraft, ingen herre ingen storhet

bara ett enda intet ( 0 )
Citera
2012-09-23, 18:22
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det 'enda' argument ... enligt dig. Och eftersom du undvikar att presentera din version av induktiv logik och inte vill uppdatera/publicera det mål du eftersträvar med hjälp av induktiv logik, då framstår din argumentation mera och mera som en inre dialog från insidan av din egen bubbla.

Det mesta kan 'tyda på' något med hemmasnickrade premisser och tolknings-metodologier.

Så du pseudo-validerar induktiv logik genom en allegori. Du har endast gett delarna av ett cirkel-argument nya namn. Och 'troligt' är varken mera eller mindra än just: 'Troligt'.

"Hänga ihop logisk"; javisst induktiv logisk. Du bitar dig själv i svansen.

Induktivt logisk.

I konkurrens med alla andra liknande subjektiva new-age kvantum-'religioner'. Vad du väljar är din sak, men det krävas mera för att göra det objektivt.

Jag har i 45+ år mött såna spekulationer, och faktisk analyserat/granskat dom. Nu börjar det bli monotont.

Och vilka 'faktum' refererar du till?

Det talar om, att vi har vett nog till att ha "rätt vektyg på rätt ställe".
Det här är ju bara tomma fraser som angriper principen om kognition och logik. Det du säger är att allt som inte är deduktion är flum. Du är inte ett dugg vetenskaplig i ditt försök att argumentera. Du gör argumentationsfel som en bitter tonåring.

Jag har ett flertal gånger lagt fram min tes. Olika formulerad vid olika tillfällen. Men ändå har ingen bemött det sakligt. Det enda som sägs är arroganta försök att ifrågasätta bevisvärdet av logiskt tänkande.
Gör ett motargument istället.
Citera
2012-09-23, 18:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja, men det handlar om hur vida det finns anledning att antaga att det är ett unikt och specifikt fall eller inte (oavsett vad det gäller). Dvs om det är en avvikelse från ett normal princip eller inte.
I fallet med Jesus så hävdar de att det var ett enastående unikt fall. Det var själva poängen med hela JC grejen.

Det är viktigt att förstå skillnaden mellan generella principer och specifika och unika fall och händelser.

Om Jesus PÅSTÅS ha återupplivat, står detta påstående emot en överväldigande majoritet av erfarenhet från den induktiva kategorin: Döda börjar leva igen efter tre dagar.

Om Jesus återupplivning inte påstås, finns det öht ingen anledning till att använda induktiv logik.
Citera
2012-09-23, 18:30
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ja, men det handlar om huruvida det finns anledning att antaga att det är ett unikt och specifikt fall eller inte (oavsett vad det gäller). Dvs om det är en avvikelse från ett normal princip eller inte.

Ditt fall angående generella principer är likväl felaktigt. Båda av dina exempel på komplexitet är resultatet av fysiska och kemiska processer. Hur du efter dessa premisser kommer till din slutsats, vet bara du. Detta är vad vi kallar en Non sequitur.
Senast redigerad av baylife 2012-09-23 kl. 18:48.
Citera
2012-09-23, 18:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det här är ju bara tomma fraser som angriper principen om kognition och logik.

Och det är därför du inte vill presentera din version av vad du nu har som underlag?

Citat:
Det du säger är att allt som inte är deduktion är flum. Du är inte ett dugg vetenskaplig i ditt försök att argumentera.

Det blir enklast att ta ställning till, när du kommer fram till att presentera ditt underlag.

Citat:
Du gör argumentationsfel som en bitter tonåring.

Jaja, det har vi hört tidigare, när dina argument sinar.

Citat:
Jag har ett flertal gånger lagt fram min tes.

Jag erkännar gärne, att mitt minne kunne vara bättra, men jag läsar så mycket här, så det är svårt att komme ihåg allt. Särskild från infrekvente deltagare som du.

Citat:
Olika formulerad vid olika tillfällen.

Vilket gör det ännu svärare att komme ihåg.

Citat:
Men ändå har ingen bemött det sakligt.

Jo, kritiken av induktiv logiks värde.

Citat:
Det enda som sägs är arroganta försök att ifrågasätta bevisvärdet av logiskt tänkande.

Kritik av induktiv logik är inte 'arrogant'. Det är endast du som inte tål kritik och hetsar upp dig, när du får mothugg.
Citera
2012-09-23, 18:45
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
reinkarnation är en tankekedja, en idé
klart man kan tro på en idé men den säger ingenting om vad det innebär att inte ha ett medvetande, alltså är den inte giltig den heller
Citera
2012-09-23, 18:49
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och det är därför du inte vill presentera din version av vad du nu har som underlag?

Det blir enklast att ta ställning till, när du kommer fram till att presentera ditt underlag.

Jaja, det har vi hört tidigare, när dina argument sinar.

Jag erkännar gärne, att mitt minne kunne vara bättra, men jag läsar så mycket här, så det är svårt att komme ihåg allt. Särskild från infrekvente deltagare som du.

Vilket gör det ännu svärare att komme ihåg.

Jo, kritiken av induktiv logiks värde.

Kritik av induktiv logik är inte 'arrogant'. Det är endast du som inte tål kritik och hetsar upp dig, när du får mothugg.
Det finns inget bevisvärde i det jag säger. Men det går inte som intellektuell tänkande individ att bortse från det. Om så, så är det pga att man 'konstruerar' ett tankesätt som utestänger delar av tänkandet.

Ingen har presenterat ett mer sannolikt resonemang. Frågan är egentligen vad det finns som stöder tesen om att naturen i sig är 'ointelligent' och omedveten till sin innersta natur.
Hur lyder förklaras det logiskt?
Citera
2012-09-23, 18:51
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur många döda personer har du studerat i tre dagar? Att folk vaknar på bårhus och liknande är inte helt okänt.

Skrönor, vidskepelser och okunskap i hur man dödförklarar någon är oftast anledningen. Skendödhet händer bara inte nu längre, för den medicinska kunskapen har dom hjälpmedel som krävs att fastställa om personen är död/inte död. Sedan kan jag fråga dig hur många döda personer du har studerat i 3 dagar?
Citera
2012-09-23, 18:51
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag har ett flertal gånger lagt fram min tes. Olika formulerad vid olika tillfällen. Men ändå har ingen bemött det sakligt. Det enda som sägs är arroganta försök att ifrågasätta bevisvärdet av logiskt tänkande.
Vad är det för tes du du presenterar, alltså vad syftar den till att bevisa?

Kan du formulera tesen på en icke-terminologisk nivå, så vore det tacksamt, så kan kanske jag vara behjälplig och styrka den, när nu ingen annan kan eller vill menar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in