2021-08-30, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Ja, utgår man från BL som GM (vilket är rimligt att göra med tanke på alla indicier mot honom) så är detta ett mycket logiskt resonemang. Han var ju bevisligen smart, men också lat. Har svårt att tänka mig att han gjorde saker komplicerade i onödan. Så få och enkla moment som möjligt för att uppnå önskad effekt var nog det som gällde.

Med ”traktorvittnet” så menar du Gösta J? Dvs han som skulle ha sett en röd bil framförd av BL på en enslig skogsväg?

Här är koordinaterna till det vägskäl där den påstådda observationen skulle ha skett: 57°21'29.3"N 18°26'36.6"E

Notera påstådda.

Det som är intressant som framkommer i senaste avsnittet av podden är nämligen att denna Gösta J. sannolikt lämnat felaktiga uppgifter till polisen! Intervjuer med hans anhöriga har nämligen visat att han privat berättat en helt annan version av sin observation. I den privata versionen hade han befunnit sig vid tippen i Etelhem när han sett en gammal röd bil med någon som höll på och lastade ut någonting vid krönet av tippen. Han hade känt igen personen som BL. När fallet började omskrivas i tidningen och kopplingen till BL framträdde hade Gösta J. kunnat konstatera att observationen av BL skett samma dag som Sjögren försvann. Därav hade han dragit slutsatsen att BL måste ha varit på platsen och dumpat kroppen...

Varför han hittade på historien om vägskälet (om det nu är den påhittade versionen) är osäkert. Antingen var det pga rädsla för repressalier från BL, eller så var det pga att det var någon kvinna med i bilden och det pågick någon otrohetsaffär som inte fick uppdagas.
Ska man se objektivt på denna historia så är den rörig deluxe.
Kan inte ha varit lätt att leda denna utredning.
Sen blir det extra intressant när man utgår från en gärningsman oavsett vem det är och försöker ta utvalda delar som passar in men bortser från dom mer tvivelaktiga.
Vet inte hur många gånger man hört att polisen säger att dom arbetar förutsättninglöst och brett.
Här gör man tvärtom.
Bra skrivet och den kan vara tänkbar.
Men det finns som vanligt ett stort . OM.
Citera
2021-08-30, 21:26
Medlem
Citat:
Den sladdande bilen vid vägskälet uppdiktad?

Intressant teori att BL kanske var så bra på att manipulera att skulle lyckas lösa problemet med att få ned Sjögren i bakluckan genom att få Sjögren att själv sätta sig där!

Men då funderar man på om han inte i så fall lika gärna skulle kunna få med Sjögren helt frivilligt till någon undanskymd plats där det bara var att avsluta jobbet?

Vad gäller bilen som framförs som en galning, läs mitt inlägg ovan (eller ännu hellre lyssna på podden). De senaste rönen är att denna historia om hur BL kom körande i panik är uppdiktad. I själva verket så hade vittnet kanske snarare observerat BL på tippen. Historien med den mystiska sladdande bilen var eventuellt bara ett försök att ledan in polisen på rätt spår utan att uppge den exakta platsen för den verkliga observationen.

Akut kan du följa med och laga ett stängsel.

Men jag vill ju tro att SS försvinner och avlider på torsdagen kort efter att SS och BL dricker Öl och mjölk.
Vänner ringer ju löpande under eftermiddagen och kvällen för att få höra hur det förhåller sig med tidningsnotisen om markköpen.
Jag tror nått händer kort efter att BL är där. BL är ju den sista som ser SS vad som är känt och BL åker vidare till Domus för att hämta fästmön. Ska va om SS är med i bilen inledningsvis då för att lockas ut till en dumpning och avrättningsplatts.
Soptippen är nog ett villospår vill jag tro
Citera
2021-08-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ja, utgår man från BL som GM (vilket är rimligt att göra med tanke på alla indicier mot honom) så är detta ett mycket logiskt resonemang. Han var ju bevisligen smart, men också lat. Har svårt att tänka mig att han gjorde saker komplicerade i onödan. Så få och enkla moment som möjligt för att uppnå önskad effekt var nog det som gällde.

Med ”traktorvittnet” så menar du Gösta J? Dvs han som skulle ha sett en röd bil framförd av BL på en enslig skogsväg?

Här är koordinaterna till det vägskäl där den påstådda observationen skulle ha skett: 57°21'29.3"N 18°26'36.6"E

Notera påstådda.

Det som är intressant som framkommer i senaste avsnittet av podden är nämligen att denna Gösta J. sannolikt lämnat felaktiga uppgifter till polisen! Intervjuer med hans anhöriga har nämligen visat att han privat berättat en helt annan version av sin observation. I den privata versionen hade han befunnit sig vid tippen i Etelhem när han sett en gammal röd bil med någon som höll på och lastade ut någonting vid krönet av tippen. Han hade känt igen personen som BL. När fallet började omskrivas i tidningen och kopplingen till BL framträdde hade Gösta J. kunnat konstatera att observationen av BL skett samma dag som Sjögren försvann. Därav hade han dragit slutsatsen att BL måste ha varit på platsen och dumpat kroppen...

Varför han hittade på historien om vägskälet (om det nu är den påhittade versionen) är osäkert. Antingen var det pga rädsla för repressalier från BL, eller så var det pga att det var någon kvinna med i bilden och det pågick någon otrohetsaffär som inte fick uppdagas.

Noterat!

Har spekulerat var platsen för bilmötet ägde rum så det var fint där med koordinaterna, tack för det!

Ja det var helt klart vittnet Gösta som jag syfta på. Mot bakgrund av det som du nu berättar, kring Göstas dubbla vittnesutsaga, blir faktan här lite mer svårbedömd.

Vet du om observationstiden är samma i hans båda utsagor eller den skiljs åt?

Men oavsett anledning till hans inofficiella version är det samma person (BL) som figurerar runt platserna kring Guldrupe/Etelhem/Lojsta den dagen.

Säg att Gösta har rätt när han säger att BL var på tippen och kasta saker. Då är det fullt möjligt att det är ”skit” kvar i bilen tex något större han täckt kroppen med, torkat av sig på, tillhygget etc som han vill göra av med. Fort.

Då är det väll sannolikt att tänka att han kör till Ethelhemstippen efter dumpningen av kroppen?
Jag tror inte det är någon direkt omväg utan ligger ”på vägen”.

Den dagen är chansen ganska stor att BL kom från nordväst, från Visby hållet, då han de facto lämna frun på Domus den morgonen, och sen förmodligen svängt ner söderöver någonstans vid Guldrupe.

Jag tänker att rimligen borde BL valt en väldigt avskild plats som nås via någon mindre skogsväg/brandgata och som geografiskt sett ligger söder om Guldrupe men norr om Etelhem. Blir att studera kartan lite mer ingående nu!

Jag har glömt vilka observationstider som finns för BL denna dagen, har du möjligen dessa samlade?
Citera
2021-08-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Hur många rävar det finns vet jag inte men läs utdraget från Gotlandstidningen så får man en uppfattning.
Min farfar och farbror största intresse var jakt på just räv och födde upp stövare som är en hund son är bra för jakt på just räv.
Det har alltid hängt en massa rävskinn på gården och som liten fick man en mössa gjort av räv med med tassar och svans på.
Jävligt cool på den tiden men fruktansvärd varm.
Det finns gott om räv och man kunde se dom till och från och lokalbefolkningen hade bra koll på vart gryten fanns i området.
Att räven attakerar häst är inte troligt. Det är mer varg som attackerar tamboskap.
Räven tar jag gärna en höna eller tupp om möjlighet finns.
Bye the way hade bröderna på gården en tamräv som bådde där.
Hur dom lyckades tämja den kommer jag inte ihåg men dom lyckades och jag har sett foton på den.
Delar av artikel från tidningen

Räven är det djur som jagas mest bland de mindre rovdjuren. Här på Gotland dödades minst 886 stycken jaktåret 1 juli 2017-30 juni 2018. Att jämföra med 58 963 stycken i hela Sverige. Det dödas alltså i genomsnitt minst 161 vackra och oskyldiga rävar per dygn i Sverige! Totalt under de senaste tio åren har 7 443 på Gotland och 689 322 i hela landet, dödats. Observera att antalet säkerligen är mycket högre då jakt på rödräv inte förpliktigar till rapportering.

Tack för du den informationen! Kände på mig att du visste mer om detta ämne än många andra här inne.

Verkligen intressant att höra om er bakgrundshistoria inom jakten. Förstår den alltid varit nära i er familj med hunduppfödningen och tamräven därtill!

Tror mycket på att djur blir vad man gör de till. Och tar man vilddjur när de är riktigt små blir de många gånger som vilket tamdjur som helst.

Ja den statistiken på rödräv du plocka fram var ganska hög ändå och som du skriver rapporteras långt från all jakt både på den och annat villebråd kan tänkas.

Skulle det nu vara så 🦊, får vi väll se det från hållet att Sjögren ändå var djurvän till syvende och sist!
Citera
2021-08-31, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tack för du den informationen! Kände på mig att du visste mer om detta ämne än många andra här inne.

Verkligen intressant att höra om er bakgrundshistoria inom jakten. Förstår den alltid varit nära i er familj med hunduppfödningen och tamräven därtill!

Tror mycket på att djur blir vad man gör de till. Och tar man vilddjur när de är riktigt små blir de många gånger som vilket tamdjur som helst.

Ja den statistiken på rödräv du plocka fram var ganska hög ändå och som du skriver rapporteras långt från all jakt både på den och annat villebråd kan tänkas.

Skulle det nu vara så 🦊, får vi väll se det från hållet att Sjögren ändå var djurvän till syvende och sist!
Ska man dra ett skämt på ämnet kan man säga att BL hade en räv bakom varje öra eller att han var listig som en räv när det kommer till bedrägerier och OM man kan tro dom flesta här att göra sig av med en kropp.
🦊🦊🦊🙈🙉🙊
Citera
2021-09-01, 10:32
Medlem
Citat:
Noterat!

Har spekulerat var platsen för bilmötet ägde rum så det var fint där med koordinaterna, tack för det!

Ja det var helt klart vittnet Gösta som jag syfta på. Mot bakgrund av det som du nu berättar, kring Göstas dubbla vittnesutsaga, blir faktan här lite mer svårbedömd.

Vet du om observationstiden är samma i hans båda utsagor eller den skiljs åt?

Men oavsett anledning till hans inofficiella version är det samma person (BL) som figurerar runt platserna kring Guldrupe/Etelhem/Lojsta den dagen.

Säg att Gösta har rätt när han säger att BL var på tippen och kasta saker. Då är det fullt möjligt att det är ”skit” kvar i bilen tex något större han täckt kroppen med, torkat av sig på, tillhygget etc som han vill göra av med. Fort.

Då är det väll sannolikt att tänka att han kör till Ethelhemstippen efter dumpningen av kroppen?
Jag tror inte det är någon direkt omväg utan ligger ”på vägen”.

Den dagen är chansen ganska stor att BL kom från nordväst, från Visby hållet, då han de facto lämna frun på Domus den morgonen, och sen förmodligen svängt ner söderöver någonstans vid Guldrupe.

Jag tänker att rimligen borde BL valt en väldigt avskild plats som nås via någon mindre skogsväg/brandgata och som geografiskt sett ligger söder om Guldrupe men norr om Etelhem. Blir att studera kartan lite mer ingående nu!

Jag har glömt vilka observationstider som finns för BL denna dagen, har du möjligen dessa samlade?

Ja dessa nya uppgifter ställer ju hela denna observationen på huvudet.

De nya uppgifterna säger ingenting om tiden på dagen (vilket inte är så konstigt då det är muntliga uppgifter som är nästan 50 år gamla). Men jag tycker att man får anta att det är samma dag och ungefärliga tid som Gösta J säger till polisen oavsett om platsen är skogen eller tippen?

Jag har roat mig med att titta i gamla tidningsklipp och kunnat konstatera att första gången som polisen uttrycker tvivel kring om Sjögren verkligen sågs på en restaurang mitt på dagen den 6 oktober är dagen innan Gösta J inkommer med sitt tips till polisen. Det är för övrigt samma artikel där BL på bild sitter i en bil och ser stöddig ut. Var det detta som fick bägaren att rinna över för Gösta J?

Vad gäller observationer av BL den aktuella dagen den 6 oktober 1972 så släppte han av frun kring 07:30, sedan sågs han på morgonen, runt kl 08, på Björkanders sädesmagasin där han frågade ”när Sjögrens spannmål kunde levereras”. Därefter är det helt tomt på observationer fram till cirka kl 15 då BL åkt förbi Träkumla grävmaskiner för att fråga efter när de kunde komma igång med vägbygget över Sjögrens mark.
Citera
2021-09-01, 11:02
Medlem
Ögonvittnesskildringar är en färskvara

Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Ja Gotlandsfabler hit och dit verkar ibland vara ett problem, men jag tror mer på det tidigare skrivna ordet är senkomna muntliga berättelser. Bägge berättelserna kanske är uppdiktade? Finner ingen större logik i det senkomna skälet. Det verkade enligt podden dessutom som om ett vittne förnekade allt inklusive att hon överhuvudtaget vittnat. Jag vet inte vad som är rimligt att tro, och det tror jag är svårt för många andra också. De senare förklaringarna brukar inte ha högre träffsäkerhet såvitt jag vet.

Normalt sett så håller jag med. Ögonvittnesskildringar är en färskvara. Nya detaljer som ett ögonvittne ”kommer på” månader eller år efter händelsen ger jag verkligen inte mycket för.

I det här fallet så tycker jag att situationen dock är lite annorlunda. Här ställs vi för en situation där ett vittne medvetet kan ha modifierat sitt ursprungliga vittnesmål genom att byta ut den faktiska platsen för observationen med en annan plats. Det exakta motivet till detta byte är ännu inte helt känt, antingen rädsla för BL eller att det rörde sig om någon kvinnoaffär.

Den faktiska platsen för observationen kan istället ha bevarats genom en person som vittnet anförtrott sig till privat. Trots att det gått lång tid tycker jag denna omständighet är extremt intressant.

Att blanda ihop dessa platser är för någon som bor i trakten helt omöjligt hur många år det än hinner gå.
Citera
2021-09-01, 11:08
Medlem
Citat:

Jag håller helt med. Är det så att MGM verkligen observerats på tippen denna dag så är det stor sannolikhet att kroppen antingen finns på själva tippen (snabbt och enkelt men jävligt risky) eller som du är inne på, kroppen har dolts någonstans i trakterna, och komprometterande föremål som kunnat kopplas till MGM har sedan slängts på tippen för att sprida riskerna.

I så fall bör kroppen finnas någonstans i det område du nämner.
Citera
2021-09-01, 13:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hela sju timmar utan observationer.

Citat:
Vad gäller observationer av BL den aktuella dagen den 6 oktober 1972 så släppte han av frun kring 07:30, sedan sågs han på morgonen, runt kl 08, på Björkanders sädesmagasin där han frågade ”när Sjögrens spannmål kunde levereras”. Därefter är det helt tomt på observationer fram till cirka kl 15 då BL åkt förbi Träkumla grävmaskiner för att fråga efter när de kunde komma igång med vägbygget över Sjögrens mark.

Mycket intressanta uppgifter.

Alltså inga uppgifter vad BL hade för sig mellan ca 8.00 och ca 15.00. Hela sju timmar. BL verkar ha varit intresserad av detta vägbygge över Sjögrens. Kanske tänkte han "ju snabbare detta sker desto bättre"? Den 6 oktober var inte Sjögren längre bland de levandes skara. Undrar vilka ställen besökte BL under dessa sju timmar?
Citera
2021-09-01, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket intressanta uppgifter.

Alltså inga uppgifter vad BL hade för sig mellan ca 8.00 och ca 15.00. Hela sju timmar. BL verkar ha varit intresserad av detta vägbygge över Sjögrens. Kanske tänkte han "ju snabbare detta sker desto bättre"? Den 6 oktober var inte Sjögren längre bland de levandes skara. Undrar vilka ställen besökte BL under dessa sju timmar?

Om man varit upp tidigt dagen före alltså på Torsdag och ute sent på torsdagsnatten så kanske man sover i bilen på en undanskymd platts eller rent av hemma dessa 7 timmar på fredagen.
SS kropp borde undanskaffats på torsdagen tycker jag.
BL var ju upp tidigt på torsdagsmorgonen det är känt.
Och ut för att laga ett stängsel samma torsdag vid midnatt.
Jag tror han mycket väl kan vara trött
Citera
2021-09-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Om man varit upp tidigt dagen före alltså på Torsdag och ute sent på torsdagsnatten så kanske man sover i bilen på en undanskymd platts eller rent av hemma dessa 7 timmar på fredagen.
SS kropp borde undanskaffats på torsdagen tycker jag.
BL var ju upp tidigt på torsdagsmorgonen det är känt.
Och ut för att laga ett stängsel samma torsdag vid midnatt.
Jag tror han mycket väl kan vara trött

När han gjort sig besväret med att konstruera ihop en hel historia för den dagen utifrån en massa fragment från de närmast föregående dagarna så tänker man ju att det är för att dölja något viktigt. Men sanningen skulle ju kunna vara så enkel.

Men varför var det i så fall så viktigt att placera Sven Sjögren i Visby under eftermiddagen fredagen den 6 oktober?
Citera
2021-09-03, 11:35
Medlem
Citat:
När han gjort sig besväret med att konstruera ihop en hel historia för den dagen utifrån en massa fragment från de närmast föregående dagarna så tänker man ju att det är för att dölja något viktigt. Men sanningen skulle ju kunna vara så enkel.

Men varför var det i så fall så viktigt att placera Sven Sjögren i Visby under eftermiddagen fredagen den 6 oktober?

Nää då spricker min teori! Tänkte inte på det !
Han BL försöker ge sken av att SS är i Visby på fredagen. Detta är ju för att försöka dölja morddagen som är torsdagen dagen före. Så tror jag. Sen har jag trott så som jag skrev att på fredag under dessa 7 timmar är han så slut så han måste sova några timmar. Men då är det ju lite dumt att försöka förhala försvinnandet till den dagen då han själv har ett stort hål i sitt alibi då han sover. Det är ju lite dumt de. Men å andra sidan är dagen han verkligen försvinner torsdag viktigast att dölja. Nää jag blir inte klok på det här ! Jag får nog lov att ge upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in