2021-10-30, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Inga nyheter från grävgruppen. Har varit ovanligt tyst efter balunsen med grillad mat.
Har dom lämnat landet med pengar på fickan.

Har uttalat sig i radio för ett tag sen. Grillkvällen genererade de pengar som behövdes så nu inväntar man bara våren så att hunden kan få gå loss på lite olika ställen.

https://sverigesradio.se/artikel/ske...r-sven-sjogren
Citera
2021-10-31, 15:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Våren 2022.

Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Har uttalat sig i radio för ett tag sen. Grillkvällen genererade de pengar som behövdes så nu inväntar man bara våren så att hunden kan få gå loss på lite olika ställen.

https://sverigesradio.se/artikel/ske...r-sven-sjogren

Mycket bra.

Ingen mening att starta nu i november så det är bättre att vänta till våren nästa år då vovven kan söka av olika ställen som kan vara av intresse.
Citera
2021-11-02, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket bra.

Ingen mening att starta nu i november så det är bättre att vänta till våren nästa år då vovven kan söka av olika ställen som kan vara av intresse.
Spännande. Den kanske hittar fler lik i området.
Kanske finns det en massgrav och grävgruppen är en seriemördare på spåren.
Detta kan bli hur stort som helst.
Ska till området i slutet på veckan och jag ska ta mig till ladan där man grävt efter Sjögrens kropp efter att man hittat bulvanens spritflaskor och blicka ut över området där hunden ska vallas runt.
Ska bilda mig en uppfattning på plats och se om det är möjligt fast man med 80% säkerhet vet att kroppen finns i området.
Citera
2021-11-02, 14:39
Medlem
Goldenties avatar
Citat:
Ska till området i slutet på veckan och jag ska ta mig till ladan där man grävt efter Sjögrens kropp efter att man hittat bulvanens spritflaskor och blicka ut över området där hunden ska vallas runt.
Ska bilda mig en uppfattning på plats och se om det är möjligt fast man med 80% säkerhet vet att kroppen finns i området.

Vem påstår att det är bulvanens spritflaska. Är den testad med DNA?
Citera
2021-11-02, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Vem påstår att det är bulvanens spritflaska. Är den testad med DNA?
Nej. Men eftersom Bulvanen var med i Jehovas gjorde man tolkningen att han behövde supa i smyg och när man hittade spritflaskor så var det hans och att han hade varit där och supit eftersom hans far hade marker där och då var nog Sjögren där också.
Det är därför dom är 80% säkra att kroppen finns i området . dock inte där dom trodde först för där har dom grävt men utan resultat och efter det kom hunden in i bilden och därmed grillkvällen.
Citera
2022-05-12, 17:01
Medlem
Goldenties avatar
Är eftersöket lagt på is, eller tog pengarna slut
Citera
2022-06-10, 21:57
Medlem
Ybsivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Är eftersöket lagt på is, eller tog pengarna slut

Jag hörde Urban på radion idag. Mix Megapol med Lotta B. Hur som helst ska skeletthunden ut till ön och nosa nu när som helst.

De har också börjat sända en ny podd "Kalla Fall" om mord på Gotland. Först ut är Sjögren. Det har bara kommit ett avsnitt än men jag tror att det kommer bli värt att följa.
Citera
2022-06-12, 01:30
Medlem
Kommer aldrig gå att hitta Sven tror jag. Chansen är väldigt låg. Är i princip omöjligt så slöseri att leta med skeletthund. Fallet är över 50 år gammalt . Spännande dock men frustrerande att vi aldrig förmodligen kommer att få veta. Dålig polisutredningen med andra ord.
Senast redigerad av Leko12 2022-06-12 kl. 01:38.
Citera
2022-06-12, 01:34
Medlem
Citat:

Varför skulle de vara en seriemördare ? Finns de några andra som mystiskt kommit bort här på ön ? Gotland är litet kan inte tänka mig att flera kommer bort och hittas i en stor grav över 50 år senare. Så dåliga kan polisen inte vara att de missat en seriemördare. Har Gotland någonsin haft en seriemördare i modern tid ?
Senast redigerad av Leko12 2022-06-12 kl. 01:38.
Citera
2022-06-12, 01:36
Medlem
Finns polismaterial offentligt att få tag på i detta fall ? Hade vart intressant få en överblick om all information som finns tillgänglig i polisutredningen. Kan polisen släppa sån information till allmänheten? Känns som de mest är spekulationer från den nya podden i avsnitt 1.
Senast redigerad av Leko12 2022-06-12 kl. 01:39.
Citera
2022-06-12, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Kommer aldrig gå att hitta Sven tror jag. Chansen är väldigt låg. Är i princip omöjligt så slöseri att leta med skeletthund. Fallet är över 50 år gammalt . Spännande dock men frustrerande att vi aldrig förmodligen kommer att få veta. Dålig polisutredningen med andra ord.

Så klart chansen är låg, det skall man inte sticka under stol med. Men man letar ju inte på måfå, utan följer upp tips med viss substans som kommit in.
Skulle han faktiskt råka ligga där man letar så finns det ju inget som hindrar att hundarna hittar något. Liknande hundar kan ju hitta grejer från medeltiden och ännu äldre.

Skulle inte säga att polisen egentligen gjort ett så fruktansvärt dåligt arbete. De var väldigt dedikerade och lade ned ett enormt arbete. Sen kanske de inte vände på riktigt alla stenar och utredningen kom igång väldigt sent. Men de var inte alls förberedda på ett sånt här fall. Man får komma ihåg att det senaste spaningsmordet på ön när det här inträffade var 1954, och det blev också olöst...

Citat:

Varför skulle de vara en seriemördare ? Finns de några andra som mystiskt kommit bort här på ön ? Gotland är litet kan inte tänka mig att flera kommer bort och hittas i en stor grav över 50 år senare. Så dåliga kan polisen inte vara att de missat en seriemördare. Har Gotland någonsin haft en seriemördare i modern tid ?

Han är nog ironisk, men det har ju spekulerats i att samma person som var misstänkt i sjögrenfallet också varit inblandad i fler grejer.

Citat:
Finns polismaterial offentligt att få tag på i detta fall ? Hade vart intressant få en överblick om all information som finns tillgänglig i polisutredningen. Kan polisen släppa sån information till allmänheten? Känns som de mest är spekulationer från den nya podden i avsnitt 1.

Eventuellt mord är preskriberat, så det finns ingen förundersökning. Det som finns är en försvunnen person, vilket aldrig preskriberas, men ligger heller inte under FU-sekretess.

Avsnitt 1 skrapar bara på ytan och försöker ge en bild av Sven och de underliggande konflikter som (sannolikt) låg bakom försvinnandet.
Citera
2022-06-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket bra.

Exakt vilka områden/ och ställen är det tänkt att hunden ska söka i och när blir det?.
Kommer att vara i området under några veckor på sen sommaren och det vore kul att se den arbeta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in