2022-06-21, 00:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
SS född 1910.

Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
SS hade bara äldre syskon, jag har till och med för mig att han var en sladdis, och med tanke på att han själv skulle ha fyllt 112 år i år så tror jag varken syskon eller syskonbarn är i livet

Ja jag har för mig att du rätt i det.

Mycket möjligt att det inte heller finns syskonbarn i livet. Då blir det syskonbarnbarn.
Citera
2022-06-21, 01:12
Medlem
Som sagt ingen vet säkert men vi alla hoppas att Sven hittas och om han gör det vid tippen då är det väl rätt troligt/klart att bulvanen var mördaren/ medhjälpare ? annars är allt spekulationer vart han dumpades tills han hittas då ingen just vet det. Konstigt att man är misstänkt för mordet på fler personer och ses i samband på olika ställen där de sen sker mord strax efter och inte skulle ha något att göra med någonting. Mm en psykopat kan till exempel vara någon som ofta ljuger obehindrat och samvetslöst, är gränslös, socialt dominant och överdriver historier. Drag som passar in på Bulvanen utifrån vad som beskrivs. Bulvanen med sin sambo hade väl 1 barn men som sen visades inte vara hans barn ? Sen träffade bulvanen en annan.
Citera
2022-06-21, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Som sagt ingen vet säkert men vi alla hoppas att Sven hittas och om han gör det vid tippen då är det väl rätt troligt/klart att bulvanen var mördaren/ medhjälpare ? annars är allt spekulationer vart han dumpades tills han hittas då ingen just vet det. Konstigt att man är misstänkt för mordet på fler personer och ses i samband på olika ställen där de sen sker mord strax efter och inte skulle ha något att göra med någonting. Mm en psykopat kan till exempel vara någon som ofta ljuger obehindrat och samvetslöst, är gränslös, socialt dominant och överdriver historier. Drag som passar in på Bulvanen utifrån vad som beskrivs. Bulvanen med sin sambo hade väl 1 barn men som sen visades inte vara hans barn ? Sen träffade bulvanen en annan.
Men varför måste folk utse TROLIGA mördare.
Antingen är man mördare och är dömd för det eller så är man inte mördare.
Vem har rätt att utse personer som troliga mördare.
Krister Peterson är tydligen en och grävgruppen en annan.
Fokusera på att hitta kroppen och strunta i att spekulera i troliga mördare.
Du har aldrig funderat på varför han var misstänkt i båda dessa fall men aldrig dömd.
Misstänkta kan alla bli men dömd blir dom som är skyldiga.
Tänk dig Gotland på 60-70 talet. Det är litet och många känner eller känner till varandra och allt skvaller och skrönor som finns gör nog att en snäv krets med människor blir nog felaktigt misstänkta.
Om han va psykopat låter jag vara osagt för det blir ren spekulation återigen och jag tänker inte i detta fall eller i andra fall kalla människor för psykopater eller mördare och för övrigt gör du det på hörsägen .
Det är så ni har jobbat hela tiden.
När det gäller honom som pappa så finns det många som säkert är bättre pappor men hur det ligger till med vilka barn han har och inte hör inte till sökandet efter SS kropp.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-06-21 kl. 03:32.
Citera
2022-06-21, 03:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Den är lika med noll

Ja, förutom att risken/chansen att en eventuell gärningsman är avdöd, så är eventuellt mord preskriberat. Om offret försvann 1972, preskriberades mordet sannolikt 2002, om man antar att året för försvinnandet = mordåret.

Myndigheterna kommer inte att göra ett skit, det är en sak som är säker!
Citera
2022-06-21, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, förutom att risken/chansen att en eventuell gärningsman är avdöd, så är eventuellt mord preskriberat. Om offret försvann 1972, preskriberades mordet sannolikt 2002, om man antar att året för försvinnandet = mordåret.

Myndigheterna kommer inte att göra ett skit, det är en sak som är säker!
Klockrent skrivet 👊 men grävgruppen ser det som ett intressant fall där man kan skapa sig egen uppmärksamhet och bygga ett eget varumärke.
För att göra det måste man söka uppmärksamhet i tv och tidningar och då måste man överdriva och komma med nya teorier hela tiden för att vara aktuell
Sen om det finns en sanning eller inte spelar ingen roll och man har valt ett spår som är samma som polisen valde utan resultat.
Det kan finnas andra spår som man valt bort helt och mycket beror på att det underlag man har är från polisen som man bara har kopierat rakt av.
Man är inte intresserad av sanningen utan historien .
Det tragiska i det hela är att inget nytt har kommit fram överhuvudtaget.
Deras sista hopp är den nu väldigt aktuella hunden.
Men nu har jag hört att man tar fallet in i en ny podd och kallar den något annat.
Det är så cynisk , genomskinligt och äckligt om man ska höja tonläget lite.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-06-21 kl. 04:17.
Citera
2022-06-21, 04:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Klockrent skrivet 👊 men grävgruppen ser det som ett intressant fall där man kan skapa sig egen uppmärksamhet och bygga ett eget varumärke.
För att göra det måste man söka uppmärksamhet i tv och tidningar och då måste man överdriva och komma med nya teorier hela tiden för att vara aktuell
Sen om det finns en sanning eller inte spelar ingen roll och man har valt ett spår som är samma som polisen valde utan resultat.
Det kan finnas andra spår som man valt bort helt och mycket beror på att det underlag man har är från polisen som man bara har kopierat rakt av.
Man är inte intresserad av sanningen utan historien .
Det tragiska i det hela är att inget nytt har kommit fram överhuvudtaget.
Deras sista hopp är den nu väldigt aktuella hunden.
Men nu har jag hört att man tar fallet in i en ny podd och kallar den något annat.

Jovisst, folk behöver väl någon form av fritidssysselsättning, när SVT inte kör "Morden i Midsommer"?

Jag håller med dig i ditt resonemang (?) att det är fel att peka ut eventuella gärningspersoner (med namn) som troligen är döda och inte kan svara för sig. Samt att de kanske har överlevande avkommor som tar illa åt sig. (Om det var så du menade förut).

När det finns så få egentliga bevis, och allt som kommer fram är väldigt lösa spekulationer.
Även om 1972 kan te sig som länge sedan, så är det bara två generationer bort. Dvs. eventuellt utpekad (felaktigt utpekad) gärningsman kan ha barn och barnbarn kvar i livet.

Speciellt om vi inte ens vet om det är ett mord som föreligger.

Gotland har varit (och är) strategiskt viktigt. Fanns (och finns) så kallade "sleepers" där. SS kan ha kallats hem till "MOCKBA" också, och därför försvunnit/"försvunnit".
Sleepers kan te sig som infödda, då de lever i decennier innan de aktiveras.

Jag rekommenderar Charles Bronson-filmen "Telefon" för att exemplifiera fenomenet "sleepers".
Citera
2022-06-21, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jovisst, folk behöver väl någon form av fritidssysselsättning, när SVT inte kör "Morden i Midsommer"?

Jag håller med dig i ditt resonemang (?) att det är fel att peka ut eventuella gärningspersoner (med namn) som troligen är döda och inte kan svara för sig. Samt att de kanske har överlevande avkommor som tar illa åt sig. (Om det var så du menade förut).

När det finns så få egentliga bevis, och allt som kommer fram är väldigt lösa spekulationer.
Även om 1972 kan te sig som länge sedan, så är det bara två generationer bort. Dvs. eventuellt utpekad (felaktigt utpekad) gärningsman kan ha barn och barnbarn kvar i livet.

Speciellt om vi inte ens vet om det är ett mord som föreligger.

Gotland har varit (och är) strategiskt viktigt. Fanns (och finns) så kallade "sleepers" där. SS kan ha kallats hem till "MOCKBA" också, och därför försvunnit/"försvunnit".
Sleepers kan te sig som infödda, då de lever i decennier innan de aktiveras.

Jag rekommenderar Charles Bronson-filmen "Telefon" för att exemplifiera fenomenet "sleepers".
Jag återvänder ofta till Stig Engström som färskt exempel eftersom vi INTE är släkt .
Filmen man gör om honom och mordet på Olof Palme har jag läst och hört att dom som kände Stig inte gillar den gestaltningen av honom.
Man gör honom helt eller delvis till en annan person som ska passa in i filmen och det blir lite av en nidbild av en riktig människa med namn och porträttlik skådespelare med kläder och annat.
Stig hade inga barn men han hade vänner och bekanta som kanske bryr sig.
I mitt fall så tar jag det med ro vad gäller bulvanen men man måste få säga ifrån och inte se allt som kommersiellt som filmer och poddar där många bildar sig en uppfattning som kanske inte stämmer överens med verkligheten men är bra för dramaturgin.
Bulvanen har kvar i livet
Barn/Bonusbarn , Barnbarn , syskon , syskonbarn, syskonbarnbarn och en massa människor som växte upp med honom som grannar. Skolkompisar och annat.
Sen hur mycket varje individ bryr sig i detta kan skilja sig åt
Det finns 100 tals andra fall att granska för grävgruppen och säkert många i Norrlands inland men det är inte lika sexigt som Gotland och med tanke på Maria Wern så är Gotland en krim ö.
Det är dom inte sena på att utnyttja ur ett kommersiellt syfte.
Buy the way. Tack för tipset . Ska kolla upp det.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-06-21 kl. 06:06.
Citera
2022-06-21, 06:51
Citat:
.

Så länge G-ek & Co tjänar pengar på det så bryr dom sig inte. Och så länge folk tror på vad som skrivs och sägs, ja ja, snart får vi en nyutgåva av bibeln också, en lokal sådan i podform
Citera
2022-06-21, 09:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Jag återvänder ofta till Stig Engström som färskt exempel eftersom vi INTE är släkt .
Filmen man gör om honom och mordet på Olof Palme har jag läst och hört att dom som kände Stig inte gillar den gestaltningen av honom.
Man gör honom helt eller delvis till en annan person som ska passa in i filmen och det blir lite av en nidbild av en riktig människa med namn och porträttlik skådespelare med kläder och annat.
Stig hade inga barn men han hade vänner och bekanta som kanske bryr sig.
I mitt fall så tar jag det med ro vad gäller bulvanen men man måste få säga ifrån och inte se allt som kommersiellt som filmer och poddar där många bildar sig en uppfattning som kanske inte stämmer överens med verkligheten men är bra för dramaturgin.
Bulvanen har kvar i livet
Barn/Bonusbarn , Barnbarn , syskon , syskonbarn, syskonbarnbarn och en massa människor som växte upp med honom som grannar. Skolkompisar och annat.
Sen hur mycket varje individ bryr sig i detta kan skilja sig åt
Det finns 100 tals andra fall att granska för grävgruppen och säkert många i Norrlands inland men det är inte lika sexigt som Gotland och med tanke på Maria Wern så är Gotland en krim ö.
Det är dom inte sena på att utnyttja ur ett kommersiellt syfte.
Buy the way. Tack för tipset . Ska kolla upp det.

Men nu handlar det ju inte om Bulvanen i första hand. Det handlar om SS. Att möjligen hitta hans kvarlevor.
Det måste ju ändå vara rimligt att någon med intresse engagerar sig i ödet av en försvunnen medmänniska när det hela inte ens belastar skattemedel.

Man kan ha många åsikter kring utpekandet av den bortgångne Stig Engström - men där letade man faktiskt för hundratals miljoner kronor efter just en gärningsman.
Det gör man ju inte primärt i detta fall - man letar efter offret. Och det måste ju på något sätt ändå vara rimligt att man får göra.

Sannolikheten att man i detta fall kommer kunna, eller ens vilja, peka ut en GM på samma sätt som Engström är i stort sett obefintlig.

Så jag tycker vi nog kan låta grävarna leta och göra sin podd. Dummare saker har folk pysslat med.
Det borde egentligen inte finnas några negativa baksidor med deras verksamhet.
Men väldigt intressant för folket som minns och för oss krim.nördar.
Senast redigerad av coli 2022-06-21 kl. 09:39.
Citera
2022-06-21, 10:26
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
”Mycket talar för att det är Sven som ligger där”

https://www.tv4.se/artikel/5ouVSiz1J...ord-pa-gotland

Väldig hype kring det här nu…
Senast redigerad av JymdKjam 2022-06-21 kl. 10:39.
Citera
2022-06-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
https://www.tv4.se/artikel/5ouVSiz1J...ord-pa-gotland

Väldig hype kring det här nu…
Nu är lite halvgqardering över det hela
Vi är säkra på att vi kommer hitta kvarlevor efter en människa och om det är SS eller någon annan återstår att se.
Hittar vi SS är det Bulvanen som är mördare men alla får dra sin egen slutsats.
Det intressanta och lite tragiska är att så här har det låtit gång på gång men då helt utan resultat.
Jag kan lova att man kommer hitta ytterligare platser där man söker vidare om man går bet på tippen.
Så har dom arbetat för att hålla intresset uppe.
Citera
2022-06-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men nu handlar det ju inte om Bulvanen i första hand. Det handlar om SS. Att möjligen hitta hans kvarlevor.
Det måste ju ändå vara rimligt att någon med intresse engagerar sig i ödet av en försvunnen medmänniska när det hela inte ens belastar skattemedel.

Man kan ha många åsikter kring utpekandet av den bortgångne Stig Engström - men där letade man faktiskt för hundratals miljoner kronor efter just en gärningsman.
Det gör man ju inte primärt i detta fall - man letar efter offret. Och det måste ju på något sätt ändå vara rimligt att man får göra.

Sannolikheten att man i detta fall kommer kunna, eller ens vilja, peka ut en GM på samma sätt som Engström är i stort sett obefintlig.

Så jag tycker vi nog kan låta grävarna leta och göra sin podd. Dummare saker har folk pysslat med.
Det borde egentligen inte finnas några negativa baksidor med deras verksamhet.
Men väldigt intressant för folket som minns och för oss krim.nördar.
Man nämner honom i varje intervju nu även i Tv4 och på Aftonbladet har man bild på honom.
Allt för att dra intresse om fallet.
Det är fakta som går att bevisa i motsats till utpekadadet av bulvanen.
Vi säger att det är bulvanen sen får alla dra sina egna slutsatser även om brott inte går att styrka .
Utan bara genom att man sett bulvanen I
närheten där kroppen eventuellt hittas.
ÄR INTE DETTA ETT TYDLIGT UTPEKANDE?.
Sen kan vi inte jämföra storleken på SS mot Palme utredningen utan arbetet i SS fallet och fokusen på Bulvanen mot alternativa gärningsmän.
Man har följt ett spår tydligt utan att lyckas och kan man då ha missat något som kan ha klarat upp fallet.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-06-21 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in